Hoppa till innehåll

Hjälp en vilsen tjej! ..Redington crosswater 5


Fiskelina

Recommended Posts

Hej!

Sprang på ett erbjudande i butik på ett Redington Crosswater 5, 3 delat, med rulle, backing, tafs..ja, redo att kasta med helt enkelt, för 1200kr. Ska jag slå till på detta som mitt allra första flugspö? Hjälp mig i min beslutsångest :)

Tack på förhand!

Vänligen,

Elina

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga om du får prova, det brukar de flesta butiker kunna ordna. Priset är bra men när du väl lär dig kasta kommer du garanterat vilja köpa ett annat (och sen ett annat osv) så mitt tips är att du kanske skulle gå på bättre grejer direkt, kanske begagnat här från Edge (även om det då är svårare prova innan...)

Fyndigt användarnamn förresten!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är säkert ett helt okej set, och medelsnabb aktion kan inte bli fel. Redington är populära i USA och köper du från ett sådant märke kan du känna dig trygg om spöt skulle gå av eller liknande så håll hårt i kvittot om du slår till. 

 

Ett varningens finger för att det är tredelat bara men det beror lite på hur du tänkt använda spöt. Ska det stuvas ner i väskor eller ryggsäckar regelbundet så är det ganska skönt med ett fyrdelat. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskelina, kolla på Capricorns hemsida. Han har ett Redingtonset för 1599 kr, med spötub som rymmer både rulle och spö. Tror att Guidelines startpaket säljs till väldigt bra priser runomomkring, bla på XXL-vildmark. Ett bra tips som du redan fått är är att köpa begagnat på Edge och då ta ett kliv bättre direkt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskelina, kolla på Capricorns hemsida. Han har ett Redingtonset för 1599 kr, med spötub som rymmer både rulle och spö. Tror att Guidelines startpaket säljs till väldigt bra priser runomomkring, bla på XXL-vildmark. Ett bra tips som du redan fått är är att köpa begagnat på Edge och då ta ett kliv bättre direkt.

 Är ju precis ett sånt Redington set hon redan fått erbjudande om för 1200, dumt att köpa det dyrare på Capricorn.

 

Redington är bra spön, de ägs utav Sage som är en av världens största och bästa flugspötillverkare.

 

Tycker du skall köpa Redington setet i butiken du fått erbjudandet från så att du snabbt kan ut å fiska, bra att köpa lokalt om nått händer med spöt också (garanti). Visst det är kul med dyra premiumspön men det är inget du behöver eller kan dra nytta av som nybörjare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett bra erbjudande på ett spö som jag tror är bra - det har fått bra vitsord i spötester av nybörjar/entry level spön.

Men... om du går upp lite i pris så får du ett lite vassare Redington spö, med bättre produktgaranti. (livstid)

Du blir nog nöjd med ett Redington oavsett vilket du väljer - bra kvalitet till bra pris.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snälla ni är som tar er tid och tipsa och hjälpa!  :D

Märker av alla era svar att det finns många aspekter som jag inte riktigt tänkt på tidigare!..garanti och liknande, när klåparen inom en kommer fram  ^_^

Var inte i min hemmastad jag fick erbjudandet, och därför är det nog klokare att jag försöker hitta nåt liknande set (eller gå steget uppåt som många påpekar) i stan man bor så man kan gå in och få hjälp om nåt skulle hända med grejerna! 

 

Inte lätt å leva med denna beslutsångest, i kombo relativt liten plånbok.

Men tack igen, jag är glad för all hjälp! Ha en fortsatt fin sommar  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Är ju precis ett sånt Redington set hon redan fått erbjudande om för 1200, dumt att köpa det dyrare på Capricorn.

 

Redington är bra spön, de ägs utav Sage som är en av världens största och bästa flugspötillverkare.

 

Tycker du skall köpa Redington setet i butiken du fått erbjudandet från så att du snabbt kan ut å fiska, bra att köpa lokalt om nått händer med spöt också (garanti). Visst det är kul med dyra premiumspön men det är inget du behöver eller kan dra nytta av som nybörjare.

Min tanke var att Fiskelina kollar att paketen innehåller samma delar. Det kostar ju ingenting. Och att gynna den lokale handlaren är aldrig fel.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt ett maxpris för spö, rulle och lina så är det enklare att tipsa.

 

Här Redingtons nästa steg i spö/rulle/lina kit för för 1999kr lite dyrare men troligtvis lite bättre:

http://www.capricorn.se/sv/utrustning/spopaket/redington-path-outfit-5-9-0ft-4-delat.html

 

Redington Path 9' #5 4-Delat

Snabb/Medium snabb aktion

Lifetime Warranty

 

Tänk på att du kanske skall ha annan utrustning med som vadarbyxor, fiskeväst, flugaskar (en torr, en nymf och en streamer) tafsmaterial, flytmedel, peang att lossa krokar med ur fiskens mun, håv, fiskeglasögon mm så köp inte det dyraste spökitet du hittar, speciellt om du har en relativt liten plånbok.

 

Så länge du inte köper biltema eller ÖoB så blir det säkert jättebra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall köpa 1200kr kitet så kan du lägga lite pengar på rätt så nödvändiga tillbehör istället för att köpa 3000kr+ kit.

 

Ja lite materialsport kanske man kan kalla det men sakerna nedan är juh inte onödigt, de har ju faktisk en i vissa fall nödvändig funktion.

 

* Vadarbyxor om du tänkt fiska i strömmande vatten och inte vill tvingas fiska från land med massa buskar å träd ivägen, skall du bara fiska i öring/regnbågstjärnar utan behov att vada så kan du skippa dessa ett tag.

*Fiskeväst eller chestpack (fiskeanpassad midjeväska...typ) att ha flugaskar, tafsmaterial, flytmedel mm i. En liten ryggsäck du redan har kan naturligtvis funka till detta okså.

*Flugor i olika mönster för att klara olika fiskesituationer. Vakar fisken så kanske du gärna vill ha lite torrflugor(som flyter) så att fisken hugger/nappar.

Inga vak så kanske du vill komma ner lite under vattenytan för att nå fisken då behöver du ett par nymfer. Några större nymfer/streamers till regnbågsfisket kan vara bra att ha. Torrflugor: Superpuppan, Klinkhammer(grå,brun,gul), Europa-12, Elk hair caddis och svartmyra. Nymfer: Harörenymfen med och utan guldskalle, Pheasent tail med och utan guldskalle, Double legs. Streamers: Dog nobbler/wolly worm svart och brun, Montana, Muddler minnow.

*Tafsmaterial 0.15 och 0.18 och kanske 0.20 för större fisk/regnbåge. Tafsmaterialet fäster du längst fram på tafsen som slitdel och denna sätter du flugan på. När du bytt flugor ett antal ggr så har slitdelen kortats av endel och då klipperdu av denna och ersätter med en ny slitdel/tafsspets. Har du bara en st tafs (heldragen) så sliter du på spetsen på denna och snart har du ingen tafs kvar.

*Flytmedel att kladda på torrflugorna så de flyter bättre, utan flytmedel så sjunker de snart.

*Peang för att enklare/smidigare och mindre skadligt för fisken när man skall plocka ur flugan och sätta tillbaks den vilda fisken som många av oss här på forumet gör (Catch and release)

*Tafsklippare, typ nagelklippare. För att kunna trimma/klippa av tafsmaterialt efter du knytit fast flugan.

*Håv är inte bara bra till att enklare landa stökiga fiskar den är även bra att ha fisken i medans man plockar bort flugan.

*Polariserande fiskeglasögon som skydd så man inte får flugan i ögat, polariseringn tar även bort störande blänk från vattenytan så att man bättre se torrflugorna.

 

Som du ser finns det massor av tillbehör och endel är faktiskt nödvändiga för för att kunna flugfiska och endel saker kan du vänta med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eson kommer med många bra tips här och jag håller med om att man absolut inte behöver lägga för mycket pengar på själva spöpaketet. 

 

Det här är riktigt svårslaget och det är egentligen bara att passa på och beställa medan priset är så bra: 

 

http://www.sporting.se/fiskeprylar-fiskegrejer/flugfiske/flugfiske-set-combo/vision-flugfiskeset-enhands/vision-keeper-outfit-flugfiskeset/vision-keeper-outfit-9-fot-klass-5-6/8711/

 

Vision gör riktigt bra grejer och du har jättebra service på plats i Sverige via grossisten FlyDressing om något går fel. Dessutom får du med ett par glasögon och en ask med några flugor så där sparar du ytterligare ett par hundralappar.

 

Sedan är Esons lista jättebra. Det sista jag skulle köpa i den är dock en väst eller liknande, flugasken och en peang och linklippare smiter ner lika bra i en jackficka, eller i vadarbyxorna när du skaffat sådana :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, första spöt behöver inte vara något dyrt val men även här är det viktigt att det set du än köper har en väl anpassad lina till det spöt. Om du har en kamrat som redan kanske är lite insatt i flugfisket vore ju värdefull o ha med när man köper o även då gärna få testkasta utrustningen lite först.

 

Kommer själv ihåg när man började o köpte sit första set o man fick inte ut linan hur man än gjorde då den var alldeles för lätt för det spöt. När jag sedan gick upp 1-2 klasser på linan så då först började det hända saker o flugfisket fick en helt annan innebörd, synd bara att det tog nästan ett halvår o fick mig nästan o lägga av med hela skiten, då var det guld värt med en kompis som kunde vägleda :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste få påstå att en bra och anpassad lina är nog det viktigaste för upplevelsen i spöt för en nybörjare, även mer erfarna skulle jag vilja påstå.Många nybörjarpaket lägger otroligt lite krut på linan. Men jag har inte testat Redington setet så har svårt att uttala mig där. Kika in på nån lokal butik, är dom schysta och relativt välsorterade brukar dom flesta kunna sätta ihop ett bra paket åt dig för en överkomlig slant. Det jag vill ha sagt är att lägg lite extra krut på linan. 

 

http://www.flyfishingmasters.se/Startpaket/Greys-GLA-Fly-combo-5-6.html

detta är ett spöset jag har provkastat en del och måste säga att det är Otroligt bra, för pengarna.

 

Måste även lägga till att jag aldrig beställt från sidan jag länkade ifrån så vet inte hur dom är att köpa från dock.

Redigerad med Kenkalenk
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig helt Kenka. Varje gång jag får frågan "Hur dyrt är det att börja flugfiska, vad ska jag köpa?" så tänker jag mig nedan kit. I mitt huvud ser jag inte hur man kan få bättre för pengarna. Särskilt spöt är så lätt och skönt i handen och ser riktigt lyxigt ut. Problemet är bara att jag aldrig testat kombinationen själv och förmodligen aldrig kommer göra det heller. 

 

Jag har kastat spöt och diggar det verkligen, linan är störtskön på alla avstånd och rullen är enklaste möjliga eftersom rullen är så otroligt oväsentlig vid flugfiske i de lägre klasserna. Men hur laddar linan just detta spö? Och även om det skulle visa sig vara bästa möjliga bang for the buck för mig, hade de funkat för en nybörjare?

 

Fiskelina kanske kan bli första försökskanin?  ;)

 

Guideline EXP4, 899:-

exp401.jpg

 

Barrio GT125, 300:-

BarrioGT125.jpg

 

Okuma Airframe, 249:-

Airframe.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig ett exp4 i klass 3, dock med en loop rulle och en andra sorteringslina från dan-tackel, bara för att komma ruskigt billigt undan. Linan var outstanding för priset, betalade ca 120 kr för linan och jag kan säga det att jag har testad linor för 800 som inte varit bättre. Provkastade det igår och är mäkta imponerad över spöt. otroligt skönt spö och väldigt mycket för pengarna. 

 

Så håller definitivt med Andreas

 

ett tips är att kolla in på http://www.dan-tackel.com/

 

köp Guideline Exp4 i klass 5 eller 6 korstar där 849 kr

Sen Okuma airframe kostar 299 kr på dan tackle

backing för 49 kr

Och deras Andra sorteringslinor kolla in wf6f linan för 115 kr, otroligt bra lina för priset.

Då har du ett otroligt prisvärt set, så Andreas89's råd var toppen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Numera är faktiskt de flesta nybörjarseten av de större märkena riktigt bra och man får mycket för pengarna. Som tidigare inlägg sa så är exp4 spöet en bra affär. Om man vill kicka upp sitt set en aning från det du först angav har fishline ( mycket bra att handla av, fri frakt och returer) ett kanonset med just exp4. Aluminiumrulle och en erkänt bra guideline lina, samma märke som spöet, 4cast. 1899 tror jag. Andrahandslinor kan vara, av erfarenhet, ett lotteri. Samma set fast i tyngre klass rekommenderade jag till en polare som också skulle börja flugfiska.

Ett annat tips. Börja inte flugfiska! Du kommer att spendera tiotusentals kr och spendera avsevärd tid vid fantastiska vatten som stjäler din tid framför tvn. Du kommer att prioritera köp av fjädrar framför mat och känna en längtan efter vatten och frisk luft. Gör det inte..;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då var hon bortskrämd av allt köp bättre/köp dyrare/köp köp köp mer och dyrare, premium spön åt tjejjen... inloggad flera ggr men tyst...

 

-94 när jag var 14år så hade jag ett sunkit djävla Abu Diplomat 8' #5/6 (200kr) en en Leda Rimfly knarr rulle (200kr) och nån enkel lina i början och 1x flugask med några red tag och nån E-12:a och 0,18 tafsmaterial i morsans gamla svart/röda Coca-cola midjeväska. Inga vadare utan vi vadade i shorts och springskor i ån(KALLT som fan). Då var det faan ingen materialsport kan jag säga och jäklar va skojj vi hade. Glodde massor på Mel Krieger VHS för att lära oss kasta.

 

Lyckades jag fiska ett par somrar med ovanstående utan problem så spelar det nog ingen roll vilket set Fiskelina köper, ingen behöver premiumspön i början om man inte har obegränsat med pengar. Köp du ditt Redingtonspö och ut å fiska med dig. När du känner att du har råd så kan du uppgradera din utrustning.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då var hon bortskrämd av allt köp bättre/köp dyrare/köp köp köp mer och dyrare, premium spön åt tjejjen... inloggad flera ggr men tyst...

-94 när jag var 14år så hade jag ett sunkit djävla Abu Diplomat 8' #5/6 (200kr) en en Leda Rimfly knarr rulle (200kr) och nån enkel lina i början och 1x flugask med några red tag och nån E-12:a och 0,18 tafsmaterial i morsans gamla svart/röda Coca-cola midjeväska. Inga vadare utan vi vadade i shorts och springskor i ån(KALLT som fan).

Äh. Inte orkar man skriva varje gång man är inloggad. Men du har helt rätt i att prylarna inte gör sporten. Shorts och löparskor som vadarutrustning är jag mycket bekant med - men jag skulle inte rekommendera det utan vidare. Toppknuten fluglina på metspö funkade också men jag hade fått välja då så hade jag hoppat över det steget också.

Fisket var ju som allra bäst då, när man upptäckte nya saker varje dag - utrustningen spelade mindre roll. Men helt ärligt så lär jag mig fortfarande nya saker varje gång jag fiskar, det är en del av varför det är så roligt.

Bra tips i tråden - de kommer säkert till nytta och jag tror trådskaparen är nöjd med responsen.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att återkomma till...

 

Problemet är bara att jag aldrig testat kombinationen själv och förmodligen aldrig kommer göra det heller. 

 

 

så beställde jag ett 9" #5 EXP4 från Fishline efter samtal med syrran som vill ha ett eget spö att kasta med. Provkastade nu precis på gräsmattan med den billiga Barrio GT125 och det var en störtskön kombination.

 

Känns som att kastlängden var samma sett till ansträngningen som med Sage-spöna. Visst är de lättare i handen och "skönare" att kasta med, men slutresultatet är det ingen större skillnad på. Inte på hur tight loop man kan kasta och inte på kastlängden. Spöt är även väldigt förlåtande, jag kunde slarva mycket med flit utan att kastet kollapsar. 

 

Leveransen tog 20 timmar från fishline, så imponerad även av dom. Rekommenderar både spöt (särskilt i kombination med linan) och återförsäljaren.

 

Jag började karriären med två lite finare "startkit", ett Scierra Stonefly #6 och ett Orvis Clearwater #5 och jag håller EXP4 ett snäpp över bägge dessa trots det lägre priset. 

 

Men nog tjatat från mig, kände att jag behövde återkoppla bara :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...