Hoppa till innehåll

Tafs gädda otaperad eller taperad?


Mikeyland

Recommended Posts

Tjena! Har precis börjat med gäddflugfiske och undrar vad som är "bäst" samt längden på tafsen.

Kommer att fiska flugor av typen "Bauertuber".

Hade tänkt en hel tafs utav antingen 0,60 eller 0,70 nylon 1 meter sen 40 cm tafs wire.

Eller är det bättre att köra 0,70 50cm och sedan 0,50 50cm nylon taperad + 40 cm tafs wire?

Kör uteslutande intermediate lina dessutom klass #9 vision big daddy med Big Daddy spö #9.

Tacksam för åsikter!

/M

Redigerad med Mikael S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon får rätta mig om jag är ute och reser. Att tafsen bör vara taperad har ju med energi och arbete att göra. När du kastar så överförs energin i din kastarm till arbete och det arbetet i sin tur ska flöda obehindrat genom spö och lina och slutligen ut i tafsen där arbetet vänder ut flugan. Här får någon förmodligen rätta mig.

Energin försvinner ju efter hand ju längre ut i tafsen man tittar, därav taperingen. För kort och tjock tafs så snärtar man ut flugan (tror jag). För lång och tjock tafs så orkar tafsen inte vända flugan och det leder väl lite tråkiga presentationer och förmodligen trassel.

 

Jag hade nog testat med 2 alt. 3 taperingar som sammanlagt blir ca 2m

 

0,70 - 0,50 - 0,30/0,40... eller någon liknande?

Redigerad med BarraBuster
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till flyt och intermediate köper oftast en 9 fots taperad laxtafs och kapar ner till ca 140 cm. Sedan 40-50 cm wire på det.

Tidigare körde jag med 1 meter 0,60 nylon men hade lite problem med att flugan vände över för snabbt vilket resulterade in okontrollerade kast och försämrad kastlängd.

Är det väldigt vindigt så går jag ibland ner i tafslängd.

 

Till sjunklinor kör jag ca 30 cm 0,60 nylon, en swivel och sedan ca 20 cm 0.40 nylon eller tunnare. Plus 40-50 cm wire. Vill inte köra för med grov tafs på sjunklinan ifall jag fastnar i botten.

 

Kör oftast med ett Big Daddy plus någon av Big Daddy linorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta en slaktad (förbrukad) taperad och använda den översta 1-1,5 metern, därefter wire men förra

året blev det 0,90 FC Rakt av, avslutar med beteshake. Inte roligt att knyta men det gör man bara en gång om

man får småskitsgäddor som jag alltid får (om inte Sasse guidar)..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar inte med Bauers flugor iofs...men till riktiga flugor så använder jag totalt ca 1,5 spölängder heldragen 0,45 fc, som inkluerar ca 40 cm wire. Ögla till ögla och ny knut varje gång till flugan. Wire mattas ut så att ha en knut för länge vågar jag inte.

 

Tapering behövs inte, allting handlar om hastighet på ekipaget  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I klart grunt vatten med skygga gäddor så, naturligtvis! Själv är jag för slö och kör med kort tafs och plaskkast och hoppas locka

till mig en hungrig en men ibland är även gäddor skygga, tro´t om du vill.. Nåt jag ska tänka mer på i April-Maj i år!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera att börja med ca 1.5 m heldragen nylon, typ 0.60-0.70 och sen en bit vajer på det.

Sen är det bara att korta eller förlänga nylonen efter behag :)

Helt rätt! Jag själv började med en vanlig 0,25 taperad tafs på 9 fot och ståltafs, klass sex spö, det gick ganska skitdåligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena! Har precis börjat med gäddflugfiske och undrar vad som är "bäst" samt längden på tafsen.

Kommer att fiska flugor av typen "Bauertuber".

Hade tänkt en hel tafs utav antingen 0,60 eller 0,70 nylon 1 meter sen 40 cm tafs wire.

Eller är det bättre att köra 0,70 50cm och sedan 0,50 50cm nylon taperad + 40 cm tafs wire?

Kör uteslutande intermediate lina dessutom klass #9 vision big daddy med Big Daddy spö #9.

Tacksam för åsikter!

/M

Minerfarenhet är att det där med tafslängd är högst individuellt, så du blir nog tvungen att prova dig fram. Dessutom kommer det förrändras efter hand som du blir mer bekväm med att fluffa runt en hamster med flugspöt.

Jag lärde mig flugfisket med mitt big daddy #9. Jag tror du hamnar rätt bra med ditt första alternativ när det gäller monsterflugor.

För mindre mer lättkastade flugor kan du säkert gå upp till 1,5-2m nylondel och då kanske du märker skillnad med tapering men så länge du ska fluffa runt en hamster så är all form av tapering lyx. Flugan kommer säkert landa med en smäll på vattnet men det är knappast någon nackdel.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värst vad många kör med långa tafsar. Enligt mina erfarenheter behövs inget finlir. Jag kör med 6-7 fot 0.6 FC eller nylon och sen 3 dm pafex/wire på det. Behöver inte vara så svårt :)

När det kommer till gäddfiske verkar det inte finnas några "måsten" kring tafsen, så enligt mig handlar det om att prova sig fram och hitta det man själv finner bekvämt och bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värst vad många kör med långa tafsar. Enligt mina erfarenheter behövs inget finlir. Jag kör med 6-7 fot 0.6 FC eller nylon och sen 3 dm pafex/wire på det. Behöver inte vara så svårt :)

När det kommer till gäddfiske verkar det inte finnas några "måsten" kring tafsen, så enligt mig handlar det om att prova sig fram och hitta det man själv finner bekvämt och bra.

 

Det handlar nog mer om kastlängder och bekvämlighet när man kastar än presentation. Jag upplever att en agressiv lina och kort tafs vänder så fort att det blir extremt slängigt 

Redigerad med somebody
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur lång kasta ni veteraner? Har försökt ett par gånger med gäddflugfiske med fick inte till det riktigt, kastade knappt 10 meter med "julgran" fluga då hade jag #7. Ska man kanske gå upp ett par klasser?

Det blev alltid spinfiske efter 30 min kastande med flugor. ^^)

Veteran är jag väl inte men jag fiskar iallafall mycket gädda :)

Visst går det att trycka ut rätt långa kast, 20-25 meter om man vill och jobbar med vinden.

Säkert finns det de som som standard kastar 35 meter,jag kör med Big Daddy och den är 30m hela linan så..

Oftast fiskar jag på kortare avstånd, det är inget måste att man skall ut skitlångt, 10-15 meter brukar räcka fint.

Sjögräset är inte grönare på andra sidan och så.

Jag började också med en #7 och fick ha sjukt lätt dressade flugor för att de skulle komma ut.

En för lång klump var inte heller bra, när man hade fått ut hela klumpen kollapsade kasten ofta för att flugan var för tung/stort vindfång.

Linvalet gör sjukt mycket för kastlängden vid gäddfisket, nummer två tycker jag är flugorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...