Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Jag tror insekterna går i cykler som så mycket annat så man ska nog inte dra för snabba slutsatser i de här frågorna.

Kom upp till fäbodstugan i Dalarna igår kväll. 
Eftersom det varit så lite mygg de senaste fem-sex åren så var jag övertygad om att så skulle va fallet i år med, speciellt med tanke på rådande torka.

Helt fel, myggen är tillbaka med besked. Kan även nämna att vindrutan på bilen blev absolut fullsmetad med insekter på vägen upp. Inte heller det har varit ett problem under senare år. Ska bli kul och se om det är mer eller mindre sländor i forsen också. Nu ser jag fram emot en veckas strömfiske 👌🏻

• Like 1
Publicerat
On 6/15/2023 at 5:45 PM, Isoperla said:

Att det är så att vårat avtryck skulle se värre är helt säkert, men billigare produktion gör ju att den flyttar dit och ju fler pålagor som tillkommer här ju fler flyttar sin produktion dit eller så konkar firmor här och konkurrenter i Asien tar över produktionen ändå. Klart att de också bygger vindkraft, men de satsar oerhört mycket på kol också . Lönsamheten för havsbaserad vindkraft ifrågasätts förövrigt av många ekonomer. 

Jag hade nog fel https://m.youtube.com/watch?v=AynNsPs9i80

• 2 weeks later...
Publicerat

Då får man väl vara gossen ruda i all pessimism.

Skåneland har enligt samstämmiga källor fiskat bättre havsöringsmässigt (såväl väst- som syd- och ostkust) än på 10-15 år...

Näbbgäddorna kom ett par veckor senare än vanligt denna vår, och förlängde fisket med två veckor - dock har jag för andra året i rad sett amiralsfjärilar dagarna före midsommar, jämfört med det normala - slutet av juli.

Men, det har varit en jävla piss-sommar fiskemässigt - det medges.

Publicerat
On 6/11/2023 at 8:17 PM, puoltsa19 said:

Här uppe har vi nu först börjat få lite värme, men extremt lågt vatten i älven. Kommer en fjällfloden om ca 2 veckor om värmen håller i sig.

Men det är lite snö i fjällen och det lär inte ge ngt långvarigt högvatten.

Med det vattenstånd vi har nu är det nästan omöjligt att färdas med båt (ca 70 cm under normalvatten) finns risk att det blir än lägre🥶

Stor risk för att det blir rekordlågt vatten i älven om det inte regnar mycket, men alla snackar ju om en rekordvarm sommar🙁

Replik på mig själv.

Fjällfloden blev bättre än väntat, snösmältning i kombination med regn gjorde att vattnet steg rejält, fortfarande halvhögt vatten i älven och närmaste två veckorna ska de ju regna av och till.

Med lite tur slipper vi extremt lågvatten och sist men inte minst, harren vakar🙂

• Like 4
  • 2 months later...
Publicerat (redigerad)

Två nätters fiskevård.

Näten ut för att få sik, tyvärr högt vatten och då kommer man inte åt siken, näten blir skitiga och siken undviker dom.

En del kanske ryggar till när jag skriver nät, men skulle vi inte hålla efter beståndet med sik och abborre då lär harren få stryka på foten.

En mink fick oxå smaka på Smith and Wesson kaliber 12, minken är ett av de största hoten för öringen. Har man möjlighet då ska dom bort.
Sammanfattningsvis en hyfsad helg även om det blev få sikar.

IMG_0624.jpeg

IMG_0625.jpeg

IMG_0628.jpeg

Redigerad med puoltsa19
  • Like 5
  • Thanks 1
Publicerat
21 hours ago, puoltsa19 said:

Två nätters fiskevård.

Näten ut för att få sik, tyvärr högt vatten och då kommer man inte åt siken, näten blir skitiga och siken undviker dom.

En del kanske ryggar till när jag skriver nät, men skulle vi inte hålla efter beståndet med sik och abborre då lär harren få stryka på foten.

En mink fick oxå smaka på Smith and Wesson kaliber 12, minken är ett av de största hoten för öringen. Har man möjlighet då ska dom bort.
Sammanfattningsvis en hyfsad helg även om det blev få sikar.

IMG_0624.jpeg

IMG_0625.jpeg

IMG_0628.jpeg

Sen så är siken en förstklassig matfisk och sikrommen är i mitt tycke lika bra som löjrommen.

Minken däremot, den får kråkorna🙂

• Like 1
Publicerat
7 minutes ago puoltsa19 sa:

Sen så är siken en förstklassig matfisk och sikrommen är i mitt tycke lika bra som löjrommen.

Minken däremot, den får kråkorna🙂

Hur tillreder du rommen?

Publicerat (redigerad)
4 hours ago, Jonas said:

Hur tillreder du rommen?

Ett durkslag i en större skål, fyll i kallt vatten.

Läggi rommen i durkslaget, vispa försiktigt så hinnorna som håller i hop rommen fastnar i vispen.

Rengör vispen från hinnor, häll försiktigt ut merparten av vattnet som är lätt blodfärgat, nytt kallt vatten.

Merparten av rommen kommer hamna i bunken, läcker ut från durkslaget.

Skölj upprepade gånger tills rommen är kliniskt ren, plocka bort ev. Fjäll och blodtester med en tesked.

Häll försiktigt över rommen till en sillsmaken är över en bunke. Låt rommen droppa av i kylskåpet i virus en timme.

Nu kommer det knicksiga att få rätt mängd salt, rätt sälta.

Ha koll på hur mycket jod fritt salt du sätter i, när du har rätt sälta tillsätter du lika mycket som du redan satt.

Lått rommen stå över natten i kylskåpet, på morgonen har rommen tagit till sig saltet och är perfekt saltad🙂

Jag packar sen rommen i rena burkar och fryser in den.

Förrätt ngt med sikrom, varmrätt Tjäder file, gratäng, rödvinssås och italienskt rödtjut till det och hjortron med glass tillefterrätt🙂

Bon apetit

IMG_0779.jpeg

IMG_0023.jpeg

Redigerad med puoltsa19
  • Like 1
  • Thanks 1
Publicerat
1 minute ago, puoltsa19 said:

Ett durkslag i en större skål, fyll i kallt vatten.

Läggi rommen i durkslaget, vispa försiktigt så hinnorna som håller i hop rommen fastnar i vispen.

Rengör vispen från hinnor, häll försiktigt ut merparten av vattnet som är lätt blodfärgat, nytt kallt vatten.

Merparten av rommen kommer hamna i bunken, läcker ut från durkslaget.

Skölj upprepade gånger tills rommen är kliniskt ren, plocka bort ev. Fjäll och blodtester med en tesked.

Häll försiktigt över rommen till en sillsmaken är över en bunke. Låt rommen droppa av i kylskåpet i virus en timme.

Nu kommer det knicksiga att få rätt mängd salt, rätt sälta.

Ha koll på hur mycket jod fritt salt du sätter i, när du har rätt sälta tillsätter du lika mycket som du redan satt.

Lått rommen stå över natten i kylskåpet, på morgonen har rommen tagit till sig saltet och är perfekt saltad🙂

Jag packar sen rommen i rena burkar och fryser in den.

Förrätt ngt med sikrom, varmrätt Tjäder file, gratäng, rödvinssås och italienskt rödtjut till det och hjortron med glass tillefterrätt🙂

Bon apetit

IMG_0779.jpeg

IMG_0465.jpeg

IMG_0023.jpeg

IMG_0091.jpeg

IMG_0427.jpeg

IMG_0424.jpeg

• Like 1
  • Thanks 1
Publicerat (redigerad)

För vad det är värd:

Flyttade till Kiruna våren 1984. Västerut mot Narvik stora öppna vyer och fantastiska Torneträsk 7 x 2 mil eller något sådant. Vinter-temperatur oftast - 10 till - 15 grader ock klar himmel, oftast lite vind. Löven på björkarna kom kring den 15-20-juni. Mitt fiske tog oftast slut i slutet av september, isen satte stopp. I början av oktober kom den snön som låg kvar till mitten av maj. Fisken, mest harr i Kiruna-området så det är lättast att mäta. Då på 1980talet var en harr på ett kilo en mycket stor fisk, troligtvis blev de inte mycket större innan de dog av ålder. Ok fick en och annan större, men få.

Flyttade från Kiruna hösten 2010. De stora vyerna över myrarna västerut var nästan borta. På många ställen var mäktiga Torneträsk nästan dold bakom träden. Givetvis fanns myrarna kvar men de små björkarna vid myrkanten hade kunnat växa sig större i det varmare klimatet. Vinter-temperaturen låg de senare åren ofta på -5-6 minus, det var mulet och det blåste ofta. Flugfisket de senaste åren, fram till 2010 kunde pågå långt in i oktober, något år fiskade jag i början av november. Harren blev större, en harr på ett kilo var om inte en vanlig fisk, i alla fall en fisk av en storlek jag fick ganska ofta, en och annan harr på 1,1 till 1,2 kg. blev det också till varje år. Längre växtsäsong gynnar givetvis fisken.

Var uppe i Kiruna och norrom en vecka här i maj 2023 (inget fiske). Kring den 24 maj hade björkarna små löv och vi hade + 20 gr. Ok tidig vår/sommar har jag också upplevt ett par gånger mellan 1984-2010 men det är tydligt att något mycket allvarligt har hänt med klimatet även om just flugfisket i norr har blivit gynnat. Tight lines ! // Steen

30-7-09 2.jpeg

2005_1102Image0006.jpeg

a Fish.jpeg

Redigerad med Sovereign
  • Like 6
Publicerat
3 hours ago, Sovereign said:

För vad det är värd:

Flyttade till Kiruna våren 1984. Västerut mot Narvik stora öppna vyer och fantastiska Torneträsk 7 x 2 mil eller något sådant. Vinter-temperatur oftast - 10 till - 15 grader ock klar himmel, oftast lite vind. Löven på björkarna kom kring den 15-20-juni. Mitt fiske tog oftast slut i slutet av september, isen satte stopp. I början av oktober kom den snön som låg kvar till mitten av maj. Fisken, mest harr i Kiruna-området så det är lättast att mäta. Då på 1980talet var en harr på ett kilo en mycket stor fisk, troligtvis blev de inte mycket större innan de dog av ålder. Ok fick en och annan större, men få.

Flyttade från Kiruna hösten 2010. De stora vyerna över myrarna västerut var nästan borta. På många ställen var mäktiga Torneträsk nästan dold bakom träden. Givetvis fanns myrarna kvar men de små björkarna vid myrkanten hade kunnat växa sig större i det varmare klimatet. Vinter-temperaturen låg de senare åren ofta på -5-6 minus, det var mulet och det blåste ofta. Flugfisket de senaste åren, fram till 2010 kunde pågå långt in i oktober, något år fiskade jag i början av november. Harren blev större, en harr på ett kilo var om inte en vanlig fisk, i alla fall en fisk av en storlek jag fick ganska ofta, en och annan harr på 1,1 till 1,2 kg. blev det också till varje år. Längre växtsäsong gynnar givetvis fisken.

Var uppe i Kiruna och norrom en vecka här i maj 2023 (inget fiske). Kring den 24 maj hade björkarna små löv och vi hade + 20 gr. Ok tidig vår/sommar har jag också upplevt ett par gånger mellan 1984-2010 men det är tydligt att något mycket allvarligt har hänt med klimatet även om just flugfisket i norr har blivit gynnat. Tight lines ! // Steen

30-7-09 2.jpeg

2005_1102Image0006.jpeg

a Fish.jpeg

Klimatet har som du skriver förändrats en hel del senaste 40-50 åren.

På 70-80 talet dominerade öringen i Vissa delar av Kalixälven nu är snart Öringen i älven ett minne blott, om utvecklingen fortsätter som senaste åren.
Harren är en vinnare på vissa ställen, andra ställen har harren börjat gå tillbaka i storlek.

I Kaalasjärvi finns det nu mört även om det är små mängder, Abborren ökar i antal och storlek, förvisso en bra matfisk men inte i Kaalasjärvi, där ska siken, harren dominera. 
Nu är det flera år på raken som det knappt varit några rejäla kläckningar av sländor av olika slag, mygg finns knappt nå mer jämfört med hur det var förr. Vad blir konsekvensen av det, den som lever får se, men risken är färre och mindre fiskar.

Publicerat

Minns tydligt mygg-problemen de första många åren från 1984. Ibland fanns myggen i sådana mängder att det nästan var svårt att inte andas in myggor. Som mycket "mygg-attraktiv" gick det åt mycket Djungelolja, De senast fem - sex åren använde jag faktiskt knappt mygg-olja. En biltur mot kusten krävde alltid åtminstone ett ibland två  stopp för att rengöra bilens vindruta från döda insekter. Nu här i dagens Skåne finns det i princip inga döda insekter att tvätta bort från bilens framruta, inte ens efter flera dagars åkande. Skrämmande !

Publicerat
7 hours ago Sovereign sa:

Minns tydligt mygg-problemen de första många åren från 1984. Ibland fanns myggen i sådana mängder att det nästan var svårt att inte andas in myggor. Som mycket "mygg-attraktiv" gick det åt mycket Djungelolja, De senast fem - sex åren använde jag faktiskt knappt mygg-olja. En biltur mot kusten krävde alltid åtminstone ett ibland två  stopp för att rengöra bilens vindruta från döda insekter. Nu här i dagens Skåne finns det i princip inga döda insekter att tvätta bort från bilens framruta, inte ens efter flera dagars åkande. Skrämmande !

Djungelolja blanadat med Bäckolja! ..VILKET KLADD!:lol:

Sen långte senare förstörde Svenska kemikaliemyndigheten...å gjorde vår Svenska Myggmedel..het värdelösa..:mellow:

Publicerat

Det ärju ämnet! DEET! DEET!...som är den fungerande kemikalien...Amerikarnarna tog väl fram det under Vietnamkriget...LR?

Jag köper Myggmedel med minst 80% DEET:...inte 0,5% som Svenska..spetsade med Vitlök.:rolleyes:

Publicerat (redigerad)
On 10/3/2023 at 12:19 PM, puoltsa19 said:

Klimatet har som du skriver förändrats en hel del senaste 40-50 åren.

På 70-80 talet dominerade öringen i Vissa delar av Kalixälven nu är snart Öringen i älven ett minne blott, om utvecklingen fortsätter som senaste åren.
Harren är en vinnare på vissa ställen, andra ställen har harren börjat gå tillbaka i storlek.

I Kaalasjärvi finns det nu mört även om det är små mängder, Abborren ökar i antal och storlek, förvisso en bra matfisk men inte i Kaalasjärvi, där ska siken, harren dominera. 
Nu är det flera år på raken som det knappt varit några rejäla kläckningar av sländor av olika slag, mygg finns knappt nå mer jämfört med hur det var förr. Vad blir konsekvensen av det, den som lever får se, men risken är färre och mindre fiskar.

För 15000år sedan när jag isfiska på Torneträsk så hade jag 267st förlängare till isborren då isen va 3km tjock...   

Greta är något på spåren 🙄

Senaste 3åren har de verkligen hänt något me befolkningen,effekter av långsnuvan?   😏

Redigerad med Tundraman
Publicerat
15 minutes ago Tundraman sa:

För 15000år sedan när jag isfiska på Torneträsk så hade jag 267st förlängare till isborren då isen va 3km tjock...   

Greta är något på spåren 🙄

Senaste 3åren har de verkligen hänt något me befolkningen,effekter av långsnuvan?   😏

Vilken drog går på/med nu!...jag vill oxå pröva..:)

• Like 2
Publicerat (redigerad)
1 hour ago Tundraman sa:

Asså...Du kan fortfarande fortsätta låta bli o sprida skräp runtomkring dig så blir de 👍 men du kan lungan ro köra bil utan få ångest.. ett tips bara.. 😌

Sluta att bajsa i skogen...gör som en Hundägare...ta med dig en påse...

Redigerad med Ismo
Publicerat
1 hour ago, Ismo said:

Sluta att bajsa i skogen...gör som en Hundägare...ta med dig en påse...

Ja de där har du helt rätt i....alla droger som mänskligheten krämar ut i en bajskorv ödelägger öring o laxvatten mkt mer...än värmen som har marginell betydelse,för fisken överlever garanterat en värmebölja även om den inte njuter av dem... går inte fisken upp i älven under sommaren pga värme så går den upp med högre vattenstånd o när de kyls ner närmare hösten om de nu är de som är de problematiska.. tror de är mkt annat som är mer illa än klimatet... typ förgiftade vatten o nedskräpning...

Publicerat
9 minutes ago, Lawson said:

Det enda som fattas i tråden nu är väl en varning för att man ska inte gå för långt hemifrån.

Man vet aldrig när man når kanten.😄

De kommer kanske oxå med allt galenskap... tilldelas en personlig drönare som spårar dig 😁

Publicerat
16 minutes ago Tundraman sa:

De kommer kanske oxå med allt galenskap... tilldelas en personlig drönare som spårar dig 😁

Är inte värmebeständig!..kan vara hur kall som hellst!:P

Publicerat (redigerad)

Varför pratas de inget om farlig nedskräpning o utsläpp /avfall i naturen nå mer?   De där gasröret som råkade gå hål i med enorma mängder gasutsläpp de är ingen som påpekat som ett miljöproblem? 

Säkerligen för ingen tjänar pengar på de utan de bara kostar att åtgärda o ta reda på skiten.. 

Bättre att fokusera på något skapat  hittepå som inte kostar något utan ger bara intäkter....man ska ge dom 👍👍 helt genialt.. 

Redigerad med Tundraman
Publicerat

Tanke på miljön! å Hundbajs!

En jag känner ..en fd. Lokförare!

Han var å rasta sin Hund vid ett skogsbryne..den sket!...

En kvinna kommer precis förbi..å ser detta...säger..

"Ska du ta upp det?"

Han tittade på kvinnan sen på bajset!..å sa..

" Näää...du kan ta det!"