Hoppa till innehåll

Älv: Ljungan


farside

Recommended Posts

Ang Havsöringen så kolla "flugfiske i nedre ljungan" eller Ljunganssportfiskesällskap...

Harr fisket tycker jag och flera andra som har ljungan som hemma vatten att det bara blivit bättre inte lika långt mellan dom lite större fiskarna runt kilot...så tag med harrprylarna och glöm inte svarta guldskallar :lol:

Hmm, Svarta Guldskallar :blush: Undrar hur de ser ut? Eller menas svart kropp och guldskalle?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang Havsöringen så kolla "flugfiske i nedre ljungan" eller Ljunganssportfiskesällskap...

Harr fisket tycker jag och flera andra som har ljungan som hemma vatten att det bara blivit bättre inte lika långt mellan dom lite större fiskarna runt kilot...så tag med harrprylarna och glöm inte svarta guldskallar :rolleyes:

Tackar för tipset, inte minst Ljungans Sportfiskesällskap visade sig vara en aldeles lysande källa till information. Även där indikerades det att det kunde vara en god idé att avsätta en del tid på harren.

Mvh Happy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej

Jag undrar lite hur fisket i nedre ljungan är efter fredningstiden 15november, och jag är säker på att många av er har erfarenhet att dela med er.

Det rycker nämligen redan i fiske armen och om det är någon idé att fiska där så måste jag nog dit.

Om någon har något annat bra senhöst/vinter fiske att tipsa om så blir jag jätteglad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej

Jag undrar lite hur fisket i nedre ljungan är efter fredningstiden 15november, och jag är säker på att många av er har erfarenhet att dela med er.

Det rycker nämligen redan i fiske armen och om det är någon idé att fiska där så måste jag nog dit.

Om någon har något annat bra senhöst/vinter fiske att tipsa om så blir jag jätteglad.

Tjena!

Du har lite läsning på http://www.bahnhof.se/wb589566/ och http://www.ljunganssportfiske.se/

Mvh/ Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Havsörigs premiären närmar sig! 15/11 samlas vi för lite "uppvärmning" på Allsta Fiskecamp, innan Premiären den 16/11!

Under Premiärdagen kommer årets Havsörings Kung/Drottning att utses iform av en tävlig där lägst Havsöring vinner!

Mer info på www.ljunganssportfiske.se

Ps, detta är första åter vi har denna tävling..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
hej

hur är ljungan i början av juni?

har det börjat stiga lax/havsöring på riktigt eller är det för tidigt?

vi funderar på att klämma in en snabbis men har ingen koll ;)

Början av juni är nog väl tidigt för de få laxarna och lite väl sent för de fina blanköringar som går upp där ungefär nu medan man jobbar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Ska upp till Ljungan i mitten av juli för att fiska lite havsöring (och lax om det går upp någon?).

Vi ska också fiska lite harr men det är mest havsöringsfisket som jag undrar över.

Eftersom att jag är helt ny på det här fisket kan jag inte så mycket så jag undrar lite över flugor och vattenföring och annat.

Hur mycket vatten brukar det vara i mitten på juli, vilka linor borde jag använda?

Flugor, vilka flugor borde man ha med sig?

Finns det någon som bor i området och som kanske vill ''guida'' lite eller bara visa lite tekniker och hur man ska fiska och sånt?

//David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Var det den så var det ingen gallfisk, men fin var den.

Öringen i Ljungan har redan lekt då denna öringen fångades.

Öringen var blank när den togs..

Kan säga att en gallfisk är en ikke könsmogen fisk som stiger vår som höst.

Lekfisken i Ljungan stiger juli/aug och är redan då märkbart färgade.

En gallöring i 10 kilosklassen är ovanligt, men dom finns :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...