Hoppa till innehåll

Skagit ! En förbannelse som är här för att stanna ?


BlueCharm

Recommended Posts

Alla är ju inte "Kastgurus", "mellanlägg" behövs i bland. Man behöver ju inte bli utfryst vid en älv bara för det. För i så fall så tycker jag att dom som kan "mer" kan hjälpa dom som kan "mindre" till att lära sig "mera". Och att bli bättre fiskare? Eller är det så att vissa inte tycker om att fisket förenkas? Det kanske blir fler "Gurus" ??

5+ på det. Och det går att fånga lax med mellanlägg :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla dom här djävla trådarna är som ett enda fett bevis på att laxfiske för många innebär att sitta vid älvkanten och störa sig på vad andra gör.

Bra skrivet. Sorgligt men tyvärr alltför sant. Som någon skrev det är alltid samma tjafs om vadning, mellanlägg, för få steg mellan kasten osv osv.

Har fått massor med fisk när jag fiskat efter allsköns plaskare så jag tror inte det stör laxen speciellt mycket, bara vattnet får vila lite mellan.

Redigerad med Stanley
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ovanstående var förresten ingen personlig kritik mot någon, oavsett vad man tycker om skagit. Problemet tror jag är att laxfiskevattnen generellt tillåter för många fiskare på samma plats vilket gör att det lätt blir köbildning, irritation, missunnsamhet och kanske även störningar för efterföljande fiskare pga plaskande kaststilar och djupvadning. Om fisketrycket tillät vattnet 20 min vila mellan varje fiskare så skulle denna diskussion aldrig uppstå tror jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men ibland har det fungerat bättre att fiska efter någon i laxfisketåget, den första har inte fått någon lax men de bakomvarande har fått. Det viktigare tycker jag är att alla tar sina steg mellan varje kast så att man ser att laxfisketåget rör på sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag nämde tidigare ser jag många fördelar med skagitlinor, dom som tycker att det är en förbannelse behöver inte använda dom. Att det skulle plaska mer än nån annan lina tycker jag inte. Så länge man tar det lungt och vet vad man gör. Jag kan plaska tokmycke med de flesta linor om jag vill.

Jag tycker det är kul att prata och läsa om prylar. Lite tråkigt att stämningen ska bli negativ. Tycker folk kan vara mer konkret och mer belägg istället för att enbart ösa hat med lösa grunder på sånt dom inte gillar. Att skagit skulle störa nån annans fiske med plask och dylikt är inte värre än att folk plaskar mer eller mindre ändå oavsett lina? Det handlar väl lite om hur man behärskar konsten oavsett lina. Med skagit slipper man ju ofta göra mellanlägg rakt ut i älven med och det är inte alltid lika lätt med andra linor. Och men hallå, mellan lägg hit och dit? Spela det sån jäkla stor roll vilken lina man kör? Så länge det känns hett och att man är på rätt djup, eller ha jag missa nå? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd!

Jag ser inte skagit som en förbannelse utan som ett komplement som ger nya möjligheter.

För det första, skagit plaskar olika beroende på vilken teknik som används. Kastar man vanligt underhandskast eller "Perry poke" så plaskar det inte mer än ett underhandskast utan mellanlägg, circle-c och snap-t (som nästan är samma kast) plaskar aningen mer en ett underhandskast förutsatt att man är hygglig på underhandskast. Jag går hellre bakom någon som "plaskar" med cricle-c eller snap-t än en person som lägger mellanlägg med underhandskast efter som att de förstnämda plaskar i fiskarens absoluta närhet och inte ute i poolen.

Varför ska man överhuvudtaget fiska med skagitutrustning?

Olika linor har sina fördelar vid olika situationer. Skagit's styrka ligger i att man kan enkelt fiska även om det blåser småjävlar, en kort och kompakt klump som fiskas med "sustained anchor" är helt enkelt sjukt bra vid blåsiga situationer.

En annan sak som jag gillar med skagit är att spetsen sjunker riktigt snabbt och att klumpen är flytande. Detta är perfekt om man fiskar i en älv med mycket sten. En normal sjunkklump typ guidelines 3D har en tendens att sno sig runt stenar under vattnet, detta slipper man till stor del med en flytande skagitklump. En annan stor fördel är att du faktiskt vet vilket djup du fiskar, en normal sjunkklump går djupare ju närmare din egen strandkant linan driver, medan skagitspetsen med sin höga densitet snabbt sjunker ner till önskat djup och sedan håller sig där med hjälp av flytklumpen. Hur djupt spetsen ska sjunka och hur snabbt den ska ner reglerar du med olika längd och tyngd på dina spetsar.

Ett "perry poke"-kast tar ca 0.7 sekunder längre tid att utföra jämfört med ett underhandskast för mig, så liiiite fisketid tappar man.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen.

Först av allt vill jag klarlägga att jag INTE hatar någon om nu det framstod som det.

Frågan från början av denna tråden var om det fanns någon mening eller fördelar med att använda sig av skagit utrustning där det

alltid har fungerat med vanliga UH-kast och en av anledningarna var att det för tillfället dräller av inkompetenta skagitkastare ( med undantag av dig då 'Beckis' ;).)

Förhoppningsvis är detta nybörjare och kanske ett övergående fenomen. Jo ,jag vet mycket väl att det även går att få fisk efter dessa 'plaskare' också och det är mycket möjligt att det inte påverkar fisket på alla ställen. Jag vet inte hur ni andra vill ha det på era fisken men personligen så vill jag naturligtvis ha så lite störning av vattnet som möjligt. För övrigt är jag ganska övertygad att dom flesta kan lära sig att vanliga UH-kast hyfsat bra utan mellanlägg.

PS Ambefix: Var rädd om den 'polaren', kan ge dig mycket fisk i framtiden ;)

Hälsningar

Sven 'Uh-Lover'

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klart som fan at det dräller av inkompetenta kastare o sen om dom nu försöker använda skagit eller undehandskast har mindre betydelse! klåpare finns det gott om så är det bara ! alla lär börja nånstanns . sen att det finns dom som inte lärt sej nånting på femton år verkar folk missa toalt.....vid kortvatten får man tåla en hel del lev med det eller hyr en privat sträcka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla dessa konservativa asikter... Satt ni och gnallde nar mobiltelefon, internet, tv osv kom med?

Fiskar ni med bambuspon och silkeslina med?

Goretex vadare ar inget for er eller?

Fiskar bara med klassiska laxflugor bundna pa akta material?

Kan nastan lova att ni har varsta spona, dyraste Simms vadarna och tusenals flugor och har fiskat lax i minst 20 ar.

Men nu sa ar ni inte ensamma om att fiska langre, era sjalvklara veckor ar inte sa sjalvklara, det ar fler som slass om fiskeveckorna nu an for 20 ar sedan.

Problemet ar att ni vill vara kvar 20 ar tillbaka och vagrar inse att fler fiskar lax med fluga idag.

Att man dessutom borjar med kast som ar lattare att gora och anda kastar lika langt som er som or klasiska speykast ar val for mycket?

Komma har och tro man kan nat... Nae, nat fel skall vi val hitta som vi kan klaga pa.

Som sades, detta visar bara att det fortfarande finns bakatstravare som sitter pa strandbanken och gnaller.

En kommentar om plaskande med mellanlagg,ar det nan som har bevis pa att skrammer fisken? Nae, tankte val det for det ar ren bullshit det med. Har tagit lax bakom folk som bade vadat langt och kort bade tva och tre mellanlagg.

Sluta gnall och valkoma alla som vill utveckla kastningen och fisket vidare.

Tack for ordet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla dessa konservativa asikter... Satt ni och gnallde nar mobiltelefon, internet, tv osv kom med?

Fiskar ni med bambuspon och silkeslina med?

Goretex vadare ar inget for er eller?

Fiskar bara med klassiska laxflugor bundna pa akta material?

Kan nastan lova att ni har varsta spona, dyraste Simms vadarna och tusenals flugor och har fiskat lax i minst 20 ar.

Men nu sa ar ni inte ensamma om att fiska langre, era sjalvklara veckor ar inte sa sjalvklara, det ar fler som slass om fiskeveckorna nu an for 20 ar sedan.

Problemet ar att ni vill vara kvar 20 ar tillbaka och vagrar inse att fler fiskar lax med fluga idag.

Att man dessutom borjar med kast som ar lattare att gora och anda kastar lika langt som er som or klasiska speykast ar val for mycket?

Komma har och tro man kan nat... Nae, nat fel skall vi val hitta som vi kan klaga pa.

Som sades, detta visar bara att det fortfarande finns bakatstravare som sitter pa strandbanken och gnaller.

En kommentar om plaskande med mellanlagg,ar det nan som har bevis pa att skrammer fisken? Nae, tankte val det for det ar ren bullshit det med. Har tagit lax bakom folk som bade vadat langt och kort bade tva och tre mellanlagg.

Sluta gnall och valkoma alla som vill utveckla kastningen och fisket vidare.

Tack for ordet.

Mycket bra skrivet!

Skickat fr宠en ajf宮

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla dessa konservativa asikter... Satt ni och gnallde nar mobiltelefon, internet, tv osv kom med?

Fiskar ni med bambuspon och silkeslina med?

Goretex vadare ar inget for er eller?

Fiskar bara med klassiska laxflugor bundna pa akta material?

Kan nastan lova att ni har varsta spona, dyraste Simms vadarna och tusenals flugor och har fiskat lax i minst 20 ar.

Men nu sa ar ni inte ensamma om att fiska langre, era sjalvklara veckor ar inte sa sjalvklara, det ar fler som slass om fiskeveckorna nu an for 20 ar sedan.

Problemet ar att ni vill vara kvar 20 ar tillbaka och vagrar inse att fler fiskar lax med fluga idag.

Att man dessutom borjar med kast som ar lattare att gora och anda kastar lika langt som er som or klasiska speykast ar val for mycket?

Komma har och tro man kan nat... Nae, nat fel skall vi val hitta som vi kan klaga pa.

Som sades, detta visar bara att det fortfarande finns bakatstravare som sitter pa strandbanken och gnaller.

En kommentar om plaskande med mellanlagg,ar det nan som har bevis pa att skrammer fisken? Nae, tankte val det for det ar ren bullshit det med. Har tagit lax bakom folk som bade vadat langt och kort bade tva och tre mellanlagg.

Sluta gnall och valkoma alla som vill utveckla kastningen och fisket vidare.

Tack for ordet.

Det var bättre förr ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd!

Jag ser inte skagit som en förbannelse utan som ett komplement som ger nya möjligheter.

För det första, skagit plaskar olika beroende på vilken teknik som används. Kastar man vanligt underhandskast eller "Perry poke" så plaskar det inte mer än ett underhandskast utan mellanlägg, circle-c och snap-t (som nästan är samma kast) plaskar aningen mer en ett underhandskast förutsatt att man är hygglig på underhandskast. Jag går hellre bakom någon som "plaskar" med cricle-c eller snap-t än en person som lägger mellanlägg med underhandskast efter som att de förstnämda plaskar i fiskarens absoluta närhet och inte ute i poolen.

Varför ska man överhuvudtaget fiska med skagitutrustning?

Olika linor har sina fördelar vid olika situationer. Skagit's styrka ligger i att man kan enkelt fiska även om det blåser småjävlar, en kort och kompakt klump som fiskas med "sustained anchor" är helt enkelt sjukt bra vid blåsiga situationer.

En annan sak som jag gillar med skagit är att spetsen sjunker riktigt snabbt och att klumpen är flytande. Detta är perfekt om man fiskar i en älv med mycket sten. En normal sjunkklump typ guidelines 3D har en tendens att sno sig runt stenar under vattnet, detta slipper man till stor del med en flytande skagitklump. En annan stor fördel är att du faktiskt vet vilket djup du fiskar, en normal sjunkklump går djupare ju närmare din egen strandkant linan driver, medan skagitspetsen med sin höga densitet snabbt sjunker ner till önskat djup och sedan håller sig där med hjälp av flytklumpen. Hur djupt spetsen ska sjunka och hur snabbt den ska ner reglerar du med olika längd och tyngd på dina spetsar.

Ett "perry poke"-kast tar ca 0.7 sekunder längre tid att utföra jämfört med ett underhandskast för mig, så liiiite fisketid tappar man.

Hej.. Bra skrivet. Exakt detta är Skagit tänkt för. Tänkt för steelhead. Steelhead tas på halva vattendjupet. Alltså fiskar vi en vettig spets för att...hålla halva vattendjupet,och den grova flytklumpen håller djupet. . Sen får väl laxfiskarna hålla på med vad de vill,hur de vill.. mvh borano20
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen.

Först av allt vill jag klarlägga att jag INTE hatar någon om nu det framstod som det.

Frågan från början av denna tråden var om det fanns någon mening eller fördelar med att använda sig av skagit utrustning där det

alltid har fungerat med vanliga UH-kast och en av anledningarna var att det för tillfället dräller av inkompetenta skagitkastare ( med undantag av dig då 'Beckis' ;).)

Förhoppningsvis är detta nybörjare och kanske ett övergående fenomen. Jo ,jag vet mycket väl att det även går att få fisk efter dessa 'plaskare' också och det är mycket möjligt att det inte påverkar fisket på alla ställen. Jag vet inte hur ni andra vill ha det på era fisken men personligen så vill jag naturligtvis ha så lite störning av vattnet som möjligt. För övrigt är jag ganska övertygad att dom flesta kan lära sig att vanliga UH-kast hyfsat bra utan mellanlägg.

PS Ambefix: Var rädd om den 'polaren', kan ge dig mycket fisk i framtiden ;)

Hälsningar

Sven 'Uh-Lover'

Inkompetenta skagitkastare, dom som inte klarar av att kasta underhands scandikast tar till skagit.

Vilken tur för Mattias Drugge att skagit kommit till Sverige så han blir kompetent o kan också lära sig att kasta för det är ju så väldans svårt med scandinavian underhandcast :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...