Hoppa till innehåll

Fjällfiske med nordanvind och tio grader. Tips tack!


Nikko

Recommended Posts

Jag och min goda vän ska ut på några dagars fjällfiske på onsdag. Tyvärr verkar det som att vädret blir sådär, nordanvind och 8-10 grader, dock endast 4-5 sekundmeter. Där vi ska flugfiska finns det öring och röding. Det finns både sjöar samt mindre "åar". Är torrfluga helt uteslutet? Är det bara streamers och nymfer som gäller? Alla tips mottages!

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och min goda vän ska ut på några dagars fjällfiske på onsdag. Tyvärr verkar det som att vädret blir sådär, nordanvind och 8-10 grader, dock endast 4-5 sekundmeter. Där vi ska flugfiska finns det öring och röding. Det finns både sjöar samt mindre "åar". Är torrfluga helt uteslutet? Är det bara streamers och nymfer som gäller? Alla tips mottages!

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Det är helt okey med torrfluga, temp och vind är  normalt där uppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu visar yr 7 sekundmeter men tror att vi kommer ha det riktigt trevligt ändå. Får nog bli en del våtfluge och nymf fiske.. vädret på fjället är ju nyckfullt men det är väl lite av charmen antar jag.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen kan man inte lita på vädertjänsterna när det gäller fjällväder, kan variera väldigt mellan olika dalgångar.

Det värsta som kan hända är att det är frisk nordanvind då brukar insektslivet på ytan dö av. Temperaturen i luften spelar mindre roll, den största dagsländekläckning jag varit med om var vid 2-3 grader och lätt snöfall...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Nikko,

 

Strunt i utsikten - du kann inte påverka vare sig vädret eller fiskens beteende.

 

Åk till fjället, njut turen, kaffet, snusen och det att vare i vildmarken - det er fårvånande hur ofte interessante tilfällen har vist sig när man inte troet att det var möjligt.

 

Till et eksempel har jeg flere gånger upplevt bra kläkninger av dagsländor under nordavand, regn och 10 grader...och vakande fisk.

 

En ting är säkert: den som ligger i tältet eller stannar hemma får inte allt med sig (har själv provat at stanna kvar i tältet pga. nordavind, regn och helvetisk väder, mens kompisen chansade ocg gick ut och fick stor eller mycket fisk). Dock vill jag erkänna att den typ väder inte har gitt mig minnesvärd rödingfiske - utom en gång, och där funkade vilken fluga som helst som rotenon!

 

Mvh

 

Jesper, som själb åker iväg i morgen från Köpenhamn :o)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var turen avklarad, efter rådande omständigheter är jag mycket nöjd! Jag och kompisen fick nog ca 25-30 öringar på två dagar, inga bamsingar men dock så fina. Så fort vinden la sig en aning kläckte det massor av insekter och vakandet kom igång. Vi fiskade nog 50-50 torrt och vått. Vi var på breisjöseter vid alvdal/rondane, ett jättefint fjäll med sjöar och små åar. Fantastisk natur och bra vandringsleder. Ett hett tips till alla här på edge om man inte vill åka så långt( i alla fall om man är från Gbg området).

Tack för alla tips och råd!

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...