Hoppa till innehåll

Kockknivar?


Recommended Posts

Som kock i grund och botten så fastnade jag för Global och deras helsmidda knivar, tyvärr med facit i hand så är de inte så värst ergonomiska när man ska stå och hacka pärlhöna eller andra diverse köttstycken! Blåsor är oundvikligt men ska man ha dem hemma i köket är de snygga som bara den !

Annars så kan jag bara som ovanstående talare rekommendera MAC, alternativt Hattori som jag fastnade för .... men ska man med handen på hjärtat ha en kniv som är riktigt riktigt vass är det kolstål men det är svårt att hålla efter och blir snabbt fult :(

Lycka till med ditt beslut !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett gäng Global, kan väl egentligen inte rekommendera dem. Handtagen funkar som hemmakock, men inte bra. Ganska mjukt stål för att vara en japansk kniv. Man kan slipa dem så de blir vassa, men då tappar de skärpan fort. Positivt att de är tunna.

Du kan få bra mycket bättre knivar för det priset, själv fick jag mina mycket billigt men jag skulle inte köpt dem idag för vanligt pris.

Mitt senaste köp är en japansk kolstålskniv, underbar men förmodligen inget för den som vill ha lite underhåll.

Spana in www.cleancut.se och läs lite där.

Jag föredrar en 24 cm

Gyuto framför de kortare knivarna för mycket av arbetet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MAC Mighty är enligt mig den mest prisvärda kniven, mighty är den smidda serien.

Om det är en univesal kniv du letar efter ska du kolla på en 21-24 cm smidd kniv. Till filé, skal och liknande kan man nöja sig med stansade

knivar. Både Global och MAC´s smidda knivar kostar runt 2000 medans stansade kostar runt hälften. // Jonas - Köksmästare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar MAC. Har svårt för Global mest för det obekväma handtaget som ger mig blåsor vid långvarigt användande.

Men jag är ingen knivsnobb, har ett helstålsset från hackman som jag gillar, och en Satake också.

Redigerad med CeeBee
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Större kockknivar har jag några hyffsade så det är en lite mindre jag vill ha.

De här har jag tittat på och är jag sugen på:

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=198&category_id=33&option=com_virtuemart&Itemid=53

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=648&category_id=77&option=com_virtuemart&Itemid=53

Men det finns budget alternativ i bakhuvudet oxå:

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=88&category_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=53

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=740&category_id=81&option=com_virtuemart&Itemid=53

Yaxell-kniven känns fantastiskt fin i handen, är otroligt vacker och har VG-10 stål.

Alla är nog egentligen tillräckligt bra, men jag är rädd om grejerna så jag antar att jag kommer ha kniven hur länge som helst om jag gillar den så priset borda man inte titta på, men det känns helt galet at betala 1500 kr för en kniv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://cervera.se/La...rodukt/?pid=418

Den kör jag. Nåt så in i h-e vass. Nackdelen är att man inte kan skära i något som är fruset etc. Men vårdar du den kniven så behöver du aldrig slipa den. Skön balans har den också, även om jag är en sucker för balansen i Global knivarna :)

Redigerad med Cristoffer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett gäng Global, kan väl egentligen inte rekommendera dem. Handtagen funkar som hemmakock, men inte bra. Ganska mjukt stål för att vara en japansk kniv. Man kan slipa dem så de blir vassa, men då tappar de skärpan fort. Positivt att de är tunna.

Du kan få bra mycket bättre knivar för det priset, själv fick jag mina mycket billigt men jag skulle inte köpt dem idag för vanligt pris.

Mitt senaste köp är en japansk kolstålskniv, underbar men förmodligen inget för den som vill ha lite underhåll.

Spana in www.cleancut.se och läs lite där.

Jag föredrar en 24 cm

Gyuto framför de kortare knivarna för mycket av arbetet..

Ja, en kolstålskniv lockar lite men det känns lite dumt med en kniv som rostar i köket...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://cervera.se/La...rodukt/?pid=418

Den kör jag. Nåt så in i h-e vass. Nackdelen är att man inte kan skära i något som är fruset etc. Men vårdar du den kniven så behöver du aldrig slipa den. Skön balans har den också, även om jag är en sucker för balansen i Global knivarna :)

Fast jag har 18cm... :)

Jag vill nog ha en kniv i stål. De keramiska jag sett tycker jag har för tjockt blad. Jag köpte en billig keramisk kniv som jag inte gillade, så jag är nog lite biaserad... Jag provade att vässa den och det var inte lätt! Det var lite som att slipa kanten på en gipsskiva vass. Så fort man närmar sig något som liknar vasst bryts eggen sönder...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog ha en kniv i stål. De keramiska jag sett tycker jag har för tjockt blad. Jag köpte en billig keramisk kniv som jag inte gillade, så jag är nog lite biaserad... Jag provade att vässa den och det var inte lätt! Det var lite som att slipa kanten på en gipsskiva vass. Så fort man närmar sig något som liknar vasst bryts eggen sönder...

Man ska inte slipa de keramiska knivarna själv om man inte är riktigt bra på det, typ. :)

Har för mig att det krävs diamantslip, fast det hade du kanske?

Redigerad med Cristoffer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jobbat 6 år i Japanskt kök, från novis ut till sushibaren. Tuffaste jobbet jag haft, men när jag slutade fick jag en hel uppsättning Japanska handsmidda knivar från en välkänd smed. :wub: Vilken skärpa.. gudomliga att arbeta med, men dom ska ju skötas och man måste veta deras begränsningar :) Annars så kör jag meed Global, jag tycker dom fungerar ok till vardagsarbetet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...