Jump to content

20 eller 30 lbs skjutlina.

Muddler
 Share

Recommended Posts

Hej..

Ska införskaffa mig en skjutlina som ska användas på ett tvåhands 7/8 spö, är tänkt att användas till lättare laxfiske och öringfiske.

Är 20 lbs tillräckligt eller borde jag gå upp till 30 lbs?

Tafsspetsen kommer vara mellan 0,28 - 0,35.

Hälsningar

Daniel Ewald

6 minutes ago MagnusDomeij sa:

Tjockleken på skjutlinan har inget att göra med tafsgrovlek,utan att ge tillräcklig friktion för att få klumpen att rulla över med ett fint sträck.

Jadå, det förstår jag. Var mest för att ge bästa möjliga beskrivning till vilket fiske den ska användas till. Om jag säger det såhär, jag vet inte om en skjutlina på 20 lbs är tillräckligt till lättare laxfiske och öringfiske?

Om jag te.x ser på Guideline LRL DC så finns den med

9 kg (20 lbs)

13,5 kg (30 lbs)

och jag räknar med att det är brottstyrkan dem menar, och jag tycker personligen 9 kg låter lite men jag vet inte?

Edited by Muddler

Nu kommer inte jag ihåg exakt vad jag har för runningline till min 14 fotare klass 9, men gissar att den ligger på mellan 35-40 lbs. Till min 13 fotare klass 8 kör jag med Loop shooter shootingline 40 lbs. Jag köpte den till denna säsongen och är supernöjd med den. Tidigare har jag varit skeptisk till skjutlinor och istället kört med coatade runninglines. Det har varit pga att vid tidigare tester tappat greppet om skjutlinan precis vid kastögonblicket. Nu har jag antagligen mognat eller knäckt koden, för nu funkar det bra.

Ett bra underhandskast kräver att skjutlinan har friktion som ger ett visst motstånd för att kastet skall sträcka ut. Det har inget med brottstyrkan att göra. Enbart konventionella runninglines ger denna friktion. Därför finns runninglines att få i olika tjocklekar. De tunnaste är avsedda för enhands spön och de från 0,032 och tjockare till 2-hands. Fördelen med en konventionell runningline är att man slipper trassel och får mera precisa kast.

Skjutlinor av typ Flat Beam saknar däremot  denna friktion. Därför måste man låta skjutlinan löpa mellan tummen och pekfingret för att kunna bromsa vid behov. Denna typ av skjutlinor uppdelas alltid efter linans brottstyrka och densitet. Brottstyrkan har betydelse nästan enbart då klumpen fastnat i botten, Fördelen med skjutlinor av Flat Beam typ är att man kan i många fall kan kasta aningen längre. Nackdelen är linans styvhet, speciellt vid början av fisket, samt sämre precision i kastet.

• Like 2

4 hours ago samlaren sa:

Ett bra underhandskast kräver att skjutlinan har friktion som ger ett visst motstånd för att kastet skall sträcka ut. Det har inget med brottstyrkan att göra. Enbart konventionella runninglines ger denna friktion. Därför finns runninglines att få i olika tjocklekar. De tunnaste är avsedda för enhands spön och de från 0,032 och tjockare till 2-hands. Fördelen med en konventionell runningline är att man slipper trassel och får mera precisa kast.

Skjutlinor av typ Flat Beam saknar däremot  denna friktion. Därför måste man låta skjutlinan löpa mellan tummen och pekfingret för att kunna bromsa vid behov. Denna typ av skjutlinor uppdelas alltid efter linans brottstyrka och densitet. Brottstyrkan har betydelse nästan enbart då klumpen fastnat i botten, Fördelen med skjutlinor av Flat Beam typ är att man kan i många fall kan kasta aningen längre. Nackdelen är linans styvhet, speciellt vid början av fisket, samt sämre precision i kastet.

När det gäller flatbeam så räcker det med ett nästan obefintligt motstånd för att klumpen+tafs ska rulla ut. Det motståndet som skapas när flatbeamen dras ur vattnet räcker mer än väl.

• Like 2

Du kan inte komma undan friktionen oavsett vilken skjutlina man väljer. Håller med bhe det blir tillräckligt av den varan med en nylonskjutlina. Coatede skjutlinor upplever jag som bromslina med lättare klumpar. Med tyngre klumpar märks inte skillnaden särskilt. Väg upp 15-20 m coated och gör samma med ex samma längd nylon skjutlina så ser ni vilken vikt klumpen skall dra med sig i kastet.