Hoppa till innehåll

Lina till Guideline Expl4 7,6" #3


Barbusoni

Recommended Posts

Hej!

Köpte nyligen Guideline expl4 7,6" #3 spö och behöver en bra WF lina som är lämplig för fina presentationer och underhandskast, en allround lina helt enkelt! Vilken skall man ha?

Vågar man välja en lina med en klass högre (#4) ? eller bör jag enbart titta på #3 lina...?

Redigerad med Barbus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fundera lite på att ett  EXP4 7,6 #3  är specat "7-9 gram". I en AFTM tabell är det snudd på att vara i klass #5? :wacko:

Jag började glatt med en #3 lina (Barrio Smallstream) till mitt. Tyckte den linan kändes alltför 'lätt' för att passa min usla teknik och på den kortdistans jag vill använda spöt. Skaffade en #5 lina som jag trivts bättre med.

 

Guideline linorna är vad jag förstått "tyngre" än andra märken i motsvarande klass och där passar kanske en #3 rakt av.?

Redigerad med DAP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fundera lite på att ett  EXP4 7,6 #3  är specat "7-9 gram". I en AFTM tabell är det snudd på att vara i klass #5? :wacko:

Jag började glatt med en #3 lina (Barrio Smallstream) till mitt. Tyckte den linan kändes alltför 'lätt' för att passa min usla teknik och på den kortdistans jag vill använda spöt. Skaffade en #5 lina som jag trivts bättre med.

 

Guideline linorna är vad jag förstått "tyngre" än andra märken i motsvarande klass och där passar kanske en #3 rakt av.?

Man klarar nästan alltid att ha en #4 (och tom en #5) till en #3 spö med bara fördelar för kastlängden.

 

Beroende på situation tar jag gärna till en #5 till min Sage One 390, typ streamerfiske i strömmande vatten och fiske i hård vind. Men detta spö skulle lika gärna ha kunnat klassas som #5 enligt ERN iaf, så jag skulle nog inte rekommendera det till en EXP4 #3. Men händer att jag fiskar med #5 på mjukare spön också, det enda som händer är att spöet böjer sig längre ner och man kastar längre  :D.  

 

Största problemet med lätta linor är att man får mkt större yta/volymförhållande och därmed större 'effektivt' luftmotstånd. Test kasta ett gruskorn jämfört med att kasta en liten sten... 

 

När man kommer upp i vikt ändras inte yta/volym förhållandet lika snabbt, typ vid #5 enligt min erfarenhet. Dvs man tjänar inte lika mkt på den aspekten om man tex skulle gå upp från en #5 till en #6.

 

(snabb google ledde mig till detta: http://www.ableweb.org/volumes/vol-20/1-colton/scalingtutorial/isometric.html, om du vill lära dig mer om varför). 

 

Men jag gillar min #3 rio gold, som känns väldigt lätt för mina #3 spön, framförallt när jag vill ha riktigt försiktiga presentationer på kort håll. Skall jag kasta längre eller när det blåser mer (då fisken inte är lika lättskrämd) åker #4 nästan alltid på. Men man behöver ha en lite mer 'effektiv' kastteknik om man skall köra med den rättklassad för ett #3 spö.

 

Jag har alltid gillat Wulff TT för rinnande vatten (tunn spets, bra för underhanskast), men numera finns det ju väldig många linor med liknande profil... (tex Barrio small stream och Rio LT WF).

 

Slutats, köp en lite tyngre lina så kommer du inte att bli lika frustrerad på att inte kunna kasta så långt. Efter det kan du börja experimentera med lättare linor... Men det bästa är ju att ha både och, så att man kan välja det som passar bäst för just den situationen...

Redigerad med peke
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fundera lite på att ett  EXP4 7,6 #3  är specat "7-9 gram". I en AFTM tabell är det snudd på att vara i klass #5? :wacko:

Jag började glatt med en #3 lina (Barrio Smallstream) till mitt. Tyckte den linan kändes alltför 'lätt' för att passa min usla teknik och på den kortdistans jag vill använda spöt. Skaffade en #5 lina som jag trivts bättre med.

 

Guideline linorna är vad jag förstått "tyngre" än andra märken i motsvarande klass och där passar kanske en #3 rakt av.?

Fan ja beställde nyss hem smallstream linan (en 4a till till mitt exp4 #4)... Nu går ja ju i tankarna på att skicka tillbaka den å få den bytt mot en 5a (om nu det ens är lönt med frakten å allt krångel). Eller tror du just fyran kanske passar 4an ändå haha? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag behöver också hjälp med att välja lina till Guideline XP4 #3. Har haft #5 som lägst så har ingen större uppfattning om vad jag egentligen efterfrågar... Vill ha spöt till smygfiske i bäckar/åar samt cityfiske då det är relativt kort och smidigt.

Tenderar att föredra snabba spön och har inte fått full koll på kastandet så en tyngre lina gissar jag passar mig bättre än en trea. Vill träna mycket på precision och presentation främst vad gäller torrflugefiske.

Har fått tips om Sonik Sk3 och har även tittat på GL Experience #4 samt några av AirFlos linor på Fishline. Har en Rio Mainstream #5 som känns lätt på min femma men antar att den är i grövsta laget för trean, har inte vågat testa. Kan man kapa klumpen på Rio-linan för att anpassa den? Har ingen erfarenhet alls så ber om ursäkt för eventuella dumma frågor.

Edit: Klumpen på Rio-linan väger ca 11 g, är det helt fel tänkt att kapa den till ca 9 g, ca 1,5-2,5 m, eller blir det för kort klump som sabbar linan?

Redigerad med reelcode
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med Rio Stream menar du Mainstream? (Hittade inget info om Rio Stream). Det har vikten längst fram med en kort fronttapering, så du skulle nog inte tjäna så mkt på att kapa av spetsen på den. De flesta linor med en lång fronttapering kan man med fördel kapa, om det behövs. Då brukar de kunna användas med längre tafsar och större flugor. Har ofta en kapad Wulff TT #4 på mina #3 spön.

 

Du kan i stort sett kasta alla linor med alla spön (inom rimliga gränser) och man kan lära sig mkt av detta, så det är bara att ge sig ut och kasta! Man lär sig också mkt på att klippa och klistra, helst med gamla utslitna linor då  :), som ändå skulle ha kasserats. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med Rio Stream menar du Mainstream? (Hittade inget info om Rio Stream). Det har vikten längst fram med en kort fronttapering, så du skulle nog inte tjäna så mkt på att kapa av spetsen på den. De flesta linor med en lång fronttapering kan man med fördel kapa, om det behövs. Då brukar de kunna användas med längre tafsar och större flugor. Har ofta en kapad Wulff TT #4 på mina #3 spön.

Du kan i stort sett kasta alla linor med alla spön (inom rimliga gränser) och man kan lära sig mkt av detta, så det är bara att ge sig ut och kasta! Man lär sig också mkt på att klippa och klistra, helst med gamla utslitna linor då :), som ändå skulle ha kasserats.

Hej, ja precis, Rio Mainstream! Tänkte mest att man kunde få ned klumpvikten något så att spöt inte går av... Vill gärna ut och inviga min trea i en å, som bredast ca fem meter, idag så hinner inte vänta på en ny lina. Och ju längre jag kan skjuta upp linköp desto bättre. Det var inte riktigt planerat att skaffa en trea, skulle köpa tafsringar men det blev ett spö också... =)

Min Rio-lina har en klämskada ca 2 m från spetsen och tycker inte alls om den till femman, har dessutom en till ny... Så kunde den få nytt liv till trean vore det ju awesome. =) Hade en orange kit-lina från Vision #4 när jag testade i butiken och den kändes väldigt trevlig så en vanlig klass tre blir nog för lätt för att jag skall trivas med linan till en början i alla fall.

Redigerad med reelcode
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På korta kast är det ingen som helst risk att spöet går av (och inte på längre kast heller). Då kan mainstream tom vara bra, får spöet att ladda redan med lite lina ute...

 

Här har du profilen på mainstream linan.

http://www.rioproducts.com/fly-lines/freshwater/trout/mainstream-trout/

 

Om du tittar på profilen kan du få till en vanlig WF lina (kortklump) med betydligt lägre vikt om du klipper av den främre klumpen och pusslar ihop spetsen igen. Bara en tanke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Loop Evotec 85 i klass #3 den har en klumpvikt på 8g, dvs något tyngre en normalt, den fungerar optimalt på mitt Opti Creek #3 och är nog den bästa lina jag provat på kort till medeldistans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...