Jump to content
Sign in to follow this  
MCLOUD

Förväntningar inför 2012.

Recommended Posts

Hej

Någon sa att det är som mörkast före gryningen. Nu är vi på rätt sida året och optimismen börjar sprida sig i hela kroppen.

Hoppas att säsongen blir minst lika bra som förra. Med tanken på den stora andelen % av uppgången generellt i Tröndelag bestod av mellan lax så borde det bli ett fint storlax år i år..

Förhoppningsvis blir det några fler reser för egen del i sommar till Gaula,Orkla och Stjördal än förra säsongen.

Hur ser eran sommar ut?

Önskar en god fortsättning och en undebar sommar med fina minnen och gemenskap.

Mvh Rikard

Säsongen är igång här nere på kusten och första fiskarna är drillade och återutsatta. Vi har vårväder och fortsätter detta så kommer Laxen tidigt. I slutet av mars eller början av april är de här. Så aktivt Laxfiske blir det här hemma från början av april-början av juni. Sedan blir det Gaula och nya förutsättningar efter flommen förra säsongen. I slutet av Juli blir det 2-3 veckors långresa med Laxfiske i nordnorge.

Alltså goda förutsättningar inför 2012.

God fortsättning önskar även jag.

Mvh Mats

Hoppas på att ta min första flugfångade lax i år, började fiska riktat efter lax med tvåhands förra året.

Lagan och ätran ska besökas frekvent.

Hoppas på att ta min första flugfångade lax i år, började fiska riktat efter lax med tvåhands förra året.

Lagan och ätran ska besökas frekvent.

Visst fixar du det!

1. Jag hoppas på att bryta 20lbs-strecket i River Dee under April.

2. Bryta 15-kilos gränsen under premiärveckan i Orkla alternativt vår v.26 i samma älv.

3. Lura en storlax att ta en torris i Övre Gaula i Augusti.

4. Få hålla och släppa tillbaka en 10kg+ öring vid Ems herrgård i September.

Kanske inte förväntningar direkt utan snarare orealistiska drömmar! :D

Jag ger mig iallafall chansen att lyckas med någon av ovan :)

Viktigast av allt är trots allt att ha en riktigt trevlig tid och rekreation med kamrater vid inplanerade fisken!

Edited by Lorden

Att få vada ut i Gaulas med vatten bara till fotknölarna. Kasta tvärs med flytlina, kort tafs och liten dubbel fluga. Hinna menda upp djupt redan innan linan landat. Menda ännu en gång och sedan se ytan brytas av en nygådd mellanlax som inte stramar upp linan förrän den hunnit vända och intet ont anande återvänder mot ståndplatsen. Det räcker långt för mig dessa dagar när hetsen efter de många och stora börjat lägga sig.

Marlodge

Edited by Marlodge

Förväntar mig nog lite sämre utdelning, men ändå en del trevligt fiske. V 26 Orkla o senaugusti Gaula och innan och mellan div strödagar på kortvatten i Stjördal och kanske Namsen/Björa nåt annat när det verkar vara läge!

Guest Säta

Många planer finns såklart. Frågan är vilka som blir av.

Byske vid midsommar. Ta en blank 10 kilos!

Gaula v31. Ta en lätt färgad 13 kilos hane på flytlina.

Att ta en höstöring på Em på över 7 kg.

Sen siktar jag på en lax och en öring på över 10 kilo i Forshaga.

Mål för i år är att dra en blanköring över 7 pannor på kusten.

Även en brun över 3 hemma men vikten trots allt är mitt stora mål för i år ändå min största förhoppning att jag får se en riktigt bra uppvandring i min favoritå och en förutsättning för det är att inte kommunen går på gamla vattendomar.

Att utveckla mitt tvåhandsfiske och få den där fina känslan att man fick en fisk för att man gjorde allt rätt är inte så dumt.

• Att få leva i nuet vid älven och uppleva genuin okonstlad kamratskap och prata om livets väsentligheter. Har man tur så nappar det också.

För egen del hoppas jag få några dagar till fjälls och kanske hitta något nytt vatten. "Glasfiberträffen" vore också fint att få tid till.

För min son har jag däremot förhoppningar om att han skall utveckla sin teknik. Han tog steget från metspö till kastspö (haspel) i somras och fick egen utrustning i julklapp. Han har tyvärr inte heller fått någon större öring (större än vanliga bäcköringar) eller harr varför det vore fint att se honom dra.

Orkla v29 ska försöka ta en under 5 kilo

Lakselv och hämta en 20+

Byske / Stjördal och ev gaula i juni.

Förhoppningarna är att den fortsatta laxuppgången i Västkuståarna håller i sig och att en eller annan Lax vill smaka på min fluga. :)

Mer lax i älvarna duger för min del.....då är en grundförutsättning uppfylld.

/Lohi

Jag håller med Lohi!

Utan fisk i älven tappar man hoppet lite.

Funderar på att ta ett sabbatsår i kalixälven och åka till norge en vecka istället.

Om de nu inte kommer helst sjukt mycke fisk i kalixälven, vilket jag tvivlar på.

Blir ungefär lika många timmar man hinner lägga ner på en vecka borta som en hel säsong hemma! :D

Allt är raka motsatsen i väder och vind från förra året så kanske laxfisket blir så med ? bara en tanke :) kan inte bli sämre tror jag iaf.

Allt är raka motsatsen i väder och vind från förra året så kanske laxfisket blir så med ? bara en tanke :)kan inte bli sämre tror jag iaf.

Ungefär sådär sa jag förra året och de blev ungefär dubbelt så dåligt :angry::D