Hoppa till innehåll

Havsöring Skåne-området


Sk

Recommended Posts

Nix, ingen fisk på lunchen idag vid Barsebäck strandbad.

Det blåste mer än jag trodde det skulle och isen (i ringarna) var naturligtvis jobbig. Men det var ändå skönt i solen.

1027 i lufttryck - lågvatten.

vinter.jpg

Ser fint ut...

...men kallt!

Snart blir det drägligt att fiska igen...

...hoppas jag i alla fall!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en taktikfråga.

Det blåste vind från NO när jag var ute. I princip längs med stranden.

Till höger av stenpiren var det istäckt och till vänster var det is ute i vattnet där spetsen på piren är.

Min taktik var att börja vid A och kasta mig fram till B. Ett kast snett framåt åt vänster och ett snett framåt åt höger, sedan ett steg fram och upprepa.

Vid B stannade jag en stund och lade kast åt olika håll. Tanken var att vinden skapar strömmar runt piren och fisken bör dölja sig under iskanten i det soliga vädret.

Sedan gick jag tillbaka men denna gång längre från piren till C där det finns tre stenar i vattnet, stora som ett halvt skrivbord. Jag misstänkte att det kunde stå öringar vid dem i skuggan. Jag lade kast runt omkring stenarna.

Ingen fisk som sagt men vad tror ni om min taktik?

fisketaktik.jpg

2.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pato, dina flatwing's är klara.... :lol:

Är det sant?? Det är ju alldelles strålande... :D^_^

Med alla dessa sjukt grymma flugor kommer jag få så löjligt mycket fisk i år... :lol:

Hur går det förresten med konstapelns och ditt "hemliga mönster" ? En sån som han vägrade betala "skulden" med? :lol: Den jäveln, jag ska giva honom på moppo...not...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en taktikfråga.

Det blåste vind från NO när jag var ute. I princip längs med stranden.

Till höger av stenpiren var det istäckt och till vänster var det is ute i vattnet där spetsen på piren är.

Min taktik var att börja vid A och kasta mig fram till B. Ett kast snett framåt åt vänster och ett snett framåt åt höger, sedan ett steg fram och upprepa.

Vid B stannade jag en stund och lade kast åt olika håll. Tanken var att vinden skapar strömmar runt piren och fisken bör dölja sig under iskanten i det soliga vädret.

Sedan gick jag tillbaka men denna gång längre från piren till C där det finns tre stenar i vattnet, stora som ett halvt skrivbord. Jag misstänkte att det kunde stå öringar vid dem i skuggan. Jag lade kast runt omkring stenarna.

Ingen fisk som sagt men vad tror ni om min taktik?

fisketaktik.jpg

2.jpg

Nu är det ju inga som helst idealförhållanden direkt, spegelblankt inne förmodligen nära 0'an i vattnet. Det mesta fisket i sig hade riktats till ute på spetsen där du har både rörelse och ström i vattnet. Naturligtvis skall man fiska sig ut, jag hade då valt sträckan C till B direkt, där du samtidigt fiskar av A-B sträckan samt täcker ett större område med kast i en 180 grader fjäder på väg ut.

// Cz

Redigerad med Czech
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en taktikfråga.

Det blåste vind från NO när jag var ute. I princip längs med stranden.

Till höger av stenpiren var det istäckt och till vänster var det is ute i vattnet där spetsen på piren är.

Min taktik var att börja vid A och kasta mig fram till B. Ett kast snett framåt åt vänster och ett snett framåt åt höger, sedan ett steg fram och upprepa.

Vid B stannade jag en stund och lade kast åt olika håll. Tanken var att vinden skapar strömmar runt piren och fisken bör dölja sig under iskanten i det soliga vädret.

Sedan gick jag tillbaka men denna gång längre från piren till C där det finns tre stenar i vattnet, stora som ett halvt skrivbord. Jag misstänkte att det kunde stå öringar vid dem i skuggan. Jag lade kast runt omkring stenarna.

Ingen fisk som sagt men vad tror ni om min taktik?

fisketaktik.jpg

2.jpg

Jag hade valt D, dvs någon annanstans.. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men va f-n?

Vantar, o is o termosar o sket, ....E de INGEN som får fisk på skånekusten?

Visst jag e mes, å tycker de e för kallt, sitter i varma sängen med datorn just nu :lol:

Ska jag få ändan urvagnen o köra ner till kusten vill jag se lite silvertorpede som inspiration!

KOM IGEN NU!! jag vill se fisk!! inte 102 sidor med vantar o is :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt D, dvs någon annanstans.. :lol:

Vilket hädanefter skall bliva min melodi. :lol:

Jag skall ställa mig i förbudsområdet vid mynningen och dra besor.

Eller kanske satsa på Vikhögs norrsida, vid den lilla udden som kommer efter hamnen. Där borde det finnas lite rörelse och strömningar.

Varför jag satsade på att kasta mig fram längs stenpiren berodde på att där var en del fågel som dök ned och plockade något i vattnet. Jag tänkte att det måste finnas små tångsaker som även öringen är intresserad av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en taktikfråga.

Det blåste vind från NO när jag var ute. I princip längs med stranden.

Till höger av stenpiren var det istäckt och till vänster var det is ute i vattnet där spetsen på piren är.

Min taktik var att börja vid A och kasta mig fram till B. Ett kast snett framåt åt vänster och ett snett framåt åt höger, sedan ett steg fram och upprepa.

Vid B stannade jag en stund och lade kast åt olika håll. Tanken var att vinden skapar strömmar runt piren och fisken bör dölja sig under iskanten i det soliga vädret.

Sedan gick jag tillbaka men denna gång längre från piren till C där det finns tre stenar i vattnet, stora som ett halvt skrivbord. Jag misstänkte att det kunde stå öringar vid dem i skuggan. Jag lade kast runt omkring stenarna.

Ingen fisk som sagt men vad tror ni om min taktik?

Jag tycker att det ser bra ut! Vid den stora skrivbordsstenen © har jag fått fisk några gånger, även halvvägs mellan stenen och land. Om det gäller även vid rådande väder vet jag inte... Tänk också på att området rakt norr om B är ganska grunt (men strömsatt). Jag skulle aldrig missa att fiska över sandplättarna på motsatta sidan (spegelvänt mot B alltså). Där blir det djupt snabbt och där har jag tagit en del fin vinterfisk. Fiskas bäst från land...

Många av mina kalla vinterfiskar har jag tagit ganska grunt vatten. Kanske bara slump, men vad säger ni andra? Grunt eller djupt och strömt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men va f-n?

Vantar, o is o termosar o sket, ....E de INGEN som får fisk på skånekusten?

Visst jag e mes, å tycker de e för kallt, sitter i varma sängen med datorn just nu :lol:

Ska jag få ändan urvagnen o köra ner till kusten vill jag se lite silvertorpede som inspiration!

KOM IGEN NU!! jag vill se fisk!! inte 102 sidor med vantar o is :D

E tyvärr rädd för att du får nöja dig med det så länge... ^_^ Det är otroligt kallt, och med NO vindar blir det INTE bättre... :lol:

Jag är också mes, men här inifrån ser det inte såå himla kallt ut där utanför fönstret...man kanske ska ta sig en runda... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ser bra ut! Vid den stora skrivbordsstenen © har jag fått fisk några gånger, även halvvägs mellan stenen och land. Om det gäller även vid rådande väder vet jag inte... Tänk också på att området rakt norr om B är ganska grunt (men strömsatt). Jag skulle aldrig missa att fiska över sandplättarna på motsatta sidan (spegelvänt mot B alltså). Där blir det djupt snabbt och där har jag tagit en del fin vinterfisk. Fiskas bäst från land...

Många av mina kalla vinterfiskar har jag tagit ganska grunt vatten. Kanske bara slump, men vad säger ni andra? Grunt eller djupt och strömt?

Vid rådande väderförhållanden...GRUNT självklart framför djupt/strömt...Inte så grunt så att det är bottenfruset då i och för sig... :lol: Dock är ju inte öringen så där överdrivet på G när det är såpass låg vattentemp som det är nu. Men tror garanterat att de söker sig in närmare land i jakt på kanske 0,5 graders varmare vatten eller så...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns några bra artiklar om havsöringen och temperaturen i FiN. Jag kanske missminner mig, men jag har för mig att havsöringen söker upp varmare vatten för att smälta maten. Då kan de bli grymt revirshävdande. Kanske därför stora färgglada flugor hör vintern till?

Kanske jag som rört ihop det visserligen, ska gå upp på vinden och läsa om de där artiklarna... :lol:

Edit: Ur FiNs register

4 2003

Havsöringen & temperaturen

Jag och mina vänner har tillbringat hundratals fiskedagar vid Sörmlandskusten. Det har lärt oss att låta vattentemperaturen leda oss till havsöringen

Text, teckningar & foto: Seppo Kiviniemi

5/6 2003

Havsöringen & temperaturen II: När vad och hur äter havsöringen

I oktobernumret beskrev Seppo Kiviniemi vattentemperaturens betydelse för havsöringens val av uppehållsplats. Här fortsätter han att redovisa hur temperaturen också styr fiskens ämnesomsättning och gör att den jagar olika bytesdjur beroende på årstiden

Text & foto: Seppo Kiviniemi

Redigerad med magnus.nilsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Pada, du är vänligheten personifierad..! :lol:

Skojade mest lite, det blir nog bra, vi vet ju att Mipert inte har så mycket tid att spela på.

Du behöver inte förklara dig, inte för mig iallafall, jag vet ju att du är ett skämt hela du! :lol:

Och bara så du vet så är det inget "skit ställe" han visar på bilden...inte ens efter dina mått... ^_^:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns några bra artiklar om havsöringen och temperaturen i FiN. Jag kanske missminner mig, men jag har för mig att havsöringen söker upp varmare vatten för att smälta maten. Då kan de bli grymt revirshävdande. Kanske därför stora färgglada flugor hör vintern till?

Kanske jag som rört ihop det visserligen, ska gå upp på vinden och läsa om de där artiklarna... :lol:

Låter superinttressant! Rota igenom dom ordentligt och återkom MER än gärna om resultatet. De teorierna jhar ag helt missat, så det kan bli spännande o höra något nytt. Precis som att man inte har NOG mer teorier redan...det är så det sprutar ut genom öronen snart... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...