Hoppa till innehåll

Vilka rullar har ni matchat ihop med era splitcanespön?


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

Även jag är svag för CFO rullar. Har en är helsvarvad III:a i silver (1992) till mitt PYH "Perfectionist" taper  samt en V:a till  mitt Orvis "Light Salmon". De första smarta rullarna, design Stan Bogdan  och Lee Wulff. Måste ha svidit för Hardy att legotillverka en rulle bättre än sina egna.... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag är en sucker för gamla vintage rullar och tyska DAM har gjort några riktiga stridsvagnar som kommer att överleva i generationer och är väldigt stabila och välbyggda. Den här 200 grams pjäsen passade så fint på mitt Ted Simroe klass 6, både i balans och på något sätt i utseende. Ser ut som en gammal svarv från ASEA och har en snillrik broms med en ratt med en tjock fjäder i som bromsar upp spolen förvånansvärt mjukt.

84F4136D-7C6A-4525-97CF-954FBF971C57.jpeg

796B8FA2-EE3D-453A-BE80-2A4BC248C076.jpeg

45FB39AE-F992-4EA6-9032-E69D3FD47A4C.jpeg

F07BDF39-583F-49A8-AAC4-3794F23AD5BB.jpeg

493B6F8B-856E-4C04-A484-3A90D1E13FD5.jpeg

6E270CE2-17AC-4067-8542-04E0FAC4B3E2.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-17 at 23:35 trubaduren sa:

Jag är en sucker för gamla vintage rullar och tyska DAM har gjort några riktiga stridsvagnar som kommer att överleva i generationer och är väldigt stabila och välbyggda. Den här 200 grams pjäsen passade så fint på mitt Ted Simroe klass 6, både i balans och på något sätt i utseende. Ser ut som en gammal svarv från ASEA och har en snillrik broms med en ratt med en tjock fjäder i som bromsar upp spolen förvånansvärt mjukt.

6E270CE2-17AC-4067-8542-04E0FAC4B3E2.jpeg

Riktigt cool rulle och jag håller med om att den passar bra på spöet.

Kan den vara en föregångare till deras Island? Spolen ser nästan exakt likadan ut (om jag kommer ihåg rätt).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Bigsalmon sa:

Riktigt cool rulle och jag håller med om att den passar bra på spöet.

Kan den vara en föregångare till deras Island? Spolen ser nästan exakt likadan ut (om jag kommer ihåg rätt).

Det är säkert en föregångare till Island. Island kom runt 1961 har jag för mig jag läste i en annan tråd. Spolarna är lite olika då det är olika axlar på rullarna, motvikt i stället för vev och det sitter stålpinnar i den äldre DAM rullen som gör spolen mindre djup, bland annat. Annars samma klick. Jag använder även en sån till detta spö. Min Island är rätt stor och nu såg jag på ebay att det finns en mindre Island i en annan färg. Vart som sugen på den :). Bifogar en bild på min Island

26B7CF94-17F8-499D-ADA7-5487B36CC874.jpeg

DF48934A-D4B0-413F-8A00-B3D96EBE840E.jpeg

Redigerad med trubaduren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Taubaduren. Jag förstår svårigheten att fottegrafera. Har inte klart för mig hur funktionen ser ut, ej heller om det är en bladfjäder eller en spiralfjäder. Föreställer mig att DAM har förenklat tillverkningen/konstruktionen med valet av en filtring i senare modeller för att ge valbar grundfriktion. Det är intressant med gamla rullar.

Large arbor pre-LOOP:

image.png.b3906a633f6129df088572d88793cc42.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago xps sa:

Tack Taubaduren. Jag förstår svårigheten att fottegrafera. Har inte klart för mig hur funktionen ser ut, ej heller om det är en bladfjäder eller en spiralfjäder. Föreställer mig att DAM har förenklat tillverkningen/konstruktionen med valet av en filtring i senare modeller för att ge valbar grundfriktion. Det är intressant med gamla rullar.

Large arbor pre-LOOP:

image.png.b3906a633f6129df088572d88793cc42.png

Det är en spiralfjäder inuti denna hylsa. Hylsan är tvådelad så den går att pressa ihop och således pressar man mot spolen med en fjädrande effekt. Island rullen har som du säger en inoljad filt och bromsar effektivt och ljudlös och jag börjar fundera på om det inte skall vara en filt även i denna rulle som hylsan skall trycka emot. Annars blir det ju kromad metallhylsa mot spolen innanmäte så att säga. Skall testa och se vad som händer med mjukheten på bromsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...