Jump to content
Sign in to follow this  
Putte74

Alternativ till Rio Trout Lt #5

Recommended Posts

Skulle vilja testa en ny lina till Loop Evotec MF men finns ju en del att välja mellan. Gillar Rio linan men skulle vilja ha en med lite kortare klump än den på Rion som jag tror är runt 14 meter om jag minns rätt...fiskar mest i mina hemmavatten Hårkan, Långan. Kanske nån här som har en färsk lina till övers att sälja eller kör samma kombo som mej och har hittat drömlinan och kan ge köptips?

Rio Perception intouch kör jag till det spöt. Mkt bra allroundlina med en klump runt 11m. om den telefonsladdar sig när du får den så reklamera...

• Thanks 1

Trout LT är ju en slags triangeltaperad lina så varför inte ta en titt på orginalet Wulff TT? :) Klumpen är kortare också vad jag minns.

Själv tycker jag Trout LT blir för lätt på kortdistans och för tung på långa kast men finner TT mer ”balanserad”. Med det sagt har jag sett folk som kastat superfint med LT:n. 

• Like 1
  • Thanks 1

SA VPT?

Gillar Rio Trout Lt på medium och långdistans men håller med M Thors att den inte laddar bra på korta kast. 

Funderar själv på Rio Perception eller Lightline till #5 jag använder mest till torrfluga och medellånga till korta precisionskast. 

• Thanks 1

Hittade och läste om den...bra recensioner hade den fått,men nån som tyckte den va en halv linklass för tung???...men sånt är väl väldigt individuellt kanske? 

53 minutes ago, Putte74 said:

Hittade och läste om den...bra recensioner hade den fått,men nån som tyckte den va en halv linklass för tung???...men sånt är väl väldigt individuellt kanske? 

Många linor är i dag underklassade med både en halv och hel klass eller ännu mer. En halv klass är inget problem, speciellt inte på det spöt som det ändå är bra fjong i.

• Thanks 1

2 hours ago, Putte74 said:

VPT och Lightline är rättklassade, Perception en halvklass tung och Trout Lt faktiskt en hel klass över vid 30’. Men fördelningen av massa är olika, jag tycker att Trout Lt upplevs väldigt lätt upp till typ 12m på grund av den långa fronttaperingen och att den har mycket massa långt bak.

Edited by Troutman
  • Like 1
  • Thanks 1

8 minutes ago, Stalker said:

Rio Single Handed Spey kortare klump än Rio Lt. En kanonbra lina. Produkt information finns på Youtube. En klass 4 väger som en klass 6 när hela klumpen är ute. Så jag kör en klass under på Scott Gs .En lätt kastad lina för över och under hands kast. 

Wulff TT eller TT plus funkar bäst för mig i den typen av vatten beroende på spö (antar att det är presentationsfiske). 

Klumpen på TT är ca 11 - 11,5 m. Plus har en längre baktapering och halvklass tyngre. 

• Thanks 1

Jag gillar också TT linorna, till ditt Evotec skulle jag tro TT+ varianten funkar bäst.

• Thanks 1

1 hour ago, Ixoye said:

Jag gillar också TT linorna, till ditt Evotec skulle jag tro TT+ varianten funkar bäst.

Gillar oxå TT. TT+ är grym på underhandskast men jag upplever den som "slängig" vid överhandskastning.

Joan Wulff Signature line är en TT med förlängd baktapering som gör att man kan hålla mkt lina i luften. Ovanlig lina som jag gillar skarpt...

• Like 1
  • Thanks 1

Tack för all hjälp grabbar! Lutar åt att beställa en Wulff tt+ men jag såg det va klent med återförsäljare...nån som vet om nån fler som säljer dom?

9 hours ago, Foam said:

Gillar oxå TT. TT+ är grym på underhandskast men jag upplever den som "slängig" vid överhandskastning.

Joan Wulff Signature line är en TT med förlängd baktapering som gör att man kan hålla mkt lina i luften. Ovanlig lina som jag gillar skarpt...

Joan Wulff Signature är en lina jag med all säkerhet kommer testa när tillfälle ges. 

• Like 1

50 minutes ago, Putte74 said:

Tack för all hjälp grabbar! Lutar åt att beställa en Wulff tt+ men jag såg det va klent med återförsäljare...nån som vet om nån fler som säljer dom?

Om det är en #5 du är ute efter har jag ev en till salu. Kan kolla i morgon om du vill. 

• Thanks 1

Vill bra nämna att jag instämmer i hyllningskören vad det gäller Wulffs TT-lina. Gillar den skarpt och kommer sannolikt att köra den på fler spön då det blir aktuellt med ett byte.