Hoppa till innehåll

Brandfackla om harrfiske


joel

Recommended Posts

Hej

 

Jag har flugfiskat mycket de senaste åren och har kommit fram till följande slutsats.

Harren är en sinnessvag fisk.

 

Vad grundar jag detta på?

 

Jo detta: Harren är allmänt lättlurad. I många fall när inga insekter finns på ytan kan man alltid gå till ett känt harrställe och slänga ut i princip vad som helst. Gärna färgglada kreationer och de behöver inte alls flyta med sk. dead drift, här kan snarare lite strip fungera som ytterligare lockbete till den knallorangea hjorthårsflugan. Detta kan även fungera på stora harrar.

Om man mot förmodan skulle stöta på en tjurig harr som inte vill ta flugan gör då följande:

 

  1. Kasta först ett kast över harren.
  2. Om den tvekar att ta flugan, kasta en gång till

 

Upprepa steg 1-2 tills harren tar. Oftast kommer den gå upp och kika på flugan under 7:e kastet, för att på kast 8 sluka den med god aptit.

Om nu fisken är stor, säg runt 50 cm:

 

Lugnt och fint mothugg.

Om 3 sekunder vet du om det är en öring eller en harr. Öringen är stark och explosiv, harren är som en gummistövel som en tvååring försöker sparka av sig. Gummistöveln går ner på botten, brottas lite med flugan. Därefter kommer den försöka ställa sig i strömmen och pressa med sin ryggfena. I det läget är det bara att vingla den lite ur balans med spöt och ta in den mot den plats där du önskar landa den. I detta lägen kan det bli lite fart på dem, med några desperata hopp och korta rusningar, var bara lugn. Harren har inga tänder som kan bita av 6x tippeten, det kommer gå bra det här.

 

Jag har fiskat harr från Malung i söder till Kiruna i norr i både små och stora vatten. Självklart finns det harrar som är mer intellektuella än harren som beskrevs ovan, dock är det så att harren är en fisk som man kan öva sig på innan man börjar flugfiska  på riktigt. En nybörjarfisk helt enkelt.

 

Öringen å andra sidan är en mycket mer intelligent och stridbar fisk där det krävs intellekt, kunskap om insekter och list för att fånga. Ovan nämnda taktik skulle aldrig fungera på en Öring.

 

Mvh Joel

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm... Harren är en fantastiskt rolig fisk att fiska, och om den är dum kanske du ska ta ett snack med Westrin som talar mycket om den selektiva harren ;) Fast jag håller med om en hel del av det du säger. Dock så har jag stött på harrar som både är svåra att lura och tjuriga på vad de vill äta. 

 

Fast att säga att en öring är intelligent är att ta i, det är "reptilhjärnor" vi snackar om och det enda som gör dem intelligenta är när vi som jagar dem lägger en förskönande mystik kring vad det egentligen är som händer. Visst kanske öringen är försedd med större försiktighet än andra arter, men det är bara överlevnadsinstinkt vi talar om, inte intelligens (även om det ibland känns så). Om den är "grinigare" på vad den äter kan också ifrågasättas. Jag har flertalet gånger tagit fin öring på både atraktorflugor och på flugor som inte beter sig som de ska. Däremot är den kinkigare att äta från ytan (vilket säkert har att göra med dess överlevnadsinstinkt). Att det är en stridbar fisk är helt klart sant, fast nog går även öringen ner och ställer sig och stångar mot botten, och som Sasse säger så är havsöringen väldigt lik harren (min största HÖ gick bara och drog ef. botten till dess den la upp sig). Ska man fiska stridbara fiskar så tycker jag att regnbågen är ett par snäpp hetare än öringen. En fisk som hoppar och rusar till den i princip är helt slut.

 

Slutligen så vill jag ändå säga att jag också älskar att få en öring, helst en som går och vakar regelbundet. Att "knäcka koden" på en sån fisk är något speciellt och det är det jag tror blir lite av mystiken. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var min fördom om harren också MEN i somras så slogs den synen i kras efter två dagar vid vojmån.

 

Första natten höll jag på ett ge upp efter ca 20 flugbyten innan någon i gänget fick första fisken kunde konstatera vad de högg på tillsammans med vad vi såg på ytan. När sedan rätt fluga satt på tafsen, en ljus F-fly #16, så hög fisken endast om man presenterade flugan i en gata om 20 cm från fisken och "rätt" drift. Vad var rätt drift då? ingen aning efter fisken högg efter 10 kast så är det svårt att säga vad man gjorde fel i de tidigare 9. Om man missade fisken fick man lägga ungefär lika många drifter till innan det var dags igen.

 

Samma sak var det andra natten men då var det caddisgröna puppor #14 som funkade. allt annat ratades. 

 

Visst kan man få småharr på AH-tub (som en i gänget fick) men de större kan vara extremt selektiva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var min fördom om harren också MEN i somras så slogs den synen i kras efter två dagar vid vojmån.

 

Första natten höll jag på ett ge upp efter ca 20 flugbyten innan någon i gänget fick första fisken kunde konstatera vad de högg på tillsammans med vad vi såg på ytan. När sedan rätt fluga satt på tafsen, en ljus F-fly #16, så hög fisken endast om man presenterade flugan i en gata om 20 cm från fisken och "rätt" drift. Vad var rätt drift då? ingen aning efter fisken högg efter 10 kast så är det svårt att säga vad man gjorde fel i de tidigare 9. Om man missade fisken fick man lägga ungefär lika många drifter till innan det var dags igen.

 

Samma sak var det andra natten men då var det caddisgröna puppor #14 som funkade. allt annat ratades. 

 

Visst kan man få småharr på AH-tub (som en i gänget fick) men de större kan vara extremt selektiva.

 

Hade precis samma erfarenhet från Rena. Presenterade säkert 20 mönster med "perfekt" drift men icke. Sen när jag fick på rätt fluga så var jag tvungen att få flugan precis över harren innan den tog. Däremot lyckades jag lura ett par öringar lite enklare ;) Så där fick jag också lära mig den läxan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att tjata på. Laxen är sötvattnets kung. Enda fisken som är i närheten är vilda regnbågar.

 

Jag fick brunöring, havsöring, havsröding och lax på samma dag/tur. Laxen var iof lite större men det var inte ens samma värld. Laxen fick jag dessutom i havet och de andra i rinnande vatten. Laxen fick jag springa efter, parera bojar, bryggor, tång mm. Tömde rullen nästan 3 ggr. De andra fick jag på klenare spö och i rinnande vatten. Ändå var det som att drilla plastpåse. Men fina o titta på var de alla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, jag håller inte helt med. Visst kan harr vara som att hala in en blöt strumpa men jag har stött på fisk som rusat och hoppat mer än öring. I regel är öring vildare men inte alltid. Och att harren tar på allt kan jag inte alls hålla med om. Tre dåliga fiskedagar av fyra i en sjö i juni som håller mycket harr säger motsatsen.

Tarpon, är inte det bara en väldigt stor sill? ;)

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis dit jag ville komma.

Att jämföra olika arter, rakt av, känns banalt.

Alla har sin tjusning och det är ju en jäkla tur att vi har artrikedom med alla dess egenheter.

Fy tusan så tråkigt det hade varit med bara öring, oavsett var och när man fiskar.

Dessutom har jag varit med om harrar som är kinkigare än t.o.m rödingen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om min favoritfisk är öring är jag ändå mycket tacksam för en insektsätare som harren och även om den oftast är relativt lättfångad så stämmer detta inte alltid. Många av mina fisketurer i Sverige skulle nog ha varit tråkiga utan harren och när jag ser hur vakovilliga öringarna är i t.ex. Säveån trots insekter på ytan så längtar jag ibland efter ett riktigt harrfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har flugfiskat mycket de senaste åren och har kommit fram till följande slutsats.

Harren är en sinnessvag fisk.

 

Vad grundar jag detta på?

 

Jo detta: Harren är allmänt lättlurad. I många fall när inga insekter finns på ytan kan man alltid gå till ett känt harrställe och slänga ut i princip vad som helst. Gärna färgglada kreationer och de behöver inte alls flyta med sk. dead drift, här kan snarare lite strip fungera som ytterligare lockbete till den knallorangea hjorthårsflugan. Detta kan även fungera på stora harrar.

Om man mot förmodan skulle stöta på en tjurig harr som inte vill ta flugan gör då följande:

 

  1. Kasta först ett kast över harren.
  2. Om den tvekar att ta flugan, kasta en gång till

 

Upprepa steg 1-2 tills harren tar. Oftast kommer den gå upp och kika på flugan under 7:e kastet, för att på kast 8 sluka den med god aptit.

Om nu fisken är stor, säg runt 50 cm:

 

Lugnt och fint mothugg.

Om 3 sekunder vet du om det är en öring eller en harr. Öringen är stark och explosiv, harren är som en gummistövel som en tvååring försöker sparka av sig. Gummistöveln går ner på botten, brottas lite med flugan. Därefter kommer den försöka ställa sig i strömmen och pressa med sin ryggfena. I det läget är det bara att vingla den lite ur balans med spöt och ta in den mot den plats där du önskar landa den. I detta lägen kan det bli lite fart på dem, med några desperata hopp och korta rusningar, var bara lugn. Harren har inga tänder som kan bita av 6x tippeten, det kommer gå bra det här.

 

Jag har fiskat harr från Malung i söder till Kiruna i norr i både små och stora vatten. Självklart finns det harrar som är mer intellektuella än harren som beskrevs ovan, dock är det så att harren är en fisk som man kan öva sig på innan man börjar flugfiska  på riktigt. En nybörjarfisk helt enkelt.

 

Öringen å andra sidan är en mycket mer intelligent och stridbar fisk där det krävs intellekt, kunskap om insekter och list för att fånga. Ovan nämnda taktik skulle aldrig fungera på en Öring.

 

Mvh Joel

 

 

 

Skönt att få känna igen Edge från början av årtusendet  ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"A trout is a moment of beauty known only to those who seek it."

- Arnold Gingrich

"Harren är som en gummistövel som en tvååring försöker sparka av sig."

- Joel

"Tubflugan är den oheliga korsningen mellan en riktig fluga och en wobbler"

- Okänd

Klassiska citat från Edge, visdomens källa!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var min fördom om harren också MEN i somras så slogs den synen i kras efter två dagar vid vojmån.

Första natten höll jag på ett ge upp efter ca 20 flugbyten innan någon i gänget fick första fisken kunde konstatera vad de högg på tillsammans med vad vi såg på ytan. När sedan rätt fluga satt på tafsen, en ljus F-fly #16, så hög fisken endast om man presenterade flugan i en gata om 20 cm från fisken och "rätt" drift. Vad var rätt drift då? ingen aning efter fisken högg efter 10 kast så är det svårt att säga vad man gjorde fel i de tidigare 9. Om man missade fisken fick man lägga ungefär lika många drifter till innan det var dags igen.

Samma sak var det andra natten men då var det caddisgröna puppor #14 som funkade. allt annat ratades.

Visst kan man få småharr på AH-tub (som en i gänget fick) men de större kan vara extremt selektiva.

Anledningen till att den bara tog i den 20 cm gatan var troligtvis för att den var för lat och trött för att gå åt sidan :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om min favoritfisk är öring är jag ändå mycket tacksam för en insektsätare som harren och även om den oftast är relativt lättfångad så stämmer detta inte alltid. Många av mina fisketurer i Sverige skulle nog ha varit tråkiga utan harren och när jag ser hur vakovilliga öringarna är i t.ex. Säveån trots insekter på ytan så längtar jag ibland efter ett riktigt harrfiske.

 

Håller med till 100% skönt med en fisk som äter i och på ytan och som inte ska trugas med monsterkläckningar ;)

 

Jag tar harr alla dagar i veckan om jag hade kunnat. Det är en otroligt rolig fisk att fiska. Det finns en anledning till att Lars-Åke Olsson parkerat sig vid Idsjöströmmen i så många år, och det är inte för att harren är en tvåårings gummistövel, eller svagsint. 

 

Sen att den är vacker gör ju inte saken sämre. 

 

post-8123-0-52879300-1375809700_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och Siken är känd för sin kampvilja? ;)

Haha, nja. Kämpar dock bättre än id! ;).

Men en stor sik är väldigt svår att få upp på grund av deras misslyckade munnar, man måste ta det väldigt lugnt (inte för att jag är så erfaren på storsik). Sen brukar de vara oerhört selektiva (om man jämför med öring/harr).

Men tillbaka till ämnet; harr ÄR lättare att få på fluga men det gör den till den perfekta flugfiske-fisken. Vill inte att det ska bli som i Norge där harren ses som en vitfisk av många.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, nja. Kämpar dock bättre än id! ;).

Men en stor sik är väldigt svår att få upp på grund av deras misslyckade munnar, man måste ta det väldigt lugnt (inte för att jag är så erfaren på storsik). Sen brukar de vara oerhört selektiva (om man jämför med öring/harr).

Men tillbaka till ämnet; harr ÄR lättare att få på fluga men det gör den till den perfekta flugfiske-fisken. Vill inte att det ska bli som i Norge där harren ses som en vitfisk av många.

 

Finns många som kallar harr "fjällmört"

Men de som säger sådant har en tendens till att vara väldigt anala om mycket. Ungefär samma typ av personer som ser ner på andra som inte bara fiskar fluga, fångat färgad lax, fiskar i tweed mm. Oftast grundar det sig i taskig självbild och en önska att vara lite förmer än andra skulle jag tro.

 

Jag älskar harren och gillar att fiska den. Men säga att det är en bra fighter, nja då hycklar jag :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...