Hoppa till innehåll

Vadare, 2023


PatrikJ

Recommended Posts

4 hours ago SBG sa:

Tycker att om man ska prata om LOC så behöver man ta ett annat tidsperspektiv. Det är många som uttrycker sig efter 1-2 säsonger om hur bra kvalitén är. Men för den pengen så vore ju allt annat skamligt. Detsamma gäller visserligen ex. Simms dyraste.

Tiden får utvisa hur det är att äga ett par LOC. För det priset så måste servicen och det man betalar för reparation vara förbaskat bra när man skickar in dom för lagning. För alla vadare måste någon gång lagas. Dom kanske har extremt hållbart tyg, men dom har fortfarande både sömmar och neoprenstrumpor. Det vore ju inte så kul om LOC kom och sade efter 5 år att "dina vadare har nått slutet på sin livscykel" och skiter i att laga dom som simms gör nu för tiden..

Om dom faktiskt håller så kanske det är värt att dom inte andas. Men att ett par helsvarta, fodrade par vadare som inte andas skulle vara lika svala på sommaren som ett par gore tex? Nee, det tror jag inte på.

 

Intressant tanke, deras demo vadare gjordes/var klara 2016 och testades i 3 år runt om i värden innan dom släpptes 2019. Har fortfarande inte hört någon ha något problem med sina Loc vadare. Vad jag vet så håller deras demo fortfarande sedan 2016. Jag kan inte ändra någons tanke/åsikt, jag kan bara säga vad jag vet och vad jag upplevt själv från att äga ett par. Men ett tips om du kan, pröva dom själv. Finns ju demos och en del folk som äger ett par, samt deras butik i Alingsås. Men försök ha ett öppet sinne när du testar dom, och döm inte dom bara för dom e ”fodrade och svarta”

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago, Elias Hansson said:

Intressant tanke, deras demo vadare gjordes/var klara 2016 och testades i 3 år runt om i värden innan dom släpptes 2019. Har fortfarande inte hört någon ha något problem med sina Loc vadare. Vad jag vet så håller deras demo fortfarande sedan 2016. Jag kan inte ändra någons tanke/åsikt, jag kan bara säga vad jag vet och vad jag upplevt själv från att äga ett par. Men ett tips om du kan, pröva dom själv. Finns ju demos och en del folk som äger ett par, samt deras butik i Alingsås. Men försök ha ett öppet sinne när du testar dom, och döm inte dom bara för dom e ”fodrade och svarta”

Som med allt annat så tar man en viss risk som early adopter, oavsett om det är loc-vadare eller elbil. Om det visar sig att dom är bättre än andra märken så köper jag gärna ett par, men jag väntar personligen tills dom har bevisat sig på marknaden.

Jag skrev att dom inte är lika svala som ett par gore tex, och det är dom ju inte. Att dom är tillräckligt svala för att man ska trivas i dom på sommaren, ja så kan det säkert vara. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago SBG sa:

Som med allt annat så tar man en viss risk som early adopter, oavsett om det är loc-vadare eller elbil. Om det visar sig att dom är bättre än andra märken så köper jag gärna ett par, men jag väntar personligen tills dom har bevisat sig på marknaden.

Jag skrev att dom inte är lika svala som ett par gore tex, och det är dom ju inte. Att dom är tillräckligt svala för att man ska trivas i dom på sommaren, ja så kan det säkert vara. 

 

Nej precis, svårt de där speciellt när man är ny på marknaden och försöker konkurrera med företag som levererat top vadare i över 30 år. Anser dock att om man svettas i ett par vadare och bara har på sig ett par tunt underställ så kanske man inte bör fiska. Men de e personlig åsikt. Tror dock Locs största problem är priset, vadarna är bästa som finns enligt mig, men vet många som tycker priset är lite väl. Och jag köper de, inte många som kan/vill lägga så mycke pengar på ett par vadare. Det är nog deras största problem, för börjar folk testa dom och bilda sin egen uppfattning så kommer dom nog att bli stora. Men de är just att komma in på marknaden med ett sånt pris och ska försöka övertyga kunder🤷‍♂️

Men får du tillfälle att testa så rekommenderar jag varmt de, då dom är helt outstaning😃

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Elias Hansson said:

Nej precis, svårt de där speciellt när man är ny på marknaden och försöker konkurrera med företag som levererat top vadare i över 30 år. Anser dock att om man svettas i ett par vadare och bara har på sig ett par tunt underställ så kanske man inte bör fiska. Men de e personlig åsikt. Tror dock Locs största problem är priset, vadarna är bästa som finns enligt mig, men vet många som tycker priset är lite väl. Och jag köper de, inte många som kan/vill lägga så mycke pengar på ett par vadare. Det är nog deras största problem, för börjar folk testa dom och bilda sin egen uppfattning så kommer dom nog att bli stora. Men de är just att komma in på marknaden med ett sånt pris och ska försöka övertyga kunder🤷‍♂️

Men får du tillfälle att testa så rekommenderar jag varmt de, då dom är helt outstaning😃

Kollade in priserna lite fort, vadarna är dyra, för dyra anser jag, men det är vad ja tycker.

Men kortkallingarna i merinoull 750 kr 😂

Dom har nog en hel del hemläxa att göra innan dom får ut sina produkter på marknaden, skulle jag tro🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago puoltsa19 sa:

Kollade in priserna lite fort, vadarna är dyra, för dyra anser jag, men det är vad ja tycker.

Men kortkallingarna i merinoull 750 kr 😂

Dom har nog en hel del hemläxa att göra innan dom får ut sina produkter på marknaden, skulle jag tro🙂

Många märken som tar typ 450 kr, vet Patagonia har syntetkalsonger som kostar 350-400 kr per styck och det är i syntet och inte merinoull. Men ja inte de billigaste, de e ju verkligen premium kvalitet på merino kläderna också. Mycket mer stryktåliga och bättre gjorda än andra merinoull kläder i mitt tycke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men 750:- är ju galet för ett par kallingar oavsett merino, bambu eller syntet.. det är ju en jädrans skillnad på 450 eller 750 spänn.

Woolpower kostar 400-450:- och jag har riktigt svårt att se att LOC har bättre kvalite än så? 

Så varför ska jag lägga 300:- extra på ett par från LOC... 

Jag tror också att LOC kommer få det väldigt tufft på marknaden med den aktuella prisbilden. Jag tvivlar inte på att produkterna håller mycket hög kvalite men prisbilden är för skev i mina ögon. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

LOC framstår som ett prismässigt kap om man jämför med de här https://www.balenciaga.com/en-se/waders-pantashoes-black-811011607.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwy4KqBhD0ARIsAEbCt6jNL3eVPoRZfdl7Jwb9EH1o6oguXF_KHTAvQCi_vVtb9nNyIiQzR6kaApvTEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Perfekta för er som går all in i den senaste tidens Streetfisketrend👌😁

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100% skin, bästa materialet att göra vadare av! Stilettklackarna lär gräva sig ner fint i botten också. 🤣

Vi flugfiskare är ju väldigt "lättlurade" som konsumenter. Vi betalar premium för att det ska stå simms, guideline, scott, sage eller whatever på allt vi har. LOC är dessutom ett extremt litet märke, har produktion i Sverige (mest), och riktar in sig på dom som är beredda att betala ännu mer. Då behöver man göra mer vinst per plagg för att gå runt. Och det är klart att man får göra det om man vill! Det finns alternativ för alla. Men prislappen i våran lilla hobby reflekterar *icke* kvaliteten.

Om man är ute efter ren funktion och kvalitet samt svensk produktion så håller jag med om woolpower. Använder fortfarande farsans gamla underställ från långt innan det ens hette woolpower. Vad jag vet så utvecklades ullfrotté just för försvaret. Vet inte hur länge det stället har varit med i matchen, men vi pratar ett gäng årtionden av hårt bruk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-10-31 at 15:29 SBG sa:

100% skin, bästa materialet att göra vadare av! Stilettklackarna lär gräva sig ner fint i botten också. 🤣

Vi flugfiskare är ju väldigt "lättlurade" som konsumenter. Vi betalar premium för att det ska stå simms, guideline, scott, sage eller whatever på allt vi har. LOC är dessutom ett extremt litet märke, har produktion i Sverige (mest), och riktar in sig på dom som är beredda att betala ännu mer. Då behöver man göra mer vinst per plagg för att gå runt. Och det är klart att man får göra det om man vill! Det finns alternativ för alla. Men prislappen i våran lilla hobby reflekterar *icke* kvaliteten.

Om man är ute efter ren funktion och kvalitet samt svensk produktion så håller jag med om woolpower. Använder fortfarande farsans gamla underställ från långt innan det ens hette woolpower. Vad jag vet så utvecklades ullfrotté just för försvaret. Vet inte hur länge det stället har varit med i matchen, men vi pratar ett gäng årtionden av hårt bruk.

Nja. Vet inte riktigt om jag håller med om att woolpoower skulle vara nån kvalitetsvara.

Köpte deras long Johns 400.

Långfillingar för 1250 kr. Efter en eco tvätt 30 gradet så var resåren i midjan väck och byxorna var full i noppor.  

Reklamation och nästa gång handtvättade jag dom......Samma resultat.

Riktig skitkvalitet.

Det var tydligen bättre förr. 🤪

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Lowbrow68 sa:

Nja. Vet inte riktigt om jag håller med om att woolpoower skulle vara nån kvalitetsvara.

Köpte deras long Johns 400.

Långfillingar för 1250 kr. Efter en eco tvätt 30 gradet så var resåren i midjan väck och byxorna var full i noppor.  

Reklamation och nästa gång handtvättade jag dom......Samma resultat.

Riktig skitkvalitet.

Det var tydligen bättre förr. 🤪

Shit, det låter ju galet? Jag har massor av grejer från woolpower som varit med massor av år och som håller grym kvalite än idag. Knappt spår av användning. Dock har jag inte dom långkalsongerna så kan inte uttala mig om just dom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har både 200 (gamla) och 400 (nya). Är inte heller ett fan av deras tjockare tyger, för de blir rätt nopprigt. Men det blir lite nopprigt det tyget woolpower använder, så är det bara. Originalet (det som nu heter 200) är the shit! 

(Nu är vi en bit ifrån vadare.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Rob01bjo sa:

Shit, det låter ju galet? Jag har massor av grejer från woolpower som varit med massor av år och som håller grym kvalite än idag. Knappt spår av användning. Dock har jag inte dom långkalsongerna så kan inte uttala mig om just dom. 

Jag har en tröja i 400 kvalitet som säkert är 5 år och den håller hyfsad kvalitet.  Dock lite väl noppig. Och jag är jätteförsiktig med tvätt osv.

Då tycker jag det finns andra svenska märken som håller betydligt högre kvalitet.  👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller funktionsunderkläder är aclima min favorit. Jag gör en separat tråd om några av de produkter jag använder i deras sortiment i nästa vecka. Bra vadare ska självklart matchas med underställ i toppkvalitet. Annars missar man ju lite av poängen och helhetsupplevelsen med att satsa på en kvalitetsvadare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra poäng Jonas. Om inte annat så är bra underställ essentiellt om man vill att ens vadare ska överleva. Svett är döden för vadarbyxor, så vettiga underställ som tar hand om svetten är extremt viktigt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett par vision ikon zip 2012. Dom har gått runt 20 - 30 dagar året. Kustfiske, insjö, strömmandvatten och lite flytring. Jag har ramlat endel med dom med. Har kört med neoprensockar sedan dag 1. Nu i somras så började dom läcka in vatten (i grenen och fötterna). När jag köpte mina så vart jag rekommenderad att köpa simms. Men kände att jag inte kunde motstå dessa då jag hört bra om dom och skittfiske körde rea på dom för 800 kr istället för 3700 så köpte 2 par... Jag förstår att jag har haft väldigt mycket tur med mina att dom hållit såpass länge, då polare å bekanta fått byta vadare under åren medan jag har kunnat använda mina vidare. 

Jag har alltid sköljt av mina vadare efter användning och låtit dom hänga å torka ordentligt innan jag lagt ner dom i nätpåsen dom kom i igen.

 

Så nu kör jag på mina reserv jag köpte då. Men behöver ju ett par nya för jag skulle tro att dom skulle kunna börja läcka av ålder (delaminering) med trotts att dom är oanvända. Men personligen så kommer jag inte att köpa simms då dom jag träffat inte varit nöjda med dom. Men jag har inte pratat med laxfiskare (om de skulle vara någon skillnad där kanske, men känns som att dom man läser om som rekommenderar simms fiskar lax).

 

Men nu till saken. Nya vadare.

Jag är inne på ett par nya vision eller så kollar jag nu på grundens och även ursuits vadare.  https://www.ursuit.com/en/ursuit-aura-waders . Men problemet är att man inte ser några ute vid vattnet eller i butiker än iaf.

Men som skrevs innan i tråden loc vadare å simms värsting över 13 000- 17 000 kr då får de fasen hålla länge å med fantastisk service och vara de skönaste att ha på sig. För som jag ser å kollar på de så är de ju i slutändan komfort, produktion och kostnaden per användning eller år som är relevant. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Simms och Grundéns är denna: du kan själv lätt ta reda på var dom läcker genom att spraya isopropanol (alkohol) på insidan. Detta gör dom otroligt lätta att laga, även själv.

I mitt huvud så är Patagonia det självklara valet i mellanprissegmentet. H2NO membranet är svinbra, kvalitén är svinbra, och framförallt så är kundservice fenomenal. Som regel så betalar du inte en krona för reparation och dom lagar dina prylar även om dom är gamla.

Pratade med en återförsäljare som berättade att dom hade fått in en 10 år gammal jacka med trasig dragkedja. Kunden ville tvunget ha kvar samma jacka, men få den lagad, så den skickades in. Dragkedjan byttes och inte en krona kostade det. Vilka andra märken skulle göra det? 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-11-04 at 08:36 SBG sa:

Fördelen med Simms och Grundéns är denna: du kan själv lätt ta reda på var dom läcker genom att spraya isopropanol (alkohol) på insidan. Detta gör dom otroligt lätta att laga, även själv.

I mitt huvud så är Patagonia det självklara valet i mellanprissegmentet. H2NO membranet är svinbra, kvalitén är svinbra, och framförallt så är kundservice fenomenal. Som regel så betalar du inte en krona för reparation och dom lagar dina prylar även om dom är gamla.

Pratade med en återförsäljare som berättade att dom hade fått in en 10 år gammal jacka med trasig dragkedja. Kunden ville tvunget ha kvar samma jacka, men få den lagad, så den skickades in. Dragkedjan byttes och inte en krona kostade det. Vilka andra märken skulle göra det? 

Patagonia är FANTASTISKA med allt, ett stort favoritmärke hos mig också. Tror ej de finns något företag/märke i dagens läge som gör så mer än dom, tyvärr =D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 11/4/2023 at 8:36 AM, SBG said:

Fördelen med Simms och Grundéns är denna: du kan själv lätt ta reda på var dom läcker genom att spraya isopropanol (alkohol) på insidan. Detta gör dom otroligt lätta att laga, även själv.

I mitt huvud så är Patagonia det självklara valet i mellanprissegmentet. H2NO membranet är svinbra, kvalitén är svinbra, och framförallt så är kundservice fenomenal. Som regel så betalar du inte en krona för reparation och dom lagar dina prylar även om dom är gamla.

Pratade med en återförsäljare som berättade att dom hade fått in en 10 år gammal jacka med trasig dragkedja. Kunden ville tvunget ha kvar samma jacka, men få den lagad, så den skickades in. Dragkedjan byttes och inte en krona kostade det. Vilka andra märken skulle göra det? 

Jag hadde precis denna upplevelse: ena dragkedja på min 7 år gamla Patagonia vadar jacke gick sönder. Kontaktade Patagonia via den hemsida/formular dom har för reparationer, beskrev problemet och bifogade billder. 3 dagar efter fick jag svar: vi kan fixa det. Dom betallde till och med för transporten. 

Den andre dragkedja i den andra bröstficka hade också börjat bli svår att få upp/ner, så jeg skrev på en lap i paketet om dom kunde byta den också. Dom bytade båda dragkedjor ock det kostade ingen ting. Allt i allt tog det väl 4 veckor.

Tror ingen annan producent har så bra service?

 

Jesper DK

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OCH för att besvara frågan i början: Jag kann varmt rekommandera Patagonias Rio Gallegos- eller Swiftcurrent vadare. Har et par Gallegos som er 5 år gamla - funker fortfarande och i våren köpte jag Swiftcurrent. Båda er stryktåliga och bra gennomtänkte.

Med tanke på deras politik om "hellre reparera än slänga och köpa nytt", så menar jag att Patagonia är värd att fundera på. 

Jesper DK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett par Patagonia Swiftcurrent i somras som jag är väldigt nöjd med än så länge.
Jag köpte efter slitstarkhet kontra prislapp och landade då på dem, tycker även att designen som gör att man på 5 sekunder kan glida ner dem så att de blir midejvadare är riktigt najs.
De känns robusta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Patagonia är absolut riktigt grymma och har en bra kundhantering. Dock ska man veta att även dom har haft mycket problem med sina vadare. Jag har haft flera gallegos som läckt. Både zip och utan. Även skeena river som är bytt 2 gånger men med fortsatt samma problem. Läckaget har varit i strumpor och vid grenen. Jag vet att just gallegos hade stora problem när dom kom ut på marknaden och det tog tid innan dock fick ordning på modellen. Vissa batcher var helt värdelösa.. Swiften har jag inte testat men hoppas att dom håller bättre än ovan nämnda modeller.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...