Hoppa till innehåll

Utbyggnadshot i Fuluälven


Jonas

Recommended Posts

http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/nyhet.asp?id=888

Det här kommer vi motarbeta kraftigt, räkna med det.

Det hörs fint Jonas! Kolla också på Sportfiskarnas hemsida, www.sportfiskarna.se , dom ligger också i startgroparna och kommer i dagarna att lägga upp adresser till berörda beslutsfattare, skriv till dom och tala om vad Ni tycker! :D

Jonas, det är lite av Dina alternativa hemtrakter, eller hur? Vad är det för kraftverk dom skall dra igång igen och hur påverkar det vattnen däruppe? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har diskuterat med Kent Brant i dag, fd. ordf. i Malungs FVOF, om hur vi ska organisera oss och han återkommer till mig när han har en grundplan klar.

Så länge tycker jag att vi inväntar listan sportfiskarna håller på att skaka fram och sen mailar vi vår ståndpunkt till alla berörda i kommunfullmäktige.

Det är otroligt svagt att så många som 40% valde att inte rösta i frågan. och det säjer ju också en hel del om byapolitiken som styr i kommunen.

Så snart vår taktik är klar kommer vi att via edge annonsera om hur man kan stödja de som arbetar för att rädda älven.

Det hörs fint Jonas! Kolla också på Sportfiskarnas hemsida, www.sportfiskarna.se , dom ligger också i startgroparna och kommer i dagarna att lägga upp adresser till berörda beslutsfattare, skriv till dom och tala om vad Ni tycker! :D

Jonas, det är lite av Dina alternativa hemtrakter, eller hur? Vad är det för kraftverk dom skall dra igång igen och hur påverkar det vattnen däruppe? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har diskuterat med Kent Brant i dag, fd. ordf. i Malungs FVOF, om hur vi ska organisera oss och han återkommer till mig när han har en grundplan klar.

Så länge tycker jag att vi inväntar listan sportfiskarna håller på att skaka fram och sen mailar vi vår ståndpunkt till alla berörda i kommunfullmäktige.

Det är otroligt svagt att så många som 40% valde att inte rösta i frågan. och det säjer ju också en hel del om byapolitiken som styr i kommunen.

Så snart vår taktik är klar kommer vi att via edge annonsera om hur man kan stödja de som arbetar för att rädda älven.

Låter mkt bra det där Jonas. Har ni funderat på om/hur edge även kan hjälpa till och stödja andra älvar också?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har talat med Westrin om hur han tycker vi ska lägga upp en strategi  + att jag för över två veckor sedan erbjöd Lars Lövgren på Älvräddarna en Annonsplats gratis hos oss, men jag har inte fått svar på det ännu.

Uttdrag ur mail från Gunnar Westrin den 6 december:

Hej Jonas och tack för brevet.

Jag vet faktiskt ännu inte hur man ska strategilägga den här senaste anstormningen från vattenkraftsintressenterna. Problemen är många, grön el, elcertifikat, Älvräddarnas tama göranden etc. Ett annat problem är att vi ännu så länge inte vet vilka projekt som gäller och det faktum att vi alla betalar på en fortsatt utbyggnad med minst 2,5 öre/kw.

Något som jag har påtalat för Sportfiskarna och Flugfiskeföreningen är att vi måste ställa krav på Älvräddarna så att de vaknar och kan strategilägga fortsatt kamp.  www.alvraddarna.se Dock tror jag att man måste veta objekten för att kunan ta en fight. Nu slamrar vi liksom med alla jävla vapen rakt ut i luften. I ett första skede gäller följande.

1/ Väck Älvräddarna.

2/ Skriv till de riksdagsledamöter som du har i ditt län. Se www.riksdagen.se

3/ Skriv också till miljöministern och energiministern www.riksdagen.se

-----------

I dagsläget är det punkterna 1, 2 och 3 som gäller och så snart det finns en strategi klar från någons håll kommer edge att stödja den planen genom fritt annonsutrymme med mera.

Låter mkt bra det där Jonas. Har ni funderat på om/hur edge även kan hjälpa till och stödja andra älvar också?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

härligt jonas!!! jag ringde och prata med kerstin rönnqvist på älvräddarna. nu måste dom vakna!!

inte en droppe till

Bra Agge! Vad sades det, är huvudorganisationen aktiv? Det måste göras mer än att tända lyktor på "Älvarnas dag", det är vårdkasarna som skall brinna nu! 8)

Älvräddargruppen "Kommittén rädda Västerdalälven" låg visst på bra i det här fallet har det gått att läsa i bl.a. Dalademokraten, fint! :D

http://www.edgeflyfishing.com/forum/index....65012#msg265012

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du. dom är väl på gång.. jag nämde att edge medlemmarna är på krigsstigen och att dom kan få många nya medlemmar här ifrån om dom visar lite glöd. tror att vi är fler som ska höra av oss till älvraddarna och höra vad dom tänker göra.. om deras medlemmar är vakna borde ju organisationen snart också vakna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bra jobbat!!!  Vad är det som man ska rikta in sig på i kampen mot utbyggnaden av våra sista vattendrag. Jag är medlem i sportfiskarna men det känns inte som om det räcker på något sätt. Det enda jag gör är ju att ge dom en röst och ett bidrag vilket kanske inte är så illa egentligen och som fler självklart borde göra om vårt förbund ska få tyngd.

Om jag vill gör med vad vänder jag mig då, ska jag stödja alla förbund som jobbar mot en utbyggnad, mejla alla beslutsfattare? Jag vet att kunskapen på forumet och även inom dessa frågor så jag skulle gärna vilja ha något som jag kan göra för att aktivt motverka en fortsatt förstöelse av något som borde vara av allas intresse?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har erbjudit älvräddarna i Malung vår hjälp (senast i månsdag) men jag får inget svar...

Edge skulle exempelvis kunna göra en protestsida annonserad på förstasidan där vi tillexempel publicerar namnen/mail på alla i Malungs kommunfullmäktige. Jag har dock inte tid att greja en sådan själv så om någon bara hjälper till så ska vi fixa protestsidan.

Bra jobbat!!!  Vad är det som man ska rikta in sig på i kampen mot utbyggnaden av våra sista vattendrag. Jag är medlem i sportfiskarna men det känns inte som om det räcker på något sätt. Det enda jag gör är ju att ge dom en röst och ett bidrag vilket kanske inte är så illa egentligen och som fler självklart borde göra om vårt förbund ska få tyngd.

Om jag vill gör med vad vänder jag mig då, ska jag stödja alla förbund som jobbar mot en utbyggnad, mejla alla beslutsfattare? Jag vet att kunskapen på forumet och även inom dessa frågor så jag skulle gärna vilja ha något som jag kan göra för att aktivt motverka en fortsatt förstöelse av något som borde vara av allas intresse?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick en idé. 8)

Det bästa vore väl egentligen om man styrde en protestaktion mot kommunen mailadress (kommunsekreteraren i Malung) så att alla protestmail måste diarieföras...  :)  (tror jag var lite smart nu... ;) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick en idé. 8)

Det bästa vore väl egentligen om man styrde en protestaktion mot kommunen mailadress (kommunsekreteraren i Malung) så att alla protestmail måste diarieföras...  :)  (tror jag var lite smart nu... ;) )

Jag vet inte Jonas, undrar om en mailstorm, diarieförd eller inte, är ett effektivt sätt att få dom att läsa vad det är vi egentligen skriver? ???

Går det inte att få kontakt med "Älvräddar´n" på telefon heller tro? Dom har ju redan agerat i fallet och borde väl fortfarande vara aktiva. Det vore nog inte fel att resonera med folket på hemmaplan först, om man skall göra något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte Jonas, undrar om en mailstorm, diarieförd eller inte, är ett effektivt sätt att få dom att läsa vad det är vi egentligen skriver? ???

Går det inte att få kontakt med "Älvräddar´n" på telefon heller tro? Dom har ju redan agerat i fallet och borde väl fortfarande vara aktiva. Det vore nog inte fel att resonera med folket på hemmaplan först, om man skall göra något.

Håller nog med dig där Flyguy, tror inte på en mailstorm mot kommunen. Bättre att försöka föra en diskussion med sakliga och vettiga argument. En mail storm är nog lätt att bara förpassa i en mapp eller pärm någonstans utan att läsa igenom innehållet. Självklart skall man försöka engegera lokalbefolkningen i frågan, dom har oftas det rätta engagemanget och viljan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett äkta politikersvar ang Fuluälven  :P

"REGERINGSKANSLIET

Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet

Miljöministern

M2005/876/F

Hej Magnus!

Tack för ditt e-brev om utbyggnadsplaner i Fuluälven.

Enligt miljöbalken är Fuluälven (Västerdalälven uppströms Hummelforsen) skyddad mot vattenkraftsutbyggnad. Endast verksamheter som förorsakar obetydlig miljöpåverkan får godtas i en skyddad älv. För att få uppföra och driva ett vattenkraftverk krävs tillstånd enligt miljöbalken. Det är alltså tillståndsmyndigheten som har att beakta det skydd för Dalälven som jag nämnt inledningsvis när en verksamhet tillståndsprövas. Jag kan i övrigt inte uttala mig eftersom jag inte får påverka myndigheters eller domstolars prövning i enskilda fall.

Regeringen kan enligt miljöbalken förbehålla sig prövningen av tillåtligheten till en verksamhet. Kammarkollegiet har underrättat regeringen om en pågående tillståndsprocess om Ejforsens kraftverk i Fuluälven (M2004/4082/F/M). Beredningen av ärendet pågår nu inom Regeringskansliet. Därefter kommer regeringen att fatta beslut i ärendet. Som du förstår kan jag inte föregripa regeringens kommande ställningstagande och beslut i ärendet.

Med vänlig hälsning

Lena Sommestad "

Konsten att använda en sanslös mängd ord för att uttrycka... ingenting.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett äkta politikersvar ang Fuluälven   :P

8<

Konsten att använda en sanslös mängd ord för att uttrycka... ingenting.

Jodå, hon uttrycker "Skyll inte på mig, jag är bara minister...." :P

Hon kan inte "föregripa" regeringen, men nog fasen kan hon väl hälsa att hon bearbetar dom så gott hon kan, men inte då!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett äkta politikersvar ang Fuluälven   :P

"REGERINGSKANSLIET

Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet

Miljöministern

M2005/876/F

Hej Magnus!

Tack för ditt e-brev om utbyggnadsplaner i Fuluälven.

Enligt miljöbalken är Fuluälven (Västerdalälven uppströms Hummelforsen) skyddad mot vattenkraftsutbyggnad. Endast verksamheter som förorsakar obetydlig miljöpåverkan får godtas i en skyddad älv. För att få uppföra och driva ett vattenkraftverk krävs tillstånd enligt miljöbalken. Det är alltså tillståndsmyndigheten som har att beakta det skydd för Dalälven som jag nämnt inledningsvis när en verksamhet tillståndsprövas. Jag kan i övrigt inte uttala mig eftersom jag inte får påverka myndigheters eller domstolars prövning i enskilda fall.

Regeringen kan enligt miljöbalken förbehålla sig prövningen av tillåtligheten till en verksamhet. Kammarkollegiet har underrättat regeringen om en pågående tillståndsprocess om Ejforsens kraftverk i Fuluälven (M2004/4082/F/M). Beredningen av ärendet pågår nu inom Regeringskansliet. Därefter kommer regeringen att fatta beslut i ärendet. Som du förstår kan jag inte föregripa regeringens kommande ställningstagande och beslut i ärendet.

Med vänlig hälsning

Lena Sommestad "

Konsten att använda en sanslös mängd ord för att uttrycka... ingenting.

Vad jag får detta svar till är i stort sett:

"Jag och min regering är kompisar med kammarmollegiet och vi håller nu som bäst på att kuckla ihop nåt bra att komma med nu när ansökan är inlämnad. Och bad vi snackar om har du inte med att göra. Det får du se när vi bestämt oss"

Ungefär............

Och Jonas, det var väl fan att inte älvräddarna svarar på tilltal! Ska det vara så jävla trögt att reagera. Eller väntar dom på att Gunnar ska dra hela lasset? jag har också försökt att kontakta dem via email ett antal gånger utan minsta gensvar. Vad är det frågan om egentligen?

Att sätta ut email adresserna till alla i Malungs kommunfullmäktige på startsidan tyckte jag inte va så dumt. Jag tror att lokalbefolkningen skulle känna att dom har stöd från "hela Sverge" då och kanske det kan starta någon form av rörelse bland kommuninnevånarna.

Vad jag förstår så är folk inte så hugade att öppna käften eftersom "svågerns kusin sitter in fullmäktige å han ä ju bas för jaktlage, så han törs man ju inte säga emot".

Internet är ett kraftfullt media och Edge har ett kanonläge att gå i spetsen för en opponion mot ett ev. utbyggnadstillstånd.

På dom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte det heller?

Men just nu har jag ingen möjlighet att ta på mig mer jobb. Om ni får älvräddarna att nappa så ställer vi upp från Edge: s sida så gott vi kan.

Edge är extremt kraftfullt idag.

Besöksstatistik för enbart januari 2005:

54 000 unika besökare

1 700 000 sidvisningar

För mig är de ofattbart att de inte är intresserade när vi erbjuder dem fri annonsplats och support?

Vad jag får detta svar till är i stort sett:

"Jag och min regering är kompisar med kammarmollegiet och vi håller nu som bäst på att kuckla ihop nåt bra att komma med nu när ansökan är inlämnad. Och bad vi snackar om har du inte med att göra. Det får du se när vi bestämt oss"

Ungefär............

Och Jonas, det var väl fan att inte älvräddarna svarar på tilltal! Ska det vara så jävla trögt att reagera. Eller väntar dom på att Gunnar ska dra hela lasset? jag har också försökt att kontakta dem via email ett antal gånger utan minsta gensvar. Vad är det frågan om egentligen?

Att sätta ut email adresserna till alla i Malungs kommunfullmäktige på startsidan tyckte jag inte va så dumt. Jag tror att lokalbefolkningen skulle känna att dom har stöd från "hela Sverge" då och kanske det kan starta någon form av rörelse bland kommuninnevånarna.

Vad jag förstår så är folk inte så hugade att öppna käften eftersom "svågerns kusin sitter in fullmäktige å han ä ju bas för jaktlage, så han törs man ju inte säga emot".

Internet är ett kraftfullt media och Edge har ett kanonläge att gå i spetsen för en opponion mot ett ev. utbyggnadstillstånd.

På dom!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.



















×
×
  • Skapa ny...