Hoppa till innehåll

Svar från Jämtkraft


Guest Fredrik Lindqvist

Recommended Posts

Ja, ett pressmedelande är vad det är, det närmast är en standardbeskrivning för saken så att säga.

__

Jag inbillar mig starkt att dessa arbetare och ansvarshavande personer inte vet ett smack om fiskevård och vilken potential en intakt miljö har för framtidens upplevelsesökande turister. Tror inte att de ens förstår allt som står i den rapporten, de har nog endast rapat ut den i sina nästanprivata mail.

Det är ju så att man blir förvånad över hur direkta makthavare aggerar.

Om de tror sig behålla samma uppåtgående kurva inom vildmarksturismen eller/och den naturrelaterade turismen generellt så tror de fel, så FEL!

Vi lever idag i en tid när den naturbesökande turisten söker äkthet och konfrontation med en intakt miljö. Inte det pseudo som kommer att uppstå när man senare guidar besökaren runt kraftverket istället för utmed det fria fallet! "Pseudo" betyder på turism fackspråk en slags "frontstage", alltså den areal som vi väljer att turisten skall få serverad, en verklighet som inte representerar sanningen, utan ett pseudo!

Är det det Jämtkraft tror att turisten vill betala för att uppleva? Nej vet ni vad, låt oss behålla äktheten så långt vi kan, så länge vi kan och så länge turisten söker det. Låt oss behålla äktheten för den delen ut i evigheten,,,

Den tragiska dagen när då turisten inte bryr sig om att det är äkta eller ej längre och vi står där med tysken vid kraftverksdammen,, kommer ngn part då att vara glad och nöjd i själen?

Hur mycket tror ni på Jämtkraft att Tysken betalar för den upplevelsen i jämförelse med den upplevelse i den intakta miljön? Nada och NADA. Tror ni tysken skräpar ned mindre när han eller hon står vid en kraftverksdam? Knappast blir man mer försiktig i sitt aggerande i ett sags sönderindutrialiserad nautsceneri. :-

/MVH Niclas, som studerar just turismvetenskap på universitet i Jämtland.

   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, ett pressmedelande är vad det är, det närmast är en standardbeskrivning för saken så att säga.

__

Jag inbillar mig starkt att dessa arbetare och ansvarshavande personer inte vet ett smack om fiskevård och vilken potential en intakt miljö har för framtidens upplevelsesökande turister. Tror inte att de ens förstår allt som står i den rapporten, de har nog endast rapat ut den i sina nästanprivata mail.

Det är ju så att man blir förvånad över hur direkta makthavare aggerar.

Om de tror sig behålla samma uppåtgående kurva inom vildmarksturismen eller/och den naturrelaterade turismen generellt så tror de fel, så FEL!

Vi lever idag i en tid när den naturbesökande turisten söker äkthet och konfrontation med en intakt miljö. Inte det pseudo som kommer att uppstå när man senare guidar besökaren runt kraftverket istället för utmed det fria fallet! "Pseudo" betyder på turism fackspråk en slags "frontstage", alltså den areal som vi väljer att turisten skall få serverad, en verklighet som inte representerar sanningen, utan ett pseudo!

Är det det Jämtkraft tror att turisten vill betala för att uppleva? Nej vet ni vad, låt oss behålla äktheten så långt vi kan, så länge vi kan och så länge turisten söker det. Låt oss behålla äktheten för den delen ut i evigheten,,,

Den tragiska dagen när då turisten inte bryr sig om att det är äkta eller ej längre och vi står där med tysken vid kraftverksdammen,, kommer ngn part då att vara glad och nöjd i själen? Hur mycket tror ni på Jämtkraft att Tysken betalar för den upplevelsen? Nada och NADA. Tror ni tysken skräpar ned mindre när han eller hon står vid en kraftverksdam? Knappast blir man mer försiktig i sitt aggerande i ett sags sönderindutrialiserad nautsceneri. :-

/MVH Niclas, som studerar just turismvetenskap på universitet i Jämtland.

 

Vad ska man säga? Tokbra skrivet! Sammanfattar nog hur många av oss tänker men inte kan skriva ner på ett lika bra sätt!  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.op.se/webbtv/artikel.php?visa_id=489944

Det var ingen kupp och vi har inte försökt att köpa lokalbefolkningens stöd!

Efter den turbulenta årstämman i Nedre Långans fiskevårdsområde försvarar sig nu Jämtkraft mot den kritik som företaget fått sedan man med hjälp av fullmakter lyckades ta över styrelsen vända fiskevårdsområdets inställning till en utbyggnad av Långforsen.

   

   

    Henry Svensson - reportage

   

   

    Nils Ericsson

    styrelseordförande

   

    Henrik Grill

    vd Jämtkraft

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"sedan man med hjälp av fullamakter lyckades ta över styrelsen vända fiskevårdsområdets inställning till en utbyggnad"

:-

Bara för att fiskevårdsområdet är med på syndens uttryck i form av utbyggnad så betyder väl inte det att ingreppet är berättigat!

Sorry men i mina öron så ter sig citaten de skriver vara mer och mer uttryck för deras egen simpla patetik.

Vad har de egentligen till sitt försvar :o? Nada. Vilken tokstolle som helst förstår att fiskevård och ekologiskt korrekt naturvård generellt inte är förenligt med vattenkraftsutbyggnad!!

Föresten ett av Gunnar Westrins argument i debatten uppe i Norrbotten var att (om jag nu inte minns fel) "OM man hade kört de vattenkraftverk som redan finns till fullo så hade vi kunnat avveckla Barsebäcks kärnkraftverk, sÅÅ mycket är det som inte utnyttjas idag. Är det då rätt att bygga nytt?" /Niclas,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ffk-silverkroken

Frågan är vilket fiske de tycker de främjar, gädda/mört eller öring/harr?

Om man bygger ut ett vatten med dammar så kan de första reaktionen från "naturen" vara ökad produktion av fisk tex. Då kan de stå där och säga -Fan vi är ju bäst på fiskevård!

10 år senare rasar bestånden och artsammansättningen blir en annan än den ursprungliga och då ärdet redan försent!

De kommer att falla på "eget grepp" om de hävdar att detta är en långsiktig lösning för fiskevården i området.

Vi borde kräva att de bevisar att vattenkraft är positivt för vandringsfisk, vilket de kommer att misslyckas med så klart!

Kanske de kan ta fram ett refernsvatten i närområdet där detta har lyckats?

Borde ju finnas en del utbyggda vatten där fisket efter öring röding harr har blivit förtört!

Hur har de tänkt att "mäta" det förbättrade fisket efter denna ombyggnaden?

Finns det vattendom på denna utbyggnad?

//Silverkroken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilket fiske de tycker de främjar, gädda/mört eller öring/harr?

Om man bygger ut ett vatten med dammar så kan de första reaktionen från "naturen" vara ökad produktion av fisk tex. Då kan de stå där och säga -Fan vi är ju bäst på fiskevård!

10 år senare rasar bestånden och artsammansättningen blir en annan än den ursprungliga och då ärdet redan försent!

De kommer att falla på "eget grepp" om de hävdar att detta är en långsiktig lösning för fiskevården i området.

Vi borde kräva att de bevisar att vattenkraft är positivt för vandringsfisk, vilket de kommer att misslyckas med så klart!

Kanske de kan ta fram ett refernsvatten i närområdet där detta har lyckats?

Borde ju finnas en del utbyggda vatten där fisket efter öring röding harr har blivit förtört!

Hur har de tänkt att "mäta" det förbättrade fisket efter denna ombyggnaden?

Finns det vattendom på denna utbyggnad?

//Silverkroken

Bra!

Precis så är det ju. Naturen finner ju sin väg trots ett dambygge, frågan är ju bara som du säger, vilket fiske vi önskar att backa upp!

Se på Norge som ett exempel med totala konsekvenser långt bortom "bara" sportfisketurismen och innevånarnas "rekreativa kapital".

Norge var det land som för 100 år sedan hade FLEST VATTENFALL I HELA VÄRLDEN!!! På vilken placering ligger Norge idag? Idag är nästan hela landet drabbat av dammar, tror kanske Norge ligger på 50,e plats,,,,

Jag tvivlar inte på att vattenfallen om de funnits kvar hade betytt oerhört mycket för landets turism!

Säkert många pensionerade politiker som "klör hål i skolten" (huvudet) av tanken på vad dem har stält till med!

Såren blir faktiskt oåterinkalleliga!!

MVH Niclas,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilket fiske de tycker de främjar, gädda/mört eller öring/harr?

Om man bygger ut ett vatten med dammar så kan de första reaktionen från "naturen" vara ökad produktion av fisk tex. Då kan de stå där och säga -Fan vi är ju bäst på fiskevård!

Eller än värre, stötta upp de resultat man får med "stödutsättningar", för att ännu snabbare få fina siffror i statistiken att visa på...

Finns det vattendom på denna utbyggnad?

Vad det är dom vill göra är väl ganska hemligt, dom har vad jag förstår fått bakslag ända upp i regeringen för sina planer, men dom ger sig inte med det. Det lobbas och uppvaktas friskt från kraftfolkets sida, risken är att det är den enda röst våra folkvalda får höra och det är upp till oss att se till att det inte blir så.

Snacket har ju gått om att Jämtkraft skramlat ihop en delegation från trakten, främst personer från Fvo-n som ligger längre uppströms och därför inte är lika berörda av en utbyggnad som Nedre Långan och folk som knappt är från trakten. Dessa skall enligt vissa bjudits av Jämtkraft på en Stockholmsresa för att uppvakta regeringen.

Sant eller inte, Fiske-Wille (Moberg-Faulds) ställde bl.a. den här frågan till H. Grill i sin intervju i TV4s "Jakt och Fiske", men jag kommer tyvärr inte ihåg hur Grill formulerade den självklara dementin... ;)

Därför skulle jag vilja se, eller åtminstone höra intervjun igen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyssnade just på den lokala P4 här i Östersund.

Erik von Hoffsten (kanske felstavat) som representerar ledningen i Vattenfall ( Vattenfall äger 1/5,del av Jämtkraft!!) menade att hela den här cirkusen med Jämtkraft i styrelsen osv var inget annat än OK. Det är så man gapar! :o

Fritt citerat så uttryckte sig Eric von Hoffsten som så här gällande saken generellt, "det går helt i enighet med vårt (Vattenkrafts) övriga miljöarbete!"

Ja, enligt mig så säger det där mycket om hur makthavande människorna här i saken tänker, eller rättare sagt iNTe,tänker!

Miljöarbete, visst låter det sött, grönt och fint att denna kraftGIGant Vattenfall bedriver aktivt miljöarbete efter en konkret och tydlig miljö/vattenvård-policy men när ledningen går ut och säger att det är ok att så som citerat ovan, ja det är för mig en obehagligt smutsig sanning!

Kraftbolagen är väl i sanningens namn så rejält smutsiga på fingrarna att de knappt klarar av att yttra sig i enighet med en ren natur längre. :-

MVH Niclas,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fritt citerat så uttryckte sig Eric von Hoffsten som så här gällande saken generellt, "det går helt i enighet med vårt (Vattenkrafts) övriga miljöarbete!"

Jag förstår att det är miljöarbetet i Tyskland och Polen han syftar på.... ;)

Nåja, bättre en ärlig fiende än en falsk bundsförvant, vi vet var vi har dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det är miljöarbetet i Tyskland och Polen han syftar på.... ;)

Nåja, bättre en ärlig fiende än en falsk bundsförvant, vi vet var vi har dom.

Ja, det är väl så :-.

Personligen planerar jag att om inte allt för många år vara minimalfröbrukare av el generellt. Jag är less på detta. Har legat i bakhuvudet länge, får se om irritationen runt detta håller så i sig att planerna blir realiserade.

Om Jämtkraft (&Vattenfall) bedriver aktiv fiske/natur-vård så borde de väl i rimlighetens namn informera befolkningen hur de gör för att förbruka färre kilowatt, för att bevara och underbygga säkerheten om att inget mer byggs ut.

Men hur lätt är det när man betalar deras överlevnad, med destruktiv naturförstörelse :-[.

Den där politiken kommer aldrig att bli 100% ärlig och ren, än mindre får man lust att befatta sig med den.

MVH Niclas,

EDIT: Jag låter himla sur, i mina egna ögon när jag läser det jag skriver. Kraftbolagen kan se det som anklagelse och agg, ingen annan. Bara så att det är sagt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

EDIT: Jag låter himla sur, i mina egna ögon när jag läser det jag skriver. Kraftbolagen kan se det som anklagelse och agg, ingen annan. Bara så att det är sagt ;)

Skäms inte för det du, alternativet där någon låter glad för samma sak är värre. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det faller på sin egen orimlighet att ett energibolag skulle vara intresserat av biotopförbättrande åtgärder av något som helst slag förutom syftet att lägga ut en mediakosmetisk dimridå som förövrigt ett barn kan genomskåda.

Pinsamt och idiotiskt, måtte Jämtarna gå man ur huse!  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det faller på sin egen orimlighet att ett energibolag skulle vara intresserat av biotopförbättrande åtgärder av något som helst slag förutom syftet att lägga ut en mediakosmetisk dimridå som förövrigt ett barn kan genomskåda.

Pinsamt och idiotiskt, måtte Jämtarna gå man ur huse!  >:(

Världen består inte alltid av svart och vitt. Varför skulle inte ett energibolag kunna vara intresserat av biotopförbättrande åtgärder?  ??? :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Världen består inte alltid av svart och vitt. Varför skulle inte ett energibolag kunna vara intresserat av biotopförbättrande åtgärder?  ??? :(

För att det största hotet mot kraftverksutbyggnad är just livskraftiga vatten med täta fiskbestånd.

Deras uppgift är just att producera kilowattimmar. Inte fisk.

Tro mig på mitt ord, jag har jobbat för Vattenfall och har hört pratet i korridorerna.

Inget vackert om Sportfiskare precis......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att det största hotet mot kraftverksutbyggnad är just livskraftiga vatten med täta fiskbestånd.

Deras uppgift är just att producera kilowattimmar. Inte fisk.

Tro mig på mitt ord, jag har jobbat för Vattenfall och har hört pratet i korridorerna.

Inget vackert om Sportfiskare precis......

Nice Betis!

Det är ju drag på den här sajten. Hoppas alla bidrar till att inte bara stoppa de här förbannade dummheterna utan se till så de får riva hela skiten. Utgången av den här smutsaffären kan vara avgörande för framtiden och vattenbyggargrevarna runt om i landet får skyffla brunkol eller någon annan "miljövänlig" sörja tills de får kollunga och mister både fet pension och avgångsvederlag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Världen består inte alltid av svart och vitt. Varför skulle inte ett energibolag kunna vara intresserat av biotopförbättrande åtgärder?  ??? :(

Inte är dom intresserade av biotopförbättrande åtgärder. Finns bara en sak dom är intresserade av, att få så mycket vatten som möjligt igenom sina turbiner. Sen skiter dom i följderna >:( >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaså, det var där du miste dina illusioner....   :P

Japp, numer realist.

Hoppas jag, trots att jag fortfarande blir förvånad.

Lite mer stil och finess hade jag nog väntat mig från bolagen än det här klumpiga klavertrampet.

Vill vi borde det inte vara någon större affär att dra Jämtkraft i smutsen.

Frågan är bara om vi vill?

Vill vi?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill vi borde det inte vara någon större affär att dra Jämtkraft i smutsen.

Frågan är bara om vi vill?

Vill vi?

Om det krävs.....

Utan minsta tvekan!

Fast dom verkar ju klara den biten rätt bra själva, vi behöver bara peka på det.... ;)

Pinsamt och idiotiskt, måtte Jämtarna gå man ur huse! >:(

Tyvärr måste man undra, Östersundsposten ( www.op.se ) har en omröstning på sin sida, där man även kan skriva kommentarer, (In och gör!) många av kommentarerna är av typen "Klart det blir bra om fisket blir bättre, har varit för dåligt förut", "Det här är demokrati, det är bara att finna sig i det", "Det är klart det är bra med utveckling" och sådant....

Demokrati kan vara mycket, skjutklara regeringssoldater vid valurnorna, ett enda parti att rösta på om man är rädd om livhanken...

Hitler valdes till rikskansler i ett val som påstods vara demokratiskt.... Ett ganska misshandlat begrepp.

Det fina med demokrati är att var och en skall vara fri att uttrycka sin åsikt och agera därefter, inom lagens ramar, GÖR DET! 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämtkraft har enligt mig själva redan skitit ner sig totalt.

SKÄMTKRAFT är vad Jämtkraft ÄR!  Beklagar att jag skriker ut, saken är bara så oerhört uppenbar!

Att inte ens Vattenkraft kan säga ifrån, de säger inte ens att: "ärendet skall ses över",, så som maan brukar höra i sådana sammanhang!  

"Kliar och tvättar den röven som aldrig kan bli ren", är vad Det är.

/Niclas,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, numer realist.

Hoppas jag, trots att jag fortfarande blir förvånad.

Lite mer stil och finess hade jag nog väntat mig från bolagen än det här klumpiga klavertrampet.

Vill vi borde det inte vara någon större affär att dra Jämtkraft i smutsen.

Frågan är bara om vi vill?

Vill vi?

Vi ska bara lära kraftbolagsfolket på jämtkraft vad vanligt hederligt hyfs och stil är!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämtkraft har enligt mig själva redan skitit ner sig totalt.

SKÄMTKRAFT är vad Jämtkraft ÄR!  Beklagar att jag skriker ut, saken är bara så oerhört uppenbar!

Att inte ens Vattenkraft kan säga ifrån, de säger inte ens att: "ärendet skall ses över",, så som maan brukar höra i sådana sammanhang!  

"Kliar och tvättar den röven som aldrig kan bli ren", är vad Det är.

/Niclas,

Niklas!

Titta runt omkring i Sverige och intag den fula uppsynen av betongdrakar i en gång vilda forsar. Vem tror du placerade dem där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...