Hoppa till innehåll

Tjeckiskt Nymffiske, VIDEO!!


troutslave

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Såg fint ut. Hur är allt med Tellis, det var ett tag sen man snacka med honom. Han och jag gick på sportfiskeakademin tillsammans.

Jorå, det är bara bra med mig Tobbe! ;) Själv då? För att inta "spamma" Emins tråd kan du väl skicka PM till mig :)

kan någon förklara skillnaden mellan en klump flypasta på tafsen och ett flöte?? Båda är ju indikatorer på om fisken hugger eller`?

man kan väl lika gärna ha ett litet flöte på tafsen som en klump flytpasta?

Jag använde mig av små flöten förr som jag slipade till lite och minskade i storlek, fungerade helt ypperligt! :D

Meeen efter några års fiskande så används dem inte längre utan endast linan som indikator, ibland en indikatortafs som max. :)

Det känns efter ett tag ganska klumpigt med en stor "boll" mitt på tafsen  ;D

Tjeck this out.. ;)

Ha.... ha.... ha... Den var la bra du ;)

(P.S) Sist jag kollade så är mete något man bedriver med naturligt agn.. ;)  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Blir så frustrerad att se detta djä.. mete detta, Tjeckfiske hör inte hemma inom flugfiske..

Borde helt förbjudas ,kan lika väl meta istället.Indikator jovisst lika med flöte och mask. >:( >:( >:(

Skämmms..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir så frustrerad att se detta djä.. mete detta, Tjeckfiske hör inte hemma inom flugfiske..

Borde helt förbjudas ,kan lika väl meta istället.Indikator jovisst lika med flöte och mask. >:( >:( >:(

Skämmms..

Jag tycker att du skall skaffa dig lite mer kött på benen innan du svarar så .....

Vad är det som gör det tjeckiska fisket till mete, jag har aldrig sett en enda tjeck som kan deras urspungs teknik använda sig av flöten!

Ok om du tycker detta är mete vad är då gamla hederliga Frank Sawyers typ av uppströms nymffiske på långlina och infettat tafs. Där ser du ju med hugget precis som mete med utkastat flöte isånnafall.... :-

Torrfluga är ju med mete med när du lägger ut torrisen i sjön och väntar på att fisken skall ta, skillnaden här är att det inte är flytande bröd utan en dunkrok.....men det handlar väl om att det är "finare".......

Fiske är fiske oavsett teknik, så länge man har roligt och trivs med det man gör så skall man fortsätta med det.

Gillar du inte hur andra fiskar så håll det för dig själv.

Förklara gärna för mig vad som stör dig om någon anna tycker det är roligt och det är konstigt att i nästan varenda nummer av Engelsk fiskepress så är det en artikel om Tjeckfiske eller flugor.......men det kanske inte är så populärt... ::)

Mvh Emin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också vad nån kan störa sig på vad andra gör som inte berör denne! Som sagt så är det mesta flugfisket efter öring/harr likt mete. Jag väljer att inte fiska på vissa sätt, men låter andra göra det ostört. Förbannat fjantigt att komma och gapa som en tolvåring om att detta och ditt inte är fiske.. Jag hoppas alla tjecknymfare får en underbart bra fiskesommar och skitfiske så det räcker och blir över!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad som är konstigt är att flugfisket helt plötsligt blir mete bara för att man sätter lite flytpasta på tafsen...  ::)  :-

Klart det är flugfiske! Samtidigt håller jag med om att det är väl egentligen ingenting att hänga upp sig på, vilken rubricering tekniken skall falla under.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar nog minst hälften av säsongens harrar o öringar på djupt fiskade nymfer...

Fiskar både uppströms och nedströms beroende på hur förhållandena ser ut.. men gör det alltid med ngn form av nappindikator... anser personligen att flytpasta är det som fungerar bäst...

Har aldrig förstått varför folk kritiserar denna typ av fiske, det kul och väldigt effektivt, framförallt sommartid när vattnet är varmt och fisken slö. Och ska jag vara helt så struntar jag i dem också. De får säga vad de vill så länge jag får mkt mer fisk än dem!  8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla som är för och emot tjeckiskt nymffisket!

Hittade detta i boken Flood, Fell, and Forest, Vol. II av Sir Henry Pottinger, en av de första engelska flugfiskare (s.k. â€Âlaxlordarâ€Â) som upptäckte de ypperligt fina fiskevatten i Jämtland för drygt hundra år sedan:

‘And one man’s idea of sport may be wholly different from that of another man, but the result, as a rule, is the same – healthy exercise and pure pleasure.’

Tyckte det passade bra på den diskussionen som pågår i denna tråd.  :) :) :)

Jag startade förresten en annan tråd i ämnet här: http://edgeforum.com/index.php?topic=62978.0;all angående själva tekniken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest dräparn

Jag var i Baltak tisdag till Torsdag och där var Tjeckiska tjeckfiskare och dessa sex gubbar vadade och gapade sönder hela onsdagen men dom fick fisk, men det var otroligt trög där dom forsat fram. På Torsdag kom en annan tjeckfiskare Emin och han var som en skuggskepnad längs ån och respekterade oss andra, (så det finns olika sorters tjeckfiskare) och dessutom är han jävligt trevlig också. Jag säger återigen att man skall inte föringa något slags fiske men man kan tycka ett sätt vara trevligare än andra, så kasta inte sten i glashus. Hur gick det Emin fick du nån stor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var i Baltak tisdag till Torsdag och där var Tjeckiska tjeckfiskare och dessa sex gubbar vadade och gapade sönder hela onsdagen men dom fick fisk, men det var otroligt trög där dom forsat fram. På Torsdag kom en annan tjeckfiskare Emin och han var som en skuggskepnad längs ån och respekterade oss andra, (så det finns olika sorters tjeckfiskare) och dessutom är han jävligt trevlig också. Jag säger återigen att man skall inte föringa något slags fiske men man kan tycka ett sätt vara trevligare än andra, så kasta inte sten i glashus. Hur gick det Emin fick du nån stor.

Oavsett hur man fiskar borde man ha mer vett än att man vadar mitt i ån, gärna sick-sack, uppifrån och ner och sedan åker hem!! Så jävla less på det där stället eftersom att man måste likt en pimplare ta en plats och hålla den i förhoppning att fisken kommer tillbaka. Mig veteligen kan de flesta strömmar och hålor i baltak fiskas av utan att man behöver ha mer än "holkar" på sig......nymphfiskarna är värst.....resten tätt bakom!  :-X

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest dräparn

Ja Martin du var ju där så du vet vad jag pratar om, men det finns faktiskt dom som sköter sig oxå men man borde fått tillbaka fiske kortet i Onsdags eller vad tycker du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Tycker det är lite lustigt med att man jämför det med mete och säger att det inte är flugfiske.. Är det att slänga ut en torris på fridrift så mycket mer avancerat då egentligen? Jag har några vatten hemma som jag tror den här typen av fiske skulle vara roligt att prova på.. :) Mellansmå ganska strida strömmar som jag vet håller harr och en och annan öring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade själv utan att veta att det var typ "tjeckfiske" i Colorado, jag hade en guide som jag hade hyrt för att hjäpa mig hitta ställen och stå för utrustning.

Där hade man 3 supersmå nymfer på tafsen och ett flöte som nappindikator. Till en början blev jag lite besviken, "skall jag gå och META i Colorado", jag var ju sugen på och vifta med spöt och kasta långt... men efter att ha fiskat en stund så blev det intressant och roligt, det var otroligt svårt att se nappen. För övrigt så var det bara jag ( cred. till min guide) som fick fisk där. Kommer nog att försöka mig på det mer här hemma då det är för trögt med torrisar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...