Hoppa till innehåll

Rekommendera mig utrustning - börja binda flugor


jumjum

Recommended Posts

Finns ju massa trådar med rekommendationer på utrustning och har läst igenom en del men tänkte ändå att jag kör en ny tråd för att beskriva lite vad jag är ute efter och få aktuella tips ? 

Har efter ungefär 8 års flugfiskande bestämt mig för att prova på flugbindandet. Jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst, men vill samtidigt inte köpa skräp så att jag tröttnar av den anledningen. Fiskar mer och mer bara torrt så det blir mest sådana flugor och inga komplicerade mönster till att börja med (fiskar oftast med väldigt enkla flugor har jag märkt, typ F-fly, klinkehammer osv.) Sist jag var inne på detta så var Danica Innovation Cam Vise ett populärt förslag på nybörjarstäd, håller detta fortfarande måttet? Kan tänka mig att lägga upp till kanske 1500 för ett städ. 

Sen så brukar ju folk rekommendera trådhållare, sax, bra material osv men det är ju verkligen en djungel. Var ska jag börja? Om någon har specifika tips om bra grejer så tar jag tacksamt emot! 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danica städet är ett bra städ att börja med, var dock noga med att inte sätta krokarna för långt ut på käftarna då ändarna är mjukare och har en tendens att böjas ut.

Trådhållare mm. är inte superviktigt, jag började med Stonfo's bobinatore (kostar ca 100kr) som jag använder flitigt än idag. Det jag anser är viktigast är att ha bra saxar, att ha en för att komma åt på dem lite krångligare ställena, en som kanske är lite böjd och sedan en för att klippa hårmaterial.

Men om du har tänkt att börja binda så är det bättre att köpa ett bra städ ifrån första början, jag kan varmt rekommendera Stonfo Kaiman städet. Den har väldigt starka käftar och du kan binda allt från predatorkrok till torrflugekrok strl->jättelitet.

Printar in lite länkar till några av verktygen jag använder.

Stonfo Kaiman städ

Stonfo trådhållare

Stonfo Whipfinisher

Stonfo Dubbingnål

Stonfo Hackeltång

Loon allround sax

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla begagnade kvalitetsstäd om du vill ha mycket för pengarna. Ett som kan rotera är guld värt! 
Bra sax är toppen (Mayfly har en egen variant som är riktigt bra och prisvärd t.ex.) 
Trådhållare tycker jag ska vara keramisk modell. Då kan du köra GSP tråd också. Tiemco har en standardvariant som kostar runt 200 spänn. Helt perfekt till allt!
Whipfinish, dubbingnål, hackeltång är mindre viktigt vilken sort det är tycker jag. 
Marc Petitjean-klämmor är också toppen om man vill binda med cdc och hjorthår. Klarar mig inte utan.
En vanlig pincett, gammal tandborste med kardborre på baksidan (perfekt dubbingborste), tom bläckpenna (för att göra halvslag) och en dubbingspinner av nåt slag. 

Sen är det bara att rocka! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt, precis de svaren jag hoppades på. Stort tack! Om ni känner för det tar jag tacksamt emot tips på vad som bör inhandlas i bindmaterialväg också, även om jag förstår att det kanske är svårare att svara på. Är det kanske något man ska lägga några extra slantar på för att få bra kvalitet t ex?

 

2 hours ago, Ismo said:

En Hjärna!!

Om det är ett krav så får jag nog leta efter en annan hobby tyvärr ?

Redigerad med jumjum
Uppdatering med fråga
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago jumjum sa:

Fantastiskt, precis de svaren jag hoppades på. Stort tack! Om ni känner för det tar jag tacksamt emot tips på vad som bör inhandlas i bindmaterialväg också, även om jag förstår att det kanske är svårare att svara på. Är det kanske något man ska lägga några extra slantar på för att få bra kvalitet t ex?

Om du ska binda torrflugor med hackel så är Whitings ”introductary hackle pack” för torrflugor en bra början, du får 4 halvnackar i snarlik ”pro grade” kvalitet i olika färger där du har fjädrar för både torrflugor samt större flugor för streamers. Paketet kostar 1200kr vilket kan kännas dyrt vid första anblick men ska man köpa en halvnacke av ”pro grade” landar den på 600kr.

Passa på att kolla i din lokala affär ifall dem har någon rea låda, det har hjälp mig att komma billigt undan för att köpa mängder med krok billigt för att träna på då det kan kännas lite tråkigt att köpa dyra krokar för att sedan bli missnöjd med flugorna. Sen är det bara att öva och öva. Ta en titt på Barry Ord Clarke’s klipp på youtube, han har många tips och instruktioner till både mönster och olika bindtekniker. Mycket pedagogisk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp ett stonfo kaiman städ o hyfsat bra trådhållare o sax..lättflytande superlim...   De kommer du otroligt långt på.. 

 

Bindmaterial är djävulens påfund...du kommer sänka alla dina pengar i ett svart hål.. 

Jag köper nog bindmaterial för säkert 3000kr i månaden när man hela tiden får nya idéer.. 

Tänkt flera ggr om de vore billigare o skönare att köpa färdiga flugor.. 

Tyvärr får man nå sorts utlösning av att använda egenbundna flugor.. 

Bra material är sjukt dyrt o även ganska svårt o beställa på nätet då de kan komma något som inte helt är i den kvaliten man inbillat sig.. 

Flugor kan se ut som kaos me dåligt material.. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, leidav02 said:

Om du ska binda torrflugor med hackel så är Whitings ”introductary hackle pack” för torrflugor en bra början, du får 4 halvnackar i snarlik ”pro grade” kvalitet i olika färger där du har fjädrar för både torrflugor samt större flugor för streamers. Paketet kostar 1200kr vilket kan kännas dyrt vid första anblick men ska man köpa en halvnacke av ”pro grade” landar den på 600kr.

Passa på att kolla i din lokala affär ifall dem har någon rea låda, det har hjälp mig att komma billigt undan för att köpa mängder med krok billigt för att träna på då det kan kännas lite tråkigt att köpa dyra krokar för att sedan bli missnöjd med flugorna. Sen är det bara att öva och öva. Ta en titt på Barry Ord Clarke’s klipp på youtube, han har många tips och instruktioner till både mönster och olika bindtekniker. Mycket pedagogisk!

Man ska nog inte kolla klippet på Berrys home tour bland flugbindningsprylar.. Då blir man otroligt fattig!!  ?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Line-speed said:

Bindmaterial är djävulens påfund...du kommer sänka alla dina pengar i ett svart hål.. 

Så är det... Du kommer förmodligen aldrig att bli nöjd så det är bara att börja med det du behöver till nån fluga du tänkt göra och sen går det bara utför. Det finns alltid nån ny färg eller nytt material du vill testa.

Överlag så är det gött att se och känna på material i butik (särkilt hjorthår, cdc och sånt) för där kan det variera nåt jävulskt i kvalitet. Men många nätbutiker har bra personlig service så om du specificerar vad du vill ha det till så kan de välja ut bra grejer åt dig. Gäller t.ex. de mindre butikerna Mayfly, Northern troutshop och Svenska Flugor tycker jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till höger i bild mitt favoritlack hittills, särskilt till mindre flugor.

Tunnflytande.

https://mistpool.com/en/product/245/varnish.html

Tips på billigt hackel som funkar för mig:

https://mistpool.com/en/product/3671/dry-neck-chunks.html

Detta nedan har jag inte testat, men det är säkert bra det med.

https://mistpool.com/en/product/696/ewing-dry-fly-mini-pak.html

Håller verkligen med om det mesta folk har skrivit här i tråden! ??

Barry Ord Clarke är superduper!

En taktik du kunde köra med är att bestämma dig för tex två-tre mönster att börja med.

Kolla några filmer på tuben o bara köpa material till dessa mönster.

...binda dessa tills du är nöjd med vad du binder och sedan gå vidare till flera mönster...

Glöm inte att ha en liten "papperskorg" på bindbordet, ev fru el liknande kan ha synpunkter annars...

Torka av dubbingnålen med hushållspapper efter varje lackad fluga kan vara ett tips.

Min första dubbingnål har ett tjockt lager gammalt lack på sig, sedan fattade jag. Svårt att använda den nu.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Line-speed said:

Bindmaterial är djävulens påfund...du kommer sänka alla dina pengar i ett svart hål.. 

Det här låter inte riktigt kompatibelt med mina andra hobbys. 

 

Stort tack allihopa, det börjar luta åt ett Stonfo kaiman städ, Whitings introductary hackle pack och ett gäng verktyg enligt era tips. Mycket tacksam! Hoppas nu att 2021 blir första året med fisk fångad på egenbunden fluga, och inte att grejerna dyker upp på säljforumet om några månader... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...