Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Hej!

Dags att skaffa linor till mitt nya/första klass 7-spö. Jag hade tänkt mig två olika densiteter. En intermediate för kustfiske och ytbeten för abborre i insjö. Och en sjunklina för abborrfisket. Spöt har en rekommenderad klumpvikt på 16,5g. Testade dock spöt lite i helgen med lånade linor av utgångna modeller med något högre vikt, och det verkade fungera fint (vilket Jonas redan förutspådde i spö-tråden ;) ). Om jag jämför spöt med farsans #7 Guideline RSI så har Cross SW MF något mer ryggrad (som jämförelse).

Intermediate: Här hade jag tänkt mig en Guideline Coastal Evolve - Slow intermediate. Verkar vara en väldigt populär lina när jag luskar runt här på forumet. Men är självklart öppen för förslag, tankar och åsikter. Har t.ex. kollat på "Sunrays" linor som ploppar upp i FB-flödet, men de verkar väldigt tunga?

Sjunk: Här är jag helt vilsen..
Fiskar vanligtvis abborre (med haspel) på 3-7m djup. Så behöver något som går ner ganska rejält. Och som klarar att vända över större flugor (ca 5-15cm, mestadels runt 10cm tänker jag, då det är beten i den storleken jag oftast spinnfiskar abborre med). Osäker på om man bör köra sinktip eller sjunk rakt igenom. Om jag förstår det rätt betyder t.ex. "sjunk 5" att linan sjunker 5 tum/sekund. Är så fallet får det nog vara iaf sjunk 7+ då flugan rimligtvis stiger varje gång man fiskar hem den? Kan tillägga att abborrfisket bedrivs från båt.

Fundering: Nu när jag kollat runt på en mängd olika linor känner jag mig lite förvirrad över listade klumpvikter. Loop, Airflo och Guideline verkar lista sina #7-klumpar som ca 16,5-18g. Men noterade att linan Tridentflyfishing använder när de testade sitt Cross SW är en "Scientific Anglers Amplitude Bonefish Fly Line" med klumpvikt på endast 12g (i #7). Samtidigt är klumpvikten på Sunrays slow intermediate #7 21g.. Vad är grejen? 😕 

Publicerat
On 7/26/2021 at 9:22 PM, PatrikJ said:

GL coastal är fin! 

Titta även på vision kust, kör den på min 7:a på kusten, både som Hover samt sjunk2. 

Den ligger lite högre än Coastal i vattnet.

patrik

6 hours ago, HALster said:

Flyfishingmasters lina "Kivik" är den bästa hoover-lina jag provat. Bra pris också.

Tack för tipsen båda två :)Fasen att man inte har möjlighet att testa lite linor innan köp.

Patrik: Verkar som att du har testat både Vison och Coastal. Hur upplever du kastegenskaperna om du jämför dem?

HALster: Den linan har jag inte hört talas om innan, men ser också fin ut. Gillar linans tydliga markeringar. Har du jämfört den med andra intemediate-linor?

Publicerat

Taperingen är snarlik, längd på klump lika så. Upplever vision kust linan lite mer harmonisk att kasta med, överlag bättre på allt (OBS är ett riktigt Guidelinefan på linor) men just kust-linan är topp. Däremot har vision linan lite mer minne på skjutlinan. 

jag fiskar kust när jag vill ha en hover lina, byter till GL när jag vill få ner flugan 30 - 40 cm extra. 

Båda linorna hanterar vind, vänder större flugor. Och utöver detta, så är det bra kvalitet. Blir rätt oavsett vilken. 

• Like 1
Publicerat
2 minutes ago, PatrikJ said:

Taperingen är snarlik, längd på klump lika så. Upplever vision kust linan lite mer harmonisk att kasta med, överlag bättre på allt (OBS är ett riktigt Guidelinefan på linor) men just kust-linan är topp. Däremot har vision linan lite mer minne på skjutlinan. 

jag fiskar kust när jag vill ha en hover lina, byter till GL när jag vill få ner flugan 30 - 40 cm extra. 

Båda linorna hanterar vind, vänder större flugor. Och utöver detta, så är det bra kvalitet. Blir rätt oavsett vilken. 

Grymt svar, tack! :)

Fick i samband med att jag skapade denna tråd ett mail från en representant(?) för Cortland, som tyckte jag skulle köra på en 444 Clear Camo Intermediate. Vore intressant att höra vad en mer opartisk fiskare tycker om den linan. Läste runt lite, och det verkar vara en fin lina. Frågan är dock hur den står sig mot "moderna" linor som t.ex. Vision Kust / Guideline Coastal (Finns Vision Kust ens fortfarande att köpa? Hittar den inte).

Har du (eller någon annan) något tips på sjunklina?