Hoppa till innehåll

Svar från Jämtkraft


Guest Fredrik Lindqvist

Recommended Posts

Guest Fredrik Lindqvist

Jag skrev en rak fråga till Jämtkraft .

Det här svaret fick jag nyss , hinner inte läsa det nu , ska till jobbet.

Men ni kan ju kolla om det står nåt av värde.

Min fråga är: Är det sant att ni erbjöd bredband till lokalbefolkning mot

att dom röstade på er till styrelsen i Långans FVO för att ni skulle kunna

få FVO att jobba FÖR en utbyggnad av Långan????

Hej Fredrik

Det är inte sant.

Det har pågått en diskussion i olika forum en längre tid kring möjligheten

att skapa en positiv utveckling för fisket och bygden. Läs mer nedan.

Tommy Ericsson

Nedre Långans fiskevårdsområdesförening har hållit årsstämma. Vid den lade

Jämtkraft fram ett förslag till fiskeplan som vann stämmans gillande med

stor majoritet.

Grundtanken är att skapa en kraftfull utveckling av fisket i Långan i

samband med ombyggnaden av Långforsen. Att ta tillvara de möjligheter som

kan skapas för en positiv utveckling av bygden.

Vid årsstämman var ett 25-tal personer närvarande. De representerade totalt

35 röstberättigade medlemmar. Jämtkraft är en av många fiskerättsägare och

medlemmar i Nedre Långans fiskevårdsområde.

Toivo Komén valdes att leda årsstämman. Den gamla styrelsen beviljades

ansvarsfrihet och Örjan Ernehed återvaldes som styrelsens ordförande. Till

den nya styrelsen valdes ett antal nya namn som ordinarie och ersättare,

bland annat blev Jämtkrafts VD Henrik Grill invald i styrelsen. På punkten

fiskeplan fanns två förslag, Jämtkrafts och den gamla styrelsens.

Jämtkrafts plan antogs efter omröstning med kraftig majoritet, 21-14. När

resultatet blev känt valde vissa personer ur den gamla styrelsen att avgå.

Kvar i den nya styrelsen blev sju personer. Den har haft sitt

konstituerande sammanträde och börjat arbeta.

Jämtkrafts förslag till fiskeplan:

Plan för fiskevård under kommande verksamhetsperiod

Jämtkraft vill bygga om Långfors kraftstation och damm. I samband med

ombyggnaden införs minimitappningar, nya fiskvandringsvägar byggs och

Jämtkraft är beredda att avsätta 100 000 kr/år i 5 år för

biotopförbättrande åtgärder. Enligt Jämtkraft innebär de samlade åtgärderna

förbättringar för fisket. Bakgrunden och en mer detaljerad beskrivning

framgår av de yttranden som Jämtkraft lämnat till regeringen, daterade

2004-05-28 och 2005-01-18

Jämtkraft vill se en kraftsamling för fisket i Nedre Långan genom att ta

tillvara de resurser och möjligheter som skulle kunna skapas i samband med

ombyggnaden av Långfors. Det är nu möjligheten finns. Vid ett nej till

ombyggnad försämras de möjligheterna radikalt. De diskussioner som förts på

senare tid mellan olika intressenter kring fisket i Nedre Långan har visat

på möjligheter att förbättra och utveckla fisket samtidigt som en ombyggnad

av Långforsen kommer till stånd. Den möjligheten bör tas tillvara till en

ambitiös satsning på utveckling av fisket.

Det finns många möjligheter att förbättra för fisket och fisketurismen i

området. De negativa effekterna från flottningsepoken kan åtgärdas,

ståndplatser för vandringsfisk kan tillskapas, området kan göras mer

lättillgängligt för det rörliga friluftslivet etc. Erfarenheterna från

fiskenäringsprojektet i Mjölkvattnet skulle i tillämpliga delar kunna

tillämpas. Där satsar Jämtkraft â€ÂBra Miljövalpengarâ€Â. På finansieringssidan

kan flera möjligheter tänkas. Jämtkraft har, förutsatt att ombyggnaden av

Långfors kraftstation kommer till stånd enligt ansökan, erbjudit 500 000 kr

fördelat på fem år. Bygdemedel, resurser från kommuner och länsstyrelse är

andra tänkbara finansieringskällor. Nedre Långans fvof och Landösjöns fvof

kan bidra med resurser. Sportfiskarna har sagt sig vara villiga att satsa

20 000 kr på biotopåtgärder i området. Om detta slutligen kan knytas ihop

och växlas upp i ett EU-projekt skulle ett ambitiöst och uthålligt (t.ex.

5-årigt) fiskeutvecklingsprojekt kunna tillskapas i Nedre Långan - från

Landösjön till Litsnäset - till gagn för utvecklingen av bygden.

Årstämman för Nedre Långans fvof beslutar att ge styrelsen följande uppdrag

inför kommande verksamhetsperiod:

·    Styrelsen ska aktivt verka för att en ambitiös

fiskeutvecklingssatsning enligt intentionerna ovan kommer till stånd.

Samarbete ska etableras med Jämtkraft och andra intressenter som vill bidra

till detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo men hur fan tror dom att fisket kan bli bättre om dom bygger en damm?? och hur fasen tänker dom?

Inte längre en vad näsan räcker...

Man måste börja tänka på vad våra barnbarnsbarn kommer ha det.. kommer de kunna fånga en vild öring eller lax harr eller vad det nu är...

eller ska allt vara broilerbågar i framtiden?

Värt att tänkas på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest klinkhammer

Känns som om de utnyttjar relativt luddiga formuleringar för att lägga en dimridå och dölja de ingrepp de vill göra. Visst finns det situationer där båda parter kan vinna på en förändring, men jag är tveksam till att detta är ett sådant tillfälle...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan fräga sig vad det är för folk som sitter i den där styrelsen.

Allt känns så konstigt. Jag har läst Länsstyrelssen i Jämtlands läns optimeringsprojektrapport och där står det nåt i stil med att man inte ska göra några fler utbyggnader FÖR ATT SLÅ VAKT OM FISKET.

Helt oförstående  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tordmulen

Allt snack om fiskevårdande åtgärder ska man inte bara ta med en nypa salt. Det är ren lögn. En reglering är aldrig positiv för de naturliga bestånden och den biologiska mångfalden. De fiskförbättrande åtgärder som nämns i svaret är kanske bra ideér, men vad är det som säger att de inte kan utföras även utan utbyggnad?

Något som slår mig är även att det talas om ombyggnad!!?? Är det redan ett kraftverk där??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk, jag fick exakt samma svar på min fråga! ;D

Undrar om dom inte har det lite körigt på Jämtkraft just nu, man får hoppas.... ;)

Nej, jag köper inte det här snacket en sekund. Kan dom inte i klartext berätta vad "ombyggnad" betyder, utan mer råkar nämna det i förbifarten och samtidigt flera gånger berättar om hur enormt mycket pengar dom tänkt bidra med, tom "Sportfiskarnas" bidrag lyfts fram som om det vore ett resultat av Jämtkrafts ansträngningar, så anar jag massor av ugglor i mossarna i Jämtland...

Vad som sker efter dessa fem år vore också intressant att veta... ::)

På dom igen, inte en droppe till! >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bättre fiske efter ombyggnad....:betis) :betis) :betis) :betis) :betis) :betis) :betis)

Köp inte det för tusan!!!!! >:( >:(

Har sett så många såna skitbroshyrer och hört så mycket sånt skitsnack. >:( >:( >:(

Jämtkraft vill ha kilowattimmar.

Inte en satans droppe till!!!!

Det finns inget som helst som heter miljövänlig vattenkraft.

Argumenten är samma som alltid , bara inlindade på annat vis.

Förr skulle det bli bättre bara för att man planterade ut fisk istället.

Eller för att produktionen ökade i dammarna.

Skitsnack och åter skitsnack.

Kuppen är gjord.

Amen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämtkraft svar är inget annat än ett kvalificerat skitsnack  >:( >:( >:(

Hur fan kan man skriva att fisket skulle kunna bli bättre efter en dammbyggnation  ::) ::)

Helt sinnes alltså, finns absolut inget som heter miljövänlig vattenkraft  >:( >:(

Vill bara :betis) :betis) :betis) :betis) :betis) :betis) :betis) :betis) :betis) När jag läser sånt här

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mutanklagelser mot Jämtkraft

Ordföranden i Naturskyddsföreningen i länet Annkristin holmberg hävdar att hon har belägg för att Jämtkraft försökt muta fiskerättsägare med bredband för att stödja Jämtkrafts planer för Långforsen.

- Jag har uppgiften från säker källa

Det som upprör är att Jämtkrafts VD i förra veckan, först lyckades bli invald i Nedre långans fiskevårdsområde och sen lyckades få igenom sitt förslag att fiskevårdsföreningen , som i åratal protesterat mot Jämkrafts utbyggnadsplaner , nu skulle ge sitt stöd till att bygga ut Långan.

Jämtkraft tillbakavisar mutanklagelse

Jämtkrafts marknadschef Tommy Eriksson tillbakavisar påståendena att Jämtkraft skulle använda sig av mutor för att vinna majoritet i Nedre långans fiskevårdsområde.

Enligt Annkristin Holmberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i länet, erbjuder Jämtkraft bredband till dem som går med på att bygga ut Långforsen.

- Det är så nära förtal man kan komma, hon är helt ute och cyklar, säger Tommy Eriksson till Radio Jämtland.

Han kräver nu att AnnKristin Holmberg antingen lägger fram bevis för det hon sagt eller tar tillbaka det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojooj!

Ja, det skulle sitta fint om hon verkligen besitter hårdfakta i saken!!

**

Jag har mailat Jämtkraft, tydligt och träffsäkert. De vet att jag som betalande kund hos Jämtkraft kräver och har rätt till svar. Vid massutskickade autosvar får de frågan igen, och igen.

Jag skulle vilja ha maillistor till allla (ALLA) på jämtkraft. Jag skriver lätt ch gärna individuellt riktade brev till var och en av dem!

Mvh Niclas,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon skulle kanske polisanmäla det evenuella mutbrottet? Det kunde iallafall ha det goda med sig att de som skrivit fullmakter inte får sitt bredband......... ::) Och då kanske någon blir ledsen..... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man undrar hur Grillemannen kan bo kvar i bygden efter det som nu kommer fram. Vem vill umgås med honnom och speciellt hans barn? jag tycker synd om dem. Jämtkraft kör med samma taktik som kraftbolagen gjorde på glansdagarna av ubyggnaderan, de lovar guld och gröna skogar men talar aldrig om de skador som deras projekt kommer att innebära. Den stora skillnaden idag är att människor sällan går på samma bluff en gång till. Vi har sett vad deras falska propagandabåg lett till. Ett land sönderhackat av kraftverk och kollapsade ekosystem. jag hoppas att alla på edgen mailar  berörda parter och speciellt de lokala politikerna som håller förvånansvärt tyst. Undrar om någon som är väl insatt i alla turer har något bra uppslag? Vilka ledande politiker kan man vända sig till?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man undrar hur Grillemannen kan bo kvar i bygden efter det som nu kommer fram. Vem vill umgås med honnom och speciellt hans barn? jag tycker synd om dem.  /.../

Vad menar du med det egentligen? Att du skulle vilja örfila hans ungar, eller?  :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Hej Niclas

Vi vill åstadkomma något som är positivt för energisituationen, miljön,

fisket och utvecklingen i bygden. Vi är övertygade att en ombyggnad av

kraftstationen och dammen från 1918 kombinerat med den satsning på

fiskeutveckling som vi föreslår innebär just det. Bifogar vårt förslag till

utveckling av fisket inom Nedre Långans fvof. Årsstämman antog det med stor

majoritet.

Mvh

Tommy Ericsson"

Så löd mitt svar som jag fick idag. Man kan ju inte säga att förståelse finns att få. Fiskevård, låter som ett skämt. Tror de verkligen att ingen förstår den sanna/egentliga deffinitionen av begreppet??! Känner sig omyndigförklarad, eller så vet och förstår dem inte bättre. Kanske är det de som är lurade, där på sin avbytarbänk!

Den som har intresse för den mail jag skrev för att erhålla detta svar behöver bara hinta så sänder jag.

/Mvh Niclas,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här följer ett attachment som ovan anställd på Jämtkraft skickade i samma ovan citerad mail.

"Plan för fiskevård under kommande verksamhetsperiod

Jämtkraft vill bygga om Långfors kraftstation och damm. I samband med ombyggnaden införs minimitappningar, nya fiskvandringsvägar byggs och Jämtkraft är beredda att avsätta 100 000 kr/år i 5 år för biotopförbättrande åtgärder. Enligt Jämtkraft innebär de samlade åtgärderna förbättringar för fisket. Bakgrunden och en mer detaljerad beskrivning framgår av de yttranden som Jämtkraft lämnat till regeringen, daterade 2004-05-28 och 2005-01-18

Jämtkraft vill se en kraftsamling för fisket i Nedre Långan genom att ta tillvara de resurser och möjligheter som skulle kunna skapas i samband med ombyggnaden av Långfors. Det är nu möjligheten finns. Vid ett nej till ombyggnad försämras de möjligheterna radikalt. De diskussioner som förts på senare tid mellan olika intressenter kring fisket i Nedre Långan har visat på möjligheter att förbättra och utveckla fisket samtidigt som en ombyggnad av Långforsen kommer till stånd. Den möjligheten bör tas tillvara till en ambitiös satsning på utveckling av fisket.

Det finns många möjligheter att förbättra för fisket och fisketurismen i området. De negativa effekterna från flottningsepoken kan åtgärdas, ståndplatser för vandringsfisk kan tillskapas, området kan göras mer lättillgängligt för det rörliga friluftslivet etc. Erfarenheterna från fiskenäringsprojektet i Mjölkvattnet skulle i tillämpliga delar kunna tillämpas. Där satsar Jämtkraft â€ÂBra Miljövalpengarâ€Â. På finansieringssidan kan flera möjligheter tänkas. Jämtkraft har, förutsatt att ombyggnaden av Långfors kraftstation kommer till stånd enligt ansökan, erbjudit 500 000 kr fördelat på fem år. Bygdemedel, resurser från kommuner och länsstyrelse är andra tänkbara finansieringskällor. Nedre Långans fvof och Landösjöns fvof kan bidra med resurser. Sportfiskarna har sagt sig vara villiga att satsa 20 000 kr på biotopåtgärder i området. Om detta slutligen kan knytas ihop och växlas upp i ett EU-projekt skulle ett ambitiöst och uthålligt (t.ex. 5-årigt) fiskeutvecklingsprojekt kunna tillskapas i Nedre Långan - från Landösjön till Litsnäset - till gagn för utvecklingen av bygden.

Årstämman för Nedre Långans fvof beslutar att ge styrelsen följande uppdrag inför kommande verksamhetsperiod:

Styrelsen ska aktivt verka för att en ambitiös fiskeutvecklingssatsning enligt intentionerna ovan kommer till stånd. Samarbete ska etableras med Jämtkraft och andra intressenter som vill bidra till detta. "

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Köpes för Max 3000 spänn 
    • Det var ett väldans liv kring norsk och kanadensisk 'säljakt' på åttiotalet - det såg inte så snyggt ut med råbarkade busar som rännde omkring på packisen och klubbade kutar (alltså sälungar). Så i den vevan började man ganska dramatiskt reglera handeln med sälar (och en massa andra arter) - och det blev inte särskilt korrekt att gå i sälskinn... Inuiter och andra ursprungsbefolkningar har dock fortfarande möjlighet att jaga såväl säl som val. Då Grönland är en del av Danmark kan man därför hitta sälskinnsplagg i Köpenhamn (eller ja, kunde i alla fall) då det inte exporteras utan bara skickas inom landet. En genuin tuiliq (kajakannorak) är nära nog alltid gjord i sälskinn - de görs i obehandlad säl och förvaras därför frusna för att inte ruttna för snabbt... Min är dock gjord i neopren. Hur det är med isbjörn vet jag inte riktigt - det finns fortfarande att köpa, men jag vet inte var den kommer ifrån. Och den är inte som den var på säg nittiotalet. Apa är väl hur förbjudet som helst - sättet man kan komma runt det är att få fatt på en gammal 'aprock' vilket är därifrån de eBay-bitar man kan få fatt i kommer. 1930 nångång var peak-konstiga-djur-i-kläder... Då var man en rock star om man gick i apa... https://www.blackcatvintage.com/store/p105/1930s_monkey_fur_swing_jacket_with_passementerie_collar%2C_size_S.html https://fidmmuseum.org/2011/06/monkey-fur-coat-c-1938.html -- Som passus - jag tycker att Hareline Ice Dub är mycket enklare att använda än riktig säldubb, och att det ger ett nästan lika bra resultat. Lystern i naturfärgat sålhår är dock väldigt speciell, precis som isbjörn. Det är halvgenomskinligt på något vis. SLF har dock ett par riktigt, riktigt bra syntetersättningar i rätt färger och (nästan) rätt lyster.    Isbjörn och apa är dock så jävla speciella att jag har svårt att se dem ersättas av syntet. Get är väl det man ersatt apa med.
    • Tack, jag har monterat denna från Autoterm, får se om jag blir nöjd med controlpanelen annars uppgraderar jag till en pu-28 panel tänker jag. Om du missat det så finns det lite bilder i början på tråden när jag monterade den.. https://varmarcenter.se/varme/luftburen-varme/autoterm-air-4d-12-24v/ https://varmarcenter.se/startsystem/autoterm-pu-28-startsystem/  
    • Oj! Jag har aldrig sett kläder i huvudtaget i sälskinn.
    • Procrastinating waiting for the new rod. None the less... - the hits just keep on coming. Stumbled up to the faculty for a meeting today. Always weird to back among people. On the way back I hit the waterhole for some fresh scones and a coffe - wolfed it down and went to one of the second hand shops, comme d'habitude & en passant... Wasn't really looking for anything - but something caught my eye. Something erile familiar... could it... be.. no way... it has gotta be fake... nope, it is the real deal...   Yep. It was the real deal. Vintage vest in seal (some form or another). I have been looking for a garment in seal for ages. And now it showed up. In honesty - it has been dead for quite some time, and I payed 250:- for it in a non profit charity second hand store so I think I'll be able to deal with the karma. But seriously - no I have a seal garment - quite possibly the ultimate trout stalking garment... Unless the smell drives them off... And being only a vest (in summer seal from the feel of it) it is not as heavy/clumsy as a greenland winter fur jacket you could still find in Denmark ten years ago. That said - I'm eagerly awaiting some monkey hair for my final sunray shadow dozen...   With JC, polar bear and monkey hair it looks like I'll be able to pull of a really, really politically incorrect salmon fly...
    • Superlim är flugbindarens bäste vän... På temat flugbindning och flugbindningsmaterial så blev jag förra veckan tillfrågad om jag hade bra säldubbing liggandes - hade isbjörnoch djungeltupp  men ingen säl fanns kvar i 'icke-politiskt korrekta'-materialboxen. Pep i dag in på en av de lokala secondhandbutikerna och fann detta:   ...en väst i sälskinn. Tänker dock faktiskt inte binda flugor på den...
    • Tackar! 😌   Ja styvare hår är absolut en fördel på den fronten. Ett bra ”fusk” jag kör är att ta lite superlim och smeta på. Stryka bakåt med en glasspinne eller liknande så får man ihop profilen och den håller formen bättre då när man fiskar.
    • De är väldigt fina de där nattsländorna! Hur mycket "flare" får du på hjorthåret där bak när de blir våta?   Jag har bundit linkande och Goddards som jag packat väldigt tight och skär sen med rakblad och de får fin form men bakdelen, dvs den inte så hårt packade delen spretar ofta ut mer än jag vill när jag fiskar med flugorna. Streaking caddis är väl extremexemplet antar jag; ser kanon ut vid städet men blir ofta bredare/yvigare än jag vill ha dem vid vattnet. Enda sättet jag har hittat för att undvika problemet är att hitta bitar med lite styvare hår och mindre luft i, dvs inte rent vinterhår eller rent av elk. Andra tips?
    • Så jäkla coolt! Vilken värmare kommer du köra med?
    • OK. Är lite  seg i ögonen efter allt jävla gryningsfiske så jag skyller på det;) Låter lite som samma hackelteknik man kör på 'dyret' - en sjukt underskattad hjorthårsfluga, imho. Jag förstår din reaktion - hjorthår är underbart att hålla på med och det stökar något till förbannelse. -- Men - då jag är trött på syntet tänkte jag faktiskt skaffa mig några fina bitar hjort för att binda en hjorthåsmärla - det ska väl vara fan om man inte kan få ihop ett unikt eget mönster...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...