Jump to content
Sign in to follow this  
CLundin

Har hittat ett Monster

Recommended Posts

Jag och min kompis har hittat en monsteröring på 5kg+ som står vid utloppet av ett kraftverk.

Vi spenderade en hel dag och en hel natt med att försöka kroka honom men han var varken sugen på torrt, vått, nymf streamer, skeddrag, spinnare eller wobbler. Inte en tillstymmelse till hugg ens när vi agnade med en liten öring.

Vaken är stora och väldigt våldsamma, ofta flera gånger med några sekunders mellanrum vilket får oss att tro att han kanske äter halvdöd eller död småfisk som åkt genom kraftverket. Vi provade då att lägga ut en fridriftande wobbler men inget duger.

Är det någon som varit med om detta och har något tips?

Tacksam för svar

Edited by CLNorberg

Ni ha inte sett vad fisken vakar på? Bara å testa man vet aldrig vad som funkar? Testa en fluga som ser ut som ett fiskrom eller vad som helst. :)

Ni ha inte sett vad fisken vakar på? Bara å testa man vet aldrig vad som funkar? Testa en fluga som ser ut som ett fiskrom eller vad som helst. :)

Nej vi har inte sett va den äter men det är ganska våldsamma vak så jag tror att det är nått större som lever eftersom att den ibland slår flera gånger efter varann. Typ som att det den äter fortfarande lever efter första slaget. Hade det varit en insekt hade det nog bara varit en vak. Den står på nästan exakt samma ställe hela tiden också. En yta på kanske 10 m2.

Tänk löja/småsik som åkt en turbinresa, bind en felsimmande/skadad/halv fiskimitation... Kan funka :-)

Tack för tipset! då sitter problemet bara i att jag inte kan binda flugor:P

Ah-tub. Fridriftande med mendningar. Bered dig på att det kommer smälla som att någon kastar i ett dött spädbarn.

Låter bra det

Ah-tub. Fridriftande med mendningar. Bered dig på att det kommer smälla som att någon kastar i ett dött spädbarn.

låter bra det! Vet du eller någon annan som läser detta vart man kan köpa A-H flugor? Någon som kanske har lust att binda några åt mig tom?

Gör bara inte för snabbt mothugg! Helst ska du säga God save the queen tre ggr... Har haft såna där på flytande tub, och det är fruktansvärt svårt att låta dem ta flugan ordentligt.

Har en Ah-tub samt en annan lämplig fluga som kan fungera bra som du kan få. Pma din adress så skickar jag imorgon. Båda har grövre öring på sitt samvete. Dvs infiskade.   :)

Edited by karki

På tal om bacon på kroken.. i mina yngre dar så var jag och kusin min och fiskade i en fjällnära sjö i Vbottens inland. Av någon outgrundlig anledning hamnade en hel skinkskiva på kroken på en kingen-spinnare. Samma sekund som kreationen tar i vattenytan smäller något som måste vart en enorm gädda på, och gör en monsterrusning a la marlin rakt ut i sjön tills spolknuten sa; pling! Något paffa blev vi. Ska sägas att rullen saknade backing och vi förmodligen var för fega på bromsen, var rätt klen utrustning. En riktig rövarhistoria dock, tror knappt själv den är sann.. :P

ursäkta sidoämnet, hur går det med monstret? Har det fått syna håvnätet än?? :D

Bästa tipset är nog att precis som någon sa tidigare försöka imitera småfisk som åkt karusell i turbinerna.. Skicka annars plats på PM så kommer jag och drar upp den med en skinkpreparerad zonker;)

tacksam för många svar. I brevlådan min damp det ned för några dagar sen två stycken fina flugor som användare karki skickat till mig helt gratis (dessutom var kuvertet pryd med en vacker illustration av en fisk på) så det ska jag prova nästa gång jag ska dit. har inte haft tid att testa än. Det är två fiskimitationer:)

Stort tack till karki!

Härligt med så hjälpsamma människor.

Lovar att komma med rapport efter nästa tur

• Like 1

JAg har haft mycket god lycka med att stripa en stor goddards caddis (stl 10, svart/brun) i ytan för större öring.

Halkade in på en amerikansk flugfiskefilm på YT. En sak jag snappade upp var att man kunde binda baitfishflugor upp och ner, altså ljus på ovansidan och mörk på undersidan, så att det imiterade en död liten fisk och bara låta den driva med strömmen .