Hoppa till innehåll

Dagsländekläckningar! Bildtråd


Troutman

Recommended Posts

Kläcker sporadiskt, en del gula forssländor, bäcksländor å ngn danica, blåser ganska mkt i byarna... sett några stora och väldigt gula sländor... typ Danica size... kan gul forsslända bli så stor?

en bild på en lite halvdränkt gul forsslända(?)

 

återkommer senare med förhoppningsvis mer info...

52A9A7EE-BBAD-40A1-80C5-6FEC3B8BD955.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Är uppe vid lokala sjön här i västra Sverige varje vecka när vädret är fördelaktigt och håller koll. Än så länge mest fjädermygg med ett fåtal (vad jag tror är) vass-sländor. Ädelfisken i sjön (regnbåge och öring) vakar på kvällarna men oftast sporadiskt. Har landat ett fåtal på fjädermygg-imitation. Dock mestadels "blindfiske", alltså lägga ut flugan och vänta.
Man brukar ju säga att det ska vara 14+ i ytvattnet för att dagsländor ska börja kläcka och det har pendlat mellan 12-17 i luften det senaste, så temperaturen är inte riktigt där ännu. Denna veckan ska vara ganska sval men efter det ser det ut som att temperaturerna kan stiga på riktigt. Jag tror att det är då det händer :) Några dagar in i nästa vecka så startar racet.

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är det en normal maj vi nu upplever som väldigt kall?

Såg det mesta kläcka i Ätran 16/5 om än i små mängder… ska dit igen - lyckades få 7 pass mellan  6/6-23/6, de senare en chansning då vattnet de senaste åren stängt i mittens juni (var det -18 el -19 det stängde i början av juni?)

nåväl, hur ser det ut i vattnen runt västra Götaland? Mina gamla favoritsjöar har tydligen härjats sönder av tjuvfiske så de är en spillra av vad de var för 15 år sen..  

hoppas komma ut på rekarrunda till veckan…

/

magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit stundvis vulgata i sjöarna i mina trakter under väl utvalda dagar, men det märks att det blir förskjutet/dras ut pga antalet kalla dagar.
Har haft bra fiske på vulgataimmitationer stundvis. 4 bågar och 2 öringar igår, t.ex.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 ifrån gårdagen.
En mycket välgödd regnbåge på 2,3kg/53cm som troligtvis varit i sjön i ca 2 år nu baserat på storleken (all isatt regnbåge sen dess har varit runt kilot vid isättning) och en öring på ca 35 cm. Öringen är dock vild i den mån att öringen sedan ca 10 år tillbaka inte sätts i utan det som finns är det som reproducerar i inloppsbäcken och den dokumenteras noga.

1653921697370.jpg

1653921697358.jpg

Båda tog på en mycket lättgjord vulgata-imitation som jag postat bilder på i en annan tråd någonstans.

Edit: Denna tråden sida 2

 

Redigerad med Lodjur
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Större som i bålgeting-size? I sjön jag fiskar brukar dedär mega-nattisarna trigga öringen… framförallt i form av riktigt stor Iismo….

Skrak erfarenhet men känslan är att det är väldigt lokalt…. Kan tom vara stor skillnad på olika delar av samma sjö… i ätran kan det vara otroligt lokala kläckningar, sen är ju spent en ackumulerings-effekt av kläckningar/väder/vind….

ska till ätran måndag/fredag nästa vecka å håller tummarna….

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago losmopedo sa:

Större som i bålgeting-size? I sjön jag fiskar brukar dedär mega-nattisarna trigga öringen… framförallt i form av riktigt stor Iismo….

Skrak erfarenhet men känslan är att det är väldigt lokalt…. Kan tom vara stor skillnad på olika delar av samma sjö… i ätran kan det vara otroligt lokala kläckningar, sen är ju spent en ackumulerings-effekt av kläckningar/väder/vind….

ska till ätran måndag/fredag nästa vecka å håller tummarna….

Dem var runt 2cm och plogade i ytan, skalen jag såg var precis som en hökensåspuppa. Misstänker Grandis..

 

men är det slutspurten för vulgatan nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, losmopedo said:

Skrak erfarenhet men känslan är att det är väldigt lokalt…. Kan tom vara stor skillnad på olika delar av samma sjö… i ätran kan det vara otroligt lokala kläckningar, sen är ju spent en ackumulerings-effekt av kläckningar/väder/vind….

ska till ätran måndag/fredag nästa vecka å håller tummarna….

Gött, ska dit på lördagen jag.

7 hours ago, leijonflies said:

men är det slutspurten för vulgatan nu?

Vill minnas att jag kan se vulgata under majoriteten av Juni i min klubbsjö. Onekligen mer utdraget här än längre norr ut där det bara exploderar under en kort period.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...