Jump to content
Sign in to follow this  
Laxarnas prins

Stämmer det att kvoteringarna är än hårdare i Gaula 2014?

Recommended Posts

Har nyligen hört att Gaula har spikat att man max får ta en lax per vecka och max fem per säsong. Du får inte heller köra C/R en vecka efter att du tagit en lax. Stämmer detta?

Tänk om man bokat in en veckas fiske och tar en fin lax den första/de första dagarna, då är det bara att resa hem eller vackert vänta om man åker med kompisar, som många gör.

Jag tror, om detta är sant att fusket kommer att växa, folk kommer att skriva sina laxar på familj och andra vänner, busklaxarna blir fler och på sikt tror jag att allt fler överger dessa älvar.

Är fisket så dåligt bör vi väl överväga att stänga älvar helt!

Svårt att tro på detta. Har för mig samma sak sades om Stjördal när dom ändrade sina kvoter. Om jag får gissa funderar Gaula att införa samma kvotering som Stjördal har. Dvs dygnskvot 1 lax, årskvot 5 laxar.

Det jag hittar för 2014 och Gaula:

Maksimal dagkvot för lax är 1 stk. Havsöring är fredat. Dagkvoten er definert som det antal fisk en

person kan avliva i en älv i en dag. När dagkvoten på lax är nådd, ska fisket slutas före ny fiskedag

börjar (kl 24.00). Levande återutsatt fisk räknas inte med i kvoten. Säsongkvoten är max 8 laxar, varav

max 3 kan vara över 80 cm. Alla honlaxar fredas i Gaula från första i juli till slut av augusti 1.7-31.8.

Låter ganska vettigt tycker jag, det nya är då att honlaxarna fredas tidigare.

Som trenden går för laxfiske i princip över hela världen idag så är det 100% återutsättning som det kommer att bli. Fiskar man på Island, i Skottland, Ryssland, Irland, Argentina med flera så släpper man i princip all fisk. Ofta där man släpper tillbaka fisken så är det ofta ganska dyrt också, konstig koppling. Men norrmännen kommer nog vilja använda sin mask och klubba lax ett tag till.....

Jag är för kvoteringar men jag vill allt bonka några laxar per säsong och det vill många med mig. Nuvarande kvoter är bra! Men en lax per vecka och sedan inget C/R efter det är långt från vad alla vill i Norge, det vet jag!

Och inget ont om Norrmän. :)

Ingen vill ha kvotering men alla vill ha bra laxfiske ? Kolla som föregående talare säger ryssland, island, Skottland, alla har bra laxfiske med en liten detalj C&R . Jag slår själv ihjäl en och annan lax men ska detta vändas till ngt positivt och en ökning så får det inte finnas gråzoner jag är helt för uteslutande C&R men jag vill ju självklart inte sluta fiska efter en lax i norge dock :)

Det där inlägget lät lite paradoxalt Makkrus ;)

Svenskar, och inga andra heller ska inte bestämma om regler i Norge. Man får ta seden dit man kommer. Jag tycker att det är ok med dagens kvoter och regler men att bara få ta en i veckan och sen inte få fiska mer den veckan låter orimligt för mig. Bättre att stänga ned helt då :( .

Edited by Laxarnas prins

Nu talar jag inte bara för dom norska älvarna utan sverige oxå , tror vi är i mer behov av ett uteslutande cr än någon annan.

Men blir reglerna som ni talar om tror jag detta sköter sig självt , finns ju inte en människa i världen som betalar så mkt för så lite fiske .

Där är jag enig Makkrus. Jag har fiskat lax med fluga i älvar i snart 20 år. Bra år och dåliga år har jag mött. 1993 var bra, riktigt bra. 1994 var ok medan 95 och 96 var lite under ok. 97-98 och 99 var dåliga, riktigt dåliga. Sen var 2000-01-02 och 03 mycket bra. 2004 var kass. 2005 okej. 2006 var fantastiskt. 2007 och 2008 var ok. 2009 var inte så bra. 2010 var hur bra som helst. 2011 var ok. 2012 gick älven hög hela sommaren, ok ändå. 2013 var inte så bra heller. Bra år kommer och går.

Se till att maten i havet finns till laxen och att laxlus bekämpas så behöver vi nog inte oroa oss. C/R är nog tyvärr inte den bästa lösningen :(

Edited by Laxarnas prins

Som trenden går för laxfiske i princip över hela världen idag så är det 100% återutsättning som det kommer att bli. Fiskar man på Island, i Skottland, Ryssland, Irland, Argentina med flera så släpper man i princip all fisk. Ofta där man släpper tillbaka fisken så är det ofta ganska dyrt också, konstig koppling. Men norrmännen kommer nog vilja använda sin mask och klubba lax ett tag till.....

Om jag åker til Scotland, Ryssland, Irland, Canada, Alaska, Cuba, Argentina eller för den saks skuld Sverige för att fiska, önskar häller inte jag at dra med mig fisk hem i bagaget.  Lite annurlunda är det när det går att bevara fiskens matvärde på et enkelt sätt och man snackar enbart om nogra minuter eller et fåtal timmar transport.  Vi har och skal ta oss råd med att kunna ta en och annan matfisk.  Det att kunna njuta av sin fångst bidrar til att knyta lite mera mening til sin frittidssyssel. Inte alltid det smakar och upplevs lika bra att äta grillat korv vid bålet brevid älven jamnfört med att äta nygrillat lax dragit ur älven direkt på grillen.

Tror inte annat änn at paniken brer om sig.  Tydligen kommer man inte ihåg tidligare variasjoner i mängd leklax, denna situasjon upprepast år om annat.  Det är ingen kris för laxen om et eller två år inte uppfyller GBM.  Fylkesmannens riktlinjer går på at åtgjärder måste insättast om så inte uppfylls i 2 av 3 eller 5 av 10 år.  När så är nämdt så överraskar det nog inte om rettighetshavare kör samma regler som Orkla hadde i 2013.  Tyvärr får man nog inte veta detta för tidligast 14 dagar före fiskestart, altså ca 15. Mai.  Ingen tyks bry sig om at vi måste tinga fisket minimum et år före, och betala et halvår i förväg.  Rent av så vet vi egentligen inte va vi har köpt.  Jag tilsammans med nogra andra hyr en strecka för hela sesongen.  På detta sättet begrensas ju vårat uttag av lax på streckan när det är et begrensat antal fiskare och inte fri flyt av fiskekort eller nya fiskare med årskvot  varje vecka.

Det är nog på tiden att begränsa antal sålda kort och antal spö i älven framför hårdare kvoter tycker nog jag.  Många med mig tycker det kan vara vägen att gå för framtiden.

Jag tror att färre kommer att fiska lax i framtiden, färre kommer till än de som slutar av ålder, misstro och tidsbrist. Så det kommer med all sannolikhet att begränsa sig självt. :)

Som jag gissade då. Helt ok kvotering tycker jag. Samma antal som i Stjördal vilket är en vettig begränsning. Varför skall man slå ihjäl fler laxar för att äta. Själv är jag nöjd med att bonka en ok lax för att ta med hem.