Hoppa till innehåll

Dags att ta ansvar?


christoffer.o

Recommended Posts

Jaha, det är alltså inte 61% av ALL fångad lax som tas i älv utan 61% av den FRITIDSFISKEFÅNGADE (inte yrkesfiskade inräknat) laxen som tas i älv.

Det är ju en annan femma mot vad jag fått intryck av i tråden tidigare. 

I fritidsfisket ingår dessutom det olicensierade fällfisket som inte registrerar fångster så det här kan man nog räkna lite noggrannare på och få lite (för oss) trevligare siffror utifrån statistiken i länken.

Undra hur många "fritidsfiskare" det är som använder nät....kontra oss som använder spö? Gissningsvis ett par 100 pers som tar 39% av laxen!

Sen tar vi andra (100.000 pers som använder spö vid laxfiske??) de återstående procenten. Effekten skulle bli större om nätfiskarna också började köra

catch&release :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte orkade jag läsa rapporten men med de siffrorna är det bara att bonka på. Härligt att det fortfarande går att peka på någon annan. Jag tänkte döda mig mina allra första vildlaxar till sommaren, vart ska jag åka för att få maxeffekt?

Och vad gäller fiskar och smärta kontra viljan att leka fångade jag en gång en 4kg Coho där stjärtwn var avbiten av säl och djupa blodiga sår längs sidorna efter sälens klor. Den ville ha en liten fluga och säkert fick den sig ett nyp också innan den dog. De är hårda de däringa laxarna

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, det är alltså inte 61% av ALL fångad lax som tas i älv utan 61% av den FRITIDSFISKEFÅNGADE (inte yrkesfiskade inräknat) laxen som tas i älv.

Det är ju en annan femma mot vad jag fått intryck av i tråden tidigare.

I fritidsfisket ingår dessutom det olicensierade fällfisket som inte registrerar fångster så det här kan man nog räkna lite noggrannare på och få lite (för oss) trevligare siffror utifrån statistiken i länken.

Tack att nån läser ordentligt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så svårt att räkna ut att vi spöfiskare tar upp mycket fisk varje år.

Har för mig att ungefär 1 000 000 svenskar fiskar minst en gång per år, säg att de tar upp i snitt 3 fiskar med en snittvikt på 2 kg, då försvinner det 6000 ton ur våra vatten varje år. Nu menar jag allt från metad mört till storlaxen.

 

Eller är jag helt ute och cyklar?

 

Fast jämför man med svenska kvoter i östersjön, så ligger vi i lä..

 

https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/yrkesfiske/kvoter-och-fiskestopp/svenska-kvoter-i-ostersjon-2014.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min ärliga åsikt är att attityderna förändrats rejält bara de sista åren men då avser jag de älvar där jag bedriver mitt mesta fiske.

Om det finns eldsjälar som verkligen arbetar hårt och försöker stärka ett bestånd, som löser in fällor osv så ökar också engagemanget från

fiskarnas sida. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju jag håller med dig Peter, men tycker jag märker en stor ovilja i många fiskevårdsföreningar om det beror på att dom är rädda för att mista kunder eller vad det är vet jag inte.

Även om en stor del av dagens laxfiskare ändrart sin inställning så finns det fortfarande omfattande motsättningar till ordentliga förändringar hos andra samt högre instanser.

Men det gläder mig att vi går åt rätt håll!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liten beräkning (jag är rätt usel på matte så jag reserverar mig för eventuella fel..) och kom fram till att fångsterna i älvarna uppgår till 28% av den totala laxfångsten. Att jämföra med det licensierade yrkesfisket som tar 54%. + att vi kan lägga det olicensierade fisket med fällor dit anser jag.

Skulle vi sedan lägga in ekonomiska värden i kalkylen med omsättning och värde av fångsterna blir det ännu mer intressant.

Mycket grovt uträknat står då älvfisket för runt 90% av det totala ekonomiska värdet (enligt fiskeriverket) av laxen medan licensierat och olicensierat fällfiske trots att dessa tillsammans står för ca 70% av den totala laxfångsten endast utgör 10% av det ekonomiska värdet på laxen.

 

Så vi kan vara ganska stolta över att iallafall endast utnyttja knappa 30% av laxen men ändå bidra med 90% av värdet. Så det stora problemet är knappast sportfisket. Men det är alltid bra att sopa rent framför sin egen matta men jämförelsevis är vår matta oerhört ren och vi har inget att skämmas över trots att det alltid kan bli bättre! Och jag ser ingen anledning att anse att övrig fiskerinäring har stärkt sin ställning gentemot sportfisket i älvar. Tvärtom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju jag håller med dig Peter, men tycker jag märker en stor ovilja i många fiskevårdsföreningar om det beror på att dom är rädda för att mista kunder eller vad det är vet jag inte.

Även om en stor del av dagens laxfiskare ändrart sin inställning så finns det fortfarande omfattande motsättningar till ordentliga förändringar hos andra samt högre instanser.

Men det gläder mig att vi går åt rätt håll!

 

 

Om en fiskevårdsförening eller ett fiskevårdsområde är ute och cyklar kommer med ändrade regler i fel riktning eller inte ändrar reglerna för att gå i rätt riktning, kan man då vända sig någon annanstans? Att lämna ansvaret till en fiskevårdsförening eller fiskevårdsområde för existensen av en eller flera arter i ett vatten känns urbota dumt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittar vi sedan vidare på siffrorna för hur mycket lax som fångas i vildlaxälvarna som ju är de mest skyddsvärda så blir det väldigt konstiga siffror.

Där har det enligt undersökningarna fångats 3678st laxar. Så under 4000 vildlaxar fångades av sportfiskare vilket endast utgör 20% av älvfångstens totala 28%.

Vilket då borde utgöra endast 6-7% av den totala fångsten? Men vi kan ju samtidigt gissa att den ekonomiska omsättningen av dessa 6-7% kan uppgå till ganska enorma summor eftersom det är kring denna typ av fiske laxens kilopris är som allra högst. Jag kan nästan våga mig på att gissa att dessa 6-7% utgör uppemot 90% av värdet på all den lax som fångas, allt enligt gamla siffror jag har i huvudet och FV;s beräkningar på 90%igt värde av genomsnittligt sportfiskefångad lax.

 

Så vi är ju nära sanningen om vi säger att vi i våra känsliga vildlaxälvar fångar 6-7% av all lax som fångas i Sverige. (INTE 61%!) Den siffran måste förstås justeras upp om vi drar av all odlad lax från övrigt fiske och bara jämför vildlax med vildlax. Hur mycket vet jag inte, någon kanske kan hitta siffror på det?

(Och återigen, jag är usel på matte så jag ber om ursäkt om jag räknat fel!)

 

Edit:

Där vi verkligen borde fundera på är också om vi tittar närmare på Torneälven där vi i Sverige tar 1789 laxar

att jämföra med Finland som beskattar älven på sin sida med hela 8733 laxar! Enligt de siffrorna fångar man enbart i Torneälven på finsk sida mer än dubbelt så mycket vildlax som fångas i hela Sverige, alla vildlaxälvar inkluderat. Det vore något att ta tag i om vi verkligen vill göra något för vildlaxbestånden.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har säkert gjort en riktig bedömning jakobj, jag orkar inte sätta mig in i dokumenten för jag blir bara för engagerad och det tar för mycket tid. P&T-lax står säkert för den huvudsakliga fångsten och när det nu finns P&T-lax, är det inte galet att man får klubba vild lax då kan tyckas?

 

Vad som behövs är en riktad undersökning och det skulle behöva kartläggas Sveriges hela laxfiske.

 

Nog är det få % när det koks ner men till skillnad från fångster i havet så består älvfångster till huvudsak av fisk som tas från det årets reproduktion eller hur. Jag tror nog att effekten på beståndet är allvarligare i älv om det jämförs rakt av från en havsfångst som ju inte med samma säkerhet kan sägas att den skulle delta i lex. Däremot kan en havsfångst inte identifieras varifrån den kommer och kan således vara en av de sista 100 eller så individerna från ett hårt drabbat vatten. Det är bara skit det här och jag tycker tamejfan att i dagens läge kan man inte med gott samvete slå ihjäl en vild lax från ett utsatt vattendrag. Nä, sätt den där doktoranden på att kartlägga laxfångsterna i Sverige, när denne disputerar efter 5 års katalogisering och trendrapportering sätter vi totalt dödningsstopp på vild lax i fem år. sedan tar vi in en ny doktorand som under 5 år får studera effekten av denna jämfört med förra forskarens resultat.

 

Vi behöver 15år, och varje doktorand kostar ca 3milj i lönekostnad på bordet innan de antas. Med driftanslag och annat landar de på kanske 4,5milj var

 

Alltså, 15 år och 9 milj så vet vi. Ganska beskedlig summa egentligen för att veta. Vem tar upp bollen, någon i Uneå eller Kalmar borde kunna hålla i tyglarna och anslag söks från EU och HaV etc?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har säkert gjort en riktig bedömning jakobj, jag orkar inte sätta mig in i dokumenten för jag blir bara för engagerad och det tar för mycket tid. P&T-lax står säkert för den huvudsakliga fångsten och när det nu finns P&T-lax, är det inte galet att man får klubba vild lax då kan tyckas?

 

Vad som behövs är en riktad undersökning och det skulle behöva kartläggas Sveriges hela laxfiske.

 

Nog är det få % när det koks ner men till skillnad från fångster i havet så består älvfångster till huvudsak av fisk som tas från det årets reproduktion eller hur. Jag tror nog att effekten på beståndet är allvarligare i älv om det jämförs rakt av från en havsfångst som ju inte med samma säkerhet kan sägas att den skulle delta i lex. Däremot kan en havsfångst inte identifieras varifrån den kommer och kan således vara en av de sista 100 eller så individerna från ett hårt drabbat vatten. Det är bara skit det här och jag tycker tamejfan att i dagens läge kan man inte med gott samvete slå ihjäl en vild lax från ett utsatt vattendrag. Nä, sätt den där doktoranden på att kartlägga laxfångsterna i Sverige, när denne disputerar efter 5 års katalogisering och trendrapportering sätter vi totalt dödningsstopp på vild lax i fem år. sedan tar vi in en ny doktorand som under 5 år får studera effekten av denna jämfört med förra forskarens resultat.

 

Vi behöver 15år, och varje doktorand kostar ca 3milj i lönekostnad på bordet innan de antas. Med driftanslag och annat landar de på kanske 4,5milj var

 

Alltså, 15 år och 9 milj så vet vi. Ganska beskedlig summa egentligen för att veta. Vem tar upp bollen, någon i Uneå eller Kalmar borde kunna hålla i tyglarna och anslag söks från EU och HaV etc?

 

Håller med helt och fullt.

Men ska man före det göra något kortsiktigt och utifrån rapporten i länken så finns ju några självklara saker som jag ser det. 

 

Stoppa kustfisket utanför vildlaxälvarna. I havet yrkesfiskas inte laxen men över 50% av all totala laxfångsten tas på kusten och framförallt Torneälven med sin vilda laxstam beskattas ju stenhårt utanför mynningen. Det är helt klart vansinne och att jämföra de fångsterna som är en ganska stor del av de totalt över 30 000 laxar (okänd del vilda)som kustfiskas i fällor med de 1500 (vilda) laxar som fångas i älvarna Kalix och Torne visar ju på ett sätt som inte ens en politiker kan blunda för vad som måste göras. Lägg in lite ekonomi i det också så blir det ännu mer intressant.

 

Koncentrera fritidsfiske med metoder utan rimlig återutsättningseffektivitet och licensierat fiske till mynningsområdena utanför älvar med odlad fisk.

 

Inför CoR på vild lax vid sportfiske, alternativt nationella regler för uttag av vild lax per person. Detta berör alltså de 3678 vilda laxar som fångas i älvar samt de 7200 blandbeståndsfångade laxarna i havet.

 

Det var ett par grejer jag tycker kunde vara vettiga iallafall.

 

Edit: Och arbeta för att Finland minskar sitt enorma uttag av vild lax i själva Torneälven! Notera att vi fortfarande med sportfiske i Sverige, havsfiske (trolling) inräknat fångar totalt sett betydligt mindre vild lax än vad finnarna gör enbart i Torneälven..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...