Hoppa till innehåll

Tips för Kamchatka


Thymallus

Recommended Posts

Har fått ett erbjudande som inte går att tacka nej till:-)

En tjeckisk vän som ska jaga björn låter mig följa med 23 aug - 3 sept i år till Kamchatka. Han får jaga bästa han vill medans jag ska flugfiska:-)

Det blir till västra delen, en flod som heter Pymt (eller möjligen Pymta).

Finns det någon här som varit på Kamchatka som kan tipsa om flugor och annat? Hittar inte så mycket info om flugor eg, mest verkar det handla om musimitationer... Även andra tips mottages tacksamt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kamchatka verkar sjukt läckert. Står på min todo lista. Haft ögon på det en längre tid. Finns ganska mycket Youtube filmer från området och red flyfishing har nån pod som handlar om det.  Mycket verkar vara musflugor eller streamer men övertygad om de tar på alla vanliga flugor också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

20 hours ago Nicbjo sa:

Egg sucking leaches, wollly buggers med gummiben och marabou popsicles använde jag med framgång. Men jag tror du kan kasta i vad som helst där och få bra med fisk ?

 

Tack för tipset. Jag är ju eg "torrflugeortodox":-) De flugor du talar om kallar jag nog själv rent allmänt (säkert felaktigt) för streamers:-). Men antar de kan fiskas som hemmavid som jag brukar ibland efter regnbåge i sjö?  

 

Jag hoppas ju på att kunna köra torrfluga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fiskat Kamchatka, men gissningsvis så vill flugor som fungerar på Norra halvklotet fungera där med. Åk inte utan Tjernobyl Ant!!! En fantastisk fluga som får upp vilken som hälsa fisk från botten! Jag binder mina på stark krok och svart form med lite extra längd på gummibenen. Du kan fiska den med lite tjockare spets som ger dig få tappade fiskar. För sena kvällar kan det va bra med en vit "dott" på ryggen av flugan, för att se den i mörkret! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, ja men torrflugor kommer nog gå bra också. Helt riktigt, olika typer av streamers, mkt sånt som jänkare och kanadicker använder på båge.

Jag var där 2003 och 2006, 2006 resan så fiskade vi i en väldigt grumlig flod så där var torrflugor inte att tänka på. så tipset ovan med tjernobyl ant samt olika möss blir kanske en bra kompromiss ?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...