Hoppa till innehåll

Videokameror!


jflyfishing

Recommended Posts

Undrar lite vad ni har för videokameror, och hur bra ni tycker dom är?

Har ni möjligtvis kanske ett bra filmklipp att visa upp eller liknande?

Är dom lätthanterliga?

Vad kostade dom?

Och övrig info tages tacksamt emot! :D

Mvh//Jon

Har herr Jon funderingar på att göra en liten film? B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har herr Jon funderingar på att göra en liten film? :D

Ja, fan jag får inte riktigt fram nåt bra ljus i sängkammaren med den som jag har nu.. B)

Nämen jag har en kusin som har tjatat på att vi ska börja spela inte lite film.

Har lite resor i sommar som vore kul att göra nåt av mer än bara fotografering.

Kollat på några Sony's. Hittat en för ca 17000 som verkar va riktigt nice.

Men ja, sen vill man ju kanske inte gå på det hårdaste direkt.

Hittar man nåt som är okej för under 8000-10000 så kan man ju gå nåt sånt först. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Canon 5D2 med större sensor klarar högre ISO med mindre brus..

Kompisen har en crop sensor 7D och det skiljer en hel del mot min 5D2..

Mhm...

Fast jag är nog mer inne på en videokamera.

I nuläget tror ja...

Och som sagt, ska jag få för mig att köpa en kamera med filmfunktionen så blir det nog iåfall en Nikon med tanke på att jag redan har en del objektiv :D

Men tack för infon ändå B)

Redigerad med jflyfishing
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filmerna ser sjukt fina ut så länge man håller still men jag tyckte det verkade som att bilden hackade lite väl mycket när man gör sidledsförflyttningar med kameran? Stämmer det eller är det dåliga exempel jag har sett?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filmerna ser sjukt fina ut så länge man håller still men jag tyckte det verkade som att bilden hackade lite väl mycket när man gör sidledsförflyttningar med kameran? Stämmer det eller är det dåliga exempel jag har sett?

Om du menar DSLR kameror Jonas så är det inte fallet, väldigt mycket kommersiellt spelas in på sådana kameror nu.

Här kan du se en inspelning med Canon 5D2 Gluggarna är 16-35 24-70 70-200

/Peter

http://vimeo.com/7058755

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns snart som om jag har provat allt, bara det är vattentätt.

Vad du först måste ta ställning till är om du vill ha HD och/eller Widescreen.

Widescreen är snyggt på TV men kan vara lite svårt att få ut på diverse bloggar mm.

HD är snyggt men det verkar kräva mycket av dator, grafikkort och program. Det krävs nästan stativ, annars blir bilderna ryckiga, bildstabilisering hjälper inte fullt ut.

Panasonic har en bra widescreenkamera SW... som har klarat att vistas i ytterfickan på min vadarjacka utan skyddsfodral i 2 år. Det motsvarar nog 20 års normalt slitage. Endast lite yttre slitage och inget rost. Om linsen blir lite skitig så sköljer man bara av med sötvatten (på kusten=slickar av saltet)och putsar. Modernare varianter har säkert HD, helt OK för en glad amatör. AVI-format funkar bra på vanliga PC.

Sanyo har en hel bunke med vattentäta videokameror, Xacti, dom lanserar kamerorna som "Dual", dvs både video och stillbildskamera. Dom moderna modellerna har HD, och är vattentäta till 1,5 m. Om du sänker kameran är det dock en mardröm att läsa avsköljningsinstruktionen. Min kamera har rostande skruvar efter en vecka i karibien. Quicktime-format är bra om du har Mac, annars så får du investera i speciell programvara.

Alla moderna stillbildskameror har faktiskt hyfsad möjlighet till videoinspelning, det beror mest på storleken på minneskortet. Kombinerar du med vattentäthet så har du ett antal varianter att välja på. Panasonic, Canon, Pentax, Olympus m fl, vissa har till och med HD.

Lycka till med filmandet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är just 5D mkII jag tänker på. Jättefin film men det är samma problem där. Kolla några minuter in i filmen, så fort något rör sig snabbare än i slowmotion så verkar inte sensorn hänga med? Jag är tveksam till hur bra det blir för att spela in snabbare sekvenser som de exempelvis fiske ofta innehåller.

Om du menar DSLR kameror Jonas så är det inte fallet, väldigt mycket kommersiellt spelas in på sådana kameror nu.

Här kan du se en inspelning med Canon 5D2 Gluggarna är 16-35 24-70 70-200

/Peter

http://vimeo.com/7058755

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns snart som om jag har provat allt, bara det är vattentätt.

Vad du först måste ta ställning till är om du vill ha HD och/eller Widescreen.

Widescreen är snyggt på TV men kan vara lite svårt att få ut på diverse bloggar mm.

HD är snyggt men det verkar kräva mycket av dator, grafikkort och program. Det krävs nästan stativ, annars blir bilderna ryckiga, bildstabilisering hjälper inte fullt ut.

Panasonic har en bra widescreenkamera SW... som har klarat att vistas i ytterfickan på min vadarjacka utan skyddsfodral i 2 år. Det motsvarar nog 20 års normalt slitage. Endast lite yttre slitage och inget rost. Om linsen blir lite skitig så sköljer man bara av med sötvatten (på kusten=slickar av saltet)och putsar. Modernare varianter har säkert HD, helt OK för en glad amatör. AVI-format funkar bra på vanliga PC.

Sanyo har en hel bunke med vattentäta videokameror, Xacti, dom lanserar kamerorna som "Dual", dvs både video och stillbildskamera. Dom moderna modellerna har HD, och är vattentäta till 1,5 m. Om du sänker kameran är det dock en mardröm att läsa avsköljningsinstruktionen. Min kamera har rostande skruvar efter en vecka i karibien. Quicktime-format är bra om du har Mac, annars så får du investera i speciell programvara.

Alla moderna stillbildskameror har faktiskt hyfsad möjlighet till videoinspelning, det beror mest på storleken på minneskortet. Kombinerar du med vattentäthet så har du ett antal varianter att välja på. Panasonic, Canon, Pentax, Olympus m fl, vissa har till och med HD.

Lycka till med filmandet

Tack det va ett väldigt tacksamt svar!

Det är framförallt min tekniknördiga kusin som ska sköta filmningen.

Vi har egentligen kollat in den här kameran, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HD1000E

Men vill ändå kanske se om det finns någon mindre eller lättare HD handycam som filmar bra och är av riktigt bra kvalité.

Har väl tänkt lite på just kanske nån systemkamera, av bättre kvalité.

Helst dock en stabil och bra videokamera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt hålla den här hemlig till jag fick en själv och kunde göra en test på den men det är väl lika bra jag visar vårens måstekamera redan nu... :)

http://www.goprocamera.com/

Här kan vi snacka aktionkamera som hänger med bra, och det i 720pHD filmat med widelins upplösning.... och till ett helt fantatstiskt pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt hålla den här hemlig till jag fick en själv och kunde göra en test på den men det är väl lika bra jag visar vårens måstekamera redan nu... :)

http://www.goprocamera.com/

Här kan vi snacka aktionkamera som hänger med bra, och det i 720pHD filmat med widelins upplösning.... och till ett helt fantatstiskt pris.

Ojojoj!

Har du beställt?

Kan man köpa i Sverige ännu?

//Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack det va ett väldigt tacksamt svar!

Det är framförallt min tekniknördiga kusin som ska sköta filmningen.

Vi har egentligen kollat in den här kameran, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HD1000E

Men vill ändå kanske se om det finns någon mindre eller lättare HD handycam som filmar bra och är av riktigt bra kvalité.

Har väl tänkt lite på just kanske nån systemkamera, av bättre kvalité.

Helst dock en stabil och bra videokamera.

Jag har en sanyo xacti, och den filmar väl med duglig kvalité men de blir ju inte direkt världsklass. Fördelarna är väl pistolgrepp för mig iaf är bra mycke stabilare än "vanligt" grepp plus att den är vattentät och rätt liten vilket gör att ja alltid har den med mig. Har bara haft den en säsong så hållbarheten är de nog för tidigt att uttala sig om. Men har hunnit filma mig själv när ja drillar och landar lax och även filmat salmonmike från hugg till landning av en 11kgs lax, så dom 2500:- som ja gav för den känns ganska väl spenderade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt hålla den här hemlig till jag fick en själv och kunde göra en test på den men det är väl lika bra jag visar vårens måstekamera redan nu... ;)

http://www.goprocamera.com/

Här kan vi snacka aktionkamera som hänger med bra, och det i 720pHD filmat med widelins upplösning.... och till ett helt fantatstiskt pris.

Verkar ju faktiskt va rätt intressant!

Iaf om man ska filma i och närheten av vatten. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett par svenska sajter som säljer dem:

http://www.sportscam.se/se/grp/gopro.php?g...CFZss3godTXEIWA

http://www.iceman.se/start.asp?task=divpro...p_catname=GoPro Sportkamera#pageTop

Oavsett är det utan tvekan det bästa i sin genre just nu. Snacka om prisvärt för den kvaliten :) Och sen finns det ju hur många fästen mm som helst så användningsområdet är ju stort för den finurlige filmaren. Jag tänkte använda kameran till en serie "Häng med jonas på fiske" filmer på edge där man får hänga med och se hur det går till att fiska med olika tekniker set ur First person view.... tror det kunde bli en uppskattad grej att ha på edge?

/Jonas

Ojojoj!

Har du beställt?

Kan man köpa i Sverige ännu?

//Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...