Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken smartphone?

Featured Replies

Publicerat

Dags att äntra smartphonedjungeln! "Orkar inte" (trögtänkt) surfa igenom diverse forum för info! Slänger ut frågan här då folket på Edge verkar vara förståndiga och förnuftiga människor :) Funderar på Samsung galaxy s2 eller Iphone4? Sitter mycket i bil där prio för mig är en bra gps och samtidigt kunna lyssna på ljudbok och kunna svara i telefon utan att luren hänger sig. Prio är också läsa mail, surfa, och en bra kamera/videokamera då jag kommunicerar på teckenspråk med mina döva föräldrar.

Ni som använder ovan nämnda lurar får gärna delge era erfarenheter om ni orkar! Vad funkar bra? Vad funkar mindre bra?

Mvh

Paul

• Svar 56
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag har kört med Galaxy s1 i några månader och har egentligen inget negativt att säga. Jämför man den med en iPhone 4 så är Samsungluren betydligt lättare och plastigare. Funktionerna tror jag är ganska jämförbara, även om iPhone har betydligt fler appar. Prisskillnaden är ju ganska påtaglig också.

Jag har min tfn genom jobbet, och hade jag fått välja själv (vilket man inte alltid får) hade jag valt iPhone.

Publicerat

Har haft först en htc desire och nu en iphone 4, htc är en jäkligt bra lur och det finns bra med appar till android. Batteritiden på desiren är tyvärr jäkligt dålig men jag antar att det har blivit bättre på dagens androidmobiler.

Iphone är väldigt stabil och funkar alltid utan div. hängningar.

Dock är den ganska känslig för repor då den har ett bakstycke i glas , men man bör ju ändå ha den i någon form av fodral så det är inget problem. Appar finns det en oändlighet av till iphone.

Sent from my tricorder using Tapatalk

So many Seatrout - So little time

Publicerat

Jag har inte haft iphone, men skulle ha svårt att gå ifrån android känner jag. Gillar inte Apples sätt att styra vad man får och inte får göra. Angående apputbudet så har jag hittills inte saknat något på Android, det område där det skiljer sig mest är spel, det finns mycket fler och bättre spel till iPhone, men det kanske ses som en parentes? Jag tror att de flesta apptillverkare idag släpper versioner för både iphone och android, och det är nog bara en tidsfråga innan marknaden är i stort sett densamma.

Angående batteritiden så är den nog tyvärr relativt dålig hos alla smartphones, men Samsung gs2 vet jag har fått mycket bra omdömen för sin batteritid. Antagligen krävs det något slags tekniskt genombrott för att batteritiderna ska kunna komma i närheten av den man är van med hos gamla "dumbphones".

För den användningsområden du nämner är det väl egentligen hugget som stucket, båda är ju utan tvekan bra telefoner. Jag tycker att det hade varit tråkigt att vara utan flash i mobilen för surfandet och möjligheten att skräddarsy "allt" som android ger till skillnad från Apple.

Redigerad med Plupp

Publicerat

Jag har en HTC Wildfire via jobbet och en Iphone 3GS i privat regi.

Stora fördelen med Iphone är att alla program fungerar och flyter på bra. Med HTC är det ett lotteri om apparna ska fungera eller inte, tyvärr.

Publicerat

Fick en iphone4 via jobbet. Aldrig haft en smartphone förut. Galet nöjd!

Det är lätt att tycka om iphone, som alla andra apple-produkter (t ex mac) är den väldigt lätt att förstå och använda.

Men man får ladda batteriet varje dag.

Publicerat

Tack för era synpunkter! Någon som använder gps med röstnavigering (svensk)? Vilka program krävs för det?

Mvh

Paul

Navigon funkar riktigt bra!

För övrigt kan jag bara förmedla ett citat;

"iPhone är som en spelkonsol och Android som en PC"

Innebörden är att iPhonen funkar till 100% men är samtidigt väldigt begränsad.

Tyvärr med ett för mig omotiverbart högt pris.

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

Publicerat

Jag har inte haft iphone, men skulle ha svårt att gå ifrån android känner jag. Gillar inte Apples sätt att styra vad man får och inte får göra. Angående apputbudet så har jag hittills inte saknat något på Android, det område där det skiljer sig mest är spel, det finns mycket fler och bättre spel till iPhone, men det kanske ses som en parentes? Jag tror att de flesta apptillverkare idag släpper versioner för både iphone och android, och det är nog bara en tidsfråga innan marknaden är i stort sett densamma.

Angående batteritiden så är den nog tyvärr relativt dålig hos alla smartphones, men Samsung gs2 vet jag har fått mycket bra omdömen för sin batteritid. Antagligen krävs det något slags tekniskt genombrott för att batteritiderna ska kunna komma i närheten av den man är van med hos gamla "dumbphones".

För den användningsområden du nämner är det väl egentligen hugget som stucket, båda är ju utan tvekan bra telefoner. Jag tycker att det hade varit tråkigt att vara utan flash i mobilen för surfandet och möjligheten att skräddarsy "allt" som android ger till skillnad från Apple.

Navigon funkar riktigt bra!

För övrigt kan jag bara förmedla ett citat;

"iPhone är som en spelkonsol och Android som en PC"

Innebörden är att iPhonen funkar till 100% men är samtidigt väldigt begränsad.

Tyvärr med ett för mig omotiverbart högt pris.

Två bra inlägg :)

Skulle välja Samsung galaxy s2 (eller HTC Desire HD ;)) alla dagar i veckan. Fast det beror ju på vad man prioriterar.

Publicerat

Varför skall en mobil vara som en PC då, kan man ju fråga sig? Fattade aldrig poängen med de gamla Windows-telefonerna, och HTC befinner sig ju i förlängningen av de lurarna.

Poängen med Apples telefon har alltid varit att förenkla. Jag gillar det. Det gör också telefonen oerhört stabil. Att sedan Apple lägger sig i vad man för göra och inte göra för program etc till deras telefoner känns som dagens I-landsproblem.

Min mamma har en iphone. Tror inte hon skulle fixa en HTC. Samtidigt är jag som är ganska teknikkrävande mycket nöjd. Tycker det är ett gott betyg. happy.gif

Publicerat

Jag ska bygga om min Samsung till en wobbler o sälja på blocket.....den stänger av sig, laggar, apparna funkar sådär...inte nöjd!

Nästa blir en "vanlig" lur...dom funkar iaf.

www.medfluga.se

Publicerat

Det är intressant med smartphones, storleken och batteritiden har vridit klockan tillbaka 15 år ungefär.

Nåja, jag skulle (ska) satsa på den dära vattentäta androidnallen (minns inte namnet), annar är de ju galet ömtåliga.

Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga.

Publicerat

jag kör med en motorola defy med android och den fungerar utan problem. har inte hängt sig hittills och laddar den max varannan dag, och då använder jag den ändå rätt mycket. lite mindre skärm än ip4 och inte lika skön kamera, men annars hel nöjd. Dessutom vattentät och reptålig...perfekt för mig. En fiskemobil..:)

Publicerat

Tack för era synpunkter! Någon som använder gps med röstnavigering (svensk)? Vilka program krävs för det?

Mvh

Paul

Den bästa jag testat till iPhone är Telia Navigator. Bra koppling mot Eniro (telefonnummer räcker för navigering) och fungerar förhållandevis stabilt, även i större städer.

Publicerat

Nokia N8 har en del fördelar ex 12 mpixel kamera filmar HD 720P. Hdmi out. 16 gig intert + kortplats.

Kanske en outsider. Har aldrig haft en Iphone.

Pip Lärkan

Publicerat

Nokia N8 har en del fördelar ex 12 mpixel kamera filmar HD 720P. Hdmi out. 16 gig intert + kortplats.

Kanske en outsider. Har aldrig haft en Iphone.

Pip Lärkan

Har väl samma inställning ,Har inte haft någon annan smartphone än Nokia n8 och är

jäkligt nöjd med den.

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

Publicerat

Jag håller inte med om att Androidtelefoner skulle vara svåra att förstå och använda. Jag håller inte heller med om att det är ett lotteri om saker fungerar eller inte. Jag har haft min androidtelefon i ungefär två månader, och använt den väldigt intensivt då jag har ett jobb med mycket dötid. Alla appar jag har laddat ner har funderat utan problem. Telefonen har inte heller hängt sig en enda gång. Jag, som i och för sig är van med teknik, tyckte den var väldigt lättanvänd från första stund. Nu är det ju inte alls detta som tråden handlar om, men jag vet inte egentligen om jag kan se några betydande skillnader i användarvänligheten hos en fabriksinställd iphone kontra en fabriksinställd android.

Vill man ha en lättskött och lättanvänd telefon kan man fortfarande välja en android och inte bry sig om de möjligheter man har att förändra gränssnitt och innehåll. Jag påstår inte att iphone är dålig, men det finns alternativ som är minst lika bra.

Publicerat

Har både Samsung Galaxy S I9000 o Iphone 4,tycker att iphonen är mycket enklare trevligare att använda den har heller aldrig jävlats nåt medans Samsungen inte gjorde annat ett tag(hängde sig mm) men det löste sig efter programuppdatering så nu ffunkar den kanon,men jag använder hellre Iphonen. Om nån e sugen på en Samsung Galaxy S (I9000) så är min till salu.

Redigerad med Sallö

"It's better to burnout then to fade away"

Publicerat

Min sambo ledsnade på en Ericsson experia och köpte en IPhone 4, i samma veva köpta jag en Samsung galaxy S och så vitt jag kan bedöma så är det ingen större skillnand....Den ena kan spöka likaväl som att den andra kan göra det :blush:

Det är nog en smaksak vad man väljer, skillnaden är marginell enligt min erfarenhet i alla fall :rolleyes:

I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.

A bit too old, but not dead yet.

I have a bad temper but I love my friends.

I hate negative people

I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

Publicerat

Hej..

Jag skulle nog vänta tills iphone 5 släpps och ta den. Den ska väl dyka upp till hösten eller nått sånt..

Publicerat

Apple är överprisade och Steve Jobs är en diktator med attitydproblem!

Apple tillåter inte program med politiska eller religösa åsikter som inte stämmer överens med Steves.

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Publicerat

På företaget jag jobbar sköter PC-gruppen all service även på mobiltelefoner.

Vi har ett antal HTC modeller, Nokia, Sony Ericsson och iPhone.

Med iPhone har dom inte haft en enda reklamation eller problem överhuvudtaget.

HTC har strulat ganska ofta.

Det är en ganska tuff miljö som dessa telefoner utsätts för.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat

Jag fick också iPhone via jobbet i våras. Nytt för mig med smartphone.

Galet nöjd? Nej, men jag kan rekommendera en iPhone för de användningar du räknar upp paul. Video av hög kvalitet och relativt okomplicerat handhavande. Jag har inget att jämföra med men i det dagliga användandet fungerar det oftast bra.

Jag surfar, ringer(!), mejlar (gmail), navigerar, filmar och använder en del appar (hitta Macdonalds, stegräknare, skånetrafiken, postens riktiga vykort med flera.

Inställningar och handhavande går smidigt men jag klarar mig inte utan handbok eller hjälp på nätet för vissa saker. Om man nu trodde att Apples produkter är så enkla att det bara är att köra...

Navigerar gör jag med Telia Navigator och det fungerar bra. Men några gånger har jag valt den inbyggda kartfunktionen (googles karta) för att navigatorn inte löst uppgiften. Då får man inte röststyrning men det är inte dumt att ha karta över omgivningarna när man kör.

Ibland får iPhonen tuppjuck. Jag tar upp den ur fickan och ser att den har ringt okänt nummer eller att en programvara är vald. Har inte klurat ut om det beror på skakfunktionen i kombination med att jag har den i byxfickan... happy.gif

Som nyss när jag jag låste upp den och anteckningar var aktiv.

bild.gif

Jag trivs bra med min vita iPhone 4.

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat

Har ägt en hel del lurar alla värstingar förutom iphone! Senaste lurarna desire hd, n900, n8,,lg optimus x2,galaxy s2 och nu n8 igen!

Snabbaste luren definitivt galaxy s2 sedan lg optimus x2! Samsung luren kan jag verkligen rekommendera grym på allt! Hd videon = grym kvalite!! Har n8 nu igen för

gilar byggkvaliten gjord som en pansarvagn,+ grym kamera!(köpte ett annat kamera program till den= ännu bättre bilder)! Bra på det mesta !