Hoppa till innehåll

Laxspö *Allrounder* ?


Recommended Posts

Om du skulle välja ETT laxspö för att täcka ditt fiske !!  Vilken längd och klass hade du valt ??

 

Skall beställa en klinga som skall täcka Mörrum,Em och lite norge fiske hade jag tänkt mig

 

Mitt val just nu ligger på 13.7 9-10

 

 

Vad säger och tycker ni ?

 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13' 8-9 om jag var tvungen att välja ett spö, men då skulle jag behöva välja bort en del platser att fiska på också..

Hej bhe.

13 fot tycker jag är en optimal längd. Många gamla laxrävar kör med spön upp till 13´. En liten fundering bara varför skall man välja bort platser bara för att du använder 13´?

Redigerad med Laxberndt
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du skulle välja ETT laxspö för att täcka ditt fiske !!  Vilken längd och klass hade du valt ??

 

Skall beställa en klinga som skall täcka Mörrum,Em och lite norge fiske hade jag tänkt mig

 

Mitt val just nu ligger på 13.7 9-10

 

 

Vad säger och tycker ni ?

 

Mvh

 

Med tanke på att du ska fiska Mörrum och Em så skulle jag inte gå på längre än 13' för att få plats under träd osv. Hur mycket djupvadning behöver du göra? Om så är fallet kan en extra fot vara bra att ha. När det gäller klass så ett spö tillräckligt kraftigt för att fighta stora fiskar återigen både Mörrum och EM håller grov fisk.. Säg 9/10, med kastvikt runt 34-36 gr för Scandi.

 

Vilket spö/klinga har du i åtanke?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är en bra 15' det mest allround laxspö jag kan tänka mig. Det Loop Cross S1 15 jag fiskar nu klarar allt från tunna tafsar och små flugor upp till 700 grains klumpar och de största tuberna. Då du främst skall fiska Mörrum och Em är en 15 fotare dock för lång pga vegetationen. En 14 fotare eller möjligen 13 tycker även jag. Klass nio, men inte vekare om du menar allvar med Norge.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du skulle välja ETT laxspö för att täcka ditt fiske !!  Vilken längd och klass hade du valt ??

 

Skall beställa en klinga som skall täcka Mörrum,Em och lite norge fiske hade jag tänkt mig

 

Mitt val just nu ligger på 13.7 9-10

 

 

Vad säger och tycker ni ?

 

Mvh

13ft Loop Multi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns många åar där jag upplever 13 fot som alldeles för stort och där jag skulle gått och petat med ett kortare spö, speciellt där man har överhängande vegetation.

 

Hej bhe.

13 fot tycker jag är en optimal längd. Många gamla laxrävar kör med spön upp till 13´. En liten fundering bara varför skall man välja bort platser bara för att du använder 13´?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valet skulle för egen del bli ett LTS Explosive 13.6 #9. Spöt klarar allt från skagit till långlinor med lätthet och det är inte heller för kraftigt till det lättare fisket. Längden i sig är väldigt tilltalande och gör det lätt att manövrera och styra linor med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir en Cts klinga jag skall bygga på.

Pratade med Stephen på Cts om mina önskemål att jag skulle vilja ha en klinga som ligger mellan Skagit och Dq seriens egenskaper och det går att fixa fram säger han.

 

Och dom flesta tycker ju att mellan 13 o 14 fots spö klass 9 är det rätta valet :-)M

 

Mitt val till Norge fisket är ju 15 fotare !!......Kan ju inte vara helt fel att ha en 13.7 ståendes mot hytteväggen där ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...