Hoppa till innehåll

Vadarbälte eller inte?


Sunkan11

Recommended Posts

Har alltid trott att ett vadarbälte är en "billig livförsäkring" så att vadarna inte vattenfylls vid ofrivilliga dopp. Men efter att ha läst Erik Erlandssons artikel i Svenskt Fiske om att det tvärtom är farligt då ett bälte gör att benen är luftfyllda (då vattnet ej fyller på i bendelen) och likt ballonger gör att man flyter uppochner. Grovt förklarat.

Vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde en historia av en gubbe jag träffa vid ett fisketillfälle,hans kompis hade omkommit på precis det sättet du beskriver, han hade ramlat och blivit flytande uppochner pga luft i benen i vadarna med drunkning som följd.. Han hade vart med vid det tillfället oxå som jag förstod :/ men han sa att de inte fanns nått att göra,han flöt iväg i strömmen uppochner.. Fy fan vilken död :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ju ingen luft i vadarna(den delen om är under ytan) på grund av vattentrycket utifrån... All luft pressas ut. Ett vadarbälte hindrar knappast luft eller vatten från att ta sig in/ut ur vadarna...

Ramla huvudstupa från land, då har du tämligen mycket luft i vadarna...!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ju ingen luft i vadarna(den delen om är under ytan) på grund av vattentrycket utifrån... All luft pressas ut. Ett vadarbälte hindrar knappast luft eller vatten från att ta sig in/ut ur vadarna... 

Word.

 

Hela teorin har testats i praktiken för många år sedan. Tror det var FJ som gjorde det.

Slutsatsen var att det var omöjligt att hamna i "luft-i-vadarna-huvudet-neråt-positionen", med eller utan bälte,

hur de än försökte. Skulle vara intressant att läsa den artikeln igen.

 

Min egna fundering är att det kanske är lite skillnad på neoprenvadare med stövlar och andasvadare.

Förmodar att det är lite mer luft i neoprenarna, både i materialet och i stövlarna.

 

Oavsett så tycker jag man bör satsa på flytväst (som bevisligen funkar!!!) istället för ett vadarbälte

som bara KANSKE motverkar den hypotetiska uppochner-situationen, men definitivt inte ger dig någon flytkraft.

På så sätt tycker jag hela vadarbältsdiskussionen är onödig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt orolig för att flyta iväg upp och ner och har heller ingen erfarenhet av det i vadarbyxor. MEN med torrdräkt har jag rätt mycket erfarenhet och det krävs inte särskilt mycket luft längst ut i benen för att rubba viktfördelningen fullkomligt. Har man en tung flugväst och kläder som tar åt sig vatten på överkroppen, och faller i strömvatten kan jag lätt se framför mig hur det skulle kunna vara svårt att få upp huvudet över ytan.

Vattentrycket nån meter under ytan pressar inte bort särskilt mycket luft och luften vill ju som bekant uppåt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte särskilt orolig för att flyta iväg upp och ner och har heller ingen erfarenhet av det i vadarbyxor. MEN med torrdräkt har jag rätt mycket erfarenhet och det krävs inte särskilt mycket luft längst ut i benen för att rubba viktfördelningen fullkomligt. Har man en tung flugväst och kläder som tar åt sig vatten på överkroppen, och faller i strömvatten kan jag lätt se framför mig hur det skulle kunna vara svårt att få upp huvudet över ytan.

Vattentrycket nån meter under ytan pressar inte bort särskilt mycket luft och luften vill ju som bekant uppåt...

Det där scenariot kan jag lätt tänka mig. Hinner benen åka upp mot ytan i fallet och västen är tung förstår jag inte hur man ska kunna rädda sig. Om FJ var så tvärsäkra på att bältet bara är nys undrar jag om inte deras test var lite för kliniskt. Men jag har inte läst det.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att vi måste skilja på neopren, pvc och andasvadare.

Neopren har en jäkla flytkraft i sig själv, utan luft på insidan så i det fallet är nog flytväst det enda som kan fungera. Ta på dig en våtdräkt och försök dyka, du flyter som en kork. Bältet är väl då mest en komfortfråga för att hålla vatten ute vid småplurr.

Pvc sjunker men är tätt, så det skulle kunna fånga luft. Här tror jag också det är skillnad på hur du åker i, med fötterna först så lär all luft åka ut jäkligt snabbt. Med huvet först lär luften försvinna upp i fötterna. Dykartricket är då att slå en kullerbytta, dvs vika sig dubbel i midjan och simma mot ytan, då åker fötterna ner och luften ut.

Andasvadare släpper ju igenom luft, i övrigt borde scenariot vara det samma som för pvc. Frågan är väl bara hur snabbt luften läcker ut...

Men det här låter som ett utmärkt sommarprojekt nu när det är 27 grader i luften och 25 i vattnet, att vara två pers och testa vid någon lämplig badplats, om inte blir det underhållning för svensson med ungar...

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är om man inte borde testa helt enkelt! Jag djupvadar inte särskilt ofta men man funderar ju ibland på hur det egentligen är att drutta i strömmande vatten. 

 

En annan fundering är om det inte vore lämpligt med någon form av quick release-snörning på vadarskorna ur säkerhetssynpunkt. Får man bara av kängorna så har man ju en ganska god chans att vara ur vadarbyxorna inom kort. Särskilt dom som har Zip-modell. 

 

Men ja, flytväst är ju det uppenbara alternativet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där scenariot kan jag lätt tänka mig. Hinner benen åka upp mot ytan i fallet och västen är tung förstår jag inte hur man ska kunna rädda sig. Om FJ var så tvärsäkra på att bältet bara är nys undrar jag om inte deras test var lite för kliniskt. Men jag har inte läst det.

Från telefon.

Lite osäker på vad du menar med kliniskt.

De hoppade i plurret och försökte återskapa fenomenet på alla möjliga sätt. Med och utan bälte.

Kanske lika bra någon här testar innan det blir en förståsigpåartävling av detta.

Eller/och så försöker jag få fram artikeln. Jag mejlar och frågar FJ nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja frågan är om man inte borde testa helt enkelt! Jag djupvadar inte särskilt ofta men man funderar ju ibland på hur det egentligen är att drutta i strömmande vatten. 

 

En annan fundering är om det inte vore lämpligt med någon form av quick release-snörning på vadarskorna ur säkerhetssynpunkt. Får man bara av kängorna så har man ju en ganska god chans att vara ur vadarbyxorna inom kort. Särskilt dom som har Zip-modell. 

 

Men ja, flytväst är ju det uppenbara alternativet.

Tänkte faktiskt nyligen att det borde finnas kardborreband på vadarkängor.

Doctor Martin har ju en fiffig quick-release-funktion på någon modell som

jag såg för flera år sedan. Så det finns ju lösningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

De släpper igenom vattenånga, inte luft. Allt som är vattentätt är också vind(luft)tätt.

Nu hänger jag nog inte riktigt med, jag har fått för mig att dom här materialen släpper igenom gas men är för täta för att släppa igenom vatten i flytande form. Jag trodde det var själva andasfunktionen...

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var med om en incident för några år sedan.

Det som först verkade vara ett förargligt bad förbyttes väldigt snabbt till att vara största allvar. Nu handlade det om neoprenvadare och stövelmodell men framför allt så handlade det om att stå på en sten och tappa balansen.

Kolla in länken nedan

http://www.skanskakustfiskeklubben.se/uploads/File/Naraogat.PDF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktigare än bälte tycker jag att det är att ha jacka på och knäppt oavsett väder. Jag har simmat flertalet gånger och nu sist hade det gått illa ifall jag inte haft jacka på för då hade vattnet strömmat ner i vadarna och den kraftiga älven hade fört mig ut till Stilla havet för att bli ett med näringskedjan...

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...