Hoppa till innehåll

Sasse´s sushi och sashimi


sasse

Recommended Posts

Här tänkte jag ta och lägga ut lite olika recept på sushi och sashimi mm

Jag älskar detta och jag hoppas att fler ska testa denna delikates.

Jag börjar med den enklaste, chirashiz.

Det är enbart tunna bitar av tex lax eller räkor med ris, wasabi och soyasås.

Vissa vill frysa fisken men jag tycker att fisken ska vara helt färskt. Helst nyfångad. Då är den som bäst  :)

Vissa vill även salta fiske innan. Jag brukar göra det på fryst fisk någon timma innan för då drar den ihop sig och blir fast och fin igen. Dock försvinner lite av fiskens smak med saltet.

Riset är det som tar längst tid och är lite bökigare.

Helst ska man ha ett speciellt sushiris men jasminris funkar bra också.

En riskokare är också mer eller mindre nödvändigt för att få det rätt.

Jag brukar hälla på ett car cl vatten i botten på riskokaren för att få riset lagom klibbigt och så att det inte ska blir kokt för snabbt. Helst ska man blötlägga riset flera timmat innan men jag tycker det blir lika bra ändå. Det är viktigt att skölja riset länge i kallt vatten så det slutar att grummla. Då är det färdigt att koka.

Jag kör med lika delar ris som vatten.

Häll i ett par matskedar med risvinäger. Detta kna man pröva sig fram med också. Vissa vill ha mer o andra vill ha mindre. Ska man bara göra chirashiz så behöv det inget socker i riset.

Ska man göra nigiri eller makizushi kan man ha i en till två matskedar socker som binder ihop riset lättare. Jag brukar röra ut det i vinägern innan jag häller i det.

Sedan är det bara att låta kokaren sköta resten.

När det är klart så låt riset kallna och sedan är det redo att ätas.

Smaklig måltid.

post-1939-1214285483_thumb.jpg

sushi.JPG_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

http://www.edgeforum.com/index.php?topic=31936.0;all

Tyvärr är bilderna borta, men det finns lite bra FAQ om parasiter längst ner.

Synd att bilderna var borta.

Jag får göra en likande om du inte vill  :)

Jag älskar "sushi" så det är kul o hålla på med.

Angående parasiter mm så är jag skeptiskt till hur stor risk det det är.

Jag har ätit rå fisk utan att frysa det i 5-6 år nu och jag mår "hyfsat" bra iaf  :D

Men det smäller väl till när man minst anar det...  :-

Här är en bild från Nordnorge, färsk stabburslax

post-1939-1214286339_thumb.jpg

sushi2.JPG_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat att riva wasabin själv? Blue dragons på tub är den enda som är lätt att få tag på, och den är så stark och senapig tycker jag. Iofs kan man ju köpa på sushiställena...

Kul! Gott gott...

Nix. Jag har faktiskt varit nöjd med blue dragons.

Vart får man tag på "riktig" wasabi?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt gott det här, har testat två gånger med hyfsat resultat ( det blev många  :) ) Skall göra lite sånt uppe på fjället i år på röding. Har aldrig blivit av tidigare mest med tanken på masken osv. Men det kanske inte är så farligt? Men det blir nog bara fisk, soya o wasabi för ris tror jag tar lite för mycket av tid/gas. Har ni andra förslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt gott det här, har testat två gånger med hyfsat resultat ( det blev många  :) ) Skall göra lite sånt uppe på fjället i år på röding. Har aldrig blivit av tidigare mest med tanken på masken osv. Men det kanske inte är så farligt? Men det blir nog bara fisk, soya o wasabi för ris tror jag tar lite för mycket av tid/gas. Har ni andra förslag.

Jag ska så klart inte säga att det är ofarligt att äta dem utan att frysa dem men jag kommer iaf att äta en massa rå fisk i sommar om fiskegudarna är nådiga  :D

Det räcker mer än väl med det du nämde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig förstått det här med att frysa fisken innan, "japsarna" själva säger ju att fisken skall vara helt färsk, alltså inte fryst.

Eller har jag fel?

Jag och tjejen gör sushi i olika former ibland, vi brukar köpa färsk lax, än så länge inga problems i det, men man vet ju aldrig...!

Rödingsushi på fjället är ju en idé, men bara tanken av att det kan finnas måsmask i köttet får mig nog att avstå.

Men sushi är otroligt gott, även om det mesta smakar soya, ingefära och wasabi.

Ichiban i Stockholm är min favoritrestaurang...mycket bra.

www.sushikartan.se ....om någon är intresserad.

/FF  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade tänkt prova sådan fjällsushi på röding i sommar, men blev lite orolig nu..

Hur upptäcker man måsmasken?

De jag har sett i Norge har varit som små vita trådar/senor i köttet.....de kan även finnas i tarmarna.

Ser riktigt äckligt ut, men har ingen skadlig effekt vid t.ex stekning, antagligen bara lite extra protein.

Hur det är vid sushi vet jag inte, men jag har fått avsmak i alla fall.

All Röding har ju naturligtvis inte mask!

/FF  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hörde om det där med parasiter mm på P1 för ett par år sedan. Det finns en mycket enkel huvudregel, och det är att du kan äta all saltvattensfisk rå direkt. Undantaget är vildfångad lax som bör frysas innan (kan ju ha gått i sötvatten).

... fast sen läste jag en artikel om att det visst fanns en mängd parasiter i saltvattensfisk. Men det var nog i nån kvällsblaska, så det väljer jag bort...

/Lars

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Fantastiskt gott det här, har testat två gånger med hyfsat resultat ( det blev många  :P ) Skall göra lite sånt uppe på fjället i år på röding. Har aldrig blivit av tidigare mest med tanken på masken osv. Men det kanske inte är så farligt? Men det blir nog bara fisk, soya o wasabi för ris tror jag tar lite för mycket av tid/gas. Har ni andra förslag.

Jag gjorde en festmåltid mitt i fjällnatten på en Röding som tog en liten myggpuppa, en halvtimme senare låg den filead och klar på stenen.

Den var lite seg i köttet från ryggbitarna kanske beror på att den inte var fryst? Men en mycket trevlig upplevelse att göra ute i fält.

post-5181-1219348007_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en festmåltid mitt i fjällnatten på en Röding som tog en liten myggpuppa, en halvtimme senare låg den filead och klar på stenen.

Den var lite seg i köttet från ryggbitarna kanske beror på att den inte var fryst? Men en mycket trevlig upplevelse att göra ute i fält.

Helt underbart :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Har aldrig förstått det här med att frysa fisken innan, "japsarna" själva säger ju att fisken skall vara helt färsk, alltså inte fryst.

Eller har jag fel?

/FF  :angry:

Helt rätt att fisken ska vara rå enligt japanerna, därav är det vanligare med rundmasksproblem i Japan.

Sedan kan man även få binnikemaskar av rå fisk med det är inte så smärtsamt som rundmask så det är väl inte så farligt :lol:

Kan läsas i korthet hos Livsmedelverket

eller från Svensk fisk

sen får man bedöma vilken risk man är bredd att ta utefter det :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag äter aldrig sushi av röding, alltför ofta och från väldigt många olika fjällsjösystem har jag påträffat olika parasiter i vildröding.

Kolla gärna den här tråden http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=72688 har man råkat ut för det en gång så får man lätt avsmak för fisk och i synnerhet sushi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i nästan 10 års tid ätit de flesta fiskar råa utan att frysa dem.

Risken är nog större att man skadar sig på krokar eller drunknar än att få sjukdommar av fisken.

Så vitt jag vet så ser man de flesta parasiter.

Eftersom jag fileár allt tunt tunt så skulle jag nog se om det var parasiter eller annat.

Jag kommer iaf fortsätta äta ofryst sashimi :angry:

Frysningen förstör inte smaken men konsistensen och färgen och fräschören.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...