Hoppa till innehåll

Pattegrisen som fenomen


sasse

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

skånefluga.. kanske vårfluga också för västkusten..? men inget för göteborgaren eller`? har inte märkt av någon trend här uppe än så länge :D

Kan ju ha den som bläckfiskimitation när man fiskar torsk? ^_^

Men ganska kul o se hur ett mönster kan slå igenom... snart kommer varianterna....o sedan är den ett bland alla andra mönster...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skånefluga.. kanske vårfluga också för västkusten..? men inget för göteborgaren eller`? har inte märkt av någon trend här uppe än så länge ^_^

Ni har för långt till Danmark...vi här nere är dessutom nästan danskar...

Skä du hää äin pilz..?...

Är mest förvånad över att alla är så otroligt insnöade på EXAKT mönster..som om det skulle spela roll med Mallardstjärt eller inte, eller med eller utan specialspröten bak.

Det här känns som "baisfärgshysterin" i Mörrumsån. Innan den hysterin var det bara (nästan i alla fall) Ullsock som gällde. Nu går det inte att fiska utan en "baisfärgad" fluga. Ullsock???...va är det??...nää, en "baisfärgad" ska det va. (Ullsock som förresten är en alldeles utmärkt h-öringfluga)

Men visst, jag har oxå Pattegrisar i asken, dock varianter, som fungerar.

Vill man fiska med orginalet så är det givetvis ok, men det kan vara kul att hetsa de indoktrinerade lite.. :rolleyes:

Någon som vet var man kan köpa orginalpattar?? :(

/FF :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dansken Claus Eriksen har skapat en närmast genialisk variant av Oland Spey Shrimp.

Detta med hjälp av många års erfarenhet och kompetens inom kustöringfiske.

Visst kan man raljera och tramsa men man kan också känna tacksamhet och respekt.

Utan dessa innovatörer och pionjärer skulle vi alla ha en tråkigare hobby.

Mvh

HaLster

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt egentligen. En erkänt duktig havsöringsfiskare delar med sig av sina erfarenheter och presenterar sin favoritfluga. En bra fluga för övrigt men naturligtvis en hype.

Snackade med ett par killar som sysslar med att sälja flugor (stora på marknaden) och efterfrågan är enorm. Så pass att whiting inte kan tillgodose butikernas behov. Nån siffra som dök upp (vilken jag själv tvivlar på) var 1500 grisar sålda...! Med tanke på hur mycket "vattentid" denna fluga kommer att få kommer den följdaktligen också att ta mängder med fisk. Man fiskar väldigt bra med en fluga man tror på.

ps har själv tagit ett par fisk i år på denna gris men fiskar mest med andra flugor faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju enkelt konstatera att det är en fluga som verkar leverera. Oftast när en fluga marknadsförs och för att sedan leverera bra så blir det en hype. Samma sak med vanliga drag också.

Såg att en stor flugsäljare via internet får in "pattegrisen DNA" dock med marabou material om jag inte är ute och cyklar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dansken Claus Eriksen har skapat en närmast genialisk variant av Oland Spey Shrimp.

Detta med hjälp av många års erfarenhet och kompetens inom kustöringfiske.

Visst kan man raljera och tramsa men man kan också känna tacksamhet och respekt.

Utan dessa innovatörer och pionjärer skulle vi alla ha en tråkigare hobby.

Mvh

HaLster

Kan inte göra annat än att hålla med på alla punkter! Tycker det tyder på en inställning hos Claus att han verkligen vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenhet, vilket inte alla flugfiskare gör så öppet. Med tanke på hur mycket hysch hysch det är från olika håll tycker jag bara man ska vara tacksam!

Hype hit o hype dit, var o en gör som en själv vill, ingen som tvingar någon annan att fiska med flugan om man inte vill...

Jag har tagit alla (om än inte så många än...) mina fiskar i år på PG, den har räddat turerna från att man ska gå helt bom tror jag...

//P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pattegrisen i sig är inte bättre än alla andra flugor.

Däremot så är hypen enormt bra som en motivationshöjare!

Vi alla fisker mycket bättre med en fluga som man tror på. Och tror man på den så kommer den att få vara i vattnet mera tid. Och då kommer den att ta mer fisk än de andra flugorna i flugasken.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pattegrisen i sig är inte bättre än alla andra flugor.

Däremot så är hypen enormt bra som en motivationshöjare!

Vi alla fisker mycket bättre med en fluga som man tror på. Och tror man på den så kommer den att få vara i vattnet mera tid. Och då kommer den att ta mer fisk än de andra flugorna i flugasken.....

Jag håller inte alls med, jag tror definitivt den fångar mer fisk än andra flugor, med det inte sagt att det finns andra bra flugor, jag har FORTFARANDE mina favvisar i asken som jag tror mer på, men det är ändå grisen som fångat fisk så här långt i år.

//P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pattegrisen i sig är inte bättre än alla andra flugor.

Däremot så är hypen enormt bra som en motivationshöjare!

Vi alla fisker mycket bättre med en fluga som man tror på. Och tror man på den så kommer den att få vara i vattnet mera tid. Och då kommer den att ta mer fisk än de andra flugorna i flugasken.....

Håller med där, Som i fjol var ju din WCK poppis ^_^ och på 80-talet var ju först Mickey Finn och sen GP populära och på 90-talet var ju Magnus flugan på varje tafs. Även torrflugefisket har ju sina poppismönster Superpuppan, rackelhane mf. Det är ju så det är, det kommer nya "superflugor" hela tiden några blir odödliga klassiker och några faller i glömska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som sätter igång "magin" kring en fluga?

Förutom att den fångar fisk då...

Är det hemlighetsmakeri tillräckligt länge?

Publicitet på rätt ställe?

Rätt upphovsman?

Inte har någon gråtit efter fredrik-ålen för gädda inte fast den är bäst i vääärlden...

-Man blir ju avundsjuk ju! :D

Helt klart ett grymt häftigt fenomen!

-Vilket bevisar att kustflugarna är ett pack desperata frusna skitar som inte vill tillbringa en minut i onödan vid vattnet....

Måste nog skaffa mig en pattegris, eller två, bara på prov liksom ^_^ Jag vill ju också kroka HÖ :rolleyes:

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...