Hoppa till innehåll

Börja streamerfiska, funkar detta?


Ewadhagen

Recommended Posts

Hejsan

Eftersom årets resa går till Ammarnäs tänkte jag att man måste prova lite streamerfiske. Problemet är att jag aldrig gjort detta tidigare. Har fiskat torrt och nymf i några år och det går skapligt, men jag har aldrig provat att kasta iväg dom där stora hårtussarna. Har väl tänkt prova nån ledad streamer, men det är inga monsterflugor vi pratar om, dom finns ju i lite mindre varianter också.

Jag är ingen superbra kastare, behärskar överhandskast bra med lite dubbeldrag, men underhandskasten måste övas på. Vad som ska tilläggas är att jag har en tight budget när det gäller köp av nytt spö, helst under 2000kr.

Jag har en Vision Kalu 7/8 redan och en Vision Vibe 85 sjunk3 (15g). Vad som behöver köpas är ett nytt spö och en flytlina tänkte jag.

Efter lite tittande runt och snack med butiker (och en del tid för att förstå att vissa tillverkare inte går efter AFTM medan andra gör det) så har jag landat lite på ett                                       Vision Vipu 9,6fot #7 och en Vision Vibe 85 #7/8 (17g) flytlina.

Så, vad tror ni om denna setup? Ett Vipu 9,6 #7 med Vibelinor. Nån sa att sjunklinan (15g) kanske var lite för lätt?

Kom gärna med kommentarer kring val av spö, vilka andra eller bättre alternativ finns? Vilket spö väljer man om man vill spendera liiite mer pengar? Tror ni att dessa linor passar eller borde jag tänka om på nåt vis?

Simma lugnt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett tips är att istället för en flytlina köp en sinktiplina till streamerfisket! 

Jag kör alltid sinktip när jag jagar storöring med streamers.

Du kommer inte få ner flugan så värst långt men min erfarenhet är att det är av yttersta vikt att få flugan ca 2-3 dm under ytan för många flugor utan cone vill gärna plöja i ytan i ström med flytlina.

Mvh Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, Redtag88 said:

Hej

Ett tips är att istället för en flytlina köp en sinktiplina till streamerfisket! 

Jag kör alltid sinktip när jag jagar storöring med streamers.

Du kommer inte få ner flugan så värst långt men min erfarenhet är att det är av yttersta vikt att få flugan ca 2-3 dm under ytan för många flugor utan cone vill gärna plöja i ytan i ström med flytlina.

Mvh Erik

Ok, det låter ju vettigt. Vilken lina skulle passa den setup jag skrev om tror du?

Min tanke med flytlinan var att koppla på en polytafs för att få ner den lite längst fram, men också för att underlätta för underhandskasten, så man slipper dra upp linan ur vattnet innan man kasta ut.

Mvh Erik

Redigerad med Ewadhagen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den lina du redan har kommer att funka utmärkt förutsatt att du håller dig till #6 på spöt alt inte superpinnigt #7 och rimliga storlekar på flugorna (ledat upp till 10-12 cm och inte för tunga). Trots att jag har har ett gäng olika linor till mina streamerspön är det just Vibe 85 f/s3 som jag kör mest med, 15g till t.ex Radian #6 och Clutch Archipelago #6. Till #7 kör jag Vibe 17g alt rena sjunklinor på ca 200-250 grains. 

 Gällande spö så funkar det mesta så länge det har skaplig ryggrad och gärna lite flex i toppen som dämpar alla otrevliga slag/klonkar som följer när man kastar med tunga sjunklinor och flugor. 

Om möjligt, undvik spön längre än 9 fot eftersom det blir rätt tungt att kasta med ändå men det är ju en smaksak. Vision Nite catapult eller Vipu funkar säkert, annars nåt beggat kustspö 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Sahlberg said:

Den lina du redan har kommer att funka utmärkt förutsatt att du håller dig till #6 på spöt alt inte superpinnigt #7 och rimliga storlekar på flugorna (ledat upp till 10-12 cm och inte för tunga). Trots att jag har har ett gäng olika linor till mina streamerspön är det just Vibe 85 f/s3 som jag kör mest med, 15g till t.ex Radian #6 och Clutch Archipelago #6. Till #7 kör jag Vibe 17g alt rena sjunklinor på ca 200-250 grains. 

 Gällande spö så funkar det mesta så länge det har skaplig ryggrad och gärna lite flex i toppen som dämpar alla otrevliga slag/klonkar som följer när man kastar med tunga sjunklinor och flugor. 

Om möjligt, undvik spön längre än 9 fot eftersom det blir rätt tungt att kasta med ändå men det är ju en smaksak. Vision Nite catapult eller Vipu funkar säkert, annars nåt beggat kustspö 

Tack för info! När du fiskar med flytlina, använder du polytafs eller typ fluorcarbon för att få ner flugan lite?

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Ewadhagen sa:

Tack för info! När du fiskar med flytlina, använder du polytafs eller typ fluorcarbon för att få ner flugan lite?

Erik

Jag fiskar nästan uteslutande med sjunklina eftersom jag inte vill förtynga flugorna (jiggande mönster och mönster som kräver blyögon undantaget). 

De gånger jag fiskar med flytlina eller intermediate är när jag fiskar jiggande mönster typ Barely legal och då kör jag bara rak FC, lite längre alt när det är väldigt grunt och då sätter jag möjligen på en polyleader men oftast inte. 

Oförtyngd eller lätt fluga = sjunklina alt sink tip för att få ner. 

Förtyngda flugor eller väldigt grunt = flytlina alt intermediate. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago Ismo sa:

Viktigaste är vad du tänker i huvet ..sen att streamern gör vad du vill! ..annars kvittar det vad-hur långt/kort du slänger.

Helt sant. 
Sen jag började fiska med streamers har jag insett att jag nästan bara fiskar på kort distans numera, just för att kunna fiska av de ställen jag vill fiska av på ett visst sätt.

En favoritteknik med streamers just nu är att kasta in flugan i ett bakvatten, helst på andra sidan en liten ström och helst väldigt nära bakom stenen och med lite slack på linan och sen lägger jag en nedströmsmend så sent som mögligt. På det sättet dimper flugan ner, hänger kvar lite kort bakom stenen och sen dras ned nedströms genom bakvattnet/strömkanten, ofta lite snabbare än strömmen. Jag tänker att det ska likna en liten fisk som tar skydd i bakvattnet och sen flyr nedströms när de ser fisken som står och väntar. Har funkat rätt bra hitills.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Nacke sa:

Väl mycket tekniksnack här, i slutänden handlar det väl bara om att få ut skiten i vattnet och fiska ...:P

Jo, tråden ligger ju under "Teknik" - arean så.... 

"Få ut skiten i vattnet och fiska" hjälper nog trådskaparen föga. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok sorry insåg inte det, att det var "Teknik"  foldern....jag är ju en Newbie här....men jag har i.a.f. fiskat i fjällen i snart 50 år.  Tror generellt att det är för stor "fixering" vid teknik. Det viktigaste är att ha linan och flugan i vattnet, annars blir det ingen fisk, det är min erfarenhet....

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I slutet på 60-talet fiskade vi grabbar med "utter" i Rautasälven, då visste vi inte vad streamer, nymf, torr-, våt- fluga var....Vi fick hur mycket fisk som helst.., jag vet att det var/är förbjudet, men familjen blev glad att få färsk fisk på bordet, det var det som gällde på den tiden...Därav min skepsis till "teknik" idag...

Jag har helt andra tankar på fångst idag...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen! Kul med nytt folk som har lite rutin att dela med sig av. 

Jo, visst kan det bli för mycket fokus på grejerna och teknik och för lite fiske.

Just när det handlar om fiske med stora ledade streamers kan det ändå vara bra att tänka efter före. De är rätt vidriga att kasta om man inte har "rätt" grejer och det blir lätt slitsamt och stå och kasta dem en hel dag utan tanke på hur man egentligen vill/ska fiska dem. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Sahlberg said:

Jag fiskar nästan uteslutande med sjunklina eftersom jag inte vill förtynga flugorna (jiggande mönster och mönster som kräver blyögon undantaget). 

De gånger jag fiskar med flytlina eller intermediate är när jag fiskar jiggande mönster typ Barely legal och då kör jag bara rak FC, lite längre alt när det är väldigt grunt och då sätter jag möjligen på en polyleader men oftast inte. 

Oförtyngd eller lätt fluga = sjunklina alt sink tip för att få ner. 

Förtyngda flugor eller väldigt grunt = flytlina alt intermediate. 

Ok, det var bra info, tack!

Vad tror ni om spölängd då, 9,6 eller 9? Tänket mig att det som är bra med lite längre är att man lättare får upp linan ur vattnet, men att nackdelen är att det blir tyngre att stå och kasta. Finns det nåt mer att tänka på kring spölängd?

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Sahlberg said:

Helt sant. 
Sen jag började fiska med streamers har jag insett att jag nästan bara fiskar på kort distans numera, just för att kunna fiska av de ställen jag vill fiska av på ett visst sätt.

En favoritteknik med streamers just nu är att kasta in flugan i ett bakvatten, helst på andra sidan en liten ström och helst väldigt nära bakom stenen och med lite slack på linan och sen lägger jag en nedströmsmend så sent som mögligt. På det sättet dimper flugan ner, hänger kvar lite kort bakom stenen och sen dras ned nedströms genom bakvattnet/strömkanten, ofta lite snabbare än strömmen. Jag tänker att det ska likna en liten fisk som tar skydd i bakvattnet och sen flyr nedströms när de ser fisken som står och väntar. Har funkat rätt bra hitills.

Låter ju vettigt, ska försöka prova detta i sommar, om man lyckas få till kasten :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Ewadhagen sa:

Ok, det var bra info, tack!

Vad tror ni om spölängd då, 9,6 eller 9? Tänket mig att det som är bra med lite längre är att man lättare får upp linan ur vattnet, men att nackdelen är att det blir tyngre att stå och kasta. Finns det nåt mer att tänka på kring spölängd?

Erik

Mitt val är helt klart 9 fot, det blir tillräckligt tungt ändå. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, Sahlberg said:

Mitt val är helt klart 9 fot, det blir tillräckligt tungt ändå. 

Ah, Vipu finns bara som 9,6 eller 10 fot i klass 7, hade fattat fel.

Om man skulle kolla på alternativ till Vision Vipu, vad hade ni sagt då? Kring 2000kr

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag kapar tråden lite.

Jag gick iår upp från klass 5 till klass 6 just för att kunna kasta streamers bättre. Så nu har jag ett Scott radian 9 fot klass 6 med butt på handtaget. Men eftersom jag ibland fiskar torrt och nymfer också (mer sällan än ofta) så har jag köpt en flytlina till den. En arctic silver micro diameter wf6 flyt, älskar denna lina och den kastar grymt bra på spöet. Har kastat lite wolly buggers bara än så länge och det gick smärtfritt.

Har försökt läsa lite och om jag förstått det rätt så är en sinktip lina att föredra med streamers, men då utesluter det fiske med torrt/nymfer och jag vill undvika att bära med mig flera spolar/spön. Bör jag då sätta på någon versileader/polyleader när jag kastar streamers för att göra linan till en sink tip?

Jag vet att Rio lovordar sina versileaders till just detta ändamål, men vad säger ni andra är det helt värdelöst eller?

Mvh Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-01 at 19:31 Ismo sa:

Så här tänker jag!..ju längre kast en lägger..dessto fortare/längre drag måste du dra(Annars händer inget där ute)..oregelbundet som en kan & förstår... sen minskar en dragen ju närmare flugan kommer en..men allt beror på årstid. Ibland tempo hela vägen in..men som sagt..högre tempo ju längre en kastat...i början.

he he...med risk antagligen för att stöta med mig med många "teknikfanatiker" ....

1) Ismo, du har ett helt underbart sätt att uttrycka dig på, för mig helt omöjligt att förstå, men det kanske är förståeligt för de andra...känns som du har uppfunnit ett helt nytt sätt att använda språket !    ;-)

2) Utter (jag vet förkastligt, det var 50 år sen), men där hängde flugorna typ 10-30 cm under ytan, fisken vet inte om det är torrt, våt, streamer,  versileader/polyleader eller sinktip lina och tog ändå, därav min lilla skepsis till all teknik ovan, Är inte det mer ett sätt för producenter att sälja nya material.....  

3) Catch and Release tanken....hur många fiskar överlever det ? ,...det ska krokas av, det ska hanteras, fotas och vägas och i film diskuteras om den var större än den, och sedan kanske dumpas från 1 m höjd tillbaka i vattnet.....inte många tror jag.....    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig, aldrig upp ut vattnet och använd peang/tång att kroka ur. Var i Slovenien för några år sen, där var hulling förbjudet och enbart enkelkrok självklart, det borde införas här med...(hade man använt drag/spinnare där hade man antagligen inte kommit hem...)

Sen finns det en moralisk aspekt, förr fanns det ett behov av färsk fisk att äta, då kunde man som fiskare med gott samvete ta hem fisk till familjen. Idag finns inte det behovet, vad ger oss då rätten att "leka" med liv och köra C&R och därmed tro oss vara korrekta....? Blir väl alltmer blödig med åren... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-03 at 18:15 Nacke sa:

Catch and Release tanken....hur många fiskar överlever det ? ,...det ska krokas av, det ska hanteras, fotas och vägas och i film diskuteras om den var större än den, och sedan kanske dumpas från 1 m höjd tillbaka i vattnet.....inte många tror jag.....    

Hur man ser på c/r är en personlig inställning, utom när det är reglerat i fiskeregler. I de vatten jag har varit inblandad i att ta fram fiskeregler för gäller hullinglöst, c/r och fönsteruttag, vår tanke där är att den enskilde gör sitt allra bästa för att vara varsam med fisken men vi ger också tydliga råd för hur detta går till. Hantering sker i vattnet, fotografering och vägning är ok men då pratar vi sekunder ur vattnet åt gången. Överlevnadsgraden är mycket hög vill jag påstå. Hade någon bevittnat ett agerande som du beskriver så hade vederbörande blivit utesluten omedelbart. Ingen som jag känner som tillämpar c/r har några etiska kval, tvärtom är det en stor glädje att bevittna när fisken simmar iväg.

Sorry för OT i tråden. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 1 juli 2017 at 18:45 Ewadhagen sa:

Ok, det var bra info, tack!

Vad tror ni om spölängd då, 9,6 eller 9? Tänket mig att det som är bra med lite längre är att man lättare får upp linan ur vattnet, men att nackdelen är att det blir tyngre att stå och kasta. Finns det nåt mer att tänka på kring spölängd?

Erik

Tycker personligen de extra 15 cm gör stor skillnad på underhandskast. Helt klart 9,6 för mig om jag ska ha ett streamerspö för strömmande vatten. Skulle tillochmed gärna gå upp till 10 fot. Inte är det tungt att kasta. Ok om vi snackar gäddsize på flugorna då är kortare spö bättre. Måste även säga att i många grunda fjällströmmar räcker flytlina långt! Storstenar och midjedjupt som många vatten är bara krångligt med sjunk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...