Hoppa till innehåll

Nu händer det grejer i Österdalälven


Jonas

Recommended Posts

https://www.siljannews.se/alvdalen/drommen-ar-att-fa-se-stora-fiskar-simma-upp-for-fisktrappan

Det ska bli otroligt intressant att följa det här och se vad det får för resultat. Spännande och kul att det satsas :) 

Undrar om man redan nu har börjat skissa på någon liknande lösning för Trängsletdammen?

  • Like 10
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underbart!
Något jag lärde mig genom Fiskarnas Rike var att många trappor är byggda med såpass starka flöden att för det mesta bara ädelfisk kan ta sig upp i dem (inte sällan inte ens det...) så jag hoppas att man tänker på ALLA arter som vandrar i älven när man gör denna stora satsning! :) 

Redigerad med Lodjur
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Lodjur sa:

Underbart!
Något jag lärde mig genom Fiskarnas Rike var att många trappor är byggda med såpass starka flöden att för det mesta bara ädelfisk kan ta sig upp i dem (inte sällan inte ens det...) så jag hoppas att man tänker på ALLA arter som vandrar i älven när man gör denna stora satsning! :) 

Precis. Ett levande system innefattar alla arter. Dalarna har ju exempelvis haft helt fantastiskt starka bestånd av exempelvis brax, id, mört, löja mm som även de drabbas negativt av att inte kunna vandra i systemen som förr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt men samtidigt sorgligt att det är den här utvecklingen som nu stoppas i och med pausningen av NAPen. Fortum verkar inte direkt ha gjort detta av fri vilja/av PR-skäl utan till följd av domen. Samtidigt skulle man ju vilja premiera bolaget för att uppmuntra andra. Svårt att komma på hur bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...