Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Veckans Fisk v. 20-2009 - Magnus Hammarström

Featured Replies

Publicerat

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 20 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast måndag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.

Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.

För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera B)

Blir jag riktigt, riktigt impad så blir det en kepslampa i bonus också :)

Lycka till!

Håkan Andersson

www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.

Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... ;)

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

Publicerat
Anmäler mej med en fin mörrumslax ;)

Längd 102cm

Vikt 14,13 kg

Fluga Glödhäck

Utrustning- Loop GASS 12'6 med en Multi rulle och Costum 2 Flyt/Sjunk1

http://www.morrum.com/sv/Morrumsnews/2009/...-pa-Vittskovle/

:mellow: Grattis!!! ;)

Torrfluga. Strömvatten. Öring. Flugbindning.

Publicerat
:mellow:;) vilken groving till fisk ;):D grattis!

Redigerad med pette

bor i e-tuna med min sambo och har 1 barn

Publicerat

Tackar tackar! Försöker fortfarande smälta det :mellow: men det känns helt fantastiskt!

Publicerat

Jävligt vacker och stor Lax! :mellow:;)

Grattis!! ;)

Pär Andreasson

(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!

Min EdgePresentation

Publicerat

Jo, jag fick en liten... närå, grattis Magnus :mellow:

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat
Riktigt snygg Lax Magnus!

....men kom igen nu gubbar. Bättre än den där laxapinnen kan ni väl???

Nej det kan vi inte!!

Grattis till en drömfirre!!

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige

Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

2c97e5e423ece3a95d600d9ddee850e9.gif

Delta 3 Pro Staff

Publicerat

Supergrattis.

är det så där du ser ut under skägget :wub:

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

harregud sicken best :wub: grattis Magnus

Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej

Publicerat

Grattis!

Skulle se den fisk som kan slå den denna vecka!

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot. ~Steven Wright

Nocke

Publicerat
Grattis!

Skulle se den fisk som kan slå den denna vecka!

Tja? Var e din 51:a?

"at the end of the line..."

Publicerat
Tja? Var e din 51:a?

Ok! ok!

Slänger in gårdagen öring...

Var i valet o kvalet om det skulle bli havsöringsfiske eller premiär för insjöfiske med torrfluga. Det blev det senare.. kall nordlig vind mycket få vak.. men men helt plötsligt så satt den där. Blev lite förvånad... ser ju ut som en havsöring. Brukar alltid vara gyllene öringar i den sjön. Blödde kraftigt från tungan så det blev bonk.

I samma veva upptäckte jag att jag tappat mobilen, förmodligen när jag inspekterat en fin bäck med öringar.. Turligt nog hittade jag mobilen senare på kvällen. Min turdag tydligen.

Längd: 51 cm

Vikt: -

Fluga: Streaking caddis

Utsatt som yngel i sjön.

post-5042-1242390792_thumb.jpg

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot. ~Steven Wright

Nocke

Publicerat

finfina fiskar

Vilsen Norrlänning i Skåne (om Umeå med omnejd räknas till Norrland)

Publicerat
Anmäler mej med en fin mörrumslax :D

Längd 102cm

Vikt 14,13 kg

Fluga Glödhäck

Utrustning- Loop GASS 12'6 med en Multi rulle och Costum 2 Flyt/Sjunk1

http://www.morrum.com/sv/Morrumsnews/2009/...-pa-Vittskovle/

Oj oj, vilken snygg och stor fisk.

Grattis!

(Kvarnstenen som den ligger på blir ju liten som en stekpanna... :lol: )

/ bob

Publicerat

Ett bidrag till tävlingen från mig då.

Harr tagen i Gysingeforsen på olivgrön guldskalle, sjunkande tafs med flourcarbon tippet.

Fisken "vägde" rätt mycket, gissar nu runt 7 hg, kanske mer, och var över 45 cm på mitt spö i alla fall, mätte den hastigt medan den låg i hov. Fisken fick naturligtvis simma tillbaka, var förhållandesvis pigg, tagen med blöta händer och behandlad varsamt.

Bilden ger den inte rättvisan, men man stod i forsen över knäna, halt som fan var det också så läget var inte för finlir direkt.

Förbannade laxfiskare ska inte få alla ära :) men den var riktigt redig en.

post-5630-1242591404_thumb.jpg

Eller vad tror du?

Publicerat

Fin harr <3 väntar fortfarande på min första <3

Vilsen Norrlänning i Skåne (om Umeå med omnejd räknas till Norrland)

Publicerat

Hoppas jag inte är försent ute..:D

Efter lunchen vid ån Pliva så smög jag mig nedströms för att se efter om den öringen jag bommade tidigare under dagen hade ställt sig där den tidigare varit.

Grabbarna satt fortfarande kvar på uteserveringen och trivdes med en kall öl i handen. Jag stapplade iväg och när jag kom fram så stod den där!! Nu började knäna att skaka och känslan av rädsla kom över mig, hur skall jag göra...jag vet att jag bara har en chans på fisken och får inte klanta mig denna gång.

På med en fluga och iväg med den, flugan glider förbi och inget händer... :)

Nästa kast då lägger jag flugan 4 meter uppströms fisken och låter den sakta glida ner mot fisken, när flugan är ca en halvmeter från fisken så lyfter jag spötoppen. Flugan börjar stiga mot ytan och fisken följer efter och suger i sig flugan!!

Mothugg...pang...jag hinner inte ens reagera innan 30 meter Backing är utanför spötoppen.

Jag inser att jag har min livs brunöring på kroken och är helt själv, Hans lovade att komma ner efter 15 min för att följa med nedströms men han kommer inte, Ölen var väl godare.

Jag bänder och trixar och det rusas...efter ca 20 min så börjar mjölksyran i mina armar att hälsa på. Hur skall jag lyckas med detta? Ingen håv ingen hjälp.... :( Efter ytterligare fem minuter så börjar öringen att bli trött och tänker att det är nu eller aldrig! Sakta glider den in mot mig och jag i stort sett dyker efter den men den är för stor jag kan inte greppa den med mina korta tjocka fingrar. :o

Fisken börjar rulla och jag får totalt hjärnsläpp, jag kastar spöt ifrån mig och kastar mig över fisken. Jag får tag i stjärt spolen och under buken och lyckas lyfta upp den... :P

Jag skricker så det ekar i dalgången och skakar så innibänken. Jag tror inte att det är sant!

Jag trixar fram kameran och lyckas ta några kort för ingen kommer tro mig, jag mäter öringen på spöt och det stannar på någonstans runt 80 cm men eftersom man vart skakis så mellan 75-78 cm....vilken fisk!!! Fisken få sakta glida tillbaka i strömmen och jag hoppas den väntar på mig till nästa gång.

När jag vandrar upp mot grabbarna så förstår jag inte vad som hänt, jag har fiskat fluga i snart 20 år i Sverige och kunde aldrig tro att jag skulle ta min drömöring i mitt Hemland B)

Tyvärr vart bilden dålig för jag var ju själv! Fisken var mer guldig i verkligheten än på bild, jag tappade kameran i vattnet så det vart lite suddigt(Undervattens kamera)

Fångstplats: Pliva

Längd: ca 75-78 cm

Vikt: uppskattad till runt 5-6 kg Mycket bred över ryggen!

Utrustning: 8,6 fot klass 5, 0.17 tafs.

post-773-1242629355_thumb.jpg

Redigerad med Emin Lager

Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!

www.h2o-flugfiske.se

Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

Publicerat

Dra åt fasiken, den var ju gigantisk, rena arnold bicepc curl med den där bjässen.

/D

Eller vad tror du?

Publicerat

Härlig öring :) Grattis.