Hoppa till innehåll

På besök hos Slagugglefamiljen...


Jonas

Recommended Posts

Jag hade fyra slagugglor runt mig när jag var i stugan på Vålberget i helgen.  8)

Det var en oerhört fräck upplevelse att ta sig nära och vid 3-4 tillfällen hade jag några av dem på bara 8-10 meter...

Höjden på ugglorna verkar vara runt 60-65cm och vingbredden verkar vara över metern, oavsett så är det en mycket stor fågel.

Här kommer några bilder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst var det fräckt. :D

Jag använde en Canon 70-200mm 2.8L IS. På andra bilden hade jag även på en Canon 2X converter.

Mäktigt!  8)

Vad hade du för glugg?

// Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist
Har inte slaguggla svarta ögon? Jag tycker den här ser mer ut som en lappuggla med tanke på de gula ögonen samt att teckningen är mörkare.

Kusligt! :o :o

JAg skrev i princip samma sak för 3 minuter sen men skickade det aldrig eftersom lappugglan är betydligt ovanligare här och för att slippa höra att jag har fel. ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Jag var själv spekulant på den ugglan, men farsan var tämligen övertygad om att det var en slaguggla...

Båda ugglorna är ganska lika men det som gjorde mig mest tveksam var att min "ugglebok" ;) påstod att slagugglan var 62cm hög och Lappugglan var runt 70cm vilket jag tyckte stämde bättre med storleken på fåglarna.

Jag är absolut beredd att ändra åsikt. det finns en mycket bra bild på en lappuggla på http://www.sofnet.org/index.asp?lev=1731&typ=1

I min bok var tyvärr ugglorna tecknade.. ska se om jag får tag på ett foto på en slaguggla.

Har inte slaguggla svarta ögon? Jag tycker den här ser mer ut som en lappuggla med tanke på de gula ögonen samt att teckningen är mörkare.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

slagugglebild. Jag tror mer på att det var Lappugglor, bra jobbat Henka!

Men de är mycket lika, förutom ögonen. + att Ugglorna jag såg hade vingbredd som en örn...

http://www.azote.se/index.asp?b=2&str=...lb=&this=12

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...