Hoppa till innehåll

någon som har testat sage Sage R8 Core 590-4 ?


pette

Recommended Posts

Har inte testat själv men är något spö värt dom pengarna, det är ju i betraktarens/köparens ögon. Ur ren prestanda synpunkt synar jag att det spöet är bättre än något annat top of the line spö från ett annat märke.

Med det sagt så får man ju bra garantier/service, känslan av att vara förste ägare på ett fint nytt spö och att man har köpt sig fina grejer som man ska vara nöjd över.

Jag är av den åsikten att en hobby aldrig kan kosta för mycket om den ger dig all glädje och får dig att leva livet fullt ut.

själv är min gräns för vad jag skulle må bra av passerad så jag skulle inte lägga dom pengarna till vad spöet kostar vid fullt pris från butik.

 

Redigerad med PiteåDanne
  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är smått galna priser på flugspön (och linor) nu. Speciellt med tanke på att prestandan på billiga spön har blivit såpass hög. 

Personligen tror jag det är en smaksak om gillar ett begagnat premiumspö för ett par tusen mer än ett nytt för 14 k. :) 

Nyare/dyrare är inte per automatik bättre. Men om du gillar det bättre än alla andra spön såpass att det är värt pengarna så kör! :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, HansKlinga said:

Provkastade ett 590 .med vision feel 115 . (Sportfiskeboden västerås) ett väldigt lättkastat trevligt spö. 

IMG_20230211_162542_128.jpg

 

1 hour ago, M.Thors said:

Det är smått galna priser på flugspön (och linor) nu. Speciellt med tanke på att prestandan på billiga spön har blivit såpass hög. 

Personligen tror jag det är en smaksak om gillar ett begagnat premiumspö för ett par tusen mer än ett nytt för 14 k. :) 

Nyare/dyrare är inte per automatik bättre. Men om du gillar det bättre än alla andra spön såpass att det är värt pengarna så kör! :) 

 Jag har inga problem att köpa beggat,men det verkar vara dåligt med dessa spön på beg.marknaden än så länge.

o så ville jag höra lite från andra hur dom upplever spöt.

jag får åka till v-ås o klämma och känna lite på det vid tillfälle 😁

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 590 R8. Har inte hunnit fiska så mycket med det än men är jäkligt nöjd. Bytte från ett Sage Sonic som var lite för snabbt i mitt tycke. R8 är helt klart mer allround, jobbar djupt och fint utan att tappa ork, väldigt snyggt bygge som alltid från Sage, och deras handtag är bra mycket trevligare än ett vanligt halfwells.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är en R8 jämfört med Scott -G eller Helios 3F?   Är de av liknande karaktär? 

Har själv Helios 3F och Scott G i klass 5 med Rio Elite Technical Trout lina så är de helt underbara att kasta med.. 

G spöt är aningen mjukare ...då har jag även en Rio Gold Elite i klass 4 just till G spöt som ger helt jävla psykofin känsla..... 

helt enkelt fantastiska saker...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej. Jag har ett nytt R8 9/5wt och är väldigt nöjd med själva spöt. Däremot så tar det aldrig riktigt fart med lina klass 5 så jag kommer lägger på en 6a med kort klump. Jag har gjort det med flera olika spön under åren och det har oftast blivit riktigt mycket bättre, gillar att kunna lyfta linan, ta typ två tre drag och ut.. :) För övrigt så har jag de senaste åren inte haft något bättre spö än mitt gamla G.Loomis Streamdance 9/5, men nu med en klass över på mitt R8 ska det få sig en match.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Cubatott said:

Hej. Jag har ett nytt R8 9/5wt och är väldigt nöjd med själva spöt. Däremot så tar det aldrig riktigt fart med lina klass 5 så jag kommer lägger på en 6a med kort klump. Jag har gjort det med flera olika spön under åren och det har oftast blivit riktigt mycket bättre, gillar att kunna lyfta linan, ta typ två tre drag och ut.. :) För övrigt så har jag de senaste åren inte haft något bättre spö än mitt gamla G.Loomis Streamdance 9/5, men nu med en klass över på mitt R8 ska det få sig en match.... 

R8 ska väl vara åt de mjukare hållet? Ändå måste man gå upp i linklass för att få spöt att ladda?? 🙄 

ART är dessutom halv klass tyngre som många andra linor nuförtiden 

Redigerad med Tundraman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 7/2/2023 at 1:27 PM, Tundraman said:

R8 ska väl vara åt de mjukare hållet? Ändå måste man gå upp i linklass för att få spöt att ladda?? 🙄 

ART är dessutom halv klass tyngre som många andra linor nuförtiden 

Nej det ska absolut inte överklassas! Är man grön så kan det ju hjälpa att få lite mer känsla, men R8 är absolut inte ett så snabbt spö så man bör lägga på tyngre lina på det. 
jag var ute igår med mitt och provade en snäppet för tung lina på runt 9m, och det gillade det inte. Det funkar men kastar väldigt mycket bättre med en rättklassad lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/2/2023 at 11:11 AM, Cubatott said:

Hej. Jag har ett nytt R8 9/5wt och är väldigt nöjd med själva spöt. Däremot så tar det aldrig riktigt fart med lina klass 5 så jag kommer lägger på en 6a med kort klump. Jag har gjort det med flera olika spön under åren och det har oftast blivit riktigt mycket bättre, gillar att kunna lyfta linan, ta typ två tre drag och ut.. :) För övrigt så har jag de senaste åren inte haft något bättre spö än mitt gamla G.Loomis Streamdance 9/5, men nu med en klass över på mitt R8 ska det få sig en match.... 

Borde man inte vara upprörd om man köpt ett spö för långt över 10.000kr och så är det inte vad som utlovats?

Om man köper ett spö i klass 5 då borde man ju vilja fiska med klass 5 lina för det är vad som passar bäst till flugorna man tänkt sig? Att då behöva gå upp en klass på linan så blir det ju något helt annat. Allt blir ju fel då. Borde man inte bry sig mer och haft mer tankar när man lägger så mycket på ett spö? Eller varför köper man det annars? Eller känns det bara bra i magen att det är dyrast?

Vi som konsumenter borde kräva mer än bara en hög prislapp. Står det klass 5 på spöt ska det fungera med en klass 5 lina. Och står det klass 5 på linan så ska den funka på ett klass 5 spö. 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Fisk said:

Borde man inte vara upprörd om man köpt ett spö för långt över 10.000kr och så är det inte vad som utlovats?

Om man köper ett spö i klass 5 då borde man ju vilja fiska med klass 5 lina för det är vad som passar bäst till flugorna man tänkt sig? Att då behöva gå upp en klass på linan så blir det ju något helt annat. Allt blir ju fel då. Borde man inte bry sig mer och haft mer tankar när man lägger så mycket på ett spö? Eller varför köper man det annars? Eller känns det bara bra i magen att det är dyrast?

Vi som konsumenter borde kräva mer än bara en hög prislapp. Står det klass 5 på spöt ska det fungera med en klass 5 lina. Och står det klass 5 på linan så ska den funka på ett klass 5 spö. 

Det trivs helt klart bäst med en klass 5 lina! Inget snack om saken, kollar man tester på tuben så säger även dom samma sak. Det ska inte överbelastas. 
Jag provade det som jag skrev högre upp igår, det funkar men blir inte alls lika trevligt som med en normal femma.

Jag har en Rio Gold Elite som sitter som en smäck på den 👌 då är det fantastiskt trevligt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago El Flinko sa:

Linan blir inte en klass 8 bara för att du bär mer lina. Klassen avgörs på dom första 9,14 metrarna, inte på klumpen.

Helt rätt, och där är linan du pratar om helt rätt. Men om du matar ut hela klumpen så har den vikt som en klass 8 lina. Men du kanske bara använder den främre delen av klumpen? Kastar spöt bra med en klass 8 lina så ligger det väl ändå åt det styvare hållet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Lawson said:

Helt rätt, och där är linan du pratar om helt rätt. Men om du matar ut hela klumpen så har den vikt som en klass 8 lina. Men du kanske bara använder den främre delen av klumpen? Kastar spöt bra med en klass 8 lina så ligger det väl ändå åt det styvare hållet?

Hur skulle en klass 5 lina se ut enligt dig med en klump som är längre än 9,14 meter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Fisk sa:

Hur skulle en klass 5 lina se ut enligt dig med en klump som är längre än 9,14 meter?

Att din lina är en klass 5 är det väl ingen tvekan om. Den verkar ju även ligga rätt viktmässigt på aftm klassningen. Jag gör ett försök till att få dig att förstå vad jag menar.

Om vi har ett spö som vi tycker inte laddar som det ska med den lina vi använder. Då har vi två möjliga lösningar, vi går upp i linklassning till en tyngre lina tills vi hittar rätt. Sen kan vi göra som du gjort, vi förlänger linan tills vi hittar en lagom vikt. I ditt fall tre klasser upp till en vikt som motsvarar en åtta. 

Ser i efterhand att jag svarat "Fisk" när jag trodde jag svarade "El Flinko" . Hoppas svaret ändå kan fungera för båda.

Redigerad med Lawson
Står ovan.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, Lawson said:

Att din lina är en klass 5 är det väl ingen tvekan om. Den verkar ju även ligga rätt viktmässigt på aftm klassningen. Jag gör ett försök till att få dig att förstå vad jag menar.

Om vi har ett spö som vi tycker inte laddar som det ska med den lina vi använder. Då har vi två möjliga lösningar, vi går upp i linklassning till en tyngre lina tills vi hittar rätt. Sen kan vi göra som du gjort, vi förlänger linan tills vi hittar en lagom vikt. I ditt fall tre klasser upp till en vikt som motsvarar en åtta. 

Jag och antagligen de flesta andra flugfiskare vill ju att det ska kännas bra och "ladda" så fort vi har lina utanför spötoppen. Så jag tror AFTM är till för just detta. Hur mycket massa per längd en lina har. Så en lina som är klass 5, 140 grains vid 30 fot, ska kännas bra vid alla längder av klumpen/lina man bär.

Desto mer lina vi har utanför toppen desto mindre total del av lina påverkar vi. På grund av slack och annat. Så en längre klump kommer kännas lättare än en kortare. Som ett exempel så tycker jag att en lina med 16 meters klump som väger 18,5 gram känns bra på ett spö men en kort skjutklump så känns 15 gram mer lagom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...