Jump to content

Visa din flugbindarhörna

Beskman

Recommended Posts

Har ingen riktig hörna än, men det är på G. Städet är beställt och lite så, men ni kan få se början.

Verktyg ska hållas snyggt samlade iallafall, världens dyraste foambit eventuellt!

dsc_6314-1.jpg

Bra start.

Hoppas att se lite Marrflugor i dagens flugbindning :)

Så här ser det ut i min hörna, lite rörigt just nu...

Hittade en sekretär för ett par hundringar, den börjar dock vara för liten så jag funderar på att sätta upp ett väggskåp också..

Verktygstället är en gammal ekplanka som blev över från en husrenovering.. :)

post-3885-093929800 1283326840_thumb.jpg

post-3885-089263700 1283326870_thumb.jpg

Jag skulle vilja säga att, liksom Dagens flugbindning är en godistråd för den som söker bindidéer, är denna en godistråd för den som söker flugbindningsrumsidéer. Men i förhållande till vad den innehåller, är den ganska lång att sitta och bläddra igenom (och längre blir den ju). Jag gick igenom den lite snabbt nu och 12 fulla sidor (180 inlägg) innehöll 50 bildinlägg (inkl. externa länkar till bilder) och 8 textinlägg som jag ansåg tillföra något till ämnet... i genomsnitt knappt fem informativa inlägg per sida för den som sitter och ska börja på sin flugbindarbänk.

Snygga hörnor och kommentarer som "Snyggt!!", "Sånt vill jag också ha!!", "En sån där ska jag också göra!" etc. kan omöjligt undvikas... liksom smådiskussioner som uppstår om flugbindningsgrejorna som står på bänkarna.

Samma syndrom som i Dagens flugbindning, så jag frågar om någon har något emot att jag gör samma sak som jag blev tillfrågad att göra i Dagens flugbindning... att hålla den ren för att den ska vara lättare att bläddra igenom.

Dagens flugbindning rensar jag igenom då och då och sparar bilderna. Jag lämnar smådiskussionerna två veckor bakåt för att dom som frågar ska hinna läsa svaren och bindarna ska hinna läsa tipsen/kritiken/WOW'en (och för dom som har frågor om saker längre tillbaka är ju svaren inte längre bort än ett IM till bindaren).

What say you? Låter det som en idé att köra in samma typ av bekvämlighet i även denna kvalitetstråd?

Jag skulle vilja säga att, liksom Dagens flugbindning är en godistråd för den som söker bindidéer, är denna en godistråd för den som söker flugbindningsrumsidéer. Men i förhållande till vad den innehåller, är den ganska lång att sitta och bläddra igenom (och längre blir den ju). Jag gick igenom den lite snabbt nu och 12 fulla sidor (180 inlägg) innehöll 50 bildinlägg (inkl. externa länkar till bilder) och 8 textinlägg som jag ansåg tillföra något till ämnet... i genomsnitt knappt fem informativa inlägg per sida för den som sitter och ska börja på sin flugbindarbänk.

Snygga hörnor och kommentarer som "Snyggt!!", "Sånt vill jag också ha!!", "En sån där ska jag också göra!" etc. kan omöjligt undvikas... liksom smådiskussioner som uppstår om flugbindningsgrejorna som står på bänkarna.

Samma syndrom som i Dagens flugbindning, så jag frågar om någon har något emot att jag gör samma sak som jag blev tillfrågad att göra i Dagens flugbindning... att hålla den ren för att den ska vara lättare att bläddra igenom.

Dagens flugbindning rensar jag igenom då och då och sparar bilderna. Jag lämnar smådiskussionerna två veckor bakåt för att dom som frågar ska hinna läsa svaren och bindarna ska hinna läsa tipsen/kritiken/WOW'en (och för dom som har frågor om saker längre tillbaka är ju svaren inte längre bort än ett IM till bindaren).

What say you? Låter det som en idé att köra in samma typ av bekvämlighet i även denna kvalitetstråd?

Som pappa till tråden är jag själv ansvarig för en del av det icke informativa snacket och för min del skulle det passa fint med lite rensning. Sålla agnarna från vetet, så att säga. Kör på!

//Joel

Som pappa till tråden är jag själv ansvarig för en del av det icke informativa snacket och för min del skulle det passa fint med lite rensning. Sålla agnarna från vetet, så att säga. Kör på!

//Joel

Finns inga 'agnar' och 'vete' här. Jag säger inte att sättet att skrivas i den ska förändras. Jag säger bara 'hålla den fräsch när det icke informativa dessutom blir icke aktuellt'.

Fram med saxen, DO IT! :)

... och hon har gjort det igen. När min sambo åker ut och handlar kommer hon (väldigt) ofta hem med saker hon hittat som jag "kanske har användning av". (Mycket foamgrejor och glitter blir det. :P)

För någon vecka sedan körde jag en liten omorganisering härinne som slutade med att det blev mycket mer ordning men istället lite kort om smålådor. Idag kom hon hem efter en runda på Ö&B. "I found this for 129 instead of 199. Do you want it or should I return it?"

Kvinnan läser tankar... no doubt about it!!

post-4585-012568400 1283427953_thumb.jpg

50x25x16... 24 mindre lådor och 6 större... klart värd även det ordinarie priset. :)

... och hon har gjort det igen. När min sambo åker ut och handlar kommer hon (väldigt) ofta hem med saker hon hittat som jag "kanske har användning av". (Mycket foamgrejor och glitter blir det. :P)

För någon vecka sedan körde jag en liten omorganisering härinne som slutade med att det blev mycket mer ordning men istället lite kort om smålådor. Idag kom hon hem efter en runda på Ö&B. "I found this for 129 instead of 199. Do you want it or should I return it?"

Kvinnan läser tankar... no doubt about it!!

post-4585-012568400 1283427953_thumb.jpg

50x25x16... 24 mindre lådor och 6 större... klart värd även det ordinarie priset. :)

Vilken fru du har! Sortimentskåpet påminner en del om det jag var inne på i början, nämligen RAACO-skåp från Clas Ohlson. Riktigt smidigt för att få ordning på småpryttlar. Min lilla hurts är lite överdimensionerad för småpryttlar och jag funderar till och från på hur jag ska modifiera den.

//Joel

Vilken fru du har! Sortimentskåpet påminner en del om det jag var inne på i början, nämligen RAACO-skåp från Clas Ohlson. Riktigt smidigt för att få ordning på småpryttlar. Min lilla hurts är lite överdimensionerad för småpryttlar och jag funderar till och från på hur jag ska modifiera den.

//Joel

Ett Raaco har jag också som jag gillar skarpt. 28 lådor (25 små, 2 mellan, 1 fullstor) och var inne på att köpa en till. Kostar även den 199 btw. Men den jag fick idag får väl duga. Annars tar hon väl illa vid sig... om jag föredrar en med 28 lådor framför hennes som hade 30 lådor och dessutom var 70 spänn billigare :lol:

post-4585-088455000 1283429626_thumb.jpg

Någon som vet hur dom här grejjerna är kvalitetsmässigt, jag är lite lat så köpa sånt här färdigt vore nog fint.

Min länk

Wasatch har rykte om sig att hålla god kvalité på sina grejer, håller dock med mr.smith om att det ser något trångt ut.

Edited by Gustav Fröléen

• 1 month later...

Spännande att se allas bindhörnor. Många verkar ha utrymme att ha en dedikerad bindhörna, något som tyvärr inte fungerar på mina 40 kvadrat. Här blir det lite fjäll-packningstänk, varje pryl måste fylla flera funktioner. Därför har jag hittat en lösning för att använda en av mina karmstolar som bas för flugbindningen. Jag har själv klätt om stolen med svart vadmal, blir varmt och gott att sitta i. Över armstöden lägger jag sedan en bricka som har verktygsställ, montering för städet, belysning och en soppåse.

Innan jag sätter mig hämtar jag allt material jag behöver ur en liten byrå som jag egenhändigt snickrat just för ändamålet. Den är gjort i svartbetsad ek och har 4 lådor för fjäder, dubbing och syntet, hackel och hår. I toppen finns ytterligare ett utrymme för tråd, verktyg och diverse. Jag hämtar bara ut det jag behöver för stunden, på så vis undviker jag att få en hög osorterat material som mest skräpar. Jag binder hellre serier av samma än något av varje, på så vis får jag det att fungera. Det hämmar visserligen kreativiteten något eftersom man inte kan ha i huvudet vilka material jag har hemma vilket gör att man helt enkelt inte kommer på vad som skall bindas. Det är en nackdel jag är beredd att ta i syfte att hålla ordning (allt detta sker ju i ett litet vardagsrum/sovrum som delas med min sambo...). Allt plockas med i en liten bricka som läggs vid sidan av fåtöljen och sedan kan man bänka sig med ett glas maltdryck.

När allt är klart åker materialen in i byrån på rätt plats, skräp soppas ned i skräphålet, verktygen läggs undan (även dessa varierar ju beroende av vad som skall bindas), byrån stängs igen och brickan åker in under sängen. Därefter ser det ut som vilket vardagsrum som helst. Funkar riktigt bra tycker jag. Den enda nackdelen utöver tidigare nämnda facist-ordning är att ergonomin är något uttröttande. Tidigare hade jag en annan prototyp-bricka där städet var längre bort. Det fungerade eftersom jag satt i en soffa med brickan i knäet, men här styr längden av armstöden på stolen. Det gör att städet kommer onödigt nära och jag blir fort trött i armarna. En modifiering skall till så att brickan hamnar längre ut, då kommer det bli optimalt. När jag sedan får ett eget rum kommer jag bygga en helt ny fåtölj där brickan sitter fast i en roterande led på ena armstödet. Naturligtvis skall det vara justerbart. I den fåtöljen skall även fästas ett litet maltdryckshölster på sidan så att man aldrig behöver törsta.

Just bindbricka i fåtölj kan vara ett tips till er som bor trångt men ändå vill ha en lite lyxigare konfiguration än c-klamp i köksbord...

/S

_MG_8215.jpg_MG_8217.jpg

_MG_8223.jpg_MG_8226.jpg

Tjusigt! Fördelen med att inte ha ett flugbindningsrum eller en flugbindningshörna är att det blir lättare att hålla städat... helt enkelt därför att man måste. Man kan bli jäkligt bekväm med ett flugbindningsrum, eftersom "det inte spelar henne någon roll" om det ser ut som ett bombnedslag därinne. Det krävs dissiplen... eller vad det heter. :P

Jag fick ett ryck och hade en riktig storstädning i mitt för något år sedan ()... både städade rummet och sorterade lådor. När jag var klar och märkte skillnaden kändes det faktiskt som att jag skulle klara att hålla mig på den städade "banan". Det tog dock bara några veckor innan man började slarva lite här och lite där och sen gick det bara utför... och nu är man tillbaka på ruta ett igen. :rolleyes:

Min flugbindnings hörna har jag inrett i en extra garderob som är 60cm bred.

När jag är färdig är det bara att släcka det inbyggda lysröret å stänga dörren.

Så mycket mer flugor jag bundit nu sen innan när jag var tvungen att ta fram och sen plocka bort

efter mej nu e det så lätt att bara köra igång.(Frugan e inte så glad men det e jag :D )

post-5393-071768700 1288375603_thumb.jpg

Börjat med det viktigaste :D

Självklart. :D

En bindarhörna är inte komplett utan någon sorts guldfärgat distillat från de regniga öarna i väster.

Just denna flaskan råkade stå närmast till hands i en kartong på golvet. De övriga ligger

fortfarande nedpackade någonstans.

Ursäktar den kassa bilden, men det är en Glenlivet som står där för er som undrar.

Edited by ReelBigFish

Bra belysning har jag hört är viktigt.

Bra belysning behöver inte kosta skjortan.

Bra belysning behöver inte dra mycket ström.

H%C3%B6rn3.jpg

ÖoB försåg mig med dessa två lysrörslampor löjligt billigt.

9w i varje lampa ger gött med ljus när man sitter där.

Min mobilkamera är inte bäst i världen på att återge verkligheten.

Edited by ReelBigFish