Hoppa till innehåll

Vilken lina fungerar bäst i kallt vatten.


jg68

Recommended Posts

Efter nu i dag varit ute o prova en guideline pike line så blev jag besviken på att den förvandlades till en ståltråd! Bytte rulle o provade en interm dan tackel lina som va betydligt mjukare (märkligt) med tanke på pris skillnad. Inte nog med det den kastar längre med samma flugor oxå o då spöt är en guidline act4 som borde vara klippt o skuren till den linan blir man chockad.Vad har ni for linor i kallt vatten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Din Dan-tackel är också en "realina" ;) Kan vara en dålig batch, en lina som legat länge, en som... Ja, listan kan göras lång.

Jep man får en hink av dom linorna för samma pris.Hade inbillat mig att pike linan va mycket bättre! Men en oklippt intm lina #9 soppa banan med piken!!! Då spöt är ett act4#9 så hade en #10 varit bättre till detta spö (enligt dom som säljer) Funderar på om deras bullet är lika kass i kallt vatten?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sixth Sense har jag tjatat mig hes om.. Lite längre klump än Coastal, som jag personligen tycker är alldeles för kort.

Sixth Sense har samma kärna som Coastal, och coatingen är förmodligen exakt samma då de båda tillverkas av Airflo.

Antar att det är "slow glass intermediate" du menar...Håller helt med, mkt trevlig lina!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt GL Pike i nollgradigt vatten några gånger bara. Har inte regarerat på att den är stel. Men det är kanske min också om det blir minus!. Däremot kan jag garantera att det är en kanonlina i varmare vatten. Hade ett ACT4 och med de buskigaste gäddflugorna kastade jag med lätthet över 20m. Det gör jag inte med torrflugeutrustningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SA Aircel bör väl nämnas i sammanhanget. Jag har ännu inte hittat nån lina med mindre linminne. Coastal får jag sträcka upp och mixtra med betydligt mer (oavsett om det är i april eller juli) för att den inte ska trassla.

Har även för mig jag läste goda omdömen om Cortland Sylk för kallvädersfiske någonstans också. Men det är ju lite andra typer av linor än de nämnda (stretch i kärnan och flytande).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sixth Sense har jag tjatat mig hes om.. Lite längre klump än Coastal, som jag personligen tycker är alldeles för kort.

Sixth Sense har samma kärna som Coastal, och coatingen är förmodligen exakt samma då de båda tillverkas av Airflo.

Hoppas du har rätt också, beställde ett par stycken idag,, ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suverän lina även i kallt vatten!

Jag tycker att den mörkgröna (fast glass?) är bättre än den ljusgröna.

Jag har inte provat "fast´n"..kan tänka mig att den med sin tunnare linprofil kastar ännu lite bättre än "slow´n"...dock sjunker den antagligen för fort här nere vid "mitt" havsöringfiske?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...