Hoppa till innehåll

laxdöd i mörrum.


Makkrus

Recommended Posts

Hej.. Mörrum har inte alls "alltid byggt på konstgjord andning". Hoppas du vet hur länge Mörrum fiskats. Läs Curt Johanssons bok. Fisket tvärdök när monofilgarnen kom i mitten av 60talet.. mvh borano20

Har faktiskt inte läst boken. Står det något om odling i vittskövle?

För så vitt jag vet har det faktiskt alltid odlats lax i mörrum. Den första odlingen låg upp i vittskövle och det fanns en odling vid borgarnacken eller nacken i pool 20.

Odlingen i vittskövle fanns i början av 1900-talet.

Sen har det säkerligen varit ett o annat uppehåll.

Men detta vet jag med säkerhet.

Familjen Matsson som från början ägde mörrums rökeri hyrde fisket och det var så det hela började.

Så att mörrumslaxen är vild stämmer inte.

Möjligtvis att den är renrasig men det är ju en annan sak.

Jo, det har alltid odlats lax i mörrum.

Ola

Redigerad med salomontrutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte att det är ont om besor, problemet är att kunder inte blir upplysta om den kända situationen i ån.

Jag skulle inte stört mig på bristen av besor ett dugg, men de finns många som blir lyckliga oavsett om en besa eller blänkare hugger på flugan och som köper fiskekort i tron om att situationen är normal.

 

Problemet är väl att det inte finns så mycket fisk.
Pga fisk som dog i höstas av svampinfektion

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag är lite yr men det hör till en fredagskväll. Vad jag menade är att som ny känns det "enklare" att ta en gammal fisk och svårare att få en blanklax men så är det kanske inte, vad vet jag? Jag hoppas på samma sak som du att vi/jag får ett härligt fiskeår.

Men till min fråga då. Hade det överlevt fisk om det släppts på mer vatten?

Jag kan inte dessa saker så ha gärna överseende om mina frågor är något… ja?

Det är nog svårt att svara på din fråga. För det första fanns nog inte något vatten att släppa på förra året så det alternativet lär inte varit aktuellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din sista fråga är något.. ja? ;)

 

Precis som stanley skriver så hade vi en extremt torr sommar och det var säkerligen väldigt ont om vatten. Så det var nog väldigt svårt att undvika infektionen, och sjäkva infektionen kan man knappast hålla sveaskog skyldiga för. Jag tror att de skulle göra allt i sin makt för att undvika den.

 

Besor är lättare att få till hugg? Japp, om det är gott om dem i ån.

Fast de är ofta ganska tråkiga att få på, jag är inte speciellt förtjust i det. Det bästa är om de får vandra ut ifred. Men för någon som inte fiskat lax så länge så är det säkerligen skitkul. 

 

Det enda som jag reagerar på är att man inte går ut med hur det står till. Dels för att folk som kanske uppskattar all fisk de får på kroken och dels för att man kanske skulle kunna påvisa hur instabil situationen i mörrum är och sedan kunna använda det som argument i olika sammanhang för att rädda östersjölaxen.

Istället verkar man vara rädda för att inte få alla fiskekort sålda och håller tyst om hur det ligger till. Och denna tystnad när man har ett riktigt bra argument för hur hotad arten är.

 

Ber om ursäkt om jag är lite yr men det hör till en fredagskväll. Vad jag menade är att som ny känns det "enklare" att ta en gammal fisk och svårare att få en blanklax men så är det kanske inte, vad vet jag? Jag hoppas på samma sak som du att vi/jag får ett härligt fiskeår.

Men till min fråga då. Hade det överlevt fisk om det släppts på mer vatten?
Jag kan inte dessa saker så ha gärna överseende om mina frågor är något… ja?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luktat på korken igen kanske?

 

Vadå, är det inte så eller? 

Läste inte hela tråden .. men om jag "min" älv pajade så skulle jag ju knappast tänka på fiskekortsavgiften ... snarare på vad dom använder avgiften till.

 

Men såg ju att dom fått en röding där nu också .. så det kanske är någon som suttat i ett par rödingar med gonne.

 

Med ett par tusen gäster från tyskland o övriga på Bornholm, som kanske knatat igenom en äng med fårskit kanske fått för sig att ta en dag i mörrum med samma vadarskor... 

 

Vad vet jag....

Redigerad med Leibert
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har läst tråden...därför jag undrar.

Hej.. OK:

 1. Ingen vet nog säkert om den döda fisken lekt,det påverkar uppgången om ett par,tre år. Risken för hybrider gör inte saken bättre.

 2. Besafisket påverkas. Inte bästa råvaran till Nobelmiddan kanske nej,men det rycker i påken. För de flesta var det ett tag sen.

 3. Sveaskog,som borde veta och borde säga som det är,mörkar det hela. Besafiskarna får pröjsa full peng,å får ett andra klassens fiske. Blänkarfisket kommer senare.

  Det gick ju ganska bra att få ner det på några rader.   Har jag glömt nått??  mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope, det är 1350 för en dag, inte ett par hundra. Anledningen till att det kostar så svinigt mycket är just att ån brukar vara full av besor och att nästan alla får kontakt med fisk. Speciellt som nybörjare känns det nog tråkigt om man inte fått veta hur det ligger till innan man köpte sitt kort.

 

I övrigt håller jag med dig. Använd pengarna för fiskevård. Men gör man det?

 

Vadå, är det inte så eller? 

Läste inte hela tråden .. men om jag "min" älv pajade så skulle jag ju knappast tänka på fiskekortsavgiften ... snarare på vad dom använder avgiften till.

 

Men såg ju att dom fått en röding där nu också .. så det kanske är någon som suttat i ett par rödingar med gonne.

 

Med ett par tusen gäster från tyskland o övriga på Bornholm, som kanske knatat igenom en äng med fårskit kanske fått för sig att ta en dag i mörrum med samma vadarskor... 

 

Vad vet jag....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte läst boken. Står det något om odling i vittskövle?

För så vitt jag vet har det faktiskt alltid odlats lax i mörrum. Den första odlingen låg upp i vittskövle och det fanns en odling vid borgarnacken eller nacken i pool 20.

Odlingen i vittskövle fanns i början av 1900-talet.

Sen har det säkerligen varit ett o annat uppehåll.

Men detta vet jag med säkerhet.

Familjen Matsson som från början ägde mörrums rökeri hyrde fisket och det var så det hela började.

Så att mörrumslaxen är vild stämmer inte.

Möjligtvis att den är renrasig men det är ju en annan sak.

Jo, det har alltid odlats lax i mörrum.

Ola

Så du menar att det odlas lax i Mörrum i denna stund ? Och att det odlats lax de senaste åren ? Vad jag vet var det ett bra tag sen de slutade att odla just lax, men det kanske är svårt att skilja på lax och havs-öring? Lax har det inte odlats på ett bra tag iaf. Däremot har de vissa år håvat lax för forskning. Men detta är inget som tillhör det normala då Mörrum ska vara en så kallad index-älv. Vad det betyder är kort och gott att den ska värna om den vilda lax-stammen. Och därför sätts ingen lax i.

 

"Inom ramen för EU:s nya datainsamlingsförordning inrättade Sverige under 2009 tre indexvattendrag för lax i Östersjön, Vindelälven, Sävarån och Mörrumsån. Syftet är att öka kunskapen om de kvarvarande vilda laxbestånden samt förbättra dataunderlaget som ligger till grund för Internationella havsforskningsrådets (ICES) beståndsuppskattningar." 

- Svergies lantbruksuniversitet. 

http://www.slu.se/sv/institutioner/akvatiska-resurser/miljoanalys/datainsamling-for-eus-gemensamma-fiskeripolitik/datainsamling-for-lax/indexalvar-for-lax-/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att försvara kronolaxfiskets sk mörkning av att det är lite besor i ån,men enligt rapporter från övriga mindre åar i regionen så har det varit ovanligt lite besor där också....kan det vara så att fisken har gått ut tidigare denna säsong av okända anledningar...för även om flera hundra fiskar dukade under så bör det vara långt ifrån det antal som gick upp tidigare...och rapporter om blänkare högt upp i ån vid denna tiden är väl både ovanligt och positivt även om inte det till antalet är det förväntade som vid besfisket.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att försvara kronolaxfiskets sk mörkning av att det är lite besor i ån,men enligt rapporter från övriga mindre åar i regionen så har det varit ovanligt lite besor där också....kan det vara så att fisken har gått ut tidigare denna säsong av okända anledningar...för även om flera hundra fiskar dukade under så bör det vara långt ifrån det antal som gick upp tidigare...och rapporter om blänkare högt upp i ån vid denna tiden är väl både ovanligt och positivt även om inte det till antalet är det förväntade som vid besfisket.....

Vad jag vet så var det ovanligt mycket fisk som var svampinfekterad. Eftersom jag bor i mörrum så är jag nere och tittar varje höst och det var inte lätt att hitta en fisk som inte var angripen.

Mycket död fisk såg jag också. Men visst, det har varit väldigt milt och då vandrar fisken ut tidigare så är det.

Som sagt så tror jag det är svampen som skördat mycket fisk för jag har inte sett så mycket död fisk och svampinfekterad som i år på länge.

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det odlas lax i Mörrum i denna stund ? Och att det odlats lax de senaste åren ? Vad jag vet var det ett bra tag sen de slutade att odla just lax, men det kanske är svårt att skilja på lax och havs-öring? Lax har det inte odlats på ett bra tag iaf. Däremot har de vissa år håvat lax för forskning. Men detta är inget som tillhör det normala då Mörrum ska vara en så kallad index-älv. Vad det betyder är kort och gott att den ska värna om den vilda lax-stammen. Och därför sätts ingen lax i.

 

"Inom ramen för EU:s nya datainsamlingsförordning inrättade Sverige under 2009 tre indexvattendrag för lax i Östersjön, Vindelälven, Sävarån och Mörrumsån. Syftet är att öka kunskapen om de kvarvarande vilda laxbestånden samt förbättra dataunderlaget som ligger till grund för Internationella havsforskningsrådets (ICES) beståndsuppskattningar." 

- Svergies lantbruksuniversitet. 

http://www.slu.se/sv/institutioner/akvatiska-resurser/miljoanalys/datainsamling-for-eus-gemensamma-fiskeripolitik/datainsamling-for-lax/indexalvar-for-lax-/

 

Nä, jag menar inte att det odlas lax i mörrum nu, för det får dom ju inte. Genom åren med uppehåll då och då så har det odlats lax alltid i modern tid.

Det där med indexälv förstår jag inte alls för det är ju ingen vild genuin stam mörrum har eftersom det odlats lax så mycket.

På 80-talet sattes det ut ofantliga mängder laxsmolt  i ån.Det gick inte att hänga ut en fluga i ån utan att det var ett smolt som nappade pluss att det sattes ut smolt i havet på olika platser och det var ett par hundra tusen smolt bara i havet.

Detta har jag fått reda på av dom som jobbar med odlingen. Dert sattes ut långt mer smolt än man fick av både lax och öring.

 

Ola

Redigerad med salomontrutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Så du menar att det odlas lax i Mörrum i denna stund ? Och att det odlats lax de senaste åren ? Vad jag vet var det ett bra tag sen de slutade att odla just lax, men det kanske är svårt att skilja på lax och havs-öring? Lax har det inte odlats på ett bra tag iaf. Däremot har de vissa år håvat lax för forskning. Men detta är inget som tillhör det normala då Mörrum ska vara en så kallad index-älv. Vad det betyder är kort och gott att den ska värna om den vilda lax-stammen. Och därför sätts ingen lax i.

 

"Inom ramen för EU:s nya datainsamlingsförordning inrättade Sverige under 2009 tre indexvattendrag för lax i Östersjön, Vindelälven, Sävarån och Mörrumsån. Syftet är att öka kunskapen om de kvarvarande vilda laxbestånden samt förbättra dataunderlaget som ligger till grund för Internationella havsforskningsrådets (ICES) beståndsuppskattningar." 

- Svergies lantbruksuniversitet. 

http://www.slu.se/sv/institutioner/akvatiska-resurser/miljoanalys/datainsamling-for-eus-gemensamma-fiskeripolitik/datainsamling-for-lax/indexalvar-for-lax-/

 

Nä, jag menar inte att det odlas lax i mörrum nu, för det får dom ju inte. Genom åren med uppehåll då och då så har det odlats lax alltid i modern tid.

Det där med indexälv förstår jag inte alls för det är ju ingen vild genuin stam mörrum har eftersom det odlats lax så mycket.

På 80-talet sattes det ut ofantliga mängder laxsmolt  i ån.Det gick inte att hänga ut en fluga i ån utan att det var ett smolt som nappade pluss att det sattes ut smolt i havet på olika platser och det var ett par hundra tusen smolt bara i havet.

Detta har jag fått reda på av dom som jobbar med odlingen. Dert sattes ut långt mer smolt än man fick av både lax och öring.

 

Ola

 

Det där med att det odlades på 80 talet har du helt rätt i. :) Men tanken bakom index måste ju vara att försöka bevara den stam som finns, men det är bara en gissning. Har absolut inga belägg för det :D 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

Så du menar att det odlas lax i Mörrum i denna stund ? Och att det odlats lax de senaste åren ? Vad jag vet var det ett bra tag sen de slutade att odla just lax, men det kanske är svårt att skilja på lax och havs-öring? Lax har det inte odlats på ett bra tag iaf. Däremot har de vissa år håvat lax för forskning. Men detta är inget som tillhör det normala då Mörrum ska vara en så kallad index-älv. Vad det betyder är kort och gott att den ska värna om den vilda lax-stammen. Och därför sätts ingen lax i.

 

"Inom ramen för EU:s nya datainsamlingsförordning inrättade Sverige under 2009 tre indexvattendrag för lax i Östersjön, Vindelälven, Sävarån och Mörrumsån. Syftet är att öka kunskapen om de kvarvarande vilda laxbestånden samt förbättra dataunderlaget som ligger till grund för Internationella havsforskningsrådets (ICES) beståndsuppskattningar." 

- Svergies lantbruksuniversitet. 

http://www.slu.se/sv/institutioner/akvatiska-resurser/miljoanalys/datainsamling-for-eus-gemensamma-fiskeripolitik/datainsamling-for-lax/indexalvar-for-lax-/

 

Nä, jag menar inte att det odlas lax i mörrum nu, för det får dom ju inte. Genom åren med uppehåll då och då så har det odlats lax alltid i modern tid.

Det där med indexälv förstår jag inte alls för det är ju ingen vild genuin stam mörrum har eftersom det odlats lax så mycket.

På 80-talet sattes det ut ofantliga mängder laxsmolt  i ån.Det gick inte att hänga ut en fluga i ån utan att det var ett smolt som nappade pluss att det sattes ut smolt i havet på olika platser och det var ett par hundra tusen smolt bara i havet.

Detta har jag fått reda på av dom som jobbar med odlingen. Dert sattes ut långt mer smolt än man fick av både lax och öring.

 

Ola

 

Det där med att det odlades på 80 talet har du helt rätt i. :) Men tanken bakom index måste ju vara att försöka bevara den stam som finns, men det är bara en gissning. Har absolut inga belägg för det :D

 

 

Nä, jag reagerade på det du skrev om index älv. Konstigt att det kan vara så eftersom mörrumslaxen odlats sen lång tid tillbaka.

Undrar hur genuin stammen verkligen är??

Har hört folk som jobbat med detta länge ifrågasätta just detta att det är en skyddad stam och att den är vild.

Jaja, så är det.

Bara tråkigt att det inte funkar för mörrumsån tycker jag. Både för dom som jobbar där men framför allt för fisket och alla ni som löser kort för dyra pengar.

Jag har varit runt på många ställe och fiskat och det är endast Em som är dyrare men där får man det man betalar för tycker jag.

Det klagas på att det är för lite folk som fiskar men då kan man inte ta så hutlöst betalt.

 

 

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...