Hoppa till innehåll

Dagens flugbindning


Guest uffepuffe

Recommended Posts

Plupp: Det där ser ju smaskens ut!

Mipert: De där var sjukt lika en "konstig booby" jag hittade i P&T-vattnet och stod och fiskade med ett par timmar. ;D

Har experimenterat lite mer med min kära marabou, hoppas kustens havsöringar gillar ljusbruna räkor nu... :)

Picture%20239.jpg

Jag behöver lite tips också, ett bättre sätt att binda in shellbacken på? så att det inte blir ett "spår" i flugans fluffighet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Takker så mycke alle sammen :)

nenja:

Tror bare du kan sette igang. Den her fikser du :P

Nu i kveld ble danica`n forvandlat til en spent spinner och det fallt to spent spinnere ned ved städet :P ............ hmmm........ tror vinteren er i ferd med at gjøra meg tokig, for jag tenker bare sommer, sol och klekkinger :D

Terje!

post-5171-1265136122_thumb.jpg

post-5171-1265136136_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter och plitar med min "danica 2010 ask" och funderade på hur jag ska klura kläckaren. Klikhammer modell större ratades i vår och tänkte i nya banor. Precis så såg den ut i mitt huvud med en trailing chuck och cdc. Du visualiserade den helt enkelt. Kan du läsa tankar? Återstår att se om den är överförbar från tanke till verklighet för mig. Brukar inte lyckas riktigt men öringarna verkar inte bry sig speciellt ändå. Tar inte den fisk då vet inte jag iallafall. Najs.

Den här kroken är trevlig till kläckarna, min fluga är inte så fin men du ser principen och den funkar.

post-3026-1265143797_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stendalen
Takker så mycke :P

Dom er rimelig enkla at binda, Stendalen :P

Och du har helt rett med tanke på cdc vingarna. Akkurat som du sejer :D

Efter at jag har festat inn vingarna legger jeg på en dråpe superlim ved festepunktet før jag børjar at dubba :D

Terje!

Ja...så lätt var det kanske inte :) . Borde inte plåga er med detta men, så här ser det ut när man bundit sin första CDC torrfluga mina vänner :o

post-7722-1265144580_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter och plitar med min "danica 2010 ask" och funderade på hur jag ska klura kläckaren. Klinkhammer modell större ratades i vår och tänkte i nya banor. Precis så såg den ut i mitt huvud med en trailing chuck och cdc. Du visualiserade den helt enkelt. Kan du läsa tankar? Återstår att se om den är överförbar från tanke till verklighet för mig. Brukar inte lyckas riktigt men öringarna verkar inte bry sig speciellt ändå. Tar inte den fisk då vet inte jag iallafall. Najs.

Detsamma händer mig, har nyligen skaffat CDC och älskar att binda med det, sitter och försöker lista ut en serie dagsländeimitationer att ha i asken. :)

Terje: Det låter bra, får bli ett försök. :)

Den var inte dum den, till och med första försöket skulle jag våga fiska med. Jag har bara ljusbrun CDC så jag färglade lite med svart och grön touch.

Tack Terje!

Picture%20249.jpg

Redigerad med nenja
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stendalen

Marabou streamer med Roman Mosers tungstenshuvud

Stjärt. Vit marabou

Kropp: Salmo supreme rainbow black

Övervinge: Vit marabou

Undervinge: Vit marabou (längre än den övre)

Fronthackel: Marabou olive

Flash: Flashabou guld, två på ovansidan och två på undersidan

Krok: Tellis streamer 6

Huvud: Roman moser tungsten minnow head (bör nog vara aluminium, flugan väger som ett större skeddrag :) ).

post-7722-1265153008_thumb.jpg post-7722-1265152866_thumb.jpg

post-7722-1265153102_thumb.jpg post-7722-1265153175_thumb.jpg

Redigerad med Stendalen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan inte bara säga "bäverflymfen :) " utan att visa vilken fluga det är B) . Google gav noll (0) träffar. Är det hemligt :)

Det är ett eget mönster. Det har funkat bra både i fjällen och i Norrbyströmmen. Det kan fiskas vått eller torrt. Bäverns vattenavstötande päls är perfekt som torrflugematerial.

post-6490-1265221245_thumb.jpg

Redigerad med Gustav Fröléen
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite långt hackel, men denna känns mer lättdressad:

post-8123-1265229259_thumb.jpg

Det slog mig igår att varför inte använda Magic tool-klämman för att samla harörehåret, på så sätt kunde jag spinna tråden med haröra direkt på bindtråden (om man har en tråd som går att splitta). Så det testade jag på denna, och vips hade jag en tråd med haröra :)

Redigerad med Richard
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte i närheten av den förra men jag får skylla på att kroken är ungefär hälften så stor (note to self: inte så överdrivet långa fibrer).

Slängde in gummiben istället för älgman som ben, tänkte de skulle gunga lite läckert medan maraboun flänger, vad tror vi om det?

Picture%20269.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har lekt med noen Aurivilli klekker varianter i dag :D

Dom her er bare på teststadiet og skal testes til sommaren :lol:

Terje!

Någon dag bara måste jag sätta mig ner och pröva dina mönster! Eller det kanske är bäst att låta bli, misshandel är ju straffbart i detta land... :huh: Vacker som alltid hur som helst.

Igår var det workshop på temat mjukhacklade flugor. Länge varit intresserad av dessa, men inte bundit nästan några alls, vilket det ska bli ändrig på nu. Klart är att det ofta är svårare än vad man tror att hantera alla sköra naturmaterial som ingår i flugorna. En march brown med hyffsat resultat blev det i alla fall, vingen är något vriden, men det syns ju inte på en sidobild ;) Tack för en mycket trevligt kväll alla som var där!

post-4170-1265359084_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvåan där behöver du inte testa så mycket... Kan gå i god för att den funkar fint - det har den gjort för mej till den grad att den är min favoritkläckare. Fast den du bundit är ju som vanligt bra mycket vackrare än mina...

Har själv bundit ett par test av den och planerar att ha en näve inför första kläckningen, vilka färger rekommenderas (har bara cream CDC idag) och vilket är det smaskigaste hacklet för thorax? :lol:

Provblötte en med cdc-hackel igår och jag måste säga att den lämnar ett riktigt snyggt avtryck i ytan, spretigt cdc känns väldigt "insektigt". Däremot gör det väl att den hamnar ganska högt i ytan?

Edit: Tog en bild på min första kompletta livscykel på dagsländorna, kläckaren är jag inte stolt över, kom själv precis på ett av felen jag gjort. Bara en fjäder som överthorax.

Framför poserar snällt ett litet projekt, cdc only Caddis.

cdcgrupp.jpg

Redigerad med nenja
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt så högt flyter inte mina cdc-varianter. Den största skillnaden består i att få cdc-fibrer går igenom ytfilmen, medan ex. kaninhår gärna går igenom densamma.

Hmm, kanske skulle man prova att dubba thorax med kanin, göra ett cdc hackel, klippa bort hacklet på undersidan och dra ut lite ben ifrån kaninen... :lol:

Cdc/poly-caddis, skulle du hugga?

Picture%20284.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Jag körde svarta tomater andra sommaren - det är nog de godaste jag ätit. Väldigt långsamma att mogna dock.
    • Tä...tänk om fisketuren försvinner 
    • Dåså - ingen AvanttII har anlänt. Ett Frealite 7wt har anlänt till Sverige - redan momsat via eBay. Posten krävde moms engång till. PostNord... En Flymax 56 har anlänt, två Diplomat 356 likså. Tillsammans med en extraspole till vardera. Totalkostnad 500:- + en Diplomat 178 + spole + en frakt. Så - totalkostnad 558:- och jag blev av med 178-an som var för tung för mig. Arkeologisk utgrävning fortsätter på nedervåningen. Hittar två lättviktsmulti från Schimano - lägger ut dem. Kanske någon vill ha en extremt lätt liten magnesiumrulle. Eller två. Utgrävning fortsätter. Hittar två lättvikts C-14 från Shimano. Lägger ut dem - kanske någon som vill ha en eller två. Hittar jiggspön. Hittar... väldigt, väldigt mycket prylar... Alldeles för mycket prylar... Insåg att 'Mayhem' är ett härligt ord. Många trevliga associationer.  
    • Att odla e ju grymt kul… Chili: 😊👍😊 Går all-in på tomater i år, 10 plantor så ingen kommersiell grej direkt 🙃, men för egen del lär d ju räcka och bli över… SuperSweet 100, en F1-Hybrid 👌… Skall bli kul o se hur sommaren blir 🌱🌱🌱… Chilin har jag fått, fröna hade legat ett tag, typ några år tror jag, så dom va svårstartade, men tillslut så vaknade dom 😊
    • Köpes; Till mitt OPST Commando Head klump 3,7 m behöver jag en bättre begagnad flytande spets med ögla i bägge ändar. Exempelvis OPST Commando Floating på 10 fot 3,24 gram eller Rio Replacement 10 fot #5 3,6 gram Kanske just Du har någon liggande någon stans ? Arnold
    • Är väl lite som att svära i kyrkan... men: -- Finns två styck, en 2500 och en 4000. Superlättviktsmirakel med makalöst känslig frontbroms. Samma som en sStella fast med mindre metall. Fanns väl även en Stradic C-14, men jag minns inte vad skillnaden var. Användes som vertikalrullar - fireball - tills jag fick den där jävla 10+ gösen. Då slutade jag vertikala... Så använda en eller två säsonger i sötvatten. Därefter nerpackade och bortglömda. Finns med en x-spole till 40000-rullen. Sannolikt ligger det en x-spole till 2500-rullen i garaget. Men jag kan inte garantera det... Är spolade med supertunn flätlina 0.08 eller något sådant - hade bytt om jag skulle ha dem till spinnfiske... just sayin' Även här sitter shimanoklibban kvar i rullfoten. Så de är inte jätteslitna... -- Har nu alltså kommit ner i sedimentet i den arkeologiska utgrävningen av mitt 'jakt/fiske/sunk/-rum/verkstad/gästrum om du får plats... och hittat dessa bägge rullar. Vill du ha en superlätt haspel som väger luft så... look no further... -- 1000:-/styck - kommer inte att diskuteras - + frakt. -- Samtidigt på eBay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=Shimano+Rarenium+C14&_sacat=0&_odkw=Shimano+Core+51&_osacat=0 -- Finns även två fina 9' Fox jiggspön (15-45 gram) som kan följa med i affären - dessa är delade så de kan rent tekniskt skickas... säg att ett spö följer med för... ja... en låda Cooper's (700:- + frakt och embalage - jag skickar fan inte med en av mina flugspötuber). -- Har Baitrunners 2*2500/2*4000/3*10000 samt dubbla Super Aero GT och en hel jävla drös små fina vintage Cardinaler och Shimanos för nylon. Så jag klarar mig garanterat. Så - behöver du en superlättviktare för öring - eller vad fan som helst egentligen - ja... då är det bara att slå till. --
    • Är väl lite som att svära i kyrkan... men: -- Finns två styck, en 5:1 och en 7:1. Superlättviktare i 50-storlek - med vev på vänster sida. En normalväxlad och en hispeed. Såldes i USA som Core MG 50/51, och kom i några få ex till Europa. Jag köpte mina i Tokyoo samma år som Fukushima - in fact, mindre än tre veckor efteråt. Körsbären blommade och det var en rätt bisarr vecka... Användes sedan som vertikalrullar - tills jag fick den där jävla 10+ gösen. Då slutade jag vertikala... Så använda en eller två säsonger i sötvatten. Därefter nerpackade och bortglömda. -- Har nu alltså kommit ner i sedimentet i den arkeologiska utgrävningen av mitt 'jakt/fiske/sunk/-rum/verkstad/gästrum om du får plats... och hittat dessa bägge rullar. Vill du ha en vänstervevad mikroskopisk multirulle som väger luft så... look no further... -- 1000:-/styck + frakt. Priset kommer inte att diskuteras. Överhuvudtaget. Plockar du upp ena eller bägge 'in situ' följer det med ett BFT vertikalspö till vardera. Kommer dock inte palla skicka odelade 5'6" jiggspön.... av lätt insedda skäl.  -- Jag har kvar en Calcutta 50, en Calcutta 1000 och en Ambassadeur SM1600 - så jag klarar mig. Kan inte spinnfiska med vänstervevat i vilket fall som helst. Påspolat förefaller vara Tracerbraid 0.14 - sannolikt fulla spolar. Klisterlapparna sitter kvar i rullfoten så... ja - de är inte superslitna...   Säljs även på eBay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=Shimano+Core+51&_sacat=0&_odkw=Shimano+Alderbaran++mg&_osacat=0 https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=Shimano+Core+51&_sacat=0&_odkw=Shimano+Core+51&_osacat=0
    • Again. Birds of the same feather. Hade det som projekt under pandemin. Tomater, chili, sockerärtor... bladkryddor och shitake... - you name it - förmodligen odlade jag det... sen är väl Ismo inne på något också... jaja... preskriberat nu... Fikon och vindruvor i trädgården växer permanent... I sommar blir det sockerärtor och inget annat. -- Till höst/vinter sockerärtor och shitake inomhus.
    • Lägg i frysen. Därefter - om den fortfarande stinker, använd kallvatten. Torka. Tillbaks i frysen. Därefter - om den fortfarande stinker, testa vinäger och/eller salt Torka. Tillbaks i frysen. Därefter - om den fortfarande stinker, lär dig leva med det... -- Använder inte hattar i ull, utan bara i normal hattfilt. Då använder man kokande vatten för att stuka om och passa in hattar - just ull är ju lite kitsligt med värme så... Men - ett annat tips är såklart att be en hattmodist hjälpa dig. De har normalt en 'renovera-hattar-ång-mojäng-nånting' som funkar. Finns åtminstone i Malmö och Stockholm. Sannolikt också i Gött-la-borrrg och andra städer... Är det svettbandet som stinker och inte själva hatten så - ja... byt det?
    • Ozongenerator. Har använt själv för mögel och lukt i hus. Ska testa på ett par väl använda skor som börjat lukta illa. Kör själv en med jonisering här ifrån: https://ozoneair.se/ozongenerator/ Går garanterat att hyra också privat. Glöm dock inte att ozon dödar levande ting och kan skada elektronik.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...