Hoppa till innehåll

Bra fenor till flytringsfiske?


Recommended Posts

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="knorren" data-cid="1626777" data-time="1357113602"><p>

En annan sak man inte ska förringa är den extra vikten bastanta vadarskor ger.Tänker inte på flytkraften utan att det blir mindre jobbigt att paddla med lättare utrustning på fötterna. Det gör mer än vad man tror.Sedan är det ju så att vill man göra strandhugg så kan man ju ta med sig sina vadarskor ombord och sedan bara byta på plats :)</p></blockquote>

Tänkte på samma sak, reducerad vikt måste vara att föredra. Dock är mina huvudkriterier att fenorna ska sitta stabilt och jag ska inte frysa om fötterna. Om neopreneskorna fixar biffen så är det klart den smidigaste lösningen för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan sak man inte ska förringa är den extra vikten bastanta vadarskor ger.Tänker inte på flytkraften utan att det blir mindre jobbigt att paddla med lättare utrustning på fötterna. Det gör mer än vad man tror.Sedan är det ju så att vill man göra strandhugg så kan man ju ta med sig sina vadarskor ombord och sedan bara byta på plats :)

Tänkte på samma sak, reducerad vikt måste vara att föredra. Dock är mina huvudkriterier att fenorna ska sitta stabilt och jag ska inte frysa om fötterna. Om neopreneskorna fixar biffen så är det klart den smidigaste lösningen för mig.

Inga problem med att fenorna inte ska sitta fast.

Som dykinstruktör är man kräsen med att utrustningen ska sitta som gjuten :)

Ang värme så kan det t om vara så att neoprenboots och neoprenfot är varmare än vanliga vadarskor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vanliga gamla gympadojjor funkar galant om det inte är för kallt och de går i alla dykfenor. Allra bäst fenor är de i gummi som har egenvikt tex aquarius jetfin. Fenor som sjunker gör att man sparar massa energi i kicken och fötterna är alltid i vattnet och flyter inte upp när maan ligger still och man måste kämpa ner dem för småjusteringar. Lite motsägelsefullt kanske att sjunkande fenor sparar energi, men tänk efter och prova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera mares raptor. Det är en "split fin" så det blir inte lika tungt att fiska en heldag som det kan bli med ett par "vanliga" fenor.

Till dessa köpte jag ett par classic boots som var så stora att dom gick på över vadarna.

Nu har iof raptor utgått, men av alla dyk och apneafenor som jag testat så tycker jag att dessa split fins passar bäst till flytring. Köp riktiga fenor är mitt råd, finns ett större utbud, mer kunskap i den branschen och det kan bli billigare.

Men du får nog ha med dig ett par vadarskor, bootsen är ruskigt hala på blöta klippor:)

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar som att inga neopreneboots passar sockorna på mina vadare utan att det känns trångt. Jag vill gärna ha extra ullsockor och är det trångt åt fötterna blir det garanterat inte varmt. Jag kör Patagonia Rio Gallegos tillsammans med Vision Mako för att få bredden åt fötterna som ger utrymme för isolation. Finns inte en chans att dessa vadarskor går i mina fenor (Imago). Synd på annars ett par fina fenor. Får prova med ett par x-tra neoprenesockor utanpå helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Imagos fenor som bekant är svåra att ta på om man har en "vanlig" vadarsko. Jag har Vision Mako och med den bredare lästen går dom inte riktigt i fenorna. Det blir oftast kallvattenfiske för mig och då vill jag kunna ta på mig ordentligt på fötterna. Har gärna en rymlig vadarsko för att få plats med extra ullsockor. Neopreneskorna ser intressanta ut men lästen något smal... Frågon är hur mycket dom töjer sig? Vill gärna ha en sko för att få stadga runt hälen när remmen spänns fast, inte en neoprenesocka.

Mvh

/Per

Ett alternativ är Somms flatsneakers eller vad dom heter. De tunna dojorna utan snörning. SItter bra och är mycket ssmidigare som sagt än vanliga vadarskor.

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera mares raptor. Det är en "split fin" så det blir inte lika tungt att fiska en heldag som det kan bli med ett par "vanliga" fenor.

Till dessa köpte jag ett par classic boots som var så stora att dom gick på över vadarna.

Nu har iof raptor utgått, men av alla dyk och apneafenor som jag testat så tycker jag att dessa split fins passar bäst till flytring. Köp riktiga fenor är mitt råd, finns ett större utbud, mer kunskap i den branschen och det kan bli billigare.

Men du får nog ha med dig ett par vadarskor, bootsen är ruskigt hala på blöta klippor:)

//Marcus

Hur stora Boots behöver man ha för att dem ska passa vadarnas " stocking foot"? Jag har ett par Patagonia Riverwalker kängor

i size 8(us) som är perfekt i storlek på mina vadare. Köpte ett par mares boots i samma storlek och trodde dem också skulle passa 'som handen i handsken', men aj så trångt det blev. Ska byta dem nu, men ska jag ta storlek 9 eller 10?

Vad har du för storlek på kängor vs dykboots? Misstänker att dykbootsen är gjorda för att sitta tajt... Någon som har något råd?

Har beställt från england och vet inte var närmaste återförsäljare finns, annars hade man ju kunnat prova i butik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera mares raptor. Det är en "split fin" så det blir inte lika tungt att fiska en heldag som det kan bli med ett par "vanliga" fenor.

Till dessa köpte jag ett par classic boots som var så stora att dom gick på över vadarna.

Nu har iof raptor utgått, men av alla dyk och apneafenor som jag testat så tycker jag att dessa split fins passar bäst till flytring. Köp riktiga fenor är mitt råd, finns ett större utbud, mer kunskap i den branschen och det kan bli billigare.

Men du får nog ha med dig ett par vadarskor, bootsen är ruskigt hala på blöta klippor:)

//Marcus

Men du Marcus, vad är split fin?

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som provat lite längre fenor, har vanliga dyk men tycker ändå det är ett väldigt flaxande

Exempelvis ...

http://www.sportextreme.com/sv/dykutrustning-apnea-fridykning/fenor/mares-instinct-pro

Man vill ju gärna ha hälremsfenor (öppen häl och en rem) istället för helfot. Dom flesta långa fenor (fridykar- apneafenorna) är av just helfot. Kan bli jobbigt med passformen. Sen tror jag inte dessa skulle kännas så skönt efter en hel dag i sittande läge:)

//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...