Hoppa till innehåll

Ge mig en enkel laxfluga att binda


Guest gw

Recommended Posts

Kan någon ge mig en beskrivning och bild på en enkel och effektiv fluga att binda..... Om jag nu ska fiska efter lax så lär jag ju binda upp några styckna och någon stans lär man ju börja med laxflugor.....

Seså, lura in mig på dessa flugor också nu när jag är helt såld på att binda redan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sunray Shadow - kan det bli enklare. Tub, undervinge av vit eller gul kalv, svart övervinge av lååång get (t.ex.) och som kronan på verket ett par, tre påfågelherl...

Bifogar helt färsk bild, tagen enbart för Din skull! Fri hand + skrivbordslampor = halvtaskig skärpa...

// Big

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är ju för f-n SKÄR,PINK,LILA... :'(..lr. är du färgblind ???

Ja men vafan, jag tog de jag hade hemma :D Var mest sugen på att testa... Jag har ju knappast mycket av laxmaterial hemma..... O inte fan e det nått lila i den bara vackert rosa ;D

Och kroken är en tillböjd Mustad 79580 i stl 4.

Det var mest ett test så dra inte alltför många växlar av detta nu.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är det mer en öringfluga, men som sådan är den effektiv. Kan tänka mig att laxen och gillar den: Homepool Zonker

Butt: orange

Kropp: svart ullgarn

Ribbing: ovalt guldtinsel

Vinge: zonkerstrip (på bilden opossum)

Fronthackel: orange schlappen (på bilden färgad badger)

Kon (om så önskas): svart eller guld

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är det mer en öringfluga, men som sådan är den effektiv. Kan tänka mig att laxen och gillar den: Homepool Zonker

Butt: orange

Kropp: svart ullgarn

Ribbing: ovalt guldtinsel

Vinge: zonkerstrip (på bilden opossum)

Fronthackel: orange schlappen (på bilden färgad badger)

Kon (om så önskas): svart eller guld

Kan man inte köra med en sort guld som kon?  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

em silver. de va första flugan ja band nånsin hos mattan i våras. fick fisk första laxturen i forshaga, iof en liten abborre men de va ändå fisk :D

tycker den va lätt å binda å den är väl ändå rätt klassisk och själva bindsättet på den verkar gå igen i många andra laxflugor om man ser genom mina noobbindarögon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan..här har du några helt enkla att binda...ser simpla ut men funkar helt ok...den lilla gulfärgade pluppisen uppe i höger har tex gett mej 4 laxar i år...Prova att binda den på olika tunga "pluppisar"

Helt klart super bra.

Ska bli så snart jag får hem laxmaterialet... Tackar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara de allra lättaste heller... Jag är inte helt bakom flötet vad det gäller binderi men är heller inte redo för klassiker osv..... Det är fjust laxflugor som är helt nytt, jag kan fästa bindtråden i kroken :- Tycker inte det varit så jättemärkvärdiga flugor hittils i svårighetsgrad så att säga...
Om du vill göra dom lite mera "proffsig" så bind in den första hårvingen vänd framåt,för att binda in 2/3 som vanligt.. då lägger inte vingen sej platt vid fiske..inget måste..men dom blir fina.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...