Hoppa till innehåll

Skarv o säl hur påverkar dom fiskbestånden


jg68

Recommended Posts

Som sagt, det sätts ut öring i skärgårn.

Vi har 13+ lekbäckar som det stiger fisk i. Det pågår biotopvård i flertalet av bäckarna med gott resultat och det har pågått under flera år. Yngeltätheten är bättre än på många år.

Det låter ju väldigt bra, har ni haft bra elfiskeresultat sen mitten på 90 talet så borde ni ha en bra HÖ stam nu.

Kan inte se i tråden huruvida det förekommer yrkesfiske/nätfiske i era områden ? Nån som vet ?

(Har inte tid att kolla viss.lst databasen just nu)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kanske under en tex 3 årsperiod, för att utvärdera ? Men det krävs nog rejäla insatser om man ska märka någon skillnad antar jag.

Jag är för dåligt insatt i östersjöns öringsbäckar dock, så där kanske det måste stöttas under en längre period för att systemet skall kunna komma i balans igen ? Men som noterat tidigare, saknas lekbäckar av kvalitet så spelar det nog mindre roll. Bristen på Torsk KAN ha större påverkan än vad vi någonsin anat ?

Vore intressant att testa här på väskusten, framförallt då vi nu har områden som är skyddade för fiske. Just säl vore ganska enkelt, då det verkar som om det är specifika individer som går in i skärgården och förmodligen livnär sig på öring.

Restaurering av åar, avsaknad av torsk och minskning av fisket med "laxgarn" är nog det som gjort att hö kommit så starkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att testa här på väskusten, framförallt då vi nu har områden som är skyddade för fiske. Just säl vore ganska enkelt, då det verkar som om det är specifika individer som går in i skärgården och förmodligen livnär sig på öring.

Restaurering av åar, avsaknad av torsk och minskning av fisket med "laxgarn" är nog det som gjort att hö kommit så starkt.

Det tror jag med är orsaken till att vi har en bättre havsöringstam nuförtiden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om mellanskarv som är en art som fördes till europa (Holland) från Kina på 1500-talet och som därför inte hör hemma i den svenska faunan. Därför bör den utrotas. Vi pratar alltså inte om P. Carbo Carbo som är del av svenska natur utan Carbo Sinensis!

Men snälla, du hoppar på mig om att inte ha läst pressinfon från SOF (http://www.stof.nu/index-nyheter/2010/100425-Skarv.pdf) och likväl hävdar du saker de har slagit fast är falska. Mellanskarven har inte kommit hit från Kina, den har funnits i Europa i 3000 år. Man har hittat många fossila ben men inte kunnat bestämma till ras utan bara till art.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om mellanskarv som är en art som fördes till europa (Holland) från Kina på 1500-talet och som därför inte hör hemma i den svenska faunan. Därför bör den utrotas. Vi pratar alltså inte om P. Carbo Carbo som är del av svenska natur utan Carbo Sinensis!

Jag pratar skarv och säl enligt rubriken i tråden.

För mina frågestälningar är det irrelevant om vi pratar importskarv eller inte....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter ju väldigt bra, har ni haft bra elfiskeresultat sen mitten på 90 talet så borde ni ha en bra HÖ stam nu.

Kan inte se i tråden huruvida det förekommer yrkesfiske/nätfiske i era områden ? Nån som vet ?

(Har inte tid att kolla viss.lst databasen just nu)

Om det har varit bra resultat i elfisket från mitten av 90talet kan jag inte uttala mig om tyvärr. Har inte varit med så länge och är inte insatt i hur elfisket visade resultat när jag var 7år ;). Men ska se om jag kan hitta några rapporter från den tiden.

Det förekommer ganska mycket nätfiske. Märkta som omärkta fulnät.

Det finns några yrkesfiskare här och där.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men snälla, du hoppar på mig om att inte ha läst pressinfon från SOF (http://www.stof.nu/i...00425-Skarv.pdf) och likväl hävdar du saker de har slagit fast är falska. Mellanskarven har inte kommit hit från Kina, den har funnits i Europa i 3000 år. Man har hittat många fossila ben men inte kunnat bestämma till ras utan bara till art.

Kom igen! Du bygger hela din argumentation på ett arkeologiskt fynd!

Att bygga en argumentation och förkasta alla vetenskapliga artiklar på grund av ETT arkeologiskt fynd är ju befängt.

Det finns inga fynd av mellanskarv i Sverige förre 1800 talet.

Därefter finns det två dokumenterade häckningar innan 1909.

Det låter inte som en svensk art i mina ögon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även på västkusten har den nu nått upp mot Göteborg och snart är den utefter norska kusten. Undrar om norrmännen ser lika blitt på fenomenet som handlingssvaga svenska och finska regeringar.

Saxat från; http://peratt.blogsp...lanskarven.html

Ett expriment på västkusten kanske inte är så långt borta ändå? Om den nu ökar drastiskt så blir det intressant och hur fisket drabbas. Tiden får utvisa.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att testa här på väskusten, framförallt då vi nu har områden som är skyddade för fiske. Just säl vore ganska enkelt, då det verkar som om det är specifika individer som går in i skärgården och förmodligen livnär sig på öring.

Restaurering av åar, avsaknad av torsk och minskning av fisket med "laxgarn" är nog det som gjort att hö kommit så starkt.

2012 är det dessutom totalstopp för ålfiske med dess bifångster, samt är ju garnfiskeförbud på grundvatten 3m också på g.

Jag ser faktiskt ganska ljust på de närmaste åren gällande havsöringen på västkusten, den är redan bra nu ska få till världsklass också. Man borde i Stockholms skärgård införa en fredadzon likt 8-fjordar, i anslutning till bra lekbäckar. Kanske "8 fjärdar" ?

Redigerad med Fishdoctor
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå jag har läst den och en hel del annat om skarven. Den vi i "folkmun" kallar Mellanskarv (Phalacrocorax carbo sinensis) är en ras av Storskarv (Phalacrocorax carbo carbo) ingen egen art. De skiljer sig lite i storlek men det är väldigt överlappande.

Det här är den artikel som felaktigt pekat ut mellanskarven som kinesisk - http://www.fiskevatt..._2008-10-15.pdf

Nej nu får du ge dig.

Första observationen i Sthlm av Sinensis gjordes i augusti 1994 på ön Grän strax öster om Nåttarö (sydost om Utös vackra ytterskär).

Jag rekommenderar ett besök ;)

Eftersom du gärna citerar Henri Engström föreslår jag att du tar kontakt med honom och reder ut denna taxonomiska fråga.

Han har ju dessutom riksdagens mandat att bringa klarhet i detta. Jag är ganska säker på att hans nuvarande ståndpunkt gör dig besviken.

Mvh

HaLster

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter ju väldigt bra, har ni haft bra elfiskeresultat sen mitten på 90 talet så borde ni ha en bra HÖ stam nu.

Kan inte se i tråden huruvida det förekommer yrkesfiske/nätfiske i era områden ? Nån som vet ?

(Har inte tid att kolla viss.lst databasen just nu)

Som du säger borde vi ha en bra stam. På många sätt så har vi också det. Det är egentligen inte det som är kärnan i denna fråga.

Sen är det ju så att Sthlm skärgård saknar motstycke i Sverige vad gäller storlek, ja den är tom. världsunik på många sätt. Bräckt vatten och 20 000 öar - finns ingen motsvarighet på vår planet.

Närfisket, allmoge - dvs. skärgårdsgubbar som husbehovsfiskar, minskar drastiskt - knappt mätbart skulle jag säga. Det man ser är nyrika yngre förmågor som lägger slarvigt och sporadiskt. Yrkesfiske? Finns inte längre förutom riksdagsledamoten och tillika Möjasonen Rune Wikström som man kan se stampa fram på "Kanan" i den arla gryningstimman.

Jag hävdar bestämt att man inte kan jämföra Sthlm skärgård med västkusten. På någon punkt.

Mvh

HaLster

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt om Flugfiske, ,har i det senaste numret, en artikel i ämnet. Vet inte om den artikeln gav mig så mycket mer info, mer än att man skyller nedgången på säl o skarv FÖRE man har forskarnas resultat - orsak. En svag artikel, tex inte ett enda diagram, i ett sånt svårt känsligt och komplext ämne, men man kanske inte sk avänta sig mer i den typen av tidning, ok då...Men bara för att statistiken pekar på skarvens/sälens ökning vs HÖ minskning, behöver inte det betyda att det är orsaken. Personligen är jag varken för eller emot skarv o säl, men jag vill veta som sagt.

Saknar också info om verkligen lekbäckarna är utnyttjade medhela dess potential till 100%, om det pågår fiskevårdsåtgärder osv. Jag saknar planer, ideer, visioner för Stockholms kust-skärgård och dess bäckar-åar.

Kanske finns de, kanske har någon av er mer info från fiskeklubbar, länsstyrelsen, kommuner att dela med er av. Finns det verkligen inga planer så är det märkligt ?

Hej!

Har inte läst tidningen så ska inte uttala mig om vad som står i den angående skarv mm.

Men för och prata om lekbäckar och visioner.

Arbetet med lekbäckar sker mycket i skymundan av hårt jobbande eldsjälar (i sitt område av skärgårn). Bra arbeten lyfts sällan upp. Dock intervjuvade AOF Erik Hoffman i förra numret? Erik är en av eldsjälarna gällande restuarering av lekbäckar i stockholmsområdet.

Annars går det till som så att man själv får höra av sig till fiskeklubbarna och erbjuda sin hjälp och gräva och så.

Och några planer eller visioner från länstyrelser och kommuner har jag inte sett. Men dom finns säkert, någonstans i skymundan.

VIssa lekbäckar verkar leverera mycket smolt (dom restuarerade). Medans andra verkar ha mer blygsamma leveranser av smolt.

Andra är helt sabbade pga husbyggen och sånt (ej fredade).

Men jag ser en stor potenial i att utöka antalet lekåar. Finns rätt många små bäckar/rännilar (kanske har dom fungerat som lekbäckar för om åren?) som skulle kunna funka som lekbäckar om man bara röjjer och fixar till dom. Dom är för tillfället rätt igensumpade.

Ett givet steg in i framtiden. Tror det kommer. Men det behövs pengar och tid i dagens "mainstream stockholm 2000-talet".

Edit: Nu är jag ingen biolog eller så. Så det kanske inte är så enkelt att bara "skapa en lekbäck" av en redan befintlig ickeproduktiv bäck.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...