Hoppa till innehåll

Pattegrisen som fenomen


sasse

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lyfter denna gamla tråd. Jag köpte en burk Veniards "Peach" och färgade ett par vita hönsnackar och lite päls. Alltihop blev orange, inte "Salmon pink". Kan de ha skickat fel? Det stod inget på själva burken med färgpulver; färgen peach var ikryssad på medföljande lapp.

MVH

Joakim

Nu är jag ingen expert på färgning, men blir deti nte mindre färg om materialet ligger kortare tid i färgbadet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det kan också vara så att du färgade för länge/för varmt.

Färgen 'Peach' på ett helvitt hackel ger 'Salmon pink' vilket i sig är ganska långt ifrån rosa, därav

tycker jag att namnet 'Salmon pink' är lite missvisande. Kolla in Pattegrisen original i följande länk så

ser du tydligt hur färgen skall se ut, dvs mer orange än rosa

(en bit ner i artikeln finns en bild på en korrekt färgad whiting spey)

http://go-fishing.dk/2010/08/afh%C3%A6ngig-af-en-gris/

Lyfter denna gamla tråd. Jag köpte en burk Veniards "Peach" och färgade ett par vita hönsnackar och lite päls. Alltihop blev orange, inte "Salmon pink". Kan de ha skickat fel? Det stod inget på själva burken med färgpulver; färgen peach var ikryssad på medföljande lapp.

MVH

Joakim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar!

Om den skall vara orange så är ju den delen av saken i sin ordning. Vad gäller tiden så lade jag i olika material samtidigt och tog sen upp undan för undan; de jag tog upp först (efter ca. 30 sek) blev ljusorange, ej rosa. Jag vet hur Pattegrisrosa ser ut, och den färgen har mycket mindre gult i sig. Jag läser på paketet att de flesta färger består av tre olika kulörer som aktiveras vid olika längd på badet. Kan det vara så att den gula inte hinner aktiveras om jag bara snabbdoppar fjädrarna(i typ 10-15 sekunder)? Får väl prova och återkomma...Fast nu har jag färgat mina båda vita nackar. Kommer kunna binda mycket Chillimps framöver...

MVH

Joakim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

- Hur är Du skapt karl?

Tackar för snabba svar!

Om den skall vara orange så är ju den delen av saken i sin ordning. Vad gäller tiden så lade jag i olika material samtidigt och tog sen upp undan för undan; de jag tog upp först (efter ca. 30 sek) blev ljusorange, ej rosa. Jag vet hur Pattegrisrosa ser ut, och den färgen har mycket mindre gult i sig. Jag läser på paketet att de flesta färger består av tre olika kulörer som aktiveras vid olika längd på badet. Kan det vara så att den gula inte hinner aktiveras om jag bara snabbdoppar fjädrarna(i typ 10-15 sekunder)? Får väl prova och återkomma...Fast nu har jag färgat mina båda vita nackar. Kommer kunna binda mycket Chillimps framöver...

MVH

Joakim

En tråkig kommentar. Får skylla på halsont och sömnlöshet :blush:

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför och på vilka grunder är man för eller emot en flugusling :wacko:

Är den ful, eller tar man inte tillräckligt med fisk på den.

Är den för dyr eller är det ingen pant på den, osmaklig i färgen kanske eller lite för fjunig i sin uppenbarelse....

Personligen så har jag lite andra aktiviteter i min vardag än att fundera på huruvida jag ska tycka illa om en fluga eller ej........ :P

Redigerad med Oops
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

go-fishing.dk har bra speyhackel i salmonpink i olika prisklasser för den som är intresserad.

Själv köpte jag speymix saddle och det funkar hur bra som helst!

Långa fibrer och många fjädrar för en billig peng om man jämför med nackarna.

Okej man kanske får lite färre fjädrar men hur många PG:ar behöver man?

Redigerad med JesperP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väckte denna tråden mest för att det var här jag läst hur färga fjädrar rosa, inte bara för att användas till Pattegrisar (rosa är ju bra till i princip all fisk).

Skulle kanske startat en ny tråd, om färgning i stället. Men jag fick ju besked om det jag ville veta, har även frågat Wittlock (som jag köpte färgen av) och de säger att den ska vara orange. Mysteriet med varför kalla den Peach i stället för Orange lämnar jag därhän...

Och Rickard, du får väl försöka sova mer, så du inte riskerar att bli sittandes med gamnacke...

MVH

Joakim

PS. Brukade plocka fjädrar vid flamingodammen i Slottsskogen, men nu har de tagit bort flamingosarna därifrån. DS.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...