Hoppa till innehåll

Scott Tidal


Recommended Posts

Jag har funderat ett tag på att köpa ett nytt spö till mitt fiske på västkusten och Scott Tidal är ett spö som jag har varit sugen på. Jag har försökt läsa lite om det men inte hittat så mycket. Så jag vänder mig hit. Till er som fiskat med det och testat att kasta med det. Är det något att ha? Hur är känslan i spöt? Vilken klass är att föredra, 6# eller 7#?

Tacksam för svar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs vad yellowstone anglers bedömning var av Tidal spöt. Jag testade Tidal samtidigt med meridian. Båda 6:or. Det blev meridianen. Lika kär idag som då i spöt.

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2018-8-weight-shootout-g-loomis-asquith-best-fly-rod-comparison/scott-tidal

Kom bara ihåg att båda spöna är designade för en enda sak. Att kasta långa snabba överhandskast i alla väder. Mitt meridian är så långt från allround som man kan komma. Men för sydkustens havsöring fiske är spöt perfekt.

6:a räcker gott och väl.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade också en Meridian 9’ #6 för ett par år sedan. Formidabel kastkanon. Grymt spö för långa överhandskast och till havsöringsfiske på västkusten. Håller med om din beskrivning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Tidal är grymma spön. Skön ganska djup aktion och riktigt mycket tryck i kasten. Haft klass 6 till havsöring och var grymt nöjd med den. Skulle lätt valt den framför meridian, ägt den också. Visst meridian är lättare men sjukt pinnig. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
On 5/28/2019 at 2:54 PM, julius said:

Läs vad yellowstone anglers bedömning var av Tidal spöt. Jag testade Tidal samtidigt med meridian. Båda 6:or. Det blev meridianen. Lika kär idag som då i spöt.

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2018-8-weight-shootout-g-loomis-asquith-best-fly-rod-comparison/scott-tidal

Kom bara ihåg att båda spöna är designade för en enda sak. Att kasta långa snabba överhandskast i alla väder. Mitt meridian är så långt från allround som man kan komma. Men för sydkustens havsöring fiske är spöt perfekt.

6:a räcker gott och väl.

 

 

 

On 5/31/2019 at 6:33 AM, Jonas said:

Hade också en Meridian 9’ #6 för ett par år sedan. Formidabel kastkanon. Grymt spö för långa överhandskast och till havsöringsfiske på västkusten. Håller med om din beskrivning.

Vilka linor gillar ni mest till meridianen? Har haft ett #6 spö en säsong hittils och då kört med guideline coastal #6 och det har funkat OK men finns det bättre?

Fiskar havsöring på västkusten.

Redigerad med Flugstrumpa
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde Arctic Silver intermediate till mitt Meridian 907 och det var galet bra ur kastsynpunkt. Nackdelen var dock att även runningline var intermediate och trasslar i tång när man fiskar grunt. Testar A Jensen Vector i år på Jonas inrådan ;)

Redigerad med bratteus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provkastade prototypen på den här linan igår. Beställde direkt. Släpps i slutet av mars månad 

———

Your go-to fly line for seatrout and other coastal predator fish. This integrated line gives you the best of two worlds: The loading capabilities and casting distance of a shooting head, and the presentation and feel of a traditional WF line.

Features

  • Compact and powerful integrated shooting head
  • Load rods quickly with minimal false casts
  • Cut through the wind with ease, and turn over all types of flies
  • Vibrantly colored tracer aids in identifying the back of the head at distance or in low light conditions
  • Braided multifilament core, stays supple in cold conditions
  • Floating running line

 

4EB5B9C5-47B0-4F64-A9C6-FA0021F40B12.jpeg

Redigerad med Mosbricka
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Mosbricka said:

Provkastade prototypen på den här linan igår. Beställde direkt. Släpps i slutet av mars månad ...

Testade du A. Jensen linan som Jonas rekommenderade eller? Beställde nämligen en sådan igår men nu blir man ju sugen på den du testat också här nu, ???...  haha 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fiskat typ 15 pass sedan 1 april med A jensen linan jag köpte och nu ser running linen ut som bilden nedan visar. Är nöjd med linan i övrigt, passar fint till mitt spö men kanske testar den där SA Volantis men även fått tips om ArticSilver MD.

 

20200418_192749.jpg

Redigerad med Flugstrumpa
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Flugstrumpa said:

Fiskat typ 15 pass sedan 1 april med A jensen linan jag köpte och nu ser running linen ut som bilden nedan visar. Är nöjd med linan i övrigt, passar fint till mitt spö men kanske testar den där SA Volantis men även fått tips om ArticSilver MD.

 

20200418_192749.jpg

ojdå! Jag har fiskat med min coastal lina i flera år. Den ser inte så ut än...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, tomgustavsen said:

ojdå! Jag har fiskat med min coastal lina i flera år. Den ser inte så ut än...

Ser ut som en solklar reklamation. Danskar ska hålla sig till öl ;)
Jag blev lite förvånad på min F/I Jensenlina då runningline sjönk men skulle flyta. I övrigt mycket bra kastegenskaper / tapering så jag behåller ändå.
Coastal  använder Poluretan i sina linor och görs av Airflo som jag tror är ensamma om det, därför är deras linor så hållbara.

Dom flesta andra lintillverkare använder PVC då den är lättare att formge på kortare längd vid produktion läste jag häromdagen :)

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...