Hoppa till innehåll

Skarv o säl hur påverkar dom fiskbestånden


jg68

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Problemet med skarven diskuterades det om i rapporttråden för havsöring i Sthlm nyligen. I Stockholms skärgård kan nog de flesta som vistas på kusten bekräfta den explosiva ökningen av framförallt skarv men även säl. Det som skrevs flyttades hit.

Sedan om det är ett problem som bör åtgärdas verkar folk oense om. Jag är övertygad om att både mellanskarv och säl inverkar negativt på det svaga öringfiske vi har här hos oss. Sälen såg jag ytterst sällan förr om åren. Nu är de på plats var och varannan gång långt in i skärgården.

Sälen framförallt är ett lokalt problem för mig då all fisk försvinner när sälen kommer in. Människan som predator är icke att förglömma. Det sker nätfiske i stor omfattning på ställen där det är direkt förödande. Många gånger har de tyvärr lagen på sin sida.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att du "förr" inte såg nåra sälar är inte konstigt...Östersjön har varit så pass förgiftad av ämnen som påverkar högre djurs fortplantning så exvis säl och havsörn helt enkelt hållit på å dö ut då inga ungar lyckats överleva.

Hade du levt för 100 år sen så hade du däremot sett en sälstam som var över 10ggr så stor som idag...sälen ökar inte, den återhämtar sej.

Gläd dej åt att få se något som faktiskt blir bättre :)

Vad gäller gäddans tillbakagång finns det en hel massa orsaker...

Finns en hel del att läsa om det här, men det är på inga sätt enkla raka saker, utan komplicerade konsekvenskedjor där sista lilla exvis är ökat spiggbestånd som äter rent på ägg i lekvikar, eller brist på djurplankton pga skarpsillen ökat o.s.v...detta å många mer går härleda till att toppredatorn torsk rovfiskas bort ur haven.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo vist är det kul o se säl! Men spiggen o skarpsillen är nog inte hela sanningen angående gäddan. I dom stora innerskärgårdarna fanns gott om gädda för 10-20år sedan men nu är det glest med dom.I våran skärgård gjorde gäddryssor hen hel del av nedgången.Men andra

arter har oxå minskat rejält sedan skarven kom, så nog har dom ett finger med i spelet. https://www.fiskeriv...kador060207.pdf Denna har en del år på nacken men det är klart att öringbäckar /älvar får släppa sin del till kvoten.

Redigerad med jg68
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att sälbeståndet var 10 gånger större förr verkar vara en myt och forskningen som tagit fram dessa siffror är mycket ifrågasatt.

Att skarvens påverkan är enorm är idiotiskt att ifrågasätta.

Precis som Danne säger så har tillbakagången en hel massa orsaker och en av de stora bovarna tros vara just bristen på djurplankton, dels pga överfiske av torsk och ökning av skarpsill men även skarven tycks orsaka precis samma problem genom att äta upp predatorer som som håller nere djurplanktonätande arter. Spiggens ökning tros ju också vara en stor bov då den äter upp gäddynglen när dom gjort slut på gulesäcken och går ur lekvikarna.

Som sagt verkar det finnas många orsaker och ingen har idag det rätta svaret på frågan totalt sett men om man slår ihop alla olika svar kanske man kan få fram det rätta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

No orkar jag inte länka men i år har provfiskena resulterat i snormycket gädd och aborryngel. Något som kopplas till torskens återkomst längre ut i östersjön(skarpsill-plankton-mat för yngel) samt att vädret varit gynnsamt. Tidigare har det knappt funnits yngel och man tror att fisket har stor chans att bli lika bra som på 90 talet om bara några år när denna kull växt till sig. Den som lever får se, kul om det stämmer!

edit: men jag menar inte att predatorerna saknar effekt....

Redigerad med Tiger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att gädda/ havsöringen minskat kraftigt i vår skärgård sista 10åren o funderat på om något mer än miljön påverkar, typ predatorer? Säl såg man aldrig förut o nu finns många! För inte tala om ålkråkan som finns i tusental. Vad tror ni?

Havsöringen har "naturliga" orsaker. Att gäddan minskat köper jag inte om det inte hänt något extremt de sista 3 åren. Jag började fiska gädda rejält igen långt uppehåll 2008. Fick hur mycket gädda som helst mellan Västervik till Nyköping. Vissa ställen är det sämre på men gädda finns det. Men jag tror det ligger mycket i det som Jakob Danne säger. Spiggen äter upp ynglen. Mer tosk, mer gädda, mer abborre, mer öring som betar ner spiggarna behövs. Här i Kalmarsund var det riktigt akut för ett par år sedan. Men efter att de börjat anlägga gäddlekplatser och infört fiskeförbud under leken och fångstbegränsning både i antal och storlek så har det blivit mycket bättre. Där jag fiskat verkar medelvikten ha ökat markant :)

För 2 år sedan var det 1/ca50 gäddor som vägde över 4 kg. Nu får jag 4kg + gäddor varje tur :)

post-1939-0-20421400-1323921849_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gynnsamma vattenflöden två år på raken och stora fridlysta flader/områden för lek har resulterat i en uppgång av yngeltätheten i Sthlm skärgård, främst vad gäller abborre men även gädda och öring.

Det är jättebra men betyder ingenting på sikt om skarvbeståndet tillåts fortsätta beta ohämmat.

Att skarvarna dessutom, på senvåren, ligger och fiskar extra hårt på just dessa flader är uppenbart för alla som äger en båt och någongång råkat passera nämnda platser.

Mvh

HaLster

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var är det ifrågasatt?

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Främst hos dom som du kommer att skratta åt och håna om jag nämner dom: gamla yrkesfiskare/skärgårdsbor. Därför orkar jag inte ge mig in i någon diskussion om detta, det kommer bara bli larv av allt ihop precis som det mestadels blir i vargtrådarna.

Om du verkligen har ett seriöst intresse av den här frågan och ett öppet sinne att diskutera med det jag gissar att du betraktar som motståndarsidan eller vad du kanske skulle kalla sälhatare så kan jag försöka hjälpa dig att få kontakt med en av de mest insatta i frågan. Men du måste vara beredd på att verkligen lyssna och inte döma i förhand och lova att visa respekt för honom och den gamla yrkesfiskar/jägarkultur han representerar. Det gamla kunnandet och generationers erfarenhet av skärgården kan oftast inte visa forskningsresultat, men kom ihåg att det vi kallar forskning inte alltid har monopol på sanningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Främst hos dom som du kommer att skratta åt och håna om jag nämner dom: gamla yrkesfiskare/skärgårdsbor. Därför orkar jag inte ge mig in i någon diskussion om detta, det kommer bara bli larv av allt ihop precis som det mestadels blir i vargtrådarna.

Om du verkligen har ett seriöst intresse av den här frågan och ett öppet sinne att diskutera med det jag gissar att du betraktar som motståndarsidan eller vad du kanske skulle kalla sälhatare så kan jag försöka hjälpa dig att få kontakt med en av de mest insatta i frågan. Men du måste vara beredd på att verkligen lyssna och inte döma i förhand och lova att visa respekt för honom och den gamla yrkesfiskar/jägarkultur han representerar. Det gamla kunnandet och generationers erfarenhet av skärgården kan oftast inte visa forskningsresultat, men kom ihåg att det vi kallar forskning inte alltid har monopol på sanningen.

Du är helt rätt ute, jag är inte det minsta brydd om personliga åsikter utan vetenskaplig förankning...

Sen sant att den vetenskapliga sanningen är föränderlig, men sanningen idag om hur det såg ut för 100 år sen är inget någon idag levande yrkesfiskare bildat sej en uppfattning om genom erfarenhet.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är helt rätt ute, jag är inte det minsta brydd om personliga åsikter utan vetenskaplig förankning...

Sen sant att den vetenskapliga sanningen är föränderlig, men sanningen idag om hur det såg ut för 100 år sen är inget någon idag levande yrkesfiskare bildat sej en uppfattning om genom erfarenhet.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Nej det var väl ungefär det svar jag förväntade mig från dig. Så du får stå oemotsagd i frågan, iallafall från mitt håll. Men jag kan ändå rekommendera att försöka tänka ur ett annat perspektiv ibland, motståndarna är inte alltid så dumma, oinsatta och hatiska som man tror även om dom är yrkesfiskare/skärgårdsbor/jägare etc..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det var väl ungefär det svar jag förväntade mig från dig. Så du får stå oemotsagd i frågan, iallafall från mitt håll. Men jag kan ändå rekommendera att försöka tänka ur ett annat perspektiv ibland, motståndarna är inte alltid så dumma, oinsatta och hatiska som man tror även om dom är yrkesfiskare/skärgårdsbor/jägare etc..

Jag försöker alltid ta till mej andras åsikter, men när det framförs åsikter att nåt djur ska utrotas av någon märklig sanning så reagerar jag.

Om du tror att jag inte försökt leta fram att den skarv vi har inte har varit här förr så har du fel...men jag hittar ingenting med nåt som har ens lite grann har vetenskaplig förankring, utan bara hatiska inlägg av proffstyckare och bloggare.

Vad gäller sälens antal innan våra utsläpp av DDT och hormosly så är du den första som ens yppat att det nog inte var så mycket säl förr som det nu säjs...och dina referenser har även jag, jätteroligt höra gamlingar berätta om förr, hur fisket var, säljaktens vedermödor o.s.v

Några genier vad gäller naturhistoria, ekologi o.s.v är dock ingen av dom, det kan andra mycket bättre.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva lite hur lekplatserna ser ut för havsöringen i ditt område, kommer öringen dit, fler hinder nu än förr osv ? Vidare kolla upp huruvida det kustfiskas i mynningarna, fiskas med garn osv. Svårt att tro att predatorer är boven till hela nedgågen. Jag jämför västkusten där vi har gott om skarv och säl just nu men också ett bra havsöringsbestånd. Torsken däremot är det sämre med, men den är utfiskad nära utrotad på vissa platser i kattegatt.

Men visst, jag kan tänka mig att skarv o säl påverkar lite i återhämtningstakten om allt annat ovan är ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försöker alltid ta till mej andras åsikter, men när det framförs åsikter att nåt djur ska utrotas av någon märklig sanning så reagerar jag.

Om du tror att jag inte försökt leta fram att den skarv vi har inte har varit här förr så har du fel...men jag hittar ingenting med nåt som har ens lite grann har vetenskaplig förankring, utan bara hatiska inlägg av proffstyckare och bloggare.

Vad gäller sälens antal innan våra utsläpp av DDT och hormosly så är du den första som ens yppat att det nog inte var så mycket säl förr som det nu säjs...och dina referenser har även jag, jätteroligt höra gamlingar berätta om förr, hur fisket var, säljaktens vedermödor o.s.v

Några genier vad gäller naturhistoria, ekologi o.s.v är dock ingen av dom, det kan andra mycket bättre.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Vilken skarv menar du? Storskarv eller mellanskarv?

Det är vad jag förstår den kinesiska mellanskarven som är den "invasiva" arten av skarv i skärgården. Att den skulle funnits här tidigare har jag aldrig sett några belägg för, tvärtom verkar allt peka på att den ALDRIG funnits här tidigare. Däremot finns det andra skarvar (storskarv) som hört/hör till faunan i Sverige.

Det är vad jag vet heller inte ifrågasatt att denna skarv äter 20-25 miljoner kilo fisk per år i skärgården nu och att det är mer fisk än vad allt svenskt sportfiske, fritidsfiske och kustnära yrkesfiske fångar tillsammans.

Jag tycker det är ganska enkel matematik att förstå vad 30000 skarvar (som var beståndet vuxna fåglar i Sthlm skärgård 2009, det har inte minskat..) i exempelvis Stockholms skärgård gör för fiskbestånden. Dom äter 500-800gram fisk vardera per dygn. Och visa gärna forskningsresultat på att mellanskarven hör hemma i sveriges fauna.

Men skarven är väl som sagt bara en av många orsaker till minskning av fiskbestånd. Vi ska nog inte slå på stora trumman och tro att några problem är lösta för att det ett år finns gott om yngel, det är en helt annan sak om dom klarar av att växa upp till vuxna individer.

Men, men, jag är inget proffs eller ens särskilt insatt i det här, siffrorna är plockade från tidningar och nätet så jag kan inte säga att dom är 100% sanna. Men om dom är det så finns det nog anledning att fundera lite till över skarvens påverkan och om det är väldigt viktigt att den ska få etablera sig ännu mer i landet, särskilt eftersom det inte verkar vara en ursprunglig art här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas alldeles för lite forskning kring skarven tyvärr. Dessutom verkar de två arterna blandas ihop. Mycket lite forskning på fiskbestånden verkar ha gjorts och det kan man väl förstå eftersom ökningen varit så explosionsartad på 10 år handlar det om 1000-tals procents ökning. Svårt att forska då kan jag tänka mig när förutsättinngarna ändras för varje år pga den snabba ökningen.

Jag tror att man kan dra slutsatsen att ingen egentligen VET hur mycket den påverkar, mer än att man vet hur mycket fisk en vuxen skarv äter per dag och kan räkna ut hur mycket fisk som krävs för att föda det antal som finns. Jag kanske är naiv, men jag har svårt att tro att skarven inte påverkar fiskbestånden och då förstås sportfisket i mycket hög grad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här hos mig har vi säl långt upp i dyiga vassvikar. Främst gösställen de länsar. De är inte så gulliga när de äter fisk ur näten när man själv håller på och vitjar samma rad 20m bort. Grrr... Skulle det inte smaka bättre i sälmunnen med strömming eller nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och här är lite tankar från en av de "partiska" i frågan, fiskeguide Hans Nordin:

http://www.outdoor.se/nordin/news/

Varje sida har två mynt. Eller hur var det nu? :D

Nej allvar. Jag tycker båda sidor verkar ha goda argument och jag vet faktiskt inte

vad jag ska tro. Jag antar att mer forskning behövs. En skarvfri zon i forskningssyfte

verkar ju inte vara en dum ide. Eller kommer resultaten vara otillförlitliga pga av att andra

faktorer alltid kommer att spela in?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får väl den gamle cynikern ge sig in i leken igen..........

För det första ska vi kanske slå fast med en gång att jag visst tror att skarven kan ha en VISS påverkan på fiskbeståndet...........

Men att för den delen göra det så enkelt för sig att det är den och sälen som utgör hotet för fisken i östersjön är att göra det allt för lätt och dessutom missa allvarligare problem............

Då tråden härstammar från Havsöringstråden från stockholm så kan vi ju börja med ett citat från den finska undersökningen........

"I undersökningarna som Finlands miljöcentral utförde i Finska viken och i östra Skärgårdshavet åren 2002– 2008 bestod 80–90 % av skarvkolonins föda av mört, tånglake och abborre. Ingen laxfisk ingick i födan. Förutom abborre observerades av de ekonomiskt viktiga fiskarterna också gös 4 % och strömming 2 %. Andelen mört, tånglake och abborre var densamma på den svenska östkusten i början av 1990-talet, när den enda ekonomiskt värdefulla fiskarten som påträffades var ål med en andel av 1 %."

Notera att den Finska skarven finner den finska havsöringen och laxen oätlig medans den Svenska tydligen bygger hela sin existens på den, något för forskarna att specialstudera tycker jag, att finnarna och svenskarna härstammar från olika språkgrupper var jag helt införstådd med sedan tidigare men att vi dessutom har olika familjer av skarvarna var något nytt..........

Sen kan vi då ta frågan om havsöringens möjligheter till fortplantning, på min fråga om hur många miljömedvetna flugfiskare som hjälpt till att restaurera åar och förbättra den rent ut sagt erbarmliga miljön havsöringen har i Stockholms län så svarade bara Tårta att han inte varit med på det, inte helt otippat då han bor rätt långt in från kusten.......... Kanske något att tänka på i framtiden, bättra på miljöerna för reproduktion, och då genom arbete och inte skriva på en facebooklista.......

Jodå, jag har varit med och gjort ett litet blygsamt tillskott med det, men då under Norrtälje sportfiskare, ni vet dom där spinnhjonen........ ;)

Hur ser det ut för gäddan, gösens och abborrens reproduktion?

Hur har utfiskningen på torsken påverkat fiskbeståndet?

Skarpsillen, vilken inverkan?

Ökningen av fisketurismen?

Sen har vi en sak till, det fria fisket...............

Det fanns ju faktiskt en del fiskevårdsområden förut som satte ut gädda och gös, tror inte det är så många nu för tiden..........

Och i ett längre perspektiv, hur ser det ut tio år efter att en skarvkolloni lämnat en ö? Jag vet, tio år är skitlång tid, men i det långa loppet är det en millisekund.............

Vad tror ni är det stora hotet i Norrtäljeviken (Tio distansminuter från hamnen ut till Gräddö) för havsöringen förutom ett taskigt dagvattenutsläpp när dom var små, nätfiskarna eller Skarven/Sälen?

Och som sagt, sälen återhämtar sig och är inte i närheten av vad det har varit när det fanns fisk så folk kunde livnära sig på fiske, ja dom skjöt säl då, det märkliga verkar vara att ju mer säl dom skjöt så ju mindre fisk vart det.......

När ni har idiotförklarat mig färdigt så kan ni gå in i vargtråden och spy galla över jägarna som inte vill ha konkurans om "Deras vilt".............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...