Hoppa till innehåll

Kork.


Guest Betis

Recommended Posts

Jag fick ett telefonsamtal igår om kork.

Detta fick mig att börja fundera.

Nå?

Berätta allt om kork för mig.

Vad det finns för kvalitetet, hur jag får tag i dessa, vad de kostar ,osv, osv??

Givetvis är jag mest intresserad av den bästa korken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flor är väl bästa kvallen. Seriösa handlare har säkert detta hemma.

Vad är flor för kvalitet då?

En del säger att det inte finns något bra kork idag och det som var det sämsta igår idag är flor.

Jag tittar på spöna som byggs idag, fabriksspöna.

Den korken de sätter på en del spön för bortåt 10 000 per spö vill inte jag ha.

Den korken kan se rent för jävlig ut.

Jag vill ha fin kork.

Menar du att den finns hos den vanlige spöbyggaraffären?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är flor för kvalitet då?

En del säger att det inte finns något bra kork idag och det som var det sämsta igår idag är flor.

Jag tittar på spöna som byggs idag, fabriksspöna.

Den korken de sätter på en del spön för bortåt 10 000 per spö vill inte jag ha.

Den korken kan se rent för jävlig ut.

Jag vill ha fin kork.

Menar du att den finns hos den vanlige spöbyggaraffären?

Alltså, vad JAG vet så är Flor det bästa som går att få idag (Kanske går att få bättre om man känner någon som jobbar inom korkindustrin?)

Steget under detta är AAA och sedan AA osv.

Jag vet att Lasse på Elgeco har haft det hemma, hur det är nu vet jag inte.

Det borde väl gå att ta hem för de flesta handlare om man har lite tålamod (Kan tänka mig att det är lite svårare att få tag på)

Det är ungefär allt jag vet!

Hoppas att det hjälpte något i alla fall!

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte lätt...... :-

Portugiserna sållar nog ut den bästa korken som skördas och levererar till dem som betalar bäst (har en känsla av att det INTE är till spöbyggare/leverantörer). Sen lägger väl vin-industrin beslag på en hel del fin kork också, kan jag tänka mig.

Vi får väl ta det vi får och vara nöjda med det. "Flor Grade" är i alla fall inte av samma kvalitutta nu som förr. Men det ska väl, vad jag förstår, vara den finaste.

Köpte "Flor Grade" i vintras och den duger i alla fall. Du har sett resultatet vid Björkaån.

Inte mycket till kluvna hårstrån, men i alla fall....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den dåliga kvaliten på kork beror på att, före revolutionen i Portugal, på -70 talet, fanns ett statligt verk som kontrollerade all korkskörd.

Efter revolutionen lades verket ner o man började skörda korkeksbark utan kontroll.

Med tanke på att en korkek ska skördas med minst 9 års mellanrum och den första skörden kastas så kan man förstå att kvaliteten blev lidande.

Förr stansades ringarna ut, tvärs porerna, då blir det bara en liten prick vid poren. Nu stansas korken längs porerna, därför dessa långa hål i korken.

Sen kan man ju tänka på vid köp att ju större diameter på ringarna, desto grövre tjocklek på korkbarken har man behövt och därmed färre porer i barken.

Vinindustrin ska inte ha skulden för bristen på kork, de använder ofta korkar som är gjorda av krossad kork som pressats ihop i lim - ungefär som spånplatta.

Portugiserna, som står för 80% av produktionen, klassar korken i Extra, Super och Flor - som är den bästa - priserna varierar mellan 15 och 30:- per ring.

Det går bra att göra en gemensam beställning av Flor - 32 mm senare i år. Detta är samma som man kan köpa från Golden Witch - för mer pengar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De här gillar jag!!! :D :D

Ja är med direkt på ett korkinköp.

Pris är alltid något relativt, jag vill ha hög kvalitet.

Det kanske kostar.

Hur är möjligheten att gå direkt till källan?

Men att stansa ut ringarna tvärs porerna , då måste det krävas rejält grov kork?

Tjock menar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Anders Johannesson

Kollade med Glenn B på Sweetgrass, det finns en firma i Colorado som heter C och C Cork products eller nåt i den stilen som har rätt kvalitet om än till skyhöga priser.

Någonstans i bakuhuvudet har jag ett namn i stil med "Eslövs korkfabrik" fast det var några decennier sen, har inte använt korkborren sedan dess...

/Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ospacklade byggen i arbete.

1. Fizzka kork Flor

2. Fizzka kork Flor

3. REC Flor beställt direkt från dem

De ringar jag fått från Fizzka håller marginellt högre kvalitet än RECs och priset är typ detsamma.

Alla ringar håller en sämre kval än jag önskat, men är ändå betydligt bättre än fabriksbyggen och färdiga handtag. Så gott som alla porer är tunna så jag tror inte att de påverkar hållbarheten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett elände med kork, men hur mycket skall det köpas om man köper från Cork som Anders Johanneson skrev om. Jag vill ha fin kork och jag betalar gärna några extra kronor för den. Jag har försökt att hitta fin kork men det är ta mig f-n näst intill omöjligt. Skall ta och fråga Per Brandin var han köper sin kork även Tom Morgan skall få frågan.

Colorado

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett elände med kork, men hur mycket skall det köpas om man köper från Cork som Anders Johanneson skrev om. Jag vill ha fin kork och jag betalar gärna några extra kronor för den. Jag har försökt att hitta fin kork men det är ta mig f-n näst intill omöjligt. Skall ta och fråga Per Brandin var han köper sin kork även Tom Morgan skall få frågan.

Colorado

Hej Colorado

Att fråga Per är nog en bra ide. De spöna jag sett som han har producerat

har otrolig kvalitet på sin kork. Dom puttestuts visade skulle han klassat ut

direkt skulle jag tro och dom är ju ändå helt ok!! ;)

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte tror jag att han använder gammal ABU kork. Dom spön jag har sett i verkligheten har mycket fin kvalitet bättre än det jag sett från både Golden Witch och REC. Han rekommenderade Anglers workshop som kan ha väldigt bra kvaliet ibland. Tom Morgan har sagt samma sak och med tillägget C&D-Cork samt Pace industrier. Skall det vara idé att köpa så handlar det om 1000 ringar och det går väl att få ihop, men jag handlägger inga gemensamma inköp. Det jobbet får någon annan ta hand om.

Colorado

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får väl oftast den kvalité som man betalar för. Men tyvärr har det gått inflation i ord som beskriver just kvaliteten.Super-Flor-Grade och liknande, gör ju inte oss konsumenter så mycket klokare. Lägg till detta en del myter, som att Champange-korkar är de bästa som finns...

Vinindustrin verkar mer och mer gå över till plastförslutningar för glasflaskor, kanske för att få ner antalet reklamationer på "förstört" vin. Men det är knappast vintillverkarna som vi konkurrar med.Det är bara att konstatera att efterfrågan på bra kork, är större än tillgången, och att det givetvis tar lång tid för nya producenter att etablera sig, om nu lönsamheten motiverar någon?

Jag brukar köpa den bästa sorteringen från t.ex. Anglers Workshop , och sen sortera ut de allra bästa ringarna av dessa.Dyrt, men inte så farligt , jämfört med vad en förstklassig klinga kostar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan måste man tänka på att t.ex. flor-kvaliteten varierar mellan sändningarna. Beställer du florkork och är så nöjd att du vill beställa fler, kanske leverantören fått en ny sändning med kork av en mycket sämre kvalitet. Ändå heter den fortfarande flor...

För något halvår sedan beställde jag florkork från HS-Import. Den korken var riktigt bra. Jag har inte gjort något färdigt handtag av ringarna ännu, och kan därför bara bedömma den obearbetade ringen.

Kommer ihåg att jag hade lite mailkontakt med en leverantör i Kanada. Han hävdade själv att han hade den bästa kvaliteten som gick att uppbringa. Tyvärr var man tvungen att beställa miljarders ringar, så det blev aldrig någon ockulärbesiktning av produkten... Kanske kan jag hitta kontakten om någon är intresserad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...