Hoppa till innehåll

Inköps råd för nybörjare


implor

Recommended Posts

Hej alla! Jag har tänkt testa på flugfiske till våren för första gången så är ute efter lite råd om vad som är prisvärt.

 

Jag har läst en hel del i omgångar (funderat på att börja i snart 2år) så har förstått att 9" klass 5-6 är vad som är bäst som första spö.

 

Men jag har lite speciella önskemål som kanske gör att det inte är idealt. Förutom fiske så håller jag på med cykling (mtb/cyclocross) så jag skulle vilja ha ett spö man kan ta med sig på cykel turna. Då är kanske ett vanligt 3-delat spö lite för klumpig. Kanske ett 4-6 delat är att föredra? Ska jag gå ner till 7.6"?

 

Jag har en budget för ett komplett spö på <2000kr så kollat lite på Vision Zulu, Vision Vipu, Loop Incite (denna mest för att det var 1/2 priset). 

 

Vision Zulu set - 1495kr

Vision Vipu set - 1995kr

Loop Incite set - 1645kr (detta är dock ett klass 7)

 

 

Mest kommer jag fiska efter saker i storleken 1-3kg. Så inge stor laxar.  

 

Finns det något mer som är prisvärt? vilket skulle ni välja? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att krångla till det för dig...

Jag fiskar havsöring i havet på västkusten med ett 4-delat #6 9' spö, nästan alltid tar jag mig till vattnet med cykel.

Det smidigaste för mig är ett tunt avloppsrör mot sadelstolpen och rakt fram snett uppåt som en kanon. För att få en så liten diameter på röret som möjligt så har jag spöt monterat i två delar i en gammal spösocka till ett tvådelat spö.

Röret är fasttejpat på cykeln hela säsongen. Jag bara stoppar ned spot i öppningen fram och tar enkelt ut det vid vattnet.

Så mångdelat spö kanske inte är bäst på en cykel.

Prova lite och finn din egen lösning :)

Rickard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är så att transport vänligheten är mycket viktig skulle jag köpt sameo globe trotter och sen en begagnad rulle 1800 med deras 25% rabatt 6 delat, många som gillar det sen skulle jag lagt 200 -700 på rulle någon gamal loop clw eller liknande. Köper du annat billighets spö kommer du alldrig få det sålt om du tröttnar globetrotter får du lätt sålt här på forumet ...... mitt bästa tips / e

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Evoc FR Tour ryggsäck som nästan alltid är med ut. Den är 56cm hög så allt från 65cm och neråt skulle jag kunna fästa ganska simpelt. Så alla 5-del spön (9") skulle funka fint. 

 

Är inte super taggad att köpa massa lösa delar. Då jag är novis så blir det nog lätt fel. Tänkte att ett färdigt kit vore lägligt då det kanske inte är perfekt men fungerar som ett första steg. 

Kanske är jag som failar med google men hittar bara sameo globe trotter som kostar över 2k. Spräcker min budget rejält ;(. Men du har absolute en poäng i andrahandsvärdet!

 

Såg nyss combo spöm med haspel på ebay. Är det bara skit? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle kanske vara bra om du beskrev det fiske du tänk ägna dig åt. Fiskarter och hur vattnet oftast ser ut är intressant. 1-3kg säger inte så mycket för det kan handla om både, harr, öring, regnbåge, havsöring och smågädda.

 

Harr och öring i vanl medelstora strömmande vatten med fisk 0.3-2kg fiskat med nymfer(undervattens insekter) och torrflugor (flytande insekter) funkar hur bra som helst med 9fot klass 5. Välj spö, lina och rulle i samma klass så blir det bra att börja med.

 

Endast regnbågsfiske i tex Put and take sjöar med fisk på 1-3kg+ fiskat med olika flugor men även streamers(färg glada undervattens flugor som liknar tex fisk eller iglar mm). Ett 9 fot klass 6 som orkar med något lite större flugor(streamers) än ett klass 5. Klarar naturligtvis även av torrflugor och nymfer. Passande rulle för klass 6-7.

 

Kustflugfiske efter havsöring 1-5kg med streamers av olika slag och storlekar. Kan bli blåsigt så om du bara skall ha ett spö så ett 9-9,6fot klass 7 med passande 7-8 rulle.

 

Gäddflugfiske efter gädda 1-10kg fiske med feta gädd flugor som kan vara 10-15cm stora, ett 9-10fot klass 8-9.

 

Eller fiske i små åar, små strömmande vatten och kanske i bäckar efter bäcköring 0.1-1kg med små flugor på korta avstånd. Spö 6.6-8fot lina 2-3 med passande liten 2-4 rulle.

 

Som sagt, vikten på fisken i sig är inte jätte viktig när du väljer klass på utrustningen. Mer viktigt är storlek/karaktär på vattnet och vilka flugor man tänkt använda och naturligtvis lite fiskarter.

Redigerad med Eson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eson, Är mest abborre, Öring och eventuellt röding. Har mest fiskat gädda/abborre/öring tidigare. Bor i Umeå så vi har älven och lite insjöar som jag har tänkt fiska i (mest insjöar blir det nog). Kommer nog bli ett klass 5-6 beroende på vad jag hittar. Känns som en säkert start kort. Sedan kanske man skaffar sig ett mindre (eller större) spö i framtiden beroende på vart man tenderar att fiska mest.

 

Ecce. Tack för tipset! Ska kika :).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då blir nog ett klass 5-6 bra att börja med som sagt, skulle personligen inte gå under 8.6 fot om jag bara hade ett spö. Bra med lite längd för att kunna styra linan enklare i vattnet (menda, dvs lyfta och flytta linan för att motverka att strömmen drar linan och flugan i en snabb fart nedströms vilket för fisken ser onaturligt ut vad gäller flugans rörelse på vattenytan) 5-6 rulle med iaf 50-100m backing (säkerhetslina om fisken drar ut mer än bara fluglinan vid en rusning)

 

Jag har cyklat med 2 delat 9fots spö i ungdommens dagar och det funkade även om det inte var direkt optimalt. Hade spöfodralet fastknutet i övre delen av ramen och ut framför styret och ut bakom sadeln :)

 

4-5 delat är nog bra för det kan du klämma ner i ryggsäcken och låta det sticka upp en liten bit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Evoc FR Tour ryggsäck som nästan alltid är med ut. Den är 56cm hög så allt från 65cm och neråt skulle jag kunna fästa ganska simpelt. Så alla 5-del spön (9") skulle funka fint. 

 

Är inte super taggad att köpa massa lösa delar. Då jag är novis så blir det nog lätt fel. Tänkte att ett färdigt kit vore lägligt då det kanske inte är perfekt men fungerar som ett första steg. 

Kanske är jag som failar med google men hittar bara sameo globe trotter som kostar över 2k. Spräcker min budget rejält ;(. Men du har absolute en poäng i andrahandsvärdet!

 

Såg nyss combo spöm med haspel på ebay. Är det bara skit? 

 

 

Combo spön är precis vad de är, lika dåligt på allt. Bättre att köpa 2 olika som är mycket bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...