Hoppa till innehåll

Kasta längst!


El Flinko

Recommended Posts

  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dom här långkastartrådarna har varit uppe några gånger om året under dom 6 år jag hängt på forumet och slutar alltid likadant och dom är alltid nästan exakt likadana. Finns alltid ett gäng som kastar lika långt som världseliten och ett gäng som inte gör det och inte tror på långkastarna. Sen används tabeller med tävlingsresultat för att visa att långkastarna förmodligen yrar i nattmössan eller är lite väl generösa i siffrorna om sina resultat. Sen kan det bli en liten konflikt med lite smutskastning en stund och sen brukar tråden dö ut. Visst är det väl ganska underhållande och visar väl ganska tydligt att det ÄR en statusgrej att kasta långt!

Sällan man exempelvis ser någon provkasta ett spö utan att dra ut så mycket lina han bara vågar och sen satsa järnet på att få till ett dunderkast! Får han det kan han lite sådär lagom nonchalant ställa tillbaka spöt med ett försök till att få det lättade ansiktsuttrycket att se lika nonchalant ut..

Får han inte till långkasten måste han veva in lite lina för att lyckas få till den där härliga klatschen som blir när skjutlinan sträcker helt och smäller upp i spöklingan, alternativt i slutfasen av överrullningen lyfta spöt nästan rakt upp, vilket snarare förkortar kastet, för att få ut och slippa de där förhatliga linslingorna mellan rulle och nedersta spöringen. Dessa kvarliggande linslingor tror jag symboliserar ett slags krossad flugfiskarmanlighet..

Jaja, en aaaning överdrivet kanske, men ni vet nog ungefär vad jag menar. Och jag är inte ett dugg bättre själv! :( Jag HATAR när inte kasten sträcker iväg längre och finare än vad de andra runt omkring lyckats med. :D:(

Och det är klart, det är ju där nerverna sätter in! Jag skulle nog aldrig klara av att få till de längsta kasten med en stor publik som granskar mig.

Sen tror jag att det finns oerhört många skickliga kastare som klarar av att kasta 35-38 meter med #5 och rätt lina. Med lite träning så klarar nog många som aldrig skulle trott det själva av att göra det! Men där någonstans går nog gränsen. Ungefär där är den fyskiska gränsen. Varje halvmeter över dessa längder där även de allra skickligaste börjar ligga på sitt maximum, och kanske vid det maximum som är teoretiskt möjligt med hänsyn till spön och linor och fysiska lagar, är ett jättesteg.

Vad jag menar är att när man ligger så nära vad man vid ett helt perfekt utfört kast klarar av så blir varje liten störning avgörande, varje litet misstag blir enormt vid sluteresultatet. Och vid en tävling med en massa psykisk press och dessutom kanske inte ideala förhållanden nås inte de maxprestationer man klarar av då allt är perfekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För så där 15 år sedan läste jag en undersökning återgiven en amerikansk flugfisketidskrift (antagligen Fly Fisherman) där man använt höghastighetskamera för att studera två grupper av kastare; de som var "very good" och som bara (kanske) klarade 34 m och de som var "Elite" och kastde uppåt 40 m kanske. Jag vill minnas att den nyligen bortgångne Mel Krieger tillhörde eliten. Hur som helst rörde det sig om kanske åtta aspekter där skillnader kunde iaktagas. Det skulle vara kul av nostalgiska skäl att läsa artileln igen. Större kastsektor, mer "body language" var i alla fall elitens kännetecken. Och lite av detta kommer fram i den sista snutten nedan.

I undersökningen studerade man alltså skillnaden mellan grupperna och jag tog verkligen till mig resultatet för jag ville också tillhöra Eliten :D Med åren har jag nöjt mig med att kasta bra och utan stor ansträngning men någon gång antastas jag av djävulen som viskar "show us that you are in the elite group" :(

Men som sagt; för det mesta skiter jag i sånt. Jag är urless på måttband och folk som springer som råttor för att kolla kastlängder. Det blir tröttande att titta på videoklipp tycker jag och för att ni också förhoppningsvis bli det har jag samlat några här.... :D Men visst har kastarna olika stilar, den ena ser mer ansträngande ut än den andra. :(

http://se.youtube.com/watch?v=tDcH1YJ5VfQ

http://se.youtube.com/watch?v=1ag33oVwNig&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=UUhR6Oga6SI&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=48YZ-9yHMO0&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=SuBa1BprBe0&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=j6vStGDSdOM&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=c-O3mXX7taw&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=nIG8aBEif3I

http://se.youtube.com/watch?v=M3u4oQFcVWo&...feature=related

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom här långkastartrådarna har varit uppe några gånger om året under dom 6 år jag hängt på forumet och slutar alltid likadant och dom är alltid nästan exakt likadana. Finns alltid ett gäng som kastar lika långt som världseliten och ett gäng som inte gör det och inte tror på långkastarna. Sen används tabeller med tävlingsresultat för att visa att långkastarna förmodligen yrar i nattmössan eller är lite väl generösa i siffrorna om sina resultat. Sen kan det bli en liten konflikt med lite smutskastning en stund och sen brukar tråden dö ut. Visst är det väl ganska underhållande och visar väl ganska tydligt att det ÄR en statusgrej att kasta långt!

Sällan man exempelvis ser någon provkasta ett spö utan att dra ut så mycket lina han bara vågar och sen satsa järnet på att få till ett dunderkast! Får han det kan han lite sådär lagom nonchalant ställa tillbaka spöt med ett försök till att få det lättade ansiktsuttrycket att se lika nonchalant ut..

Får han inte till långkasten måste han veva in lite lina för att lyckas få till den där härliga klatschen som blir när skjutlinan sträcker helt och smäller upp i spöklingan, alternativt i slutfasen av överrullningen lyfta spöt nästan rakt upp, vilket snarare förkortar kastet, för att få ut och slippa de där förhatliga linslingorna mellan rulle och nedersta spöringen. Dessa kvarliggande linslingor tror jag symboliserar ett slags krossad flugfiskarmanlighet..

Jaja, en aaaning överdrivet kanske, men ni vet nog ungefär vad jag menar. Och jag är inte ett dugg bättre själv! :( Jag HATAR när inte kasten sträcker iväg längre och finare än vad de andra runt omkring lyckats med. :D:(

Och det är klart, det är ju där nerverna sätter in! Jag skulle nog aldrig klara av att få till de längsta kasten med en stor publik som granskar mig.

Sen tror jag att det finns oerhört många skickliga kastare som klarar av att kasta 35-38 meter med #5 och rätt lina. Med lite träning så klarar nog många som aldrig skulle trott det själva av att göra det! Men där någonstans går nog gränsen. Ungefär där är den fyskiska gränsen. Varje halvmeter över dessa längder där även de allra skickligaste börjar ligga på sitt maximum, och kanske vid det maximum som är teoretiskt möjligt med hänsyn till spön och linor och fysiska lagar, är ett jättesteg.

Vad jag menar är att när man ligger så nära vad man vid ett helt perfekt utfört kast klarar av så blir varje liten störning avgörande, varje litet misstag blir enormt vid sluteresultatet. Och vid en tävling med en massa psykisk press och dessutom kanske inte ideala förhållanden nås inte de maxprestationer man klarar av då allt är perfekt.

Amen Jacob.

:D-_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En allvarlig tanke är att vi kanske har gynnat utvecklingen mot snabbare och mer långkastande spön därför att dessa spön premieras på "the parking lot" alltså parkeringsplatsen eller hellre gräsmattan utanför affären. Visst vill vi undersöka om det går att kasta långt med det fina spöt. Kan vi fiska med det så är det ju en bonus....kanske. :( Men som tur var för mångfalden så har en del tröttnat på långkastarspön. Jo jag har ett bra spö som jag brukar kasta långt med på gräsmattan. Det är roligt vissa dagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

..det roliga trots allt är..att jag personligen inte sett nån kasta över 30m enhands..utvadad med vatten kring midjan & med enhands :(

:( Ja jävlar Ismo! Jag har bara väntat på det påpekandet, :D för det hör till en långkastartråd att du kommer med just det påpekandet. Det är ju nästan en tradition!

Sen hör det ju till saken kanske att du har väldigt rätt i det du säger också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sett ett par grabbar stå utvadade till nipplarna vid Övre selet i Ransarån och kastat längre än

mig när jag står på en sten med lagom vind till hjälp, fy saatan vad fisk de drog..

Visst kan man smyga fram och lägga korta fina presentationer, men det hjälper inte när fisken går låångt ut..

Därför är det coolt att kunna kasta långt. Och manligt. Och ja, jag är avundsjuk..

Tänk på att en del glänser med långa kast, medans andra glänser med snygga underhandskast och andra

specialare där det inte behövs, men de kan inte skriva inlägg om hur bra de kastar för man kan inte mäta

hur snyggt och fränt man kastar (därav inga ormkurvekasttrådar av denna typ). Och ja, jag är avundsjuk på dem också :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt går att mäta. :( Kärlek, ilska, avundsjuka. Man kan i alla fall ha en jury som i konståkning som ger poäng för snygga ormlinekast. Det är ju en form av mätning och det skulle nog bidra enormt till flugfiskets utveckling.

Alltså; Dags att ordna Edge´s öppna mästerskap i längdkastning. Där avgörs det en gång för alla om man kan var rätt funtad och ändock kasta längst. Men vilka grenar? Utvadad eller inte? Med eller utan spö? Med eller utan Ismo i publiken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får vara hur det vill med detta men vi kan nog lära oss att argumentera bättre av de här (v.g. se länkarna nedan). Vad som är sant har givetvis mindre betydelse i allmänhet. Vi kanske skulle tävla i den längsta tråden någonsin?

Det är möjligt att Ozzy och jag hade rekordet i CTS tråden men min blygsamhet förhindrar mig att påstå något sådant (fast att påstå det är nog en lögn). :(

Hur som helst ber jag er; låt denna tråd leva för evigt gott folk! Låt oss kasta längst allihopa! Längre än så kan vi inte komma, tror jag. ...."med traditionella flug-set " De tillhör en förgången tid kära du.

http://se.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo&...feature=related

http://se.youtube.com/watch?v=teMlv3ripSM&...0/monty-python/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många långa kast i denna tråd... :(

Men visst, det är kul att kunna kasta långt, samma som att springa fort, hoppa högt, lyfta tungt osv osv... :D

:(

Så klart det är Tellis. Hur går det med lyftningen appropå det...

:D-_-:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en fantastisk Shooting head för långa kast med, extremt kort, kastar lätt 50-60 meter med rätt skjutlina även i motvind, vikten koncentrerad långt fram för bästa skjut, klumpvikt på 25 gr. och kallas för "Bombarda"........ :(

...minns att jag nån gång på det sena 80-talet (som liten pilt) gjorde ett stort antal strömmingsfiskande gubbar gröna av avund när jag med en liknande konfiguration (0.20 nylonlina...jättetungt blysänke och strömmingshäckla) nådde ut 40 meter längre än dom kunde med sina gäddlinor... en halv hink fick jag innan jag drog iväg sänket till månen genom att glömma att vika över haspeln...

...å vad har det med tråden att göra? Jo, det var nödvändigt att kasta långt får att få fisk. Ändamålen helgar medlen, kan man säga... :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...